جاباما
۳۶۵۵۷۴
۴ نظر
۵۱۱۳
۴ نظر
۵۱۱۳
پ

حرفه ای مثل علیرضا، جهانی مثل جهانبخش

علیرضا جهانبخش متولد ۲۰ مرداد ۱۳۷۲ در گیلان و رشد یافته قزوین است. جهانبخش که در لیگ برتر ایران با پیراهن داماش به میدان می رفت، در حالی که مد نظر پرسپولیس بود و امیر عابدینی و سردار رویانیان قراردادی برای انتقال او از داماش به پرسپولیس امضا کرده بودند، به هلند رفت و پس از دو سال درخشش در نایمخن، به تیم حرفه ای و سرشناس آلکمار منتقل شد.

ماهنامه ورزش و تصویر - محمد محب زندی: آن سوی آب بخشی است در ورزش و تصویر و بهانه ای است برای ملاقات با لژیونرهای ایرانی که از نخستین شماره های ورزش و تصویر و در پاسخ به خواسته مخاطبانی که اعتقاد داشتند جای لژیونرها در مجله خالی است، به بخش های ثابت مجله اضافه شد. این بار سراغ علیرضا جهانبخش رفتیم که در قلب اروپا و در هلند زندگی و بازی می کند.

حرفه ای مثل علیرضا، جهانی مثل جهانبخش

ستاره ایرانی الکمار زیر ۲۳ سال

علیرضا جهانبخش متولد ۲۰ مرداد ۱۳۷۲ در گیلان و رشد یافته قزوین است. جهانبخش که در لیگ برتر ایران با پیراهن داماش به میدان می رفت، در حالی که مد نظر پرسپولیس بود و امیر عابدینی و سردار رویانیان قراردادی برای انتقال او از داماش به پرسپولیس امضا کرده بودند، به هلند رفت و پس از دو سال درخشش در نایمخن، به تیم حرفه ای و سرشناس آلکمار منتقل شد.

شمار سال های زندگی علیرضا جهانبخش در هلند آرام آرام به تعداد انگشتان یک دست می رسد اما در تمام این سال ها حتی یک عکس غیرمتعارف یا خبر حاشیه ای و یا گزارش جنجالی از این پسر سر به راه و سر به زیر فوتبال ایران منتشر نشده است. انگار علیرضا جهانبخش برای زندگی در جمع حرفه ای ها تربیت و ساخته شده است. از کوچه پس کوچه های قزوین تا آلکمار راهی طولانی است اما جوانی که این راه طولانی را طی کرده، محو زندگی در اروپا و غرق خوشی های ظاهری زندگی غربی نشده و زندگی خود را در سه اصل خلاصه کرده است؛ تمرین، تمرین و باز هم تمرین!

علیرضا جهانبخش تنها کاری که خارج از محدوده فوتبال انجام می دهد، مطالعه است چرا که اعتقاد دارد خواندن هر یک صفحه از هر کتابی، دریچه ای تازه به رویش می گشاید و از همین دریچه هاست که می تواند نقشه راه درست تری برای ادامه زندگی حرفه ای خود در فوتبال ترسیم کند.

کمتر کسی فکر می کرد علیرضا جهانبخش آرام ترین و بی حاشیه ترین لژیونر فوتبال ما باشد اما شد! در دورانی که یک لژیونر بسکتبال ایران در ایالات متحده با همخانه و به روایتی همسر خود کتک کاری راه انداخت و سوژه اخبار رسانه های خارجی شد و یک لژیونر فوتبال ایران در قلب اروپا رسوایی اخلاقی به بار آورد و بی سروصدا آن کشور صاحب فوتبال را ترک کرد، علیرضا جهانبخش به هلند رفت و با توجه به جوانی او که دور از زرق و برق تهران و در یک شهر شمالی زندگی می کرد، خیلی ها نگران بودند استعدادهایش در غربت به هرز برود و گرفتار حواشی شود اما او در تمام این سال ها داغ یک جنجال را به دل رسانه های زرد گذاشته است.

حتی همین حالا که یک لژیونر جوان ما در شهر محل سکونتش داور مسابقه دختر شایسته می شود و ناخواسته در کانون جنجال قرار می گیرد و لژیونر دیگری ندانسته سر از دیسکوهای ناجور جزیره محل اقامت خود در می آورد و ناچار می شود با خواهش و التماس جلوی چاپ تصاویر لو رفته از حضورش در برنامه ای که او فکر می کرد یک کنسرت موسیقی غربی است اما یک دنس پارتی آزاد در دیسکویی معروف و بدنام بود را بگیرد، علیرضا جهانبخش حرفه ای تر و پخته تر از سن و سالش مراقب است قدم به هیچ حاشیه و جنجالی نگذارد. او حتی از حضور در جشن نوشیدنی باز کردن هم تیمی هایش که یک جشن مرسوم و معمول در تیم های اروپایی است، خودداری می کند و وفادار به اصول پذیرفته شده در جامعه ایرانی، به زندگی و فوتبال در قلب اروپا مشغول است.

حرفه ای مثل علیرضا، جهانی مثل جهانبخش

علیرضا جهانبخش با همین شیوه منحصر به فرد، همزمان تبدیل به یک چهره جهانی از نگاه خارجی ها و یک چهره حرفه از زاویه دید اهالی فوتبال ما شده است. این جوان دوست داشتنی بی توجه به زرق و برق شهرت و جذابیت های خاص زندگی در اروپا، حتی حواسش به رفت و آمدهای خودش هم هست و با وجود اینکه رابطه بسیار خوبی با ایرانیان مقیم هلند دارد و هر از گاهی در اجتماع جوانان ایرانی ساکن در آلکمار و محدوده و حریم آن حضور می یابد، رفتارهای اجتماعی خود را به شدت کنترل می کند.

جهانبخش با این نگرش حرفه ای آینده درخشانی برای خود رقم خواهد زد. او که از ابتدای درخشش در فوتبال ایران هدف داشت و حالا هم در هلند هدف خود را دنبال مین کند، بی شک به هر آنچه که مد نظر دارد می رسد چرا که نه دو بار بازی در ترکیب تیم ملی او را از خود بی خود کرده و نه چند سال زندگی در قلب اروپا باعث شده یادش برود چه سقفی برای پیشرفت خود قائل است.

جهانبخش به قول خودش به هلند نرفته که فقط در لیگ برتر هلند بازی کند. او هلند را سکوی پرتابی برای رسیدن به حرفه ای ترین و بهترین تیم های دنیا می داند. برای او نایمخن ایستگاهی بود برای رسیدن به لیگ برتر هلند و لیگ برتر هلند ایستگاهی است برای رسیدن به سطح اول فوتبال اروپا... این که آهسته و پیوسته به سوی هدف خود حرکت می کند، علیرضا جهانبخش است؛ پسر نیک فوتبال ایران و الماس نتراشیده ای که حالا به خوبی تراش خورده و صیقل داده شده است.

افتخارات جهانی جهانبخش

علیرضا جدا از این که ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی عنوان بازیکن ماه آسیا را از کنفدراسیون فوتبال قاره کهن گرفت، در هلند جایزه بهترین بازیکن لیگ دسته اول این کشور را برد و نامزد دریافت جایزه پدیده سال شد و یک بار هم لقب دومین استعداد درخشان رقابت های باشگاهی فوتبال هلند را به خود اختصاص داد. او در فصل اخیر، سه بار به تیم منتخب هلند راه یافت و یک بار بازیکن هفته شد.

حرفه ای مثل علیرضا، جهانی مثل جهانبخش

برای تفریح به اروپا نرفتم

از علیرضا جهانبخش در مورد تفریحاتی که در هلند دارد می پرسیم که با لبخند جواب می دهد: «برای تفریح به هلند نرفتم. معمولا در روزهای تمرین از صبح تا عصر در اختیار باشگاه هستم و خارج از ساعات تمرین هم در خانه استراحت یا مطالعه می کنم. البته در برنامه های تفریحی باشگاه که معمولا دو هفته یک بار با حضور تمامی بازیکنان تیم انجام می شود، شرکت می کنم اما خارج از این چارچوب برنامه تفریحی ندارم. گاهی هم شام با برخی دوستان ایرانی بیرون می رویم.»

رفت و آمد با خانواده هاشمی مقدم

علیرضا در هلند از نعمت زندگی کنار خانواده امیر هاشمی مقدم برخوردار است. امیر که خودش از فوتبالیست های سرشناس ایران بود و برای استقلال بازی می کرد، در هلند به مربیگری مشغول است و به نوعی، حکم مدیر برنامه علیرضا را دارد. جهانبخش می گوید: «گاهی اوقات مزاحم خانواده هاشمی مقدم می شوم. البته آنها هم زحمت می کشند و به دیدن من می آیند. با پسر امیر که دروازه بان است، رفاقت دارم و اگر فرصت شود، با هاشمی مقدم و پسرش گشتی در مراکز خرید می زنیم.»

رستوران پاتوق علیرضا

آیا جهانبخش در هلند پاتوق خاصی دارد؟ خودش می گوید: «پاتوق به آن معنی که در ایران مرسوم است، نه ندارم. بیشتر به رستوران می روم. یعنی تایمی که قرار است خارج از خانه باشم، بیشتر در رفتن به رستوران خلاصه می شود. بیشتر رستوران های ایرانی و گاهی هم رستوران های ملیت های مختلف تا با فرهنگ آنها و غذاهای مورد علاقه شان آشنا شوم. برای من مهم تر از طعم و مزه غذا، پی بردن به سبک غذا خوردن مردم کشورهای مختلف است و این موضوع برایم جذابیت دارد و سرگرمم می کند.

مطالعه و تماشای فیلم

سرگرمی اصلی جهانبخش چیست؟ «مطالعه، تماشای فیلم و گشت زدن در اینترنت. مطالعه کردن را بیشتر دوست دارم. معتقدم هر صفحه از کتاب به وسعت دید خواننده کمک می کند. شما وقتی مطالعه می کنید، مهم نیست چه کتابی از کدام نویسنده می خوانید، مهم این است که دریچه های جدیدی به روی ذهن تان گشوده می شود. من مطالعه می کنم که بیشتر یاد بگیرم و در ترسیم راهی که برای رسیدن به موفقیت دارم، فکرم بازتر باشد. فیلم هم می بینم اما کتاب خواندن بیشتر قوه تخیلم را فعال می کند.»

حرفه ای مثل علیرضا، جهانی مثل جهانبخش

لذت رانندگی و سفرهای کوتاه بیرون شهر

خیلی دوست داریم بدانیم اگر علیرضا در هلند تعطیل باشد و حوصله اش از مطالعه و استراحت در خانه سر برود و فیلم جدیدی هم برای دیدن نداشته باشد، چه می کند؟ لبخندی می زند و می گوید: «خیلی کم پیش می آید به این مرحله برسم اما اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، اگر فرصت داشته باشم و خوابم نیاید، پشت اتومبیل می نشینم و رانندگی می کنم و به سفرهای کوتاه بیرون شهر می روم.

تفاوت زندگی در هلند و ایران

علیرضا این که می گویند زندگی ها در ایران عاطفی تر است و در اروپا ماشینی تر را قبول ندارد و می گوید با این مدل تقسیم بندی مشکل دارد: «در ایران هم آدم ها و خانواده هایی هستند که ماشینی زندگی می کنند و در عوض در اروپا هم می توان خانواده های باعاطفه پیدا کرد که اعضایش به هم وابستگی عاطفی دارند ولی در مجموع زندگی در هلند در قیاس با ایران نظم بیشتری دارد و آدم ها خیلی کارها را طبق یک نظم و برنامه ریزی قبلی انجام می دهند و «حالا ببینیم چی میشه» نیستند!

بیرون اردو کاری ندارم!

آن دسته از خبرنگاران و عکاسانی که به اردوی تیم ملی رفت و آمد دارند، می گویند علیرضا یکی از اندک بازیکنانی است که وقتی کارلوس کی روش به ملی پوشان مرخصی ساعتی می دهد، در هتل می ماند و از اردو خارج نمی شود. می پرسیم چرا و جواب می شنویم: «وقتی به اردوی تیم ملی می روم تمرکزم روی تمرین است و بیرون اردو کاری ندارم که انجام بدهم. اگر خانواده ام تهران باشند، می گویم بیایند دنبالم تا ساعتی با هم وقت بگذرانیم اما در غیر این صورت، در اردو می مانم.»

حرفه ای مثل علیرضا، جهانی مثل جهانبخش

بچه نیستم، مثبت چرا؟

از جهانبخش می پرسیم فکر نمی کنی بیش از حد بچه مثبت باشی، به حدی که حوصله آدم را سر می بری؟! که با لبخند جواب می دهد: «بچه نیستم، مثبت چرا.» و در ادامه می گوید: «حرفه من فوتبال است و دنبال حواشی نیستم. برای خودم اهدافی ترسیم کردم که هنوز به ده درصد آن اهداف هم نرسیدم و تا روزی که به هدفم برسم، دست از تلاش بر نمی دارم. دوست دارم زندگی ام خلاصه شود در فوتبال چون واقعا از فوتبال بازی کردن لذت می برم و دلم می خواهد هر روز بیشتر از روز قبل از خودم راضی باشم.»

دعوای مثلث قدرت هلند سر جهانبخش

باورش سخت است اما حقیقت دارد. هر ۳ تیم آژاکس، آیندهوون و فاینورد که قدرت های برتر فوتبال هلند هستند، علیرضا جهانبخش را می خواهند. این ۳ پیشنهاد داخلی که از لیگ برتر هلند به پدیده آلکمار رسیده، جدا از پیشنهاد مالی قابل توجه باشگاه پرتغالی پورتوست که می خواهد بر سر خرید قطعی جهانبخش با مدیران آلکمار مذاکره کند اما هیچ یک از این پیشنهادها باعث غرور علیرضا نمی شود.

داماش، دوچرخه و دریانوردی

تمام علایق اصلی جهانبخش با حرف «دال» شروع می شود؛ عاشق تیم داماش بودم که دیگر نیست. البته بچه که بودم دوچرخه سواری را هم خیلی دوست داشتم. این که با دوچرخه تک چرخ بزنم و ویراژ بدهم. دریانوردی هم کار مورد علاقه ام بود و فکر می کردم یا دریانورد می شوم یا جهانگرد اما فوتبالیست شدم و حالا با فوتبال دور دنیا را می گردم و می بینم. آن موقع کارتونی می داد به نام دور دنیا در هشتاد روز که برگرفته از کتاب معروفی بود و همه هم نسل های من را وسوسه می کرد جهانگرد شوند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا

      واقعا حرفه ای و کارش درسته انشالله که همیشه موفق و پیروز باشه و به رئال برسه و در رئال بازی کنه

    • سیتکا بانو

      به این میگن بازیکن حرفه ای و کار درست!

    • بدون نام

      عشقه عشق

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عشقی علیرضا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج