۳۶۴۷۵۷
۵۰۶۶
۵۰۶۶
پ

قهرمان ها در المپیک ۲۰۱۶

کمتر از یک ماه دیگر المپیک ریو آغاز خواهدشد؛ المپیکی که ترکیبی است از قهرمان های تازه از راه رسیده و ناشناخته و البته فوق ستاره های قدیمی و سابقه دار دنیای ورزش.

هفته نامه همشهری جوان - محمد امیرپور: کمتر از یک ماه دیگر المپیک ریو آغاز خواهدشد؛ المپیکی که ترکیبی است از قهرمان های تازه از راه رسیده و ناشناخته و البته فوق ستاره های قدیمی و سابقه دار دنیای ورزش. از کیتی لدسکی و سایمون بیلز جوان بگیرید تا یوسین بولت و مایکل فلپس به آخر خط رسیده؛ ستاره هایی که هر جا باشند- استخر، پیست تارتان، روی شن و سالن- تمام توانشان را صرف ثبت نامشان در تاریخ می کنند. اینها ۱۰ چهره ای هستند که نباید تلاش و مبارزه شان را برای گرفتن مدال طلا از دست داد؛ قهرمان هایی که به ریودوژانیرو آمده اند- منطقه ای که فقط یک ساعت با شرقی ترین منطقه زمانی دنیا فاصله دارد- تا جاودانه شوند.

قهرمان ها در المپیک 2016
۱- بازگشت فلپس

برای سال های زیادی نام مایکل فلپس مترادف «بهترین» بود. مردی که در همین المپیک لندن هم می توانست از دنیای حرفه ای خداحافظی کند چون با تعداد مدال هایی که در چهار دوره حضورش در المپیک تا لندن 2012 جمع کرده بود، تبدیل به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک شده بود. سمت دیگر زندگی مایکل فلپس اما چندان کم حاشیه نیست. شناگر آمریکایی بعد از طی دوران محرومیتش به خاطر استعمال موادمخدر، همین اواخر به جرم رانندگی در حالت غیرطبیعی هم شش ماه از حضور در میادین ورزشی محروم شده بود؛ محرومیتی که در آستانه المپیک ریو به پایان رسیده و قطعا تماشای اسطوره شنای دنیا در ریو بی نظیر خواهدبود. به خصوص اگر بدانید که این آخرین حضور مایکل فلپس در استخرهای شنا خواهدبود و فلپس سی ساله به گفته مدیر برنامه هایش دیگر در المپیک شرکت نخواهدکرد.
قهرمان ها در المپیک 2016
2- آخرین سکانس یوسین بولت

زمان باری دونده های سرعت به شکل عجیبی بی رحمانه و سریع می گذرد. پس فراموش نکنید المپیک ریو آخرین شانستان برای تماشای یوسین بولت بیست و نه ساله خواهدبود. عدد ۲۹ اجازه و توان بدنی حضور دونده جاماییکایی در المپیک چهار سال بعد را از او می گیرد. کافی است شاهکار او را در المپیک ۲۰۱۲ به یاد بیاورید. سه مدال طلا در سه ماده ۱۰۰- ۲۰۰ و ۴۰۰ متر امدادی آخرین استارت های سریع ترین مرد جهان در برزیل هیجان انگیزترین لحظات ورزی این رقابت ها خواهدبود. مخصوصا اگر بدانید یوسین بولت نابغه با رسیدن به سی سالگی هر روز کندتر و کندتر خواهدشد.
قهرمان ها در المپیک 2016
۳- اگه می تونی اونو بگیر

شما در پانزده سالگی چه کار می کردید؛ کلاس انگلیسی، مدرسه، نقاشی یا از این جور چیزها دیگر. حالا تصور کنید دختری در پانزده سالگی، موفق شود مدال طلا به گردن بیاویزد و به افتخاری برسد که همه آرزویش را دارند. کیت لدسکی چهار سال پیش در المپیک لندن، با 15 سال سن به عنوان جوان ترین عضو تیم ورزشی آمریکا به المپیک 2012 لندن اعزام شد و در پایان مسابقات، مدال طلای رشته شنا 800 متر آزاد را به نام خودش کرد. کیت لدسکی حالا چهار سال باتجربه تر شده و در آستانه بیست سالگی در ریو رقیب می طلبد. هرچند بعید است کسی بتواند او و رکوردش را بگیرد. کیت لدسکی می خواهد در ریو در رشته های 200، 400، 800 و 1500 متر آزاد شرکت کند؛ کاری که پیش از او هیچ ورزشکار دیگری انجام نداده است.
قهرمان ها در المپیک 2016
4- حمله به تاریخ

از آخرین باری که یک کشتی گیر آمریکایی موفق شده دو بار پشت سر هم در رقابت های المپیک مدال طلا بگیرد، ۱۰۰ سال می گذرد؛ مدال های جورج مهرنت در المپیک های ۱۹۰۴ و ۱۹۰۸ اما این بار آمریکایی ها بدجوری به جردن باروز دل خوش کرده اند؛ کشتی گیر سیاه پوستی که چهار سال پیش مدال طلایش را با شکست صادق گودرزی به دست آورد و این بار بدجوری به طلای ریو امیدوار است.

به رکورد دوران کشتی اش توجه کنید؛ 124 پیروزی و فقط دو شکست. حسن یزدانی پدیده سال های اخیر کشتی ایران و نیروی جوانی و تکنیک ناب پسر جویبار، کار سختی برای کشتی رو به روی باروز آمریکایی دارد. مدال طلای کشتی در وزن 74 کیلوگرم به برنده جدال باروز- یزدانی خواهدرسید.
قهرمان ها در المپیک 2016
5- دفاع از عنوان

چالش مهم سرنا ویلیامر در المپیک، دفاع از عناوینی است که در دوره گذشته به دست آورده است. سرنای سی و سه ساله که در لندن ۲۰۱۲ موفق شده بود هم در مسابقات تنیس انفرادی مدال طلا بگیرد و هم در رقابت های دونفره به همراه خواهرش ونوس قهرمان شود، کار سختی برای دفاع از قهرمانی هایش دارد. به خصوص اینکه دو خواهر از سال ۲۰۱۴ به بعد هیچ وقت در رقابت های دو نفره کنار هم مسابقه نداده اند و این اصلا طبیعی نیست.
سرنا ویلیامز که 21 گرانداسلم بزرگ دنیا را فتح کرده است، در ریو به رکورد استفی گراف با 22 قهرمانی حمله خواهدکرد. قهرمانی در ریودوژانیرو، سرنا ویلیامز را تبدیل به پرافتخارترین ورزشکار زن تاریخ تنیس خواهدکرد.
قهرمان ها در المپیک 2016
6- قهرمان ورشکسته

چهار سال قبل، گابی داگلاس، اولین زن سیاه پوست آمریکایی به حساب می آمد که توانسته بود قهرمان المپیک شود. ژیمناست کار آمریکایی اما دو سال بعد با بحران عجیبی رو به رو شده بود. مادر گابی که از او و سه فرزند دیگرش نگهداری می کرد، اعلام کرد به خاطر هزینه های ورزشی دخترش، ورشکست شده و بانک تمام دارایی خانواده شان را مصادره کرده است؛ دختری که مجبور است برای بقای خانواده اش مبازه کند. اگر داگلاس موفق به کسب دومین قهرمانی اش در المپیک شود، به رکورد اسطوره ژیمناستیک دنیا، نادیا کومانچی می رسد که در دو المپیک ۱۹۷۶ و ۱۹۸۰ موفق شده بود طلا بگیرد.
قهرمان ها در المپیک 2016
۷- آمریکایی محجبه

اگر همه 16 هزار ورزشکار حاضر در المپیک باید تمام توانشان را بگذارند تا با گرفتن مدال و قهرمانی در این رقابت ها وارد کتاب تاریخ شوند، ابتهاج محمد، ورزشکار سی ساله آمریکایی از راه دیگری نامش را در تاریخ المپیک ثبت کرده است. ابتهاج محمد، شمشیرباز سی ساله آمریکایی، اولین بانوی محجبه آمریکایی است که در تاریخ المپیک شرکت خواهدکرد. اولین زن مسلمان آمریکایی که همراه این کشور به المپیک رفته است، از خانواده ای آفریقایی است و مدرک حقوق از دانشگاه دوک دارد.
قهرمان ها در المپیک 2016
8- ژوکر همیشه مغلوب؟

نواک جو کوویچ در سال های گذشته با اختلاف بهترین تنیسور دنیا بوده است. حتی رتبه اول رنکینگ تنیس دنیا در چند سال اخیر هم همین را می گوید اما با وجود عملکرد درخشان در تورنمنت های تنیس دنیا. ستاره صرب تنیس در المپیک یک مغلوب همیشگی است. هشت سال پیش در المپیک بجینگ ۲۰۰۸، نواک بیست و یک ساله با شکست از جمیز بلیک آمریکایی به مدال برنز رسید. چهار سال قبل هم نواک جوکوویچ با شکست از اندی مورای موفق نشد به مدال طلای المپیک برسد. جوکوویچ بیست و نه ساله برای آخرین بار در برزیل فرصت خواهدداشت که رویای طلای المپیکش را تحقق ببخشد.
قهرمان ها در المپیک 2016
۹- تانک داغستان

عبدالرشید سعدالله اف، پسری که هنوز به بیست سالگی نرسیده اما آنقدر در داغستان و روسیه مقتدر کشتی گرفته که روس های طلای وزن 86 کیلوگرم را برای او کنار گذاشته اند. چند ماه پیش ولادیمیر پوتین هم سر تمرینات تیم کشتی روسیه رفت و با سعدالله اف یک کشتی تمرینی هم گرفت. درباره سعدالله اف می گویند که هنوز هم مادرش او را به خاطر انتخاب رشته کشتی نبخشیده است چون می خواسته پسرش پزشک شود. احسان لشکری و میثم مصطفی جوکار، کشتی گیران ایران در این وزن کار سختی برای رو به رویی با تانک داغستان خواهند داشت.
قهرمان ها در المپیک 2016
10- دهه هشتادی ها در المپیک

بالاخره پای دهه هشتادی های دنیا هم به المپیک باز شد. کاناک جها، پینگ پنگ باز هندی الاصل که متولد سال ۲۰۰۰ میلادی است، به زودی در ریو و روی میز پینگ پنگ راکت خواهدزد. حق دارید اگر احساس پیری کنید. کاناک جهای پانزده ساله جوان ترین ورزشکار حاضر در رقابت های المپیک است و نامش در کتاب «ترین»های این تورنمنت ثبت شده. نکته جالب درباره کاناک جهای پانزده ساله این است که او از سال ۲۰۱۴، یعنی زمانی که فقط ۱۳ سال داشت، عضو تیم ملی کشورش بود.
قهرمان ها در المپیک 2016
همه نکته های آماری درباره المپیک 2016 ریو

نیمار، ستاره المپیک

• این اولین بار است که رقابت های المپیک در آمریکای جنوبی برگزار می شود.

• در اولین دوره المپیک مدرن که از سال 1986 برگزار شد، 42 کشور در نه رشته در مسابقات شرکت کردند؛ تیراندازی، دو و میدانی، تنیس، شنا، ژیمناستیک، سوارکاری و... جزء این رشته ها محسوب می شدند.

• خانم ها از چهار سال بعد، یعنی سال ۱۹۰۰ به رقابت های المپیک راه پیدا کردند. فقط ۲۲ ورزشکار زن در رشته های گلف، کریکت، تنیس، قایقرانی و سوارکاری حضور داشتند.

• آمار حضور بانوان در المپیک 1900 را با لندن 2012 مقایسه کنید که 44 درصد مدال ها به خانم ها رسید.

• رقابت های المپیک تنها در سه دوره برگزار نشد. سال ۱۹۱۶ به خاطر جنگ جهانی اول و ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴ به علت جنگ جهانی دوم.

• میزبان المپیک، برزیل به عنوان یک کشور از سال 1822 میلادی به استقلال دست پیدا کرد و از مستعمره پرتغال بودن نجات پیدا کرد.

• اولین حمل کننده مشعل المپیک ریو، یک پناهنده سوری به نام ابراهیم حسین از کمپ آوارگان سوری بود.

• کم سن ترین قهرمان تاریخ المپیک، پسربچه ای بود که در المپیک سال 1900 قهرمان مسابقات دو و میدانی شده بود. درباره سن «مارتین باقوتی» سند رسمی ای وجود ندارد اما می گویند بین 9 تا 12 سال سن داشته است.
قهرمان ها در المپیک 2016
• بلیت های عمومی بازی ها که حدود ۳۸ میلیون قطعه را شامل می شود، بین ۲۰ تا ۳۰ دلار قیمت دارند.

• گران ترین بلیت های مسابقات هم که مربوط به جایگاه ویژه سالن در مسابقات فینال بسکتبال، فوتبال و والیبال است، بین 100 تا 350 دلار قیمت دارند.

• نیمار، ستاره فوتبال برزیل گران ترین بازیکنی است که وارد رقابت های المپیک خواهدشد. هیچ بازیکن دیگری نه اندازه او می ارزد و نه قدر ستاره برزیلی حقوق سالانه دریافت می کند.

• کماندارانی که برای مراسم افتتاحیه انتخاب شده اند، باید تیرشان را از فاصله 75 متری به هدف که مشعل بازی هاست، بزنند؛ یعنی دورتر از طول یک زمین فوتبال که 65 متر طول دارد.

• برزیلی ها پیش بینی کرده اند که حدود ۲۰ میلیون لیتر کایپرینا برای طول مسابقات درست کنند. کایپرینا نوشیدنی مخصوص برزیلی هاست که با نعنا، عصاره نیشکر، یخ و آب تهیه می شود.

• ساخت، تجهیز و میزبانی از المپیک حدود 7.5 میلیارد یورو خرج روی دست دولت برزیل گذاشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج