۳۶۷۵۲۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

بده بستان برای جلوگیری از بحران؟

در چند روز گذشته دو اتفاق پرحاشیه در سینما رخ داده که هر کدام می‌توانند آغازگر یک بحران جدید در سینما باشند اول شایعه به وجود آمدن لیست جدید تحریم فیلم ها در حوزه هنری که فعلا نام دو فیلم «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان و «فروشنده» در آن به چشم می‌خورد و دیگری بحث صحبت‌های روز گذشته دادستانی درباره جشن‌های سینمایی.

وب ‌سایت آی سینما: در چند روز گذشته دو اتفاق پرحاشیه در سینما رخ داده که هر کدام می‌توانند آغازگر یک بحران جدید در سینما باشند اول شایعه به وجود آمدن لیست جدید تحریم فیلم ها در حوزه هنری که فعلا نام دو فیلم «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان و «فروشنده» در آن به چشم می‌خورد و دیگری بحث صحبت‌های روز گذشته دادستانی درباره جشن‌های سینمایی. اما رئیس سازمان سینمایی طبق رویه ای که در سه سال گذشته پیش گرفته و تاکید بر حفظ آرامش و استفاده از روش دیپلماتیک در برخورد با بحران‌های ریز و درشت سینمای ایران این بار هم سعی کرده در کمال آرامش و بدون گفتن جمله‌ یا حرفی جنجالی به این دو مشکل رسیدگی کند.

بده بستان برای جلوگیری از بحران؟

ایوبی امروز در حاشیه بازدید از سی‌دی‌های قاچاق کشف شده درباره بحث صحبت های دادستانی که گفته با جشن‌های سینمایی مغایر با ارزش‌های اسلامی برخورد خواهند کرد و از جشن حافظ هم به عنوان نمونه ای از این جشن‌ها نام برده بود به خبرنگاران گفت هنوز با دادستانی در این باره صحبت نکرده و به زودی این کار را انجام خواهد داد. او درباره نگرانی خانه سینما و سینماگران از اتخاذ احتمالی موضعی مشابه آنچه دادستانی درباره جشن حافظ گرفته برای جشن سینمای ایران هم گفت سینماگران نگران نباشند. به این ترتیب رئیس سازمان سینمایی بدون آن که بخواهد دست به گلایه بزند و یا با گفتن جملات اعتراضی به رسانه‌ها جنجال جدیدی را آغاز کند سعی می‌کند باز هم از طریق گفت‌و‌گوی مستقیم سوءتفاهم ایجاد شده را بر طرف کند. درست همان روشی که در طول سه سال گذشته در قبال حاشیه های ایجاد شده برای سینما توسط مجلس نهم و یا اعتراضات علما به برخی حاشیه های سینما پیش گرفت و اتفاقا بسیار هم موفق بود.

اما در زمینه تحریم مجدد برخی فیلم‌ها توسط حوزه هنری هم ایوبی امروز در گفت‌و‌گو با ما نشان داد تمایلی ندارد بحرانی که ۴ سال پیش بر سر لیست سیاه حوزه هنری بر سر سینمای ایران آمد دوباره تکرار شود. او در اظهار نظری کوتاه درباره شایعه تحریم فیلم «لانتوری» گفته: «تلقی بنده این نیست که حوزه هنری فیلمی را تحریم کرده باشد. همان‌طور که آقای فرجی (مدیر پخش حوزه هنری) هم گفتند، ظرفیت اکران ندارند و در فکر این هستند که ظرفیتی را برای فیلم «لانتوری» باز کنند بنابراین تلقی ما این است که حوزه فیلمی را تحریم نکرده است، تا حدی هم پیگیری کردیم و خیلی امیدواریم که این مشکل حل شود تا فضای دوستی و تفاهمی که بین سازمان سینمایی و حوزه‌ی هنری وجود داشته، ادامه پیدا کند.»

البته در این زمینه نکاتی وجود دارد که نشان می‌دهد برخلاف صحبت‌های ایوبی و مدیر پخش حوزه هنری، «لانتوری» به واقع توسط این نهاد تحریم شده چرا که طبق اعلام قبلی فیلم «لانتوری» در سینماهای گروه هنر و تجربه هم روی پرده می رود اما طبق خبرها سینما سوره اصفهان که متعلق به حوزه هنری است و در اختیار گروه «هنر و تجربه» قرار گرفته از اکران فیلم درمیشیان امتناع کرده و حتی با اینکه این سینما در لیست سینماهای اکران کننده فیلم «لانتوری» است اما برای این فیلم بلیط فروخته نمی‌شود و از طرف دیگر بسیاری از سینماهای حوزه هنری از جمله پردیس سینمایی آزادی برخی فیلم هایی را روی پرده دارد که در حال حاضر حتی یک چهارم سالن سینما را هم پر نمی کنند در حالی که لانتوری این روزها فروش بی سابقه ای را تجربه می‌کند و در حالت عادی حوزه هنری از کنار اکران هیچ فیلم پرفروشی نمی‌گذرد مگر آنکه نخواهد آن را نمایش دهد.

اما نکته جالب‌تر این است که به نظر می‌رسد سازمان سینمایی برای حل این مشکل در حال مذاکره دو طرفه با حوزه هنری است چرا که در چند روز اخیر بدون هیچ پیش زمینه و دلیلی بار دیگر بحث اکران فیلم «رستاخیز» مطرح شده، فیلمی که حوزه هنری پخش آن را بر عهده دارد اما از یک سال پیش به دستور سازمان سینمایی اکران آن به حالت تعلیق درآمده است. از آن‌جایی که پخش کننده‌ها برای اکران هر فیلمی مبلغی را به تهیه کننده پرداخت می‌کنند تا حق پخش را در اختیار بگیرند پس قاعدتا حوزه هنری هم برای فیلم پرهزینه ای مثل «رستاخیز» باید مبلغ هنگفتی را هزینه کرده باشد که این یک سال تعلیق ضرر هنگفتی به آن ها وارد کرده است.

جالب اینجاست که مدیران حوزه هنری همگی از مدافعان سرسخت اکران رستاخیز هستند و حتی محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری چندین بار درباره مهم‌ترین حاشیه فیلم یعنی نمایش چهره حضرت عباس(ع) به استفتا از علما مبنی بر بی مشکل بودن نمایش چهره این حضرت اشاره و استناد کرده و گفته اگر ارشاد حاضر به همکاری شود مشکلی برای اکران پیش نمی‌آید و چندین بار سازمان سینمایی را تصمیم گیرنده اصلی در این زمینه خوانده است. مومنی شریف در تازه‌ترین اظهار نظرش هم گفته: «ما در حوزه هنری امیدوار هستیم که مشکلات موجود بر سر راه اکران فیلم «رستاخیز» رفع شود. در حقیقت امیدواریم که مشکلات آن‌ها با وزارت ارشاد حل و فصل شود؛ زیرا از نظر ما هیچ مانعی برای اکران این فیلم وجود ندارد.»

خیلی‌ها همان زمان می گفتند حملات بی پروا و تند و تیز احمدرضا درویش کارگردن این فیلم به ارشاد و سازمان سینمایی پس از توقف اکران این فیلم باعث شده مدیران فعلی سینما تصمیم بگیرند علی رغم داشتن مجوز از سوی بسیاری از علما درباره بی اشکال بودن نمایش چهره عباس(ع) اکران این فیلم را به حالت تعلیق درآورند.

حالا درست پس از اعلام تحریم فیلم «لانتوری» و احتمالا «فروشنده» توسط حوزه هنری ناگهان دوباره بحث اکران «رستاخیز» پیش می‌آید با این تفاوت که این‌بار حرفی از اعمال اصلاحات مد نظر ارشاد شنیده نمی شود. نکته ای که در این یک سال بارها از زبان جنتی وزیر ارشاد و ایوبی رئیس سازمان سینمایی شنیده شده و این‌بار خبری از آن نیست. ایوبی این بار گفته: «در حال حاضر برای اکران این فیلم امیدواری بیشتری داریم.» و مومنی شریف هم ساعتی پس از صحبت ایوبی در همین رابطه گفته: «مراحل رفع مشکلات فیلم در حال سپری شدن است.»

به نظر می‌رسد این بار وزنه فشار حوزه هنری و سازمان سینمایی در دو زمینه به یک اندازه است. حوزه می‌خواهد فیلمی که احتمالا چند صد میلیون هزینه‌ خرید حق پخش آن را کرده بالاخره اکران شود و از آن طرف ایوبی هم نمی‌خواهد در سال پایانی مدیریت خود با یک بحران جدید در حوزه اکران فیلم مواجه شود.

بخصوص که در اکران فیلم «رستاخیز» ارشاد و سازمان سینمایی در برابر حاشیه‌ها تنها نخواهند بود و در صورت بروز هر حاشیه ای در زمان اکران حمایت علما و چهره‌های مذهبی زیادی را پشت خود خواهند داشت. این توافق نیازمند یک گفت‌و‌گوی اساسی با تضمین نتیجه دلخواه است، کاری که ایوبی در این سه سال نشان به خوبی آن را بلد است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج