۳۶۴۶۶۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

رکود فراگیر و عرضه بالا بازار نفت را متزلزل کرده

سید غلامحسین حسنتاش گفت:« بازار متزلزل است از نظر عرضه حجم ذخیره‌سازی‌های نفتی بالاست و از نظر تقاضا رکود فراگیر در دنیا وجود دارد.»

خبرآنلاین: سید غلامحسین حسنتاش گفت:« بازار متزلزل است از نظر عرضه حجم ذخیره‌سازی‌های نفتی بالاست و از نظر تقاضا رکود فراگیر در دنیا وجود دارد.»

برخی تحلیلگران بر این باورند قیمت نفت تا پایان سال ۲۰۱۶ بین ۴۰ الی ۵۰ دلار نوسان خواهد داشت. این در حالیست که در چند روز گذشته شاهد بودیم قیمت نفت به زیر ۴۰ دلار رسید. در همین رابطه سید غلامحسین حسن تاش، کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرآنلاین با اشاره به پیش بینی قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی گفت: «با توجه به كثرت عوامل تاثيرگذار بر بازار و قيمت‌هاي جهاني نفت، پيش‌بيني دقيق قيمت‌ها بسيار كار دشواري است،خصوصا اين كه بسياري از عوامل ژئوپلتيكي و حوادث طبيعي تاثيرگذار قابل پيش‌بيني نيستند. »

وی افزود:« بايد توجه بفرمائيد كه معمولا پيش‌بيني‌ها براي متوسط قيمت نفت‌خام است و در چند روز اخير هم درست است كه قيمت نفت اوپك و نيز قيمت نفت وست‌تگزاس قدري كمتر از ۴۰ دلار شده ، ولي برنت درياي شمال نزديك ۴۲ دلار در هر بشکه است و متوسط قيمت جهاني خيلي كمتر از ۴۰دلار نيست، بنابراين هنوز نمي‌توان گفت پيش‌بيني نفت ۴۰ دلاری غلط از آب درآمده است.»

حسنتاش ادامه داد:« بايد ببينيم كه پيش‌بيني مذكور براي چه نوع نفت‌خامي بوده است، آگر براي برنت درياي شمال بوده هنوز درست است. »

وی گفت:« بايد توجه داشت كه به هرحال بازار متزلزل است از نظر عرضه حجم ذخيره‌سازي‌هاي نفتي بالاست و از نظر تقاضا ركود فراگير در دنيا وجود دارد ولي در هرحال من هم فكر مي‌كنم همان دامنه ۴۰ تا ۵۰ براي نفت برنت درست باشد حال ممكن است ساير نفت‌خام‌ها در شرايط مختلف قدري اختلافشان با برنت كم و زياد شود. »

این کارشناس انرژی در پاسخ به این سئوال که اخیرا عربستان نفت خود را ۱.۵ دلار زیر قیمت در بازار دامپینگ می کند. این اتفاق چقدر در اوپک تاثیرگذار و کشورهایی مثل ایران چه تاثیری خواهد گذاشت،تصریح کرد:«بايد توجه داشت كه علت اين كه عربستان مي‌تواند چنين كاري را انجام دهد اشباع بازار است وقتي كه بازار دچار كمبود باشد، اين كار معنا و تاثير ندارد. با توجه به اين كه در ماه‌هاي پس از توافق برجام، توليد و صادرات نفت ايران روبه افزايش گذاشته و بازارهم چنانچه ذكر كردم متزلزل بوده است، عربستان سعي كرده با افزايش نسبي توليد و كاهش قيمت نفتش خصوصا در بازار آسياي شرقي، با ايران رقابت كند و سهم بازار خود را حفظ كند.»

وی افزود:«طبيعتا اين كار در شرايط فعلي بازار بي‌تاثير نيست به كاهش قيمت‌هاي نفت كمك مي‌كند و بازاريابي را براي ايران دشوارتر مي‌كند و درآمد نفت ما را كاهش مي‌دهد.»

حسنتاش در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه برخی کارشناسان معتقدند که اوپک مرده و کارکردهای یک کارتل اقتصادی را دیگر ندارد.آیا مدیریت بارکیندو چقدر می تواند این امید را به اوپک بازگرداند؟ گفت:«از نظر من اوپك هيچوقت يك كارتل نبوده است . از سویی اوپك سال هاست كه سازمان بسيار كم تاثيري است خصوصا كه عوامل واگرائي نيز در بين اعضاء اوپك و خصوصا اعضاء تاثيرگذار زياد است.»

وی اضافه کرد:«ساختار اوپك و نظام تصميم‌گيري آن و روابط اعضاء آن به گونه‌اي است كه اين سازمان را دچار بن بست نموده و پتانسيل اصلاح و تحول دروني را از سازمان گرفته است. حضور دبيركل جديد (آقاي باركيندو) نيز تاثيري بر اثرگذاري اوپك بر بازار جهاني نفت نخواهد داشت . البته بايد توجه داشت كه حضور در اوپك براي اعضاء آن فرصت‌هاي ديگري را هم (غير از تاثيرگذاري بر بازار نفت) ايجاد مي‌كند. مثلا دبيرخانه سازمان اوپك در وين اطريش، خود يك مركز اطلاعات و مطالعات نفت و انرژي است كه كشورهاي عضو كه برخورد فعال‌تري داشته باشند مي‌توانند كارمندان بيشتري را به آنجا بفرستند و از امكانات آنجا استفاده بيشتري بنمايند و دبيركل طبعا در اين گونه مسائل مي‌تواند تاثيرگذار باشد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج