۳۶۳۲۸۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

مشاور مدیر شبکه تهران:

«تهران۲۰» با تیمی حرفه ای برمی گردد

به گفته امیررضا مافی تمام برنامه‌های کوتاه و تولیدی در خود شبکه و به دست برنامه‌سازان آن تولید می‌شود.

خبرگزاری صبا: به گفته امیررضا مافی تمام برنامه‌های کوتاه و تولیدی در خود شبکه و به دست برنامه‌سازان آن تولید می‌شود.

در این هفته فیلم‌هایی در ژانر وحشت از شبکه تهران اچ دی پخش شد که با عنوان هفته فیلم وحشت به مخاطبان معرفی شد. علاوه‌براین برنامه‌های جدیدی نیز در لیست پخش این شبکه قرار دارد که در گفت‌وگویی که با امیررضا مافی؛ مشاور مدیر شبکه تهران داشتیم جزییات جدیدی از برنامه‌ها، سریال‌ها و فیلم‌های این شبکه دریافت کردیم. به گفته مافی تمام برنامه‌های کوتاه و تولیدی در خود شبکه و به دست برنامه‌سازان آن تولید می‌شود. مافی در مورد رواج فرهنگسازی رده سنی بیننده‌های برنامه و فیلم‌های تلویزیونی نیز تاکید فراوانی دارد و می‌گوید که قصد داریم به روش‌های مختلفی این فرهنگ را در بین مخاطبان نهادینه کنیم. شرح مفصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

شبکه تهران برای یک هفته پخش فیلم‌های سینمایی ژانر وحشت را آغاز کرده است، می‌شود درباره این برنامه‌ریزی توضیح دهید.

اتاق فکر وشورای سردبیری شبکه تهران تصمیم گرفت یک هفته در میان آثار سینمایی را با مضمون مشترک به روی آنتن ببرد. این مضمون مشترک به معنای ژانر مشترک نیست زیرا ژانر یک مبحث اختصاصی است اما «تم» و مضمون دایره وسیع‌تری را شامل می‌شود. مضمون‌های مختلفی مانند سینمای کلاسیک، سینمای وحشت، سیاسی و... که پخش شده یا پخش خواهند شد، ماحصل همین اتاق فکر است. یکی از این مضمون‌ها هم که به‌نظر ما پرطرفدار بود فیلم‌های سینمای وحشت است برای همین برای آن هفته‌ای درنظر گرفتیم.

کمی عقب‌تر برگردیم اصلا علت انتخاب این ژانر یعنی فیلم‌های سینمای وحشت چه بود؟

یک دلیل آن جذابیت این‌گونه سینماست و دلیل دیگر که برای ما بسیار مهم بوده پروژه مطالعاتی اتاق فکر ما در حوزه مخاطب‌شناسی و نظام رده‌بندی سنی است. ما در پی یک طراحی ویژه در شبکه تهران هستیم تا براساس آن نظام رده‌بندی سنی را به صورت بومی و مبتنی بر فاکتورها و المان‌های خودمان تعریف کنیم زیرا معتقدیم هر برنامه‌ای را نباید هر مخاطبی با هر رده سنی ببیند. بهتر است این‌طور عنوان شود که ما قصد داریم این فرهنگ را میان مردم نهادینه کنیم که تماشای تمام برنامه‌های تلویزیون مناسب همه افراد نیست و مهار و کنترل تلویزیون نباید به صورت آزاد مثلا در اختیار فرزندان باشد. این‌که از صبح تا شب هرچه از جعبه تلویزیون پخش شود را ببینیم اصلا اتفاق خوبی در بستر خانواده نیست.

چه کارهایی را برای پخش در هفته نمایش فیلم‌های وحشت در نظر گرفته‌اید؟

ما فیلم‌هایی را انتخاب کرده‌ایم که همگی درگذشته از تلویزیون ایران پخش شده‌اند و شهرت فراوانی دارند.

ما در لیست شما شاهد فیلم‌هایی مثل «شب بیست‌ونهم»، «دیگران»، «زن سیاهپوش»، «درخشش»، «یتیم‌خانه»، «سکوت بره‌ها» و... هستیم اساس انتخاب این فیلم‌ها چه بوده است؟

اهمیت، محبوبیت و ارزش سینمایی این فیلم‌ها مبنای انتخاب ما بوده است. ما کارهای منتخب را کنار یکدیگر قرار داده و یک هفته را به آنها اختصاص داده‌ایم تا نظم بیشتری داشته باشند و بهانه‌ای شوند برای گام اول نظام رده‌بندی سنی‌مان یعنی هشدارها. همچنین در این میان و بین این فیلم‌ها، « شب بیست و نهم» را به عنوان بهترین نمونه از سینمای وحشت در ایران گنجانده‌ایم تا یادی از توانایی‌های بالقوه این مضمون در سینمای کشورمان کنیم.

فیلم‌هایی که شاهد پخش آنها در شبکه هستیم جزو کارهای تکراری هستند که بارها از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده‌اند، قصد ندارید به پخش فیلم‌های جدید فکر کنید؟

در پاسخ به این سوال چند موضوع وجود دارد که باید ذکر شوند؛ یکی این‌که ما فیلم‌هایی را پخش می‌کنیم که حق پخش آنها را داریم، دیگر این‌که باید فیلم‌هایی را نمایش دهیم که کیفیت فول اچ دی در آنها موجود است، ما نمی‌توانیم فیلم‌هایی با کیفیت پایین را نمایش دهیم زیرا پخش شبکه تهران اچ دی است و به همین دلیل باید به طور حتم به بالاترین کیفیت این فیلم‌ها دسترسی پیدا کنیم، دوبله آنها موجود باشد و دوباره آنها را ریمستر کنیم. مطلب بعدی درخواست‌هایی است که درخصوص پخش مجدد برخی آثار از جانب بیننده‌ها مطرح می‌شوند که مایل هستنند باردیگر این فیلم‌ها را با کیفیت اچ دی از تلویزیون تماشا کنند. خود ما هم به این موضوع واقفیم که فیلم‌های تکراری را پخش می‌کنیم و در پی این هستیم که فیلم‌های جدیدی دریافت، ترجمه و دوبله کنیم. البته در حوزه مستندها آثار جدیدی را دریافت کردیم که در حال ترجمه و ضبط نریشن و در حال پخش آنها هستیم.

برای هفته‌های آینده پخش چه ژانرهایی را درنظر گرفته‌اید؟

ما هفته فیلم‌های سیاست، دفاع مقدس و... را داریم. در هفته فیلم‌های کلاسیک بعضی از بهترین فیلم‌های سینمای جهان مانند «جویندگان» و «همشهری کین» را پخش کردیم. در اتاق فکر و شورای سردبیری ما افرادی حضور دارندکه به طور حرفه‌ای سینما را می‌شناسند، ما با هم گفت‌وگو می‌کنیم، لیست فیلم‌های موجود را پیش‌رویمان می‌گذاریم تا براساس بضاعتمان بهترین فیلم‌ها را انتخاب کنیم. باید به این نکته اشاره کنم که در این گروه روی تک‌تک فیلم‌ها بحث می‌شود تا در نهایت یک کار برای پخش منتخب شود. در واقع برای ما حساسیت زیادی روی فیلم‌ها وجود دارد زیرا باید بدانیم چه چیزی را به مخاطب نشان می‌دهیم، باید دوباره تاکید کنم که نظام رده‌بندی سنی مسئله بسیار مهمی است برای ما هرکسی در هر شرایطی نباید هر چیزی را که از تلویزیون یا ماهواره پخش می‌شود ببیند. این واقعا می‌تواند مضر باشد. خانواده‌ها باید به این موضوع بسیار توجه کنند. بعضی از برنامه‌ها خانوادگی هستند و برخی نه. ما باید بتوانیم بین اینها تمیز قائل شویم. در مجموع فرهنگسازی و بومی‌سازی این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد.

در راستای این هدف چه اقداماتی را عملی کرده‌اید؟

در وهله اول هشدار را طراحی کرده‌ایم، همان‌طور که می‌دانید یکی از المان‌های اصلی گرافیک شبکه تهران لوزی است، ما یک لوزی قرمز رنگ را طراحی کرده‌ایم که داخل آن یک خط سفید وجود دارد، این اولین هشداری است که ما می‌خواهیم برای مردم فرهنگسازی کنیم یعنی زمانی که بیننده در شبکه تهران این لوزی قرمز با خط تیره سفید را ببیند می‌داند که این برنامه یا فیلم برای کودک و نوجوان یا فرد آسیب‌دیده قلبی مناسب نیست. هفته فیلم وحشت بیش از هرچیز برای ما بهانه‌ای است تا بتوانیم فرهنگ توجه به نظام رده‌بندی سنی را برای مخاطب ایجاد یا یادآوری کنیم.

پخش اچ دی سریال «روزی روزگاری» از شبکه تهران آغاز شده است، چه سریال‌های دیگری در لیست پخش اچ دی وجود دارند؟

نکته‌ای در این رابطه وجود دارد که باید به آن اشاره کنم، تعداد سریال‌هایی که نسخه اچ دی آنها وجود داشته باشد، کم است مگر سریال‌های اخیری که ساخته شده‌اند. سریال‌هایی که اچ دی نیستند باید مراحل سختی را بگذرانند تا با کیفیت فول اچ دی برسند البته این حوزه فنی است و از معلومات من فراتر است اما به هر حال ما تا امروز سریال «هزاردستان» را با کیفیت اچ دی به روزرسانی و پخش کردیم. حالا هم سریال «روزی روزگاری». به احتمال زیاد سریال «شوق پرواز» را پخش می‌کنیم اما این موضوع هنوز قطعی نشده است. به احتمال قوی هم در فصل پاییز هم به پخش سریال‌های پلیسی خواهیم پرداخت.

آیا قرار است که برنامه «تهران۲۰» هم وارد مراحل تولید شود؟

بله؛ در حال حاضر «تهران ۲۰» در مرحله تولید است و تمام کارهای آن انجام شده است، فکر می‌کنم در همین روزها پخش آن آغاز شود.

آیا عوامل سابق برنامه «تهران ۲۰» در سری جدید همکاری دارند؟

گروه سازنده«تهران ۲۰» گروه جوان و خلاقی هستند که حتما از تجربیات عوامل سابق بهره خواهند برد.

برنامه‌های تولیدی شبکه تهران را نام می‌برید؟

برنامه‌های تولیدی شبکه تهران که در حال حاضر روی آنتن هستند عبارتند از «درشهر» که از قدیم جزو برنامه‌های شناخته شده تلویزیونی بوده و اتفاقات روز شهر تهران را مبتنی بر شعار «تهران آیینه ما » پوشش می‌دهد. برنامه «تهرانگرد» هم یکی دیگر از برنامه‌های ماست؛ این برنامه در قالب مستند هرشب تولید و پخش می‌شود. این برنامه تولید بسیار حجیم و سختی دارد و گروه بسیار حرفه‌ای در حال انجام آن هستند و از ماه بهمن تاکنون بیش از صدتا صدوبیست قسمت برنامه ساختند. این برنامه هرشب با مدت زمان سی دقیقه روی آنتن شبکه تهران می‌رود. چند نفر به عنوان کارگردان در این برنامه فعالیت می‌کنند که مستند‌های آن را می‌سازند، «تهرانگرد» به موضوعات، مباحث و مکان‌های شهر و استان تهران می‌پردازد، به طور کل هر چیزی که در دایره شهر و استان تهران بگنجد مانند امامزاده‌ها، بقعه‌های متبرکه، تاریخچه محلات و... قابلیت پرداخت در این برنامه را دارد. از برنامه‌های دیگر تولیدی شبکه، مجموعه برنامه‌های کوتاهی مثل «از نو بساز» است که ساخت وسایل جدید با استفاده از ابزار‌هایی که در منزل مورد استفاده قرار نمی‌گیرند را آموزش می‌دهد، «آدم بزرگ‌ها» مصاحبه با کودکان در مورد سوالات مهمی که ممکن است خیلی از ما بزرگ‌ترها با آن مواجه باشیم و به جواب آنها به طور دقیق فکر نکرده باشیم،«کاغذ تهران» که به مرور مطبوعات تهران می‌پردازد، «۰۲۱» یک برنامه تعاملی درخصوص پیام‌های دریافتی اعم از صوتی و نوشتاری است که هرروز پخش می‌شود، «چاشت» آموزش یک‌سری خوردنی در کمترین زمان ممکن، «یک تجربه» یک برنامه شاد و جوان پسند، یک مسابقه خیابانی که در آن همشهری‌ها به سوالات گوناگون جواب می‌دهند. تعداد این برنامه‌های تولیدی کوتاه نزدیک ۱۰تا است و به جرات می‌توان گفت که برای تولید هر کدامشان ماه‌ها فکر و جلسات متعددی برگزار شده است. برخلاف خیلی‌ها که شاید به برنامه‌های کوتاه خیلی اهمیت نمی‌دهند، ما سعی می‌کنیم برای تک‌تک دقایقمان روی آنتن فکر کنیم و این فرصت را به لحاظ بصری و کیفی غنمیت بشماریم.

تصمیمی برای ساخت سریال در شبکه دارید؟

ساخت سریال، فیلم کوتاه و آثار نمایشی نیازمند بودجه‌ای کلان است و این امر تنها به تصمیم شبکه‌ها بستگی ندارد، حداقل شبکه‌های نوپایی مانند تهران. ما طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی را آماده کردیم تا به محض محول شدن این ماموریت و تامین بودجه تولید آثار نمایشی را آغاز کنیم اما این‌که هم‌اکنون ساخت سریال در دستور کار شبکه باشد، نه! اما مقدمات کار فراهم شده و گفت‌وگوهایی هم در این‌باره شکل گرفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج