۳۶۷۴۸
۲ نظر
۵۰۰۴
۲ نظر
۵۰۰۴
پ

پشت صحنه جمعه ایرانی، یک برنامه قدیمی

برخی از عوامل برنامه رادیویی «جمعه ایرانی» مهمان ما شدند و از این برنامه خاطره‌ انگیز سخن گفتند.

خبرآنلاین: برخی از عوامل برنامه رادیویی «جمعه ایرانی» مهمان ما شدند و از این برنامه خاطره‌ انگیز سخن گفتند.

رادیو شاید در ابتدا یک پیچ ساده به نظر برسد، اما هنوز هم با چرخاندن همین پیچ ساده می‌توان به یک دنیا واردشد؛ دنیایی که در آن تنها صداها را می‌شنوی، صداهایی از جنس خاطره. یکی از برنامه‌های موفق رادیو در این سال‌ها «جمعه ایرانی» یا همان «صبح جمعه با شما»است.

این برنامه را همه ما برای یک بار هم که شده شنیده‌ایم و برخی از آن خاطره‌های بسیاری داریم. به‌هر حال این بار با هنرمندان برنامه جمعه ایرانی همراه شدیم تا از زیان آن‌ها دلیل استمرار این برنامه و موفقیت آن را بشنویم. سعید توکل نویسنده و کارگردان بر نامه در ابتدا پاسخگوی پرسش‌های ما شد:

پشت صحنه جمعه ایرانی، یک برنامه قدیمی

سعید توکل

در ابتدا بهتر است بگویید برنامه جمعه ایرانی چطور شکل گرفت؟

این برنامه در سال۸۲از شبکه سراسری به روی آنتن رادیو رفت که در واقع می‌شود گفت به نوعی فرزند صبح جمعه با شما بود وخدا را شکر می‌کنم که این برنامه هم توانست مانند صبح جمعه با شما به دل مردم بنشیند ومخاطب خود را جذب کند.

از تیمی که با آن‌ها کار می‌کنید برایمان بگویید؟

تیمی که در حال حاضر با آن‌ها در این برنامه کار می‌کنم نیمی از افرادی هستند که در گذشته و در برنامه صبح جمعه با شما با من همکاری داشته‌اند مثل علیرضا جاوید نیا، مهران امامیه منوچهر آذری و... البته در حال حاضر از جوانان خوش قریحه و هنرمند نیز استفاده می‌کنیم، به‌هر حال هم چنان تمام سعی‌مان بر این است که مانند گذشته خنده وشادی را برای مردم به ارمغان بیاوریم و در ضمن با زبان طنز به مشکلات جامعه هم اشاره کنیم.

به نظر خودتان چرا این برنامه ماندگار شد؟

ببینید افرادی که در رادیو فعالیت می‌کنند به نوعی غربال می‌شوند و با علاقه هم کارشان را انجام می‌دهند، چون تنها با صدا با مخاطب ارتباط بر قرار می‌کنند تمام انرژی و هنر خود را به خرج می‌دهند تا مخاطب را جذب کنند، اما علاوه بر این‌ها ما همیشه سعی‌مان بر این بوده که مخاطب‌مان را شاد کنیم و صبح جمعه دل انگیزی برای او ایجاد کنیم. از طرف دیگر ما با تمام مشاغل شوخی می‌کنیم و مشکلات را هم به نحوی بیان می‌کنیم، از این نظر مخاطب خیلی راحت می‌تواند با این برنامه ارتباط بر قرار کند.

تا به حال شده سوژه کم بیاورید؟

خیر به هیچ وجه آن قدر در جامعه موضوعات مختلف وجود دارد که زیاد هم می‌آوریم.

درست است که از طرف سازمان هیچ گونه کمک مالی به این بر نامه نمی‌شود؟

بله رادیو هیچ گونه پرداختی‌ای به ما ندارد، و برای همین ما از حمایت کننده‌های مالی برای تداوم این برنامه استفاده می‌کنیم. من شخصا با تمام مشکلات روحی و معیشتی همکارانم آشنا هستم اما آن قدر تک تک آن‌ها به مخاطبان این برنامه تعلق خاطر دارند که با همه مشکلات مالی‌ای که وجود دارد، باز هم از دل و جان می‌آیند و برای مردم برنامه اجرا می‌کنند، اما متاسفانه مسئولان هیچ گونه کمکی نمی‌کنند.

با توجه به این مشکل می‌توان به بقاء این برنامه امیدوار بود؟

متاسفانه ما دشمن زیاد داریم وخیلی‌ها معتقدند که ما خط قرمز‌ها را هم رد کرده‌ایم، اما واقعا این طور نیست و برای همین هم هست که تا به حال مسئولان مهم کشوری سر ظبط برنامه ما حاضر شدند، چون تقریبا همه نسل‌ها از برنامه ما خاطره دارند و خوشبختانه حمایت کننده‌های مالی قطعا این برنامه و هنرمندان آن را حمایت خواهند کرد، اما باز هم امیدوارم مسئولان حمایت بیشتری از این برنامه داشته باشند.

آذری : بچه‌های جمعه ایرانی یک خانواده هستند

منوچهر آذری را مخاطبان برنامه «جمعه ایرانی» باسوت‌های معروف والبته تیپ کارمند کوچولو می‌شناسند، او یکی از قدیمی‌های این برنامه است که این گونه پاسخگوی پرسش‌های ما شد:

پشت صحنه جمعه ایرانی، یک برنامه قدیمی

منوچهر آذری

آقای آذری دلیل موفقیت جمعه ایرانی در تمام این سال‌ها از نظر شما چیست؟

من سال‌های سال است که دارم با سعید توکل در این برنامه و البته صبح جمعه با شما در گذشته همکاری می‌کنم، واگر برنامه موفق است به دلیل است که حاصل یک کار گروهی است، من ۴۰ سال است که در رادیو کار می‌کنم، در تمام این سال‌ها شاهد زحمات همکارانم بوده‌ام، به‌خصوص در این برنامه هیچ کدام از ما به دنبال منفعت خود نیستیم، چون از سر عشق کار می‌کنیم این برنامه موفق شده‌است.

فکر می‌کنم ضبط زنده این برنامه آن هم مقابل عده کثیری از مردم انرژی مضاعفی را به شما می‌بخشد؟

بله همین طور است، حضور مردم هنگام ضبط برنامه واقعا الهام بخش و لذت بخش است، اما متاسفانه ما مجبوریم هر ۱۵روز مکان‌مان را تغییر دهیم که از این نظر هم برای خودمان دشوار است و هم برای مخاطبان‌مان. ‌ای کاش مسئولان رادیو فکری برای این مسئله می‌کردند و یک جای ثابت را در اختیارمان می‌گذاشتند، به‌ هر حال می‌توانم بگویم ما واقعا در این برنامه با هم زندگی می‌کنیم و بعد از این همه سال حالا با هم یک خانواده هستیم. مثلا برای من پس از گذشت این همه سال واقعا جای فرهنگ مهرپرور خالی است و من هنوز که هنوز است با یاد ایشان زندگی می‌کنم.

جاوید‌نیا: ما از سراسر ایران شنونده داریم

علیرضا جاویدنیا یکی از هنرمندانی است که از او خاطرات بسیاری داریم، از بازی‌هایش در تلویزیون گرفته تا اجرای مسابقه، جاویدنیا از همکاری با این برنامه این طور برایمان گفت:


پشت صحنه جمعه ایرانی، یک برنامه قدیمی

علیرضا جاوید‌نیا

آقای جاوید نیا فکر نمی‌کنید خنداندن مردم امروز دشوار‌تر شده است؟ آیا‌ایم مسئله کار شما را دشوار‌تر نکرده است؟

بله امروزه مردم دغدغه‌های بیشتری نسبت به گذشته دارند اما ما سعی می‌کنیم کارمان را درست انجام دهیم تا لبخندی به لب‌های آن‌ها بنشانیم. مهم این است که هنوز آن همدلی بین تیم سازنده این برنامه و البته مخاطبان وجود دارد.

آیا مشکلات مالی باعث نشده که بخواهید از این گروه جدا شوید؟

خیر به هیچ وجه من به پاس حمایت‌های مردم و شاد کردن آن‌ها حاضرم با کمترین دستمزد هم برای آن‌ها کار کنم.

ارتباط مخاطبان جمعه ایرانی خارج از کار با شما چگونه است؟

خیلی خوب وخوشحالم که در شاد کردن مردم سهمی دارم ما حتی یک مخاطب عقب مانده ذهنی داریم که در تمامی ضبط‌های ما حضور دارد و ما را تشویق می‌کند، به هر حال رادیو همیشه یک رسانه مردمی بوده است.

شما در این برنامه از موسیقی روز هم بسیار استفاده می‌کنید؟

بله همین طور است ما دو گروه موسیقی پاپ و سنتی در این برنامه داریم، و از این نظر اکثر آیتم‌های ‌ما شاد هستند و خوشحالم که آمار مخاطبان‌مان بسیار آمار قابل توجهی است و از سراسر ایران شنونده داریم. یادم هست که در زمان جنگ یک بسیجی برای ما در نامه‌ای نوشته بود که «صبح جمعه» جان من را نجات داد، آن هم به این شکل که من در سنگر خودم نشسته بودم که دوستانم از یک سنگر دیگر به من خبر دادند که برنامه صبح جمعه با شما شروع شده، تو هم بیا تا با هم گوش کنیم. من هم برای شنیدن این برنامه به دوستانم پیوستم و چند لحظه بعد از خروج من از سنگر، آنجا را زدند و این طور بود که من از مرگ نجات پیدا کردم.

امامیه : در همه سنین مخاطب داریم

مهران امامیه را اکثرا با نقش سق سیاه در برنامه جدی نگیرید می‌شناسند، او علاوه بر این کار سال‌هاست که معلم است و در این حوزه هم فعالیت می‌کند. او بسیار آدم شاد و شوخ طبعی است.

پشت صحنه جمعه ایرانی، یک برنامه قدیمی

مهران امامیه

آقای امامیه از چگونگی ضبط این برنامه برای‌مان بگویید؟

ما هر ۱۵ روز یک بار و در روزهای دوشنبه برای ضبط برنامه دور هم جمع می‌شویم وساعت ۱۰دیگر شروع به انتخاب متن‌ها و تمرین می‌کنیم تا مشخص می‌شود که چه کسی، چه تیپی را بگوید، تا بعد از ظهر هم ضبط برنامه ادامه پیدا می‌کند.

آیا راهی هم برای ورود افراد مشتاق به این گونه برنامه‌ها در فضای کاری شما وجود دارد؟

بله، البته. اتفاقا ما همیشه از ورود جوانان به این برنامه استقبال کرده‌ایم وحتی به آن‌ها کمک می‌کنیم که قابلیت‌های‌شان را بشناسند، اما معمولا وقتی سختی کار را می‌بینند خودشان کنار می‌روند.

شما راز ماندگاری این بر نامه را در چه چیزی می‌دانید؟

ما سعی می‌کنیم که با همه مخاطبان از یک ساله گرفته تا ۹۹ ساله ارتباط بر قرار کنیم، حتی یک تکنسین اتاق عمل را می‌شناسم که می‌گوید من همیشه باید برنامه شما را بشنوم، و حتی اگر رادیو هم نداشته باشم، با تلفن همراهم گوش می‌کنم، به هر حال ما چون مسائل روز جامعه را مطرح می‌کنیم، برای همین هم به دل مخاطبان می‌نشیند

پشت صحنه جمعه ایرانی، یک برنامه قدیمی

یک برنامه مردمی

الهام صفوی زاده مجری تلویزیون و رادیو، مدتی است که به عنوان مجری در این برنامه حضور دارد، او از این همکاری برای‌‌مان گفت.

خانم صفوی زاده شما چطور به این برنامه قدیمی رادیو پیوستید؟

من از سال ۷۶، ۷۷در رادیو تهران برنامه سازی می‌کردم و دورادور با سعید توکل آشنایی داشتم، اما زمانی که خانم نیرومند مجری سابق این برنامه به دلایلی با جمعه ایرانی خداحافظی کردند، من به جای ایشان اجرای این برنامه را عهده دار شدم و از این اتفاق هم بسیار خرسندم.

تا به حال برنامه طنز اجرا کرده بودید؟

بله برنامه قند و نمک را با آقای شهریاری اجرا کرده بودم، اما طنز این برنامه بسیار خاص است و متن‌های آن با ظرافت ویژه‌ای نوشته می‌شوند، و برای همین به دور از هر گونه هجو است .

جمعه ایرانی در یک کلام از نگاه شما؟

یک برنامه مردمی تمام عیار که هر کسی را به خود جذب می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ahoo

      جز اولی بقیه را تو برنامه های تلویزیونی دیدم . مخصوصا سق سیاه با این تکه شعر یادم اومد که میگه :
      منم سق سیاه چشم می زنم من
      البته به اصفهانی میگفت این شعرو

    • آیدا

      سلام خدا منوچهر نوذری را رحمت کند برنامه اش بی حضور ایشون قشنگ نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج