۳۶۶۴۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

۳۰ درصد ایرانی‌ ها کبد چرب دارند

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گفت: ۳۰درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند. چاقی، اضافه وزن و پرخوری زمینه ساز ابتلا به این بیماری است و افرادی که کبد چرب دارند ۱۰ سال زودتر از دیگران سکته می‌کنند.

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد گفت: ۳۰درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند. چاقی، اضافه وزن و پرخوری زمینه ساز ابتلا به این بیماری است و افرادی که کبد چرب دارند ۱۰ سال زودتر از دیگران سکته می‌کنند.

رضا ملک‌زاده ظهر امروز در نشست خبری دوازدهمین کنگره گوارش و کبد اظهار داشت: سرطان روده بزرگ در ایران رو به افزایش است که کنترل و غربالگری آن دغدغه ما است. یک فرضیه جدید وجود دارد که میکروب‌های روده می‌تواند مانند سرطان معده منشاء میکروبی داشته باشد.

به گفته ملک‌زاده در گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار ایرانی ۸ نفر در سال به سرطان روده مبتلا می‌شدند که این رقم اکنون به ۱۲ نفر افزایش یافته است.

این فوق‌تخصص گوارش و کبد خاطر نشان کرد: سرطان روده بزرگ بر خلاف سرطان مری و معده که هنوز روش پیشگیری مؤثر ندارد، قابل پیشگیری است.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران گفت: ضایعات روده بزرگ و پولیپ‌ها را می‌توان با کولونوسکوپی تشخیص داد و بدون اینکه فرد نیاز به جراحی داشته باشد پولیپ‌ها را قبل از بدخیم شدن برداشت.

وی گفت: از طرفی افراد می‌توانند سالانه با دادن آزمایش مدفوع، خون مخفی در روده را شناسایی کنند تا از پیشرفت بیماری به موقع جلوگیری شود.

بررسی وضع سلامت گوارش ۳۰ هزار شهروند تهرانی سال آینده

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد علوم پزشکی تهران اظهار داشت: طرحی داریم تا در چند منطقه از شهر تهران ۳۰ هزار نفر را به طور انتخابی از طریق پست یا مراجعه به در منازل برای آزمایش تشخیصی سرطان روده دعوت کنیم. که طرح پرهزینه‌ای است طبق برآورد ما برای هر نفر یک میلیون تومان باید هزینه کنیم.

ملک‌زاده ادامه داد: با رایزنی‌هایی که با دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته قول مساعد برای تأمین هزینه آن داده شده و امیدواریم بتوانیم این طرح را سال آینده اجرا کنیم.چرا که معتقدیم نفع این طرح بیشتر از هزینه آن است چون هزینه دارو، درمان و جراحی یک فرد سرطانی بیشتر از این رقم‌ها است.

۷۰درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند /۲۰درصد چاق هسنند

ملک‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود روند رو به رشد بیماری‌های غیرواگیر در کشور اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری‌های غیرعفونی است به عنوان مثال طبق مطالعه‌ای که انجام شده ۷۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند و ۲۰ درصد این افراد چاق هستند که چاقی هم زمینه‌ساز ابتلا به کبد چرب و خطر زودرس سکته‌های مغزی و قلبی است.

وی دلیل چاقی مردم را مصرف بیش از اندازه غذاها نسبت به نیاز بدن برشمرد و گفت: ۲۰ درصد مردم بیشتر از نیاز خود غذا می‌خورند و اگر انرژی دریافتی بیش از انرژی که مصرف می‌کنیم باشد نتیجه آن جمع شدن چربی در بدن و ابتلا به کبد چرب است و در این میان نان، برنج، مواد نشاسته‌ای، شیرینی و چربی بیشترین نقش را ایفا می‌کند.

ملک‌زاده خاطر نشان کرد: معمولاً چکاپ سلامت دستگاه گوارش به ویژه روده را در افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌کنیم ولی افرادی که در خانواده آنها سرطان دستگاه گوارش به ویژه روده وجود دارد از این دسته مستثنی هستند و حداقل چکاب ۱۰ سال زودتر از سنی که بستگان درجه یک آنها به سرطان مبتلا شده را توصیه می‌کنیم.

وی گفت: البته ما فهرست تمام افرادی که به سرطان دستگاه گوارش مبتلا شده‌اند را داریم و معمولاً با بستگان درجه یک این افراد تماس گرفته و از آنها برای بررسی سلامت و چکاب دعوت می‌کنیم.

میکروب هلیکوباکتر عامل ایجاد زخم اثنی عشر

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد در مورد ترس برخی مردم از میکروب هلیکوباکترپیلوری که در معده افراد وجود دارد گفت: این میکروب در بین مردم شایع است و نباید از آن ترسید. برخی فکر می‌کنند که این میکروب سرطان‌زا است اگر چه ممکن است از بین هر ۲۰۰ نفر که به این نوع میکروب مبتلا هستند سرطان معده ایجاد شود اما از آن طرف این افراد را از ابتلا به سرطان مری ایمن می‌کند ولی بیشتر زمینه ساز زخم اثنی‌عشر است.

وزیر اسبق بهداشت گفت: شاید بیشترین چیزی که باید روی آن تاکید کرد مصرف نکردن سیگار است چرا که سیگار مهمترین عامل در ایجاد سرطان گوارش است.

کبد چرب از نظر شیوع جای هپاتیت B را گرفته است

این فوق‌تخصص گوارش و کبد درباره شیوع بیماری‌های کبدی در بین مردم گفت: در گذشته هپاتیت B مهمترین نوع بیماری کبدی بود که به مرور با واکسینه‌شدن نوزادان و افرادی بالای ۱۵ سال روند نزولی پیدا کرده و در سال‌های آینده کاهش بسیار چشمگیری خواهد داشت.

کبد ۳۰ درصد مردم چرب است

به گفته ملک‌زاده کبد چرب جایگزین بیماری هپاتیت B شده و اکنون ۳۰ درصد مردم کشور به درجاتی از کبد چرب مبتلا هستند که به مرور ۵ درصد این افراد در معرض پیشرفت بیماری و نارسایی کبد قرار می‌گیرد.

سکته زودرس در کمین آنهایی که کبد چرب دارند

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب تغذیه سالم شیوه تغییر سبک زندگی و فعالیت قدمی از جمله ورزش را در جلوگیری از کبد چرب بسیار مؤثر دانست و افزود: مهمترین خطر کبد چرب سکته‌های قلبی و مغزی زودرس است یعنی اگر قرار است فرد در سن ۶۰ سالگی سکته کند این امر در ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: کبد چرب علائم مشخصی ندارد ولی می‌توان با انجام آزمایش خون و اندازه گیری آنزیم‌های کبدی و از طرفی سونوگرافی آن را تشخیص داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج