جاباما
۳۶۱۹۹۴
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

خودروسازان، قبول شدند یا تجدید؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: کارنامه تولید چهار ماهه خودروسازان کشور در حالی اعلام شد که طبق آن، تیراژ خودروهای سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۵ درصد افزایش یافته است.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: کارنامه تولید چهار ماهه خودروسازان کشور در حالی اعلام شد که طبق آن، تیراژ خودروهای سواری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۵ درصد افزایش یافته است.

بر این اساس، سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۳۱۳ هزار و ۵۴۶ دستگاه انواع محصولات سواری را در چهار ماه امسال به تولید رسانده‌اند و در این بین، ایران‌خودرویی‌ها کاهش تیراژ را تجربه کرده‌اند، اما سایپا و پارس‌خودرو تولید خود را افزایش داده‌اند.

بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت، ایران‌خودرو در چهار ماه امسال ۱۷۸ هزار و ۷۴۳ دستگاه محصول سواری را تولید کرده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد کاهش را به خود ببیند. این در شرایطی است که سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، تیراژی ۸۴ هزار و ۱۴۰ دستگاهی را از خود به جا گذاشته و در نتیجه ۶/ ۶ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است. پارس‌خودرویی‌ها نیز که لقب سومین خودروساز بزرگ کشور را یدک می‌کشند، نسبت به چهار ماه ابتدایی سال گذشته ۸/ ۵۱ درصد افزایش تولید داشته‌اند و این جهش، به دلیل تیراژ ۵۰ هزار و ۶۶۳ دستگاهی آنها به دست آمده است.

اما اگر آمار تولید خودروسازان را در مقایسه با خرداد ماه مورد بررسی قرار بدهیم، متوجه می‌شویم تیراژ محصولات سواری با کاهش ۲۵/ ۳ درصدی روبه‌رو شده است. همچنین ایران‌خودرو در تیرماه و نسبت به خرداد، ۸۶۶ دستگاه کمتر تیراژ داشته و سایپا و پارس‌خودرو نیز در مجموع ۲ هزار و ۶ دستگاه کاهش تولید را تجربه کرده‌اند.

کاهش تولید ۲۰۶ و تیبا

به سراغ جزئیات آمار تولید چهار ماهه خودروسازان برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه افت و خیزی را در این بازه زمانی به خود دیده‌اند. در بین محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ با تیراژی ۳۹ هزار و ۷۳۳ دستگاهی، کاهش تولیدی جزئی (یک دهم درصدی) را تجربه کرده است. همچنین پژو پارس نیز که ۳۶ هزار و ۸۵۶ دستگاه تیراژ داشته، در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته ۷/ ۲۹ درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند.

این در حالی است که ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تیراژ پژو ۴۰۵ را افزایش داده و آن را تا پایان تیر ماه امسال به ۴۸ هزار و ۵۵۵ دستگاه برسانند. بنابراین، پژو ۴۰۵ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش تیراژ داشته است. همچنین سمند نیز که آماری ۳۲ هزار و ۶۱۷ دستگاهی را از خود به جا گذاشته، ۰۴/ ۷ درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند.

از سوی دیگر اما دنا که از آن به نام مدل پیشرفته سمند و البته خودرویی ملی یاد می‌شود، با کاهش تولیدی ۷/ ۱۷ درصدی مواجه شده و ایران‌خودرو در چهار ماه امسال تنها ۶ هزار و ۹۴۰ دستگاه از این محصول را تولید کرده است. رانا نیز به‌عنوان دیگر محصول ملی ایران‌خودرو، اوضاع بهتری نداشته و افت تولیدی ۴/ ۴۸ درصدی گریبان آن را گرفته است. ایران‌خودرویی‌ها تا پایان تیر ماه تنها ۳ هزار و ۷۸۳ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. از رانا بگذریم و سری هم به محصولات مونتاژی ایران‌خودرو بزنیم.

طبق آمار، ایران‌خودرو در چهار ماه امسال ۱۳ دستگاه سوزوکی گرندویتارا را به تولید رسانده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳/ ۹۷ درصد کاهش تولید را تجربه کرده باشد. همچنین هایما دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو که چینی است، در بازه زمانی موردنظر تیراژی ۶۲۴ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. این شرکت یک محصول مونتاژی و چینی دیگر به نام دانگ فنگ نیز دارد که تا پایان تیر ماه فقط ۲۶ دستگاه از این محصول مونتاژ شده است.

اما به سایپا برویم و ببینیم نارنجی‌های جاده مخصوص چه عملکردی در چهار ماه نخست امسال داشته‌اند. با توجه به آمار منتشر شده، پراید در چهار ماه ابتدایی امسال ۷۴ هزار و ۱۰ دستگاه تولید داشته و این تیراژ سبب افزایش تولید ۰۶/ ۴ درصدی خودرو موردنظر شده است. پراید هم‌اکنون در سایپا و پارس‌خودرو به تولید می‌رسد و همچنان پرتیراژترین محصول خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر اما تیبا که تیراژی ۲۸ هزار و ۴۵۲ دستگاهی را از خود به جا گذاشته، نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته ۲۵/ ۶ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است. سایپایی‌ها علاوه‌بر تیبا و پراید، چند محصول مونتاژی را نیز در سبد محصولات خود می‌بینند که در این بین، آریو یا همان S۳۰۰، با تیراژی یک هزار و ۱۰۳ دستگاهی، ۵/ ۲۶ درصد افزایش تولید را به خود می‌بیند.

چانگان نیز که به تازگی میهمان خطوط تولید سایپا شده، تا پایان تیر ماه ۲۰۷ دستگاه تیراژ را از خود به جا گذاشته است. دیگر محصول چینی سایپا به نام برلیانس که البته مشترکا در پارس‌خودرو نیز مونتاژ می‌شود، ۸ هزار و ۲۳۶ دستگاه تیراژ داشته که این آمار از ۵/ ۵ برابر شدن تولید آن در مقایسه با چهار ماه ابتدایی سال گذشته حکایت دارد. همچنین سراتو میهمان کره‌ای و مونتاژی سایپا نیز تیراژی چهار هزار و ۸۱ دستگاهی را تا پایان تیر از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۴۳ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده باشد.

و اما نگاهی هم به آمار تولید تندر-۹۰ بیندازیم، خودرویی که با جهشی فوق‌العاده در چهار ماه امسال روبه‌رو شده است. طبق آمار، در مجموع ۲۸ هزار و ۲۳۰ دستگاه تندر-۹۰ در بازه زمانی مربوطه به تولید رسیده که این موضوع از رشد ۴/ ۱۷۲ درصدی خودرو موردنظر حکایت دارد. نه هزار و ۵۱۶ دستگاه از تندرهای تولیدی، سهم ایران‌خودرو و ۱۸ هزار و ۷۱۴ دستگاه دیگر نیز در پارس‌خودرو تولید شده است. ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به ترتیب ۱۰۰ و ۶/ ۲۳۰ درصد در تولید تندر-۹۰ افزایش تولید داشته‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردود

    • بدون نام

      قربون سرت، نه قبول شدن، نه تجدید یه ضرب مردود شدن

    • حسین

      این زباله سازها خیلی وقته مردود شده اند ولی چون بازار انحصاری و غیررقابتی هست هر آشغالی که بسازن مردم از روی اجبار مصرف میکنند حتی اگه قیمتش سه برابر شده باشد و کیفیت هم نداشته باشد.ایران خودرو و سایپا انگار گاری و چرخ زباله را با خودرو اشتباه گرفته اند که همیشه درحال تولید آشغال میباشند و تازه همه این گاری ها را هم مونتاژ میکنند و چیزی بنام تولید از صفرتا صددرصد وجود ندارد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج