۳۶۱۸۴۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ارتش سوریه در آستانه فتح کامل حلب

در مورد عراق، آمریکایی ها می دانند که چطور متحد آنها ( ارتش عراق) قرار است موصل را باز پس بگیرد. اما در سوریه به دنبال این هستند که ببینند چه کسی از طرف مقابل حاضر به همکاری با آنها است.

دیپلماسی ایرانی: در بیست و هشتم ژوئیه، آمریکا از بیانیه وزارت دفاع روسیه برای ایجاد دالان های بشردوستانه برای خروج نیروهای غیرنظامی و شورشیانی که حاضر به زمین گذاشتن سلاح باشند، انتقاد کرد. علی رغم این انتقاد، تحلیل گران اوضاع سوریه و معارضان می گویند که دولت سوریه علی رغم تداوم مذاکرات روسیه و آمریکا بر سر همکاری در سوریه، در حال احاطه سلطه خود بر حلب است.

نیروهای دولت سوریه با حمایت روسیه طی هفته های اخیر توانستند سرزمین های شرقی حلب را که در دست معارضان بود، به محاصره در آورند. این محاصره منجر به بروز بحران بشردوستانه در این منطقه شده بود.

علی رغم آن که سازمان ملل خواهان توقف ۴۸ ساعته درگیری ها برای ارسال کمک های بشردوستانه به این منطقه شده بود، وزارت دفاع روسیه در بیست و هشتم ژوئیه از طرحی دیگر برای انتقال نیروهای غیر نظامی به خارج از این منطقه خبر داد.

به گفته وزیر دفاع روسیه، وضعیت بشردوستانه سختی در حلب و اطراف آن بروز کرده است و به همین دلیل روسیه به همراه نیروهای دولت سوریه سه دالان بشردوستانه را برای غیرنظامیان و نظامیانی که سلاح خود را زمین بگذارند باز خواهند کرد. کریدر چهارمی نیز برای معارضان مسلح در نظر گرفته شده است.

سازمان ملل و آمریکا هر دو از تصمیم روسیه اعلام بی اطلاعی کرده و آن را مشکل دار خوانده اند.

به گفته جان کربی، بدون شفاف سازی بیشتر، این طرح به مثابه درخواست تسلیم از معارضان و تخلیه غیرنظامیان بی گناه است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا: « مردم حلب باید بتوانند در خانه های خود مانده و از کمک های بشردوستانه بهره مند شوند. همان طور که روسیه و دولت سوریه هم طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با این مهم موافقت کرده اند.»

استفان دی میستورا نیز به صراحت اعلام کرده که وی و همکارانش از این تصمیم مطلع نشده بودند.

به گفته یکی از مقامات ارشد سازمان ملل در حوزه کمک های بشردوستانه، سازمان ملل نیازمند دسترسی امن و مداوم برای تامین کمک های مورد نیاز ساکنان حلب است و مردم را نمی توان مجبور به ترک شهر کرد.

به گفته «استفان اوبرین»، قائم مقام امور بشردوستانه سازمان ملل، هیچ کس را نمی توان مجبور به فرار از مسیری خاص یا به مکانی مشخص کرد.

با وجود اعتراضات آمریکا و اظهار نگرانی های سازمان ملل، فعالان معارض سوری و تحلیلگران معتقدند که آمریکا مایل نیست منابع لازم را برای جلوگیری از افتادن حلب به دست دولت سوریه فراهم آورد، اگر چه مذاکرات روسیه و آمریکا برای همکاری بیشتر در مبارزه با داعش و جبهه النصره ادامه دارد. (جبهه النصره در بیست و هشتم ژوئیه اعلام کرد که ارتباط خود را با القاعده قطع کرده و نام خود را جبهه فنح الشام تغییر داده است.)

به گفته یکی از دیپلمات های سابق سوریه در واشنگتن، کار حلب تمام است. دولت آمریکا روی دو موضوع تمرکز کرده: مبارزه با داعش و جبهه النصره و بازپس گیری رقه. آنها قبل از پایان دوره دولت فعلی به این دو هدف می رسند.

در مورد عراق، آمریکایی ها می دانند که چطور متحد آنها ( ارتش عراق) قرار است موصل را باز پس بگیرد. اما در سوریه به دنبال این هستند که ببینند چه کسی از طرف مقابل حاضر به همکاری با آنها است.

به گفته این دیپلمات سابق دولت سوریه، تجربه آمریکا با معارضان میانه رو به شکست انجامید و هیچ نتیجه ای در بر نداشت.

آیا مقامات آمریکایی اجازه می دهند که حلب به دست نیروهای سوریه بیفتد؟ هم بله و هم خیر. این جوابی است که «آرون لاند»، تحلیل گر مسائل سوریه می دهد.

به گفته وی: « حلب در حال افتادن به دست نیروهای دولت سوریه است و مقامات آمریکایی هم کاری برای جلوگیری از آن نمی کنند. به نظر می رسد که دولت آمریکا نمی تواند جلوی این روند را بگیرد، مگر آنکه دست به اقداماتی بزند که واقعا تمایلی به آن ندارد.»

جان کری روز بیست و ششم و پس از دیدار با همتای روس خود در لائوس اعلام کرد که امیدوار است آمریکا و روسیه بتوانند جزئیات تصمیم نهایی خود در مورد وضعیت سوریه را در اگوست به اطلاع عموم برسانند. اما هم زمان با ادامه مذاکرات روسیه و آمریکا، تحولات در عرصه میدانی به شکل قابل توجهی در حال تغییر است. این تغییرات می تواند تاثیر جدی روی مذاکرات آتی صلح سوریه داشته باشد که در ماه اگوست از سر گرفته خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج