۳۶۸۰۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

سامان سالور:

می گویند ۳۰ دقیقه از فیلمت را تعامل کن!

«آمین خواهیم گفت» جدیدترین ساخته سینمایی سامان سالور نزدیک یک سال است که در نوبت دریافت پروانه نمایش قرار گرفته اما ظاهرا فعلا پروانه قصد ندارد دور این شمع بگردد.

می گویند 30 دقیقه از فیلمت را تعامل کن!

تماشا: «آمین خواهیم گفت» جدیدترین ساخته سینمایی سامان سالور نزدیک یک سال است که در نوبت دریافت پروانه نمایش قرار گرفته اما ظاهرا فعلا پروانه قصد ندارد دور این شمع بگردد.

این کارگردان جوان درباره اکران فیلمش به تماشا می گوید: «متاسفانه هنوز نتوانستیم پروانه نمایش برای «آمین خواهیم گفت» بگیریم. این فیلم بارها در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و هیچ مشکلی هم به وجود نیاورد.

همان زمان هم به ما وعده دادند فیلم هایی که در بخش مسابقه ایران جشنواره نمایش داده شدند، نگران پروانه نمایش نباشند. حتی با ما تعامل کردند که 8 دقیقه فیلم حذف شود و ما هم پذیرفتیم. البته این تعامل کاملا یکطرفه است. یعنی دوستان نظراتشان را می دهند و ما هم اعمال می کنیم.

با همین تعامل 8 دقیقه فیلم ما قیچی شد با این امید که دیگر برای دریافت پروانه نمایش و اکران مشکلی نداشته باشیم. اما الان بعد ازت نزدیک به یک سال هنوز هیچ خبری از پروانه نمایش نیست و دوستان در جدیدترین تعامل شان به تهیه کننده گفته اند باید برای دریافت پروانه نمایش 22 دقیقه دیگر فیلم را قیچی کنید. یعنی در کل نیم ساعت از نسخه اصلی فیلم باید حذف شود. این تعامل هم واژه جدیدی است که به جای جرح و تعدیل از آن استفاده می کنند.»

می گویند 30 دقیقه از فیلمت را تعامل کن!

این کارگردان جوان سینما ظاهرا چندان امیدی هم ندارد که پروانه نمایش گره از ای مشکلات جلوی پای فیلمش باز کند و می گوید: «همه این سختگیری ها در حالی است که اگر فیلم ما پروانه نمایش هم بگیرد، در این روزگار خیلی امیدی به اکران آن نداریم. این فیلم باید در گروه سینماهای آزاد و جزو فیلم های اکران خاص به نمایش دربیاید. این خود در حالت عادی هم یعنی هیچ، چه برسد به امسال که کلا به علت کمبود بودجه و عدم کمک دولتی هیچ فیلمی با این شرایط به نمایش درنیامده است. تازه امسال مشکل جدیدی به اسم حوزه هنری هم در مقابل سینما و سینماگران قرار گرفته است که مانع اکران بسیاری فیلم های مستقل و آبرومند سینما می شود. البته این لیست سیاه برای من شخصا که هیچ اهمیتی ندارد چون پیش از این خیلی از مدیران و مسئولان سینمایی با رفتارها و تصمیماتشان همین لیست سیاه را اعمال می کردند و چیز تازه ای در سینمای ما نیست. تا بوده همیشه عده ای فیلم های سفارشی شده و حمایتی و حمایت شده می ساختند و بهترین اکران را هم در اختیار داشتند، بعضی هم مستقل و با عبور از هفت خوان رستم فیلمشان را می ساختند و همیشه هم مشکل پروانه نمایش و اکران و ... داشتند. الان فقط همه چیز علنی تر شده است.»

سالور در ادامه ضمن انتقاد شدید از عملکرد حوزه هنری درباره شرایط این روزهای سینمای ایران می گوید: «در حالی که فردی بدون هیچ تجربه ای در سینما با بودجه های بادآورده فیلم می سازد و بهترین اکران در نوروز به فیلمش تعلق می گیرد، اساتید سینمای ایران که این سینما هر چه دارد مدیون آنهاست باید پشت خطوط قرمز که هیچ مبنای قانونی ندارند و کاملا سلیقه ای اعمال می شوند، بمانند. این برخوردهای سلیقه ای باعث می شود افراد بتوانند قانون را دور بزنند و شاهد اتفاقاتی باشیم که امسال در سینما رخ داد.»

سالور همچنین در انتقاد به رفتار برخی همکارانش که با حوزه هنری همکاری می کنند، می گوید: «وقتی سینماگران یا نقشی در انتخاب مدیران سینمایی ندارند یا آن جاهایی هم که نقش دارند انتخاب های درستی انجام نمی دهند وضع ما از این بهتر نمی شود. وقت آن رسیده بدون آه و ناله و بدون اینکه دنبال مقصر بگردیم واقعیت را بپذیریم که ما هم در به وجود آمدن این اوضاع مقصر هستیم. مقصر ما هستیم که در حالی که حوزه هنری به ساحت مقدس سینما توهین می کند و به حق تک تک آدم های خانواده سینما تجاوز می کند، بعضی همکاران ما قراردادهای جدید با آن امضا می کنند. دوستان فیلمساز من هنوز مدتی از مشکلاتی که حوزه برای سینمای ما ایجاد کرده نگذشته، وارد همکاری های جدید با این نهاد شدند. در حالی که همین حوزه سینمای قانونی را زیر سوال برد. این دوستان حداقل در اعتراض به این مسئله مدتی با حوزه همکاری نمی کردند.»

سالور که فیلم هایی چون «یچند کیلو خرما برای مراسم تدفین» را در کارنامه کاری اش دارد درباره کار بعدی اش می گوید: «من این روزها ۲ فیلمنامه متفاوت در دست دارم که منتظرم ببینم برای کدامشان می توانم سرمایه گذار و تهیه کننده پیدا کنم و پروانه ساخت بگیرم تا کار بعدی ام را شروع کنم اما قطعا هر کدام که قطعی شود از بازیگرانی که هنرمندان واقعی و شناخته شده سینما هستند و مردم هم برای شان احترام قائل هستند استفاده خواهم کرد.»

این رفتارها فراموش نمی شود

کارگردان فیلم «سیزده ۵۹» همچنین می گوید: «البته همه این دوستان بدانند هر قدر هم مردم فراموشکار باشند اما این رفتارها را فراموش نمی کنند و زمان داور خوبی به درستی یا نادرستی رفتار و تصمیمات ماست. اینکه شما در مستحکم تر شدن و قدرتمندتر شدن جایی کار کنید که به خانواده سینما لطمه زده است، درست نیست.

متاسفانه بعضی همکاران ما پیرو این سیاست هستند که دیگی که برای من نجوشد می خواهم سر سگ در آن بجوشد. ما سینماگران باید اول از اصلاح خودمان شروع کنیم و بعد سراغ مدیران و مسئولان دولتی برویم. تا وقتی که ما تن به هر خواری و خفتی می دهیم و به هر قیمتی راضی می شویم تا فقط فیلمی بسازیم و منافع هیچ کس جز خودمان برای مان اهمیتی ندارد، اوضاع بر همین منوال و چه بسا بدتر خواهد بود. در شرایطی که حتی ارشاد و سازمان سینمایی هم صدای شان در مقابل این رفتار حوزه هنری درآمده است همکاران ما تنها به فکر منافع شخصی شان هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج