جاباما
۱ نظر
۱ نظر

شناسایی ۲۰ سیاره قابل سکونت

خبرگزاری ایرنا: محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر، موفق به شناسایی ۲۰ سیاره قابل سکونت شدند.
به گزارش ساینس الرت، تلسکوپ فضایی کپلر از سال 2009 میلادی ماموریت خود را با هدف جستجوی سیارات خارج از منظومه شمسی، به ویژه سیاراتی که به دور ستاره خود درگردش هستند، آغاز کرد.
کپلر در آغاز ماموریت خود حدود چهار هزار سیاره را ثبت کرد که 216 مورد آن قابلیت سکونت داشتند. محققان با بررسی و تحلیل این فهرست، 20 سیاره از لیست 216 تایی کپلر را بهترین کاندید برای سکونت برشمردند. منطقه قابل سکونت در یک سیاره به منطقه ای گفته می شود که در آن آب مایع وجود دارد. البته این شرایط برای زندگی مناسب نیست، ولی می تواند یک نقطه شروع باشد.

دانشمندان در مورد محدوده منطقه قابل سکونت در منظومه شمسی اتفاق نظر ندارند و متغیرهای مختلفی از جمله اندازه و نوع ستاره را در نقطه شروع و پایان منطقه قابل سکونت در منظومه شمسی تاثیرگذار می دانند و مطالعه آغاز شده در این رابطه در عین محافظه کارانه بودن، بسیار خوش بینانه است.

سیاره های کاندید شده برای زندگی از جهات مختلفی از جمله وجود آب مایع، صخره ای یا گازی بودن و بزرگ و کوچک بودن مورد بررسی قرار گرفته اند. 20 سیاره مورد نظر صخره ای هستند و مهمترین آنها Kepler-62 f است که هزار و 200 سال نوری با زمین فاصله دارد و 40 درصد بزرگتر از زمین است. سیاره and Kepler-186 f، 10 برابر زمین است و در فاصله 500 سال نوری قرار دارد.

این پژوهش اطلاعات ارزشمندی را در زمینه کاوش در سیارات دیگر به دنبال زندگی در اختیار محققان قرار داده است.

نتایج این تحقیقات در شماره جدید نشریه Astrophysical منتشر خواهد شد.

• مصطفی