۳۶۵۹۸۲
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

رشد موالید منفی شد

همزمان با انتشار این اظهارنظر که در چهار ماه اول سال جاری ۵۵ هزار و ۷۱۸ رویداد طلاق به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۲ درصد رشد کرده است، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور گفت: با آنکه هنوز زود است در رابطه با رشد موالید قضاوت کنیم، اما بر اساس آمار چهار ماهه امسال نرخ موالید به منفی ۶/۰ درصد رسیده است و این به دلیل پتانسیل محدود خانوارهای تک فرزند است.

روزنامه آرمان: همزمان با انتشار این اظهارنظر که در چهار ماه اول سال جاری ۵۵ هزار و ۷۱۸ رویداد طلاق به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲/۲ درصد رشد کرده است، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور گفت: با آنکه هنوز زود است در رابطه با رشد موالید قضاوت کنیم، اما بر اساس آمار چهار ماهه امسال نرخ موالید به منفی ۶/۰ درصد رسیده است و این به دلیل پتانسیل محدود خانوارهای تک فرزند است.

این در حالی است که این روزها بر اساس سخت شدن زندگی ها و اشتغال زوج ها خانواده ها تمایل کمتری به داشتن فرزند از خود نشان می دهند و اگر هم روزی بخواهند که فرزنددار شوند، به داشتن تک فرزند بسنده می کنند. گرچه تک‌فرزندی هزینه کمتری برای خانواده ها دارد و کنترل آن راحت است، اما در کنار آن معایبی از جمله وابستگی، حساسیت بالای والدین و ... را دارد که تا آخر عمر با کودکان تک فرزند همراه است.

رشد ۲/۲ درصدی آمار طلاق

در حالی که روند طلاق در کشور ما سیر صعودی دارد و بیشتر ازدواج ها در پنج سال اول خود به طلاق کشیده می شوند، به همین میزان نرخ موالید نیز رو به افول است، چرا که طلاق برای ادامه زندگی پایدار و رشد ولادت مانع ایجاد کرده و سبب بروز بحران های جمعیتی می شود. روز گذشته رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در چهار ماه اول سال جاری میانگین سن طلاق مردان ۵/۳۵ سال و میانگین سن طلاق زنان ۶/۳۰ سال بوده است.

حمید درخشان نیا افزود: در حال حاضر یک طلاق در مقابل هر ۲/۴ ازدواج ثبت می‌شود. میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق‌های ثبت شده ۲/۸ سال بوده است که ۱/۱۲ درصد زوجین دوام زندگی کمتر از یک سال داشته‌اند. در مجموع ۵/۴۷ درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک بوده است.

درخشان نیا بیان کرد: در چهار ماهه سال جاری ۲۳۴ هزار و ۹۸۲ ازدواج ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۲/۲ درصد کاهش داشته است. میانگین سن ازدواج مردان ۷/۲۸ سال و دختران ۱/۲۴ سال بوده است. به گزارش ایسنا، او اظهار کرد: در چهار ماهه جاری ۵۱۲ هزار و ۸۹۳ رویداد ولادت به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰۶/۰ درصد افزایش داشته است.

نرخ موالید در کشور منفی شد

با آنکه تک‌فرزندی از مشخصه‌های بارز زندگی ماشینی است، اما کارشناسان بر این باورند که تک فرزندان به دلیل تنهایی و نداشتن خواهر و برادر در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شوند و اغلب گرایش به گوشه گیری و انزوا دارند. تعدد فرزند در خانواده ها معمولا با رشد اجتماعی کودکان همراه است.روز گذشته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور گفت: تک‌فرزندی در کنار مزایا آسیب‌های فراوانی دارد، تا جایی که عده ای از خانواده ها بر آن شده اند تا از پدیده تک‌فرزندی خارج شده و به سمت دو یا سه فرزند پیش بروند.

به گفته علی اکبر محزون در سال ۹۱ اولین جهش ضعیف در افزایش نرخ موالید اتفاق افتاد که خیلی چشمگیر نبود، اما با توجه به وضعیت قبلی قابل توجه بود، به طوری که شاهد نرخ ۹/۲ درصد رشد موالید بودیم. او عنوان کرد: در سال ۹۲ رشد موالید به ۵/۳ درصد رسید و سال ۹۳، ۲/۴ درصد شد و این بیانگر رشد امیدوارکننده موالید در کشور بود.

محزون تصریح کرد: بر اساس بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم، تعداد خانواده‌هایی که می‌خواهند از تک‌فرزندی خارج شوند بسیار محدود و سالی ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر است. مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور افزود: بنابراین اگر سیاست‌های جمعیتی به موقع وارد کار نشود، سال ۹۴ با فروکش نرخ موالید مواجه خواهیم شد. این پیش‌بینی درست بود، به طوری که نرخ موالید به ۳/۲ درصد کاهش یافت.

او خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، رشد موالید صفر و شاید منفی می‌شود. محزون عنوان کرد: اکنون در چهار ماهه ابتدای سال ۹۵ هرچند که هنوز زود است که قضاوت کنیم، اما با رصدهایی که شده است نرخ موالید به منفی ۶/۰ درصد رسیده و این به معنی آن است که رشد موالید نزدیک به صفر و کمی زیر صفر آمده است.

او ادامه داد: یکی از دلایلی که نتوانستیم رشد موالید را بالا ببریم، پتانسیل محدود خانواده‌های تک فرزند بوده است، به طوری که از کل خانواده‌های ایرانی ۱۹ درصد تک فرزند هستند و ۱۴ درصد بدون فرزند هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      فکر میکنید مقصر کیه؟؟

    • بدون نام

      خدا را شکر. امیدواریم روزی جمعیت کشور ما به ظرفیت واقعی خود که حدود بیست میلیون نفر است برسد. واقعیت این است که با این شرایط خشکسالی و اقتصادی ایران جمعیت بیشتر از این فاجعه است

    • علی رنجبر از کرمان

      عامل اصلی رشد منفی موالید فقط و فقط شرایط اقتصادی است بابا بچه نون میخواهد مدرسه میخواد با این در آمدها کی جرائت داره......

    • بدون نام

      جوانهابرای اداره زندگی مشکل دارندتابرسدبه بزرگ کردن بچه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج