۳۶۳۹۴۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

اعلام روس‌ها مبنی بر شنود شبکه‌های اجتماعی

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد با استفاده از کدهای رمزگشایی خاصی که در اختیار دارد، قادر به رصد فیس بوک، واتس اپ و تلگرام است.

وب سایت سایبربان: سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد با استفاده از کدهای رمزگشایی خاصی که در اختیار دارد، قادر به رصد فیس بوک، واتس اپ و تلگرام است.
اعلام روس‌ها مبنی بر شنود شبکه‌های اجتماعی

سرویس امنیت فدرال دولت روسیه (FSB)، مدعی است که روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و رمزگشایی از اطلاعات کاربران برخی شبکه‌های اجتماعی را در اختیار دارد. تنها دو هفته بعد از دستور پوتین مبنی بر لزوم گسترش نظارت‌ها بر ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در این کشور، نیروهای امنیتی روس از موفقیت در ورود به برخی شبکه‌های اجتماعی خبر دادند، ولی هیچ نکته‌ای مبنی بر چگونگی نفوذ به این شبکه‌های اجتماعی را منتشر نکرده‌اند.

نیروهای امنیتی روس، اعلام کردند که با استفاده از روش‌های بخصوصی، قادر هستند تا یک درب پشتی روی سرویس‌های اینترنتی نظیر فیس بوک، جیمیل، واتس اپ و تلگرام ایجاد کنند و از آن طریق، به شنود ارتباطات کاربران این شبکه‌های اجتماعی بپردازند.

ماه پیش، روسیه قانونی را تصویب کرد که در آن، دولت از نهادهای امنیتی خواسته بود نظارت بیشتر و بهتری بر اینترنت و هر شرکتی که خدمات اینترنتی را به شهروندان روس ارائه می‌کنند داشته باشند. در این قانون، شرکت‌های مذکور مجبورند یک درب پشتی اجباری را در اختیار نهادهای امنیتی روس قرار دهند تا دولت از طریق آن‌ها به‌راحتی بتواند مکالمات شهروندان را در این شبکه‌های اجتماعی نظارت و رصد کند. همچنین چنانچه هرکدام از این شرکت‌های اینترنتی، از همکاری با دولت روسیه سر باز بزنند، سازمان امنیت فدرال، قادر خواهد بود تا جریمه‌ای معادل یک میلیون روبل روسیه را برای آن‌ها در نظر بگیرد. لازم به ذکر است که تمامی شرکت‌هایی که نام آن‌ها در این گزارش آورده شده است، تاکنون اظهارنظری در مورد این قانون جدید و اعلام سرویس امنیت فدرال روسیه نکرده‌اند و همین موضوع، بر ابهامات افزوده است.

بر اساس قانون جدید دولت روسیه، اپراتورهای تلفن همراه روسی، باید از تاریخ 1 جولای 2018، به مدت سه سال، تمامی تماس‌های تلفنی، پیامک‌ها، صوت‌ها و فیلم‌های ضبط شده را جمع‌آوری و ذخیره کند؛ موضوعی که ممکن است میلیون‌ها دلار هزینه روی دست دولت بگذارد. کارشناسان امنیتی مدعی هستند که انگلستان، در صورت تصویب چنین قانونی در کشورش، تنها به مدت یک سال امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را دارد.

نیکولای نیکیفروف (Nikolai Nikiforov)، در آخرین توییت خودش در این رابطه گفت: «سرویس‌هایی مانند واتس آپ و وایبر که تمایل به ترک روسیه دارند، می‌توانند به جای این کار، به‌راحتی خدمات خود را در یکی از ۴۸ آزمایشگاهی که در روسیه برای این کار تعبیه شده است، ثبت کنند تا ما مطمئن شویم در صورت به‌کارگیری آن‌ها توسط مقامات دولتی روسیه، این سرویس‌های اینترنتی، نمی‌توانند اطلاعات محرمانه و دولتی را به سرقت ببرند.»

لازم به ذکر است که روسیه، بعد از گسترش تنش‌ها با غرب و خصوصاً آمریکا بر سر مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، اقدامات امنیتی متعددی را در فضای اینترنت انجام داده و دائماً نیز در حال شدت بخشیدن به این اقدامات است. چند ماه پیش نیز، خبری در رسانه‌های جهان منتشر شد که ادعا می‌کرد پوتین، دستور راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و یافتن راهکاری برای جداسازی اینترنت این کشور از شبکه جهانی را در صورت بروز یک حمله سایبری گسترده صادر کرده است.

تمامی این موارد، حاکی از آن است که مقامات روس، عمق خطر نفوذ از طریق فضای مجازی و اینترنت را احساس کرده‌اند و به دنبال یافتن راهکاری مناسب برای به حداقل رساندن خطرات آن هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج