۳۶۶۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

ابعاد مختلف سفر روحانی به باکو

برگزاری نشست‌هایی همچون نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان که بار دیگر اما این بار در سطح روسای جمهوری در باکو برگزار شد، میان مقامات عالی‌رتبه در منطقه از جهات بسیاری حائز اهمیت است

شعیب بهمن در فرهیختگان نوشت: برگزاری نشست‌هایی همچون نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان که بار دیگر اما این بار در سطح روسای جمهوری در باکو برگزار شد، میان مقامات عالی‌رتبه در منطقه از جهات بسیاری حائز اهمیت است؛ در وهله اول باید به این مساله اشاره کنیم که چنین اجلاس‌هایی تا حد زیادی می‌تواند روابط‌ فی‌مابین کشورها را بیشتر کند و به پیشرفت همکاری‌های منطقه‌ای دامن زند.

در حال حاضر ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه بسیاری برای توسعه همکاری‌ها و مناسبات خود اعم از سیاسی، اقتصادی و امنیتی هستند که به یقین زمینه‌ساز همکاری‌هایی برای حل بحران‌ها و ایجاد ثبات در منطقه است. در ابعاد اقتصادی نیز اگر بخواهیم به آن بپردازیم، باید گفت که همکاری‌ها میان این سه کشور تجارت و سرمایه‌گذاری در کشورهای طرف دیگر را به همراه خواهد داشت؛ ایجاد یک مسیر ترانزیتی که بتواند کریدوری را از روسیه و جمهوری آذربایجان و نهایت به ایران متصل کند، نمونه‌ای از این تعاملات است و قطعا شکل‌گیری چنین کریدوری نه‌تنها منجر به نقل و انتقال کالا میان سه کشور می‌شود، بلکه می‌تواند کشورهای اروپایی را نیز به آب‌های آزاد خلیج فارس متصل کند؛ در واقع یک کریدور بین‌المللی با اهمیت جهانی.

در ابعاد امنیتی نیز چنین دیدارهایی می‌تواند همکاری‌ها در منطقه را گسترش دهد، به‌خصوص اینکه در حال حاضر مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم به بحثی حیاتی برای هر سه کشور بدل شده است و هرکدام به نحوی در معرض تهدیداتی قرار دارند؛ مجموع این عوامل نشان می‌دهد که برگزاری این نشست‌ها با در نظر گرفتن گسترش مناسبات در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی، می‌تواند تا حدود زیادی ثبات و امنیت را به منطقه خاورمیانه بازگرداند.

از سوی دیگر پیش از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو خبرهایی حاکی از احتمال مذاکره میان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان و ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود مبنی‌بر همکاری‌های مشترک دو کشور در تربیت نیروهای نظامی و همچنین آزمایش توان موشکی منتشر شد. در این خصوص لازم به ذکر است که همکاری‌های نظامی ایران و روسیه به سال‌های گذشته شاید حدود دهه ۹۰ برمی‌گردد؛ روابط نظامی بسیار مناسب و کارآمد. روسیه از آن زمان همواره ایران را بازاری برای فروش تسلیحات نظامی خود در نظر گرفته است و ایران نیز در شرایطی که از سوی کشورهای غربی مورد تحریم قرار گرفته بود، به روسیه به چشم کشوری نگاه می‌کرد که بتواند بخشی از ملزومات جمهوری اسلامی به‌ویژه در حوزه نظامی را تامین کند.

اما آنچه در سال‌های اخیر شاهد هستیم، این است که گسترش همکاری‌های دفاعی به مساله‌ای فراتر از خرید و فروش تسلیحات نظامی بدل شده است؛ مبارزه با تروریسم یا افراط‌گرایی باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران و روسیه درخصوص تحولات منطقه‌ای نقش مهم و پررنگی را ایفا کنند که مصداق و نمونه عملی آن در سوریه را شاهد هستیم و در حال حاضر باید گفت که این سطح روابط در بخش نظامی و اطلاعاتی ارتقا پیدا کرده است. با این حال اهمیت اصلی نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو در کنار اینکه قطعا مسائل مهمی از بحران‌های منطقه‌ای گرفته تا مناقشه قره‌باغ مطرح خواهد شد، مسائل اقتصادی و همان‌طور که قبلا گفته شد، پیگیری و راه‌اندازی کریدور شمال جنوب است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باید بسیار مواظب رژیم صهیونیستی باکو بود و به آسانی به این دشمنان قسم خورده مان امتیاز ندهیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج