۳۶۷۱۱۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

جان بولتون:

آمریکا باید برای حفظ «شهرام» تلاش میکرد

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل بر این باور است واشنگتن باید برای حفظ جان جاسوس هسته‌ای تلاش می‌کرد.

خبرگزاری تسنیم: اعدام شهرام امیری جاسوس آمریکا در چند روز گذشته بازتاب‌های فروانی به دنبال داشته و حتی به رقابت‌های انتخاباتی آمریکا هم کشیده شده است. اولین بارحجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز یکشنبه با تایید اعدام شهرام امیری گفت: شهرام امیری به اسرار سری نظام دسترسی داشت و با دشمن متخاصم و درجه یک ما یعنی شیطان بزرگ وصل شده بود. وی اطلاعات حیاتی کشور را در اختیار دشمن قرار داده بود.

جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان‌ملل در مصاحبه با فاکس‌نیوز، گفت: در حالی که درباره اطلاعاتی که در حال حاضر وجود دارد هیچ موردی قطعی نیست، به احتمال زیاد امیری به‌عنوان جاسوس آمریکا در برنامه هسته‌ای ایران مشغول به‌کار بوده است. وی در سال ۲۰۰۹ به آمریکا فرار می‌کند ولی یک‌سال بعد به ایران بازمی‌گردد و به‌عنوان جاسوسی دوجانبه مورد استقبال مقامات ایران قرار می‌گیرد. بولتون معتقد است که اعدام وی و بلافاصله پس از آن داستان‌سرایی ایرانیان در این زمینه، جدی بودن برنامه هسته‌ای ایران و خطرات آن را به خوبی نشان می‌داد. هیلاری کلینتون درباره پیامدهای این موضوع برای منافع آمریکا و احتمال در خطر افتادن جان دیگر عوامل اطلاعاتی آمریکا در ایران بی‌تفاوت بوده است. حتی از بین‌رفتن توانایی آمریکا در فهمیدن روند برنامه تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک ایران. آمریکا باید برای حفاظت از وی و خانواده امیری و انتقال آنها به ایالات‌متحده تلاش می‌کرد.

«فیلیپ جرالدی» مامور سابق مبارزه با تروریسم سیا به بی‌بی‌سی گفته است: شهرام امیری وقتی برای مراسم حج به عربستان رفته بود به میل خودش با ماموران سازمان اطلاعات عربستان و آمریکا تماس گرفت و داوطلبانه به دولت آمریکا اطلاعات داد. افراد دیگری هستند که تصمیم مشابهی می‌گیرند اما کسی از آن مطلع نمی‌شود. آقای امیری به دولت آمریکا اطلاعات داده بود و برای همه روشن است که این کار تخلف بزرگی است و مجازات سنگینی دارد.

به گزارش صبح نو، تام کاتن سناتور تندروی جمهوری‌خواه هم گفته: اهمال هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چگونگی حفظ و حراست از اسناد طبقه‌بندی شده دولت آمریکا، منجر به اعدام شهرام امیری کارشناس هسته‌ای ایران شده است.

چندی پیش، وب‌سایت افشاگر ویکی لیکس هزاران ای‌میل از کلینتون را منتشر کرده است که چند ای‌میل مربوط به مکاتبات مشاوران و معاونانش با او درباره شهرام امیری است. در برخی از این ای‌میل‌ها معاونان کلینتون در سال ۲۰۱۰ درباره شهرام امیری نقطه نظرات خود را به کلینتون منتقل کرده‌اند که نشان می‌دهد امیری آن گونه که پس از بازگشت به ایران اذعان کرده بود، از سوی (سیا) ربوده نشده بلکه با برنامه‌ریزی قبلی از کشور خارج شده و به آمریکا رفته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج