۳۶۶۹۹۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ساده انگاری منتقدان از حل معضل گرد و غبار

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سال گذشته ما از هیچ رسانه ای شکایت نکریم اما در کمال ناجوان مردی عده ای از رسانه ها برنامه تخریب داشتند.

خبرآنلاین: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سال گذشته ما از هیچ رسانه ای شکایت نکریم اما در کمال ناجوان مردی عده ای از رسانه ها برنامه تخریب داشتند.

معصومه ابتکار در نشستی با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار ، اظهار کرد: خبرنگاری محیط زیست یکی از دشوارترین عرصه‌های خبرنگاری است. رسانه‌ها در انتشار و آگاهی رسانی حوزه محیط زیست کمک‌رسان سازمان محیط زیست هستند.

محیط زیست در جهان

او با اشاره با اتفاق های مهم زیست محیطی در جهان مانند ، پلاستیک موجود در دریا ها و ... از گرمایش جهانی گفت: این تغییرات آثار زیانبار و تخریب‌های بسیاری به دنبال دارد و برای همین سران کشورها که میزان آگاهی آنها نسبت به محیط زیست در چند سال اخیر دچار تحول شده است، معتقدند ممکن است فرصت کافی برای مقابله با تغییرات اقلیم وجود نداشته باشد.

ابتکار در رابطه با زباله های پلاستیکی هم گفت: یک سالی است که بحث زباله‌های دریایی مطرح است و روشن شده که فاجعه پلاستیک روی زمین نیست بلکه زیر دریاها است. این پلاستیک‌ها لطمه فراوانی به محیط زیست دریایی وارد می‌کند و به تدریج میزان پلاستیک‌ها از ماهی‌ها بیشتر خواهد شد که در نوع خود یک فاجعه محسوب می‌شود.

معاون ارئیس جمهور با "مهم" خواندن توافق محیط زیستی پاریس در سال گذشته گفت: در حال حاضر کشورهای مختلف مراحل تصویب این توافقنامه را در پارلمان‌های خود می‌گذرانند و در چند ماه آینده شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

او همچنین به یکی از تحقیقات جدیدی که در زمینه تغییر اقلیم انجام شده است اشاره کرد: اخیراً روشن شده که برخی مواد زائد مربوط به جنگ‌های جهانی اول و دوم با ذوب شدن یخ‌های قطبی بیرون آمده‌اند.

ابتکار ‌ افزود: این مسأله رویکرد خوبی داشت که ایران نیز همراه با جامعه جهانی به این طرح پیوست. بنابراین، نفوذ توسعه پایدار در دولت‌ها تحول بزرگی محسوب می‌شود که حرکت‌های توسعه‌ای را به سمت محیط زیست هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آثار جنگ، ناامنی و خشونت بر محیط زیست و آثار تهدیدآمیزی که جنگ بر طبیعت دنیا دارد مسأله‌ای است که سال گذشته در اجلاس وزرا پیشنهاد شد، گفت:‌ قرار شد ردپای اکولوژیک و ردپای کربن جنگ مورد بررسی قرار گیرد و سازمان‌های بین‌المللی از این پیشنهاد استقبال کردند.

وضعیت گرد و خاک

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در رابطه گرد و غبار ها گفت:برخی از منتقدین سعی می کنند این موضوع را بسیار ساده تلقی کنند، برای مثال می گویند که خانم ابتکار رفت خوزستان آمد اما مسئله حل نشد یا می گویند خانم ابتکار آب بپاش و این انتقاد ها باعث شده است تا مردم بیایند به من بگویند جلوی طوفان را بگیر !

او سپس در رابطه با کانون های بحران گرد و غبار گفت: بر اساس برآورد ما و عراق حدود ۸ میلیون متر مکعب کانون بحرانی گرد و غبار در عراق وجود دارد در ایران ۲ میلیون ۸۰۰ هزار کانون بحرانی گرد و غبار وجود دارد.

او سپس درباره راه حل گرد و خاک هم گفت: گرد و خاک راه حل دارد اما بلند مدت و بین المللی است.

ابتکار همچنین اعلام کرد که در سال گذشته گامی مثبت در زمینه گرد و غبار برداشته شده است گفت: ما مسئله گرد و غبار را بین المللی کردیم، ۴ قطعنامه در رابطه با گرد و غبار در سازمان ملل داریم. ایران الان پرچمدار جریان جهانی برای مقابله با گرد و غبار است و ما به این مسیر ادامه می دهیم.

دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم

ابتکار با اشاره با احیای تالاب ها و دریاچه ها درباره دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه روند بهبودی داشته است.

او در ادامه عنوان کرد: ما یک دوره ای از روند تثبیت را در تیر ماه در دریاچه ارومیه داشتیم و این روند بسیار خوبی است در اکولوژی و امیدواریم روند بهبود دریاچه اورمیه ادامه پیدا کند.

او در رابطه با تالاب ها گفت: در دولت یازدهم در این رابطه کار های ویژه ای را انجام داده ایم، شاید شاخص ترین آنها تالاب هورالعظیم باشد که برخی مورد بی مهری قرار می دهند این موضوع را، آخرین آمار نشان می دهد ۶۳ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است.

محیط زیست خوزستان

ابتکار با اشاره با شرایط بد محیط زیست خوزستان بیان کرد: دولت توجه ویژه ای به خوزستان داشته است.

او در رابطه با الودگی هوا خوزستان هم گفت: بنزین یورو ۴ و گازوئیل یورو ۵ به بهبود هوا خوزستان کمک می کند.

معاون رئیس جمهور همچنین خبری از سفرش به خوزستان داشت او گفت : این بار که رفتم خوزستان اولین قرارداد برای جمع آوری گاز های فرر اجرا شد. این قرار داد بعد از مکاتبات فراوان انجام شده است.

او در این رابطه گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی مکه در رابطه آلودگی هوا و گرمایش زمین گاز فرر ها است.

ابتکار همچنین خبر داد که دستورالعمل HSE پارس جنوبی صادر شده است.

انتقال آب

رئیس سازمان محیط زیست در رابطه وصعیت آب در ایران هم گفت: ما به اصلاح مدیریت و مصرف آب در ایران نیاز داریم. طرح انتقال آب هم مشمول ارزیابی محیط زیستی است.

او گفت همچنین در رابطه با روش ارزیابی گفت: ارزیابی که دنیا از آن استفاده می کند ارزیابی زیست محیطی است و خوشبختانه از برنامه سوم قانون این ارزیابی را در ایران داشته ایم.

او در پاسخ با سوالی درباره اینکه موافق یا مخالف انتقال آب است هم گفت: بحث ما مخالفت و موافقت نیست، ما طرفدار ارزیابی زیست محیطی هستیم. کشور های وجود دارند با سخت ترین قوانین زیست محیطی که در آنها انتقال آب و جود دارد.

فرهنگ و آموزش در محیط زیست

ابتکار در رابطه با میزان آگاهی مردم نسبت به محیط زیست گفت: میزان حساسیت مردم به محیط زیست افزایش یافته است.

او همچنین به اقدامات آموزشی محیط زیستی انجام شده مانند برگزاری جشنواره فیلم سبز،اجرای اجلاس بین المللی دین، فرهنگ و محیط زیست و .. اشاره کرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به به اینکه در این دوره تعامل بهتری با آموزش و پروش داشته اند گفت: فکر کنم کتاب انسان و محیط زیست از امسال در مدارس تدریش شود همچنین دستورالعمل محیط زیست هم برای مدارس اجرا می شود.

ابتکار در رابطه با مدارس طبیعت هم گفت: رشد مدارس طبیعت را شاهد بوده ایم، این مدارش مانند آموزشگاه های هنر و زبان فعالیت می کنند.

او همچنین خبر داد که جشنواره موسیقی سبز در پیش است.

شرایط محیط بان ها

او گفت: امسال ۶۰۰ محیط بان آموزش می بینند و با اتمام این دوره محیط بان آموزش ندیده ای وجود ندارد.

ابتکار در رابطه با دوره های بین المللی محیط بانی ها هم گفت: دوره آموزش بین المللی اتریش یک دوره برگزار شده است و دوره بعدی یک ماه دیگر در اتریش انجام می شود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در رابطه با لایحه حمایت از محیط بان ها گفت: این لایحه در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است و هنوز به مجلس نرفته است. برخی از متخصصان بر این باورند که قانون در رابطه با محیط بانان کامل است اما برخی از وکلا هم می گویند می توان قوانین را در این زمینه تقویت کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج