۳۶۵۶۰۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

این شماره: نی!

طنز؛ تاریخچه‌ای متفاوت از ساده‌ترین اختراعات بشری

براساس اسناد کشف شده در گورهای باستانی، اولین بار سومری ها از نی استفاده کردند. مقبره نوشته های سومری ها نشان می دهد نی در فرهنگ سومر باستان کارکردهای خاصی داشته است.

ماهنامه خط خطی - علی زراندوز: براساس اسناد کشف شده در گورهای باستانی، اولین بار سومری ها از نی استفاده کردند. مقبره نوشته های سومری ها نشان می دهد نی در فرهنگ سومر باستان کارکردهای خاصی داشته است.

در یکی از این مقبره نوشته ها آمده است: «من هراسوس، فرزند آستامیوفن کدئینوروس، دوست داشت نی خیلی زیاد... من با نی خیلی چیزها بالاکشید از جمله نوشابه های شنگول زا، آب هویج، بودجه های عمرانی، پول [...]* و [...]* و به خصوص [...]*!» گویا عضو کمیسیون اصل ۱+۹۰ سومر در دیوارنوشته ای در همان نزدیکی می نویسد: «حالا که نشد آقای [...]** را به خاطر بالاکشیدن بودجه های عمرانی و پول [...]** و [...]** و به خصوص [...]** کرد محاکمه، ای کاش حداقل برای نی ای که با آن، این همه چیز را کشید بالا، صادر می شد قرار محاکمه و بازداشت!»

طنز؛ تاریخچه‌ای متفاوت از ساده‌ترین اختراعات بشری

اما چرا سومری ها با نی اختلاس می کردند و پول بالا می کشیدند؟ پاسخ این سوال مهم و تاریخی را می توان در یکی از سنگ نوشته های مناسب برای گروه سنی الف و ب کودکان سومری یافت. آنجا که شاعر می سراید: «توی لباس شویی/ جا ماند اسکناسم/ در آب و کف شنا کرد/ همراه با لباسم... آن روز یک چکاوک/ روی درخت ما بود/ کی اسکناس شسته/ بر بند رخت ما بود!»

پس، براساس آموزه های سومری به کودکانشان، پول چیزی کثیف و چرک است که باید قبل از لمس کردن، آن را شست! حالا اگر فرصت محدودی برای بالا کشیدن مقدار زیادی پول باشد، یک سومری اصیل با نی این کار را انجام می دهد تا دستش به پول کثیف نخورد و تابوهای ذهنی دوران کودکی اش آسیب نبیند!

اما نی، در گذر تاریخی ا، از برهه های مختلفی عبور کرد. در ژاپن باستان، از نی برای اعدام سامورایی های فاسد استفاده می شد. به این ترتیب که سامورایی فاسد را تا شب تولد شوگان زندانی می کردند و در شب این اتفاق مهم، به سامورایی فاسد بیش از ۳۴۵۷ عدد بادکنک بزرگ بادنشده می دادند تا آن ها را برای فردا و آذین بندی مجلس تولدشوگان، با یک عدد نی نوشابه باد کند. گولاخ ترین سامورایی فاسد تاریخ، بعد از باد کردن ۳۱۲۴ اُمین بادکنک با نی، دار تورم حاد در برخی نقاط بدن شد و از دنیا رفت!

در مصر باستان، مصری ها رسم داشتند تا در تعطیلات روز بیرون آمدن خدای «رع» از داخل نیلوفر آبی، به شمال نیل بروند، مایو بپوشند و از آّب این رود باستانی با نی بنوشند. براساس طومارهای کشف شده در اهرام ثلاثه، به خاطر همین رسم بود که مردم مصر، هر سال در این روزهای تعطیل، نی به دست، راهی شمال نیل می شدند و ترافیک جاده شمال نیل در مصر باستان مثال زدنی بود!

احتمالا بیشتر شما معبد «پارتنون» در «آکروپولیس آتن» را دیده اید. آنچه در تصاویر به عنوان پایه و ستون های متعدد این معبد مشاهده می شود، در واقع نی های قطوری هستند که در اولین شعبه «نان داغ، شکلات داغ!» آتن مورد استفاده خدایان المپ برای بالا کشیدن شکلات از داخل لیوان ها قرار می گرفت. اما با گشایش اولیه شعبه های بستنی اکبرمشتی در آتن، کم کم «نان داغ، شکلات داغ!» به دست فراموشی سپرده شد و از نی های آن به عنوان پایه های معبد «پارتنون» استفاده شد.

بسیاری از مولاناشناسان معاصر متفق القول هستند که این شاعر بزرگ در بیت «بشنو از نی چون حکایت می کند/ وز جدایی ها شکایت می کند» به نی نوشابه اشاره ندارد. به همین دلیل هم برخی عناصر خودسر با توجه به همین نظریه مولاناشناسان بزرگ، این نی را از آلات موسیقی دانستند و اعلام کردند چون احتمالا مولانا قصد برگزاری کنسرت موسیقی داشته است، پس آن ها می توانند، هروقت خواستند، بروند و بساط مولانا و مولاناشناس ها را به هم بزنند!

در مجموع، می توان نی را از مهم ترین اختراع های بشری دانست، به خصوص وقتی نی از حالت هورت کشیدن برای نوشیدن مایعات، به وسیله ای برای هورت کشیدن دود قلیان تبدیل شد و دیگر این روزها کمتر جوانی را می توان یافت که با نی عجین نباشد و اهل نی لبک (نی ای که کنار لب قرار می دهند و دود را با آن به ریه های بینوا هدایت می کنند!) نباشد!

دز پایان بد نیست بدانید در کره شمالی فوت کردن در نی و هر چیز نی طوری که طولش بیشتر از عرض باشد، ممنوع است؛ زیرا معروف است وقتی دیکتاتور فعلی کره شمالی، یعنی جناب کیم جونگ اون، به مدرسه می رفت، معلم ها، از ترس پدرش، او را روی نیمکت اول می نشاندند و بچه های ته کلاس با استفاده از این فرصت، با نی نوشابه یا لوله خودکار، شاهدونه به پس کله اش می زدند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج