۳۶۷۰۲۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

هشدار بایدن درباره پاره کردن برجام

معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید اگر ایران رفتار خودش را «تعدیل» کند، احتمال تعامل بیشتر واشنگتن با تهران وجود دارد.

خبرگزاری فارس: در حالی که چند ماه بیشتر به پایان کار دولت کنونی آمریکا وجود ندارد، معاون اول باراک اوباما در مطلبی به دولت آینده این کشور توصیه‌هایی برای موفقیت‌های بیشتر در حوزه سیاست خارجی کرده و همچنین از برجام سخن گفته است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در فارین افرز از «موفقیت‌هایی» که دولت باراک اوباما در حوزه سیاست خارجی داشته و اینکه دولت آینده باید روی آنها سرمایه‌گذاری کند، سخن گفته است.

جو بایدن در این مطلب با عنوان «فرصت‌ها برای دولت آینده» ضمن اذعان به وجود مشکلات پیچیده کنونی در صحنه داخلی و خارجی آمریکا گفته است: «من با بیش از ۴۰ سال سابقه خدمت در عرصه خدمات عمومی، هیچ وقت تا به این حد به اینده آمریکا امیدوار نبودم».

او در این مطلب مدعی شده که پایه و اساس قدرت آمریکا در جهان، «اقتصاد پویا، ارتش بی همتا و ارزش‌های جهانی» آن و همچنین مشارکت‌ها و ائتلاف‌هایی است که این کشور در سطح جهانی با تکیه بر هنجارها و عرف کنونی بین‌المللی تشکیل داده است.

بایدن نوشت: «آمریکا ساختار و معماری نظم بین‌المللی را پس از تخریب ناشی از جنگ جهانی دوم پایه ریزی کرد و این ساختار از آن زمان تاکنون به ما و دنیا خدمت کرده است و به همین دلیل ما انرژی بسیاری صرف دفاع و تعمیق قواعد این نظم کرده‌ایم».

او البته هشدار داد: «هیچ کشوری موقعیتی بهتر از آمریکا برای رهبری در قرن ۲۱ ندارد اما باید به خاطر داشت که نقش بی بدیل ما در جهان، اجتناب ناپذیر نیست. اگر دولت بعدی بخواهد مسیر متفاوتی را انتخاب کند، می‌تواند سبب رها کردن و واگذاردن پیشرفت ما در این هفتاد و پنج سال گذشته شود».

وی با تاکید بر روابط آمریکا و چین اینطور تصریح کرد: «آمریکا و چین دو اقتصاد بزرگ جهان هستند در نتیجه سرنوشت‌های ما به هم گره خورده است. من و رئیس‌جمهور اوباما درصدد تعریف روابط از طریق توسعه همکاری و رقابت مسئولانه بوده‌ایم. ما با پکن زمینه مشترک را پیدا کردیم و در پرداختن به چالشهای جهانی از قبیل تغییرات آب و هوا، بیماریهای واگیردار، فقر و عدم گسترش سلاحهای اتمی پیشرفت تاریخی کردیم. البته در همان حال، ما در زمینه موضوعاتی چون حقوق بشر و آزادی دریانوردی قاطع بوده‌ایم».

معاون باراک اوباما با اشاره به اختلافات آمریکا و چین بر لزوم موازنه بخشی و ایجاد توازن در برابر این کشور تاکید کرده است.

او خطاب به دولت بعدی آمریکا نوشت: «دولت آینده باید روابطی با چین ایجاد کند که هم شامل همکاری باشد و هم احتمالا رقابت تشدید شده. گهگاه با توجه به تهدید فزاینده کره شمالی، همکاری و رقابت با چین با هم تداوم می‌یابد».

او ادامه داد: «این موضوع در قبال روسیه هم صادق است. آمریکا باید سیاستی را پی بگیرد که هم مشتمل بر نیاز فوری به بازدارندگی باشد و از سوی دیگر سیاست کنونی همکاری تاکتیکی و ثبات استراتژیک را هم شامل شود. اقدام غیرقانونی روسیه در الحاق کریمه و تداوم تهاجمش در شرق اوکراین، ناقض اصول اساسی نظم پس از جنگ سرد مبنی بر حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها است».

بایدن در ادامه تصریح کرد: «آمریکا باید در حوزه‌هایی که همپوشی منافع وجود دارد، همچنان آماده همکاری با روسیه باشد همانطور که در توافق هسته‌ای ایران و همچنین توافق استارت جدید در زمینه سلاحهای اتمی نشان دادیم. تصور اینکه بدون نوعی همزیستی مسالمت آمیز و قرار موقت بین واشنگتن و مسکو، تصور اینکه جنگ در سوریه چطور پایان خواه یافت، سخت است و با توجه به انکه فناوریهای نظامی جدید، مخاطرات سوءمحاسبه و تشدید درگیری را بالا می‌برد، ما به کانالهای کاربردی و با ثبات با روسیه برای برقراری ارتباط نیاز داریم».

او در ادامه تصریح کرد: «یک درخواست فزاینده اخلاقی برای روشنگری درباره اینکه در جهان چه کسی دوست و چه کسی دشمن است، وجود دارد اما در عالم واقعیت، در اغلب موارد پیشرفت و توفیق در امور بین‌المللی، به کار کردن با آنهایی که با آنها موافق نیستیم، نیاز دارد».

بایدن در اینجا با اشاره به برجام نوشت: «به همین دلیل است که دولت ما این احتمال را پذیرفت تا فراتر از درگیری سه دهه‌ای با ایران حرکت کند تا به یک توافق هسته‌ای برسد. تهران نه دوست ما است و نه شریک ما. اما تمایل ما برای شکستن تابوها و تعامل مستقیم با این رژیم که با موفقیت‌های ما در بسیج فشار بین‌المللی بی سابقه روی ایران برای مذاکره همراه شد، به گونه مسالمت آمیز یکی از بزرگترین تهدیدات امنیت جهانی را از بین برد و آن دستیابی ایران به سلاح اتمی بود».

معاون اوباما با ادعای آنکه برجام «همه مسیرهای احتمالی ایران برای نیل به سلاح اتمی را مسدود کرده است»، تصریح کرد: «با گذشت یک سال، توافق خودش دارد می‌گوید که این توافق در حال کار کردن است».

ارشدترین مقام دولت آمریکا پس از اوباما افزود: «در صورتی که رژیم(ایران) رفتارش را تعدیل کند، این توافق(برجام) احتمال تعامل بیشتر با تهران را باز گذاشته است».

جو بایدن همچنین مدعی شد: «پاره کردن توافق در حال حاضر آنطوری که برخی پیشنهاد می‌دهند، برنامه هسته‌ای ایران را بدون مهار و کنترل خواهد کرد و تهدید علیه اسرائیل و شرکای ما در خلیج(فارس) را افزایش می‌دهد و جامعه بین‌المللی را علیه آمریکا خواهد کرد و به طرز فزاینده ای احتمال یک جنگ بزرگ دیگر در خاورمیانه را افزایش می‌دهد».

وی افزود: «منتقدان تعامل، باید به یاد داشته باشند که توافق هسته‌ای هرگز برای حل همه مشکلات ما با تهران نبود. تعامل با ایران به ضرر و علیه تعهدات آهنین ما نسبت به متحدان و شرکایمان در خاورمیانه شامل اسرائیل نیست. آمریکا همه ابزارهای ضروری از قبیل تحریمهای هدفمند برای مسئول شناختن ایران در زمینه فعالیتهای موشک بالستیک، حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر را حفظ کرده است و ما به کار با متحدان و شرکایمان برای پس زدن و عقب راندن ایران از رفتار ثبات زدایش متعهد هستیم».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج