۳۶۶۲۳۱
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

سفر به سرزمین خواب‌ها در گالری‌های تهران

خواب سرزمین عجییبی است‏ همه چیز در آن دیگرگون است‏ اما اگر قرار باشد از خواب‎های عکاسی کنند حاصل کار چه خواهد بود؟ دو عکاس این هفته به سراغ این جهان رازآمیز رفته‎اند...

هنرآنلاین: خواب سرزمین عجییبی است‏ همه چیز در آن دیگرگون است‏ اما اگر قرار باشد از خواب‎های عکاسی کنند حاصل کار چه خواهد بود؟ دو عکاس این هفته به سراغ این جهان رازآمیز رفته‎اند...

گالری‌های تهران در جمعه‌ای که گذشت میزبان بیش از ۲۰ نمایشگاه جدید بودند‏. بزرگداشت پرویز کلانتری در آرت سنتر شاید مهمترین رویداد این هفته باشد. در کنار این رویداد به سراغ نمایشگاه‌هایی در گالری‌های ویستا‏‌، بیست و شش و آریا رفته‌ایم.

۳۰ نقاشی از پرویز کلانتری در گالری آرت سنتر:

سفر به سرزمین خواب‌ها در گالری‌های تهران

آرت سنتر در باغ انجمن خوشنویسان‏ میزبان پرویز کلانتری است‏ نقاش فقید کویرها و خانه‌های کاهگلی که از کاهگل برای خلق آثارش استفاده می‌کرد. در این نمایشگاه ۳۰ اثر از دوره‌های مختلف کاری کلانتری روی دیوار رفته است‏‌ تا مخاطب بتواند آنچه او در در سال‌های مختلف از سر گذرانده است را در گذری کوتاه از میان آثارش دریابد.

کلانتری خود را نقاش مناظر خاک آلود وطنش می‌دانست‏ او این مناظر در بهار و زیر گرمای آفتاب و در شب و روز نقاشی می‌کرد و چنان دلبسته سرزمین مادری بود که جز تصویر آن تصویر دیگر نمی‌دید. آنچه در آرت سنتر به نمایش درآمده است یادی از پرویز کلانتری است نقاشی که فراموش‌مان نخواهد شد.

بیدار خواب در گالری آریا:

سفر به سرزمین خواب‌ها در گالری‌های تهران

"بیدار خواب" عنوان نمایشگاهی از عکس‌ها و ویدئوهای شهلا اعتمادی است که در گالری آریا روی دیوار رفته است. اعتمادی با انتخاب زنی سپیدپوش در فضایی آبی‌رنگ آنچنان که خود نمایشگاهش را نامیده‏ کوشیده است فضایی میان خواب و بیداری را پدید آورد. زن درون این آثار گاه به شکل رویا و گاه به شمل کابوس درمی‌آید یا بهتر است بگوییم در فضای کابوس یا رویا دیده می‎شود.

انتخاب دو رنگ سپید برای لباس زن و محیط سرشار از آبی عکس‌ها در کنار هم بی‌‌هیچ اشاره‌ای به موضوع مشخصی به خوبی بی‌شکلی فضای خواب را برای مخاطب به تصویر می‌کشد. خواب‌هایی که اعتمادی در آثارش به تصویر کشیده است می‌تواند رویا یا کابوس هرکسی باشند‏ رویای آسایش یا کابوس پریشانی سهم هر کسی از جهان خواب است‏ هرچند جهان خواب نیز هیچ چیز را درون خود تولید نمی‎کند بلکه دنیای واقعی را وام گرفته‏‌‏‏‏َُ دیگرگون کرده و برای ما به نمایش می گذارد.

نقاشی‌های دیجیتال آرنولد پستل در گالری ویستا:

سفر به سرزمین خواب‌ها در گالری‌های تهران

آرنولد پستل هنرمند اتریشی که آثار او در گالری ویستا به نمایش گذاشته شده است‏‎‏ عنوان "هر آنچه در مقابل من است، از آن من است." را برای نمایشگاه خود انتخاب کرده است. این البته تنها یک عنوان نیست بلکه نقل قولی از خود او درباره شیوه کاری‌اش است. آرنولد پُستل در طول ربع قرن گذشته توانسته با اورپینتینگ (پوشاندن عکس با لایه‌ای از نقاشی) به سبکی خاص در انتخاب فرم و متریال نقاشی خود دست یابد.

او از این طریق به خلق فضاهای انتزاعی دست می‎زند که رنگ‌های شاد و متنوع‌شان آنها را برای مخاطب جذاب می‌کند. پستل جهان پیرامونش را برای کار انتخاب می‌کند و در معرض دید می‌گذارد او این جهان را به رنگ و فرم بدل می‎کند و مانند انبوه نقاشان انتزاعی جهان اشکال جهان را تغییر می‌دهد تا جهانی دیگر بیافریند.

"آنِ من" در گالری بیست و شش:

سفر به سرزمین خواب‌ها در گالری‌های تهران

به شکل جالبی نمایشگاه دیگری نیز در این هفته به عکس‌هایی درباره جهان خواب اختصاص دارد. خواب جهانی رمزآلود است که قرن‌هاست ذهن بشر را به خود مشغول کرده است‏ دنیایی ناشناخته که ما کنترلی برآن نداریم و هر شب یکسره ما را تسخیر می‎کند و به همین دلیل عجیب نیست که هنرمندان بسیاری به آن بپردازند.

نغمه جهانی در نمایشگاه "آنِ من" از دریچه دیگری به جهان خواب نگاه کرده است‏ با این حال آثار او با شهلا اعتمادی نکات مشترکی دارند‏ در این آثار نیز زنی سپیدپوش رویاها و کابوس‌هایی را تجربه می‎کند. تجربه‌های این زن اما بیرونی‌ترند‏ او در طبیعت دیده می‌شود‏ و در این کابوس‌ها و رویاها با طبیعت ترکیب شده و موجودیتی متفاوت از خود پیدا می‌کند. او بیشتر به ترس‌ها شادی‌هایی که ما در طبیعت تجربه می‌کنیم دچار است و آنها را برای ما روایت می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج