۳۶۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

سلسله مباحث تربيتي حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو

چـگونه كودكـان خود را در طول سفر تربيت كنيم

يكي از فرصت‌هاي مناسب براي تعليم و تربيت، مسافرت است. در سفر چون حضور پدر و مادر در كنار خواهران و برادران با يكديگر و در مدت‌زمان معين و گاه طولاني‌ است، اثرات فراواني خواهد داشت.

يكي از فرصت‌هاي مناسب براي تعليم و تربيت، مسافرت است. در سفر چون حضور پدر و مادر در كنار خواهران و برادران با يكديگر و در مدت‌زمان معين و گاه طولاني‌ است، اثرات فراواني خواهد داشت. اگر پدر و مادر هنگام مشاجره يا بحث‌هاي ديگر يا لحن خاص برخورد در غيرمسافرت در اتاق ديگري دور از ديد فرزندان هستند، در مسافرت به‌علت اين‌كه همه با هم هستند، كوچك‌ترين عمل و عكس‌العمل و سخن و برخورد مستقيم در ذهن و فكر و منش فرزندان موثر واقع مي‌شود.


چـگونه كودكـان خود را در طول سفر تربيت كنيم




موارد لازم براي تعليم و تربيت در سفر

  • قبل از سفر، وسايل مطالعه، بازي، نقاشي عكاسي و فيلمبرداري و ساير لوازم مورد استفاده فرزندان را با خود برداريد.
  • در سفر به فرزندان‌تان اجازه دهيد حرف بزنند، سؤال و حتي انتقاد كنند و شما با چهره‌اي باز با آن‌ها برخورد كنيد و تا حد فهم آنها، جواب‌هاي كوتاه و قانع‌كننده‌ و گاه با مثال يا داستان براي‌شان عنوان كنيد و مطمئن شويد كه پاسخ سؤالات خود را گرفته‌اند و قانع شده‌اند.
  • از اماكن تفريحي، تاريخي، مذهبي و دانستني‌هاي بين راه تا مقصد براي آن‌ها توضيح دهيد كه لازمه اين امر، مطالعه قبلي شما راجع به موضوعات است.
  • در طول سفر با خوش‌رويي و شوخي‌هاي مفيد و لطيفه‌هاي سالم، بچه‌ها را سرگرم كنيد به‌ويژه خاطرات زيباي خود، دوستان و مخصوصا پدر و مادر و كودكي‌هاي خودتان را براي بچه‌ها بيان كنيد.
  • بگذاريد بچه‌ها در مكان‌هاي توقف (با حفظ مسائل ايمني) بازي كنند، از تپه‌ها بالا بروند، با شن‌هاي كنار دريا خانه بسازند و تا حد امكان، آزاد باشند.
  • در اداي فرايض به‌ويژه نماز، آن هم اول وقت و درصورت وجود مسجد و جماعت، غفلت نكنيد. فراموش نكنيد كه هر كار ما بزرگ‌تر‌ها براي بچه‌ها الگو و درس است. ممكن است شما در شهر خود، در اداره يا مسجد نماز بخوانيد و به منزل بياييد و هيچ‌گاه بچه‌ها نماز شما را نبينند اما در سفر و در كنار آن‌ها، اين مسائل چشمگير بوده و تاثير فراواني خواهد گذاشت.
  • دوري از اسراف، ‌در غذا، نوشيدني‌ها و رعايت آداب شرعي غذا خوردن، مثل شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا، بسم‌الله گفتن و ساير مسائل مربوط به آن الگوي خوبي براي آينده خواهد شد.
  • مقداري پول در اختيار بچه‌ها قرار دهيد و با مهرباني‌ آن‌ها را راهنمايي كنيد تا آنچه براي خود لازم مي‌دانند يا سوغات براي همكلاسي‌ها و بستگان مي‌خواهند بخرند، توان آن را داشته باشد.
  • در سفر، گاهي جلسات مشورتي خودماني تشكيل دهيد و نظر همه را جويا شويد و نسبت به ادامه سفر آن‌ها را در جريان داده و نظرخواهي كنيد و حدوسطي را انتخاب و اجرا كنيد.
  • گاهي بچه‌ها در سفر با هم اختلاف نظر پيدا يا با هم مشاجره مي‌كنند يا سر و صداي زيادي به راه مي‌اندازند، برخورد متين، منطقي و در عين حال مهربان و با لبخند، نه تنها اختلافات را بر‌طرف مي‌كند بلكه محيطي دلنشين به جاي خشونت جايگزين خواهد شد.
  • هر چند ساعت كه از سفر مي‌گذرد، به بهانه‌اي توقف كنيد، با حفظ مسائل ايمني، ‌بچه‌ها را آزاد بگذاريد كه رفع خستگي كنند و تحرك مورد نياز بدن آن‌ها تامين شود كه اغلب عصبانيت‌ها، خشونت‌ها و دعواها مي‌تواند از تنگي‌ جا، يكنواختي مسير سفر و خستگي بدن باشد.
  • به بچه‌ها فرصت دهيد از مناظر زيبا، آبشارها، كوه‌ها و درياها، عكس و فيلم بگيرند.
  • براي دستشويي رفتن بچه‌ها وقت داشته باشيد و زمان مناسب براي اين كار در نظر بگيريد. هرگونه فشار و طولاني‌شدن زمان، اضافه بر ضررهاي بدني، گاهي موجب نابساماني اخلاقي خواهد شد.
  • رعايت خستگي سفر را كرده و زمان مناسبي براي خواب و استراحت آن‌ها (در محيطي آرام) فراهم‌ كنيد. اگر به‌علت سفر، عادت خواب هميشگي تغيير كرده، توصيه دوستانه‌اي‌ براي خواب به آن‌ها بدهيد.
  • بچه‌ها مي‌خواهند در طول سفر از mp۳ playerيا mp۴ و ساير ابزارهاي صوتي و تصويري استفاده كنند كه هرگونه برخورد نامناسب با اين مسئله، عواقب ناگواري بر جا خواهد گذاشت يا با نظر جمع از راديو استفاده كنيد يا اگر صدا و تصوير مناسب و شناخته شده و مفيدي هست، امكان استفاده جمع را از آن برنامه فراهم‌سازيد. (در حد اعتدال و كنترل دوستانه و دور از تحميل توصيه مي‌شود.)
  • تذكر غيرمستقيم، ‌تحميل نكردن نظر فرد بر نظر جمع، مشاركت و همراهي با جمع به‌صورت طراح خاطره و داستان بسيار مفيد خواهد بود.
  • اگر معماهاي زيبا بلديد با پرسش معماهاي هوش، رياضي، مذهبي و... آن‌ها را سرگرم كرده و به‌صورت تدريجي معارف و اخلاقيات را به اين وسيله آموزش دهيد.
  • در سفر و غيرسفر، از هرگونه تبعيض، محبت يا بغض‌ بي‌جا خودداري كرده در عمل به فرزندان خود عدالت و صداقت را آموزش دهيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج