۳۶۸۱۱
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

پایان افسانه سونی و پاناسونیک

در رده بندی موسسه Fitch، سونی، پاناسونیک و شارپ به عنوان محصولات بنجل ارزیابی شده اند، باور می کنید؟

پایان افسانه سونی و پاناسونیک

هفت صبح: در رده بندی موسسه Fitch، سونی، پاناسونیک و شارپ به عنوان محصولات بنجل ارزیابی شده اند، باور می کنید؟

وقتی صحبت از تاثیر فناوری روی فرهنگ عمومی می شود می توانیم به زمانی بازگردیم که پدر و مادرهای مان به جای پلی استیشن از واژه سونی استفاده می کردند یا زمانی که ناسیونال حرف اول را در آشپزخانه ها (جاروبرقی!) می زد اما اکنون از برندهای دیروز چه چیزی باقی مانده؟

شاید تنها یک اسم، یک داستان غیرقابل باور یا افسانه. در هر صورت وقتی سونی و پاناسونیک در رده بندی ها به عنوان جنس بنجل شناخته می شوند، دیگر چه کسی باور می کند آنها روزگاری لقب امپراتور را یدک می کشیدند؟ به راستی چه بر سرتان آمده سامورایی ها؟

پایان افسانه سونی و پاناسونیک

آخرین امپراتور

خبرگزاری رویترز چند روز پیش یک خبر شوکه کننده را در خروجی پایگاه خود قرار داد؛ خبری که بیش از هر چیزی سبب تعجب دوستداران شرکت های تولیدکننده ژاپنی شد. در این خبر آمده بود که موسسه رتبه بندی Fitch در آخرین رده بندی خود سونی و پاناسونیک را در رتبه های BBB - قرار داد؛ یعنی جایگاهی برای محصولات Junk یا به اصطلاح خودمان بنجل.

این در حالی است که تا پیش از این پاناسونیک درجه BB و سونی BB - را به دوش می کشید. ضعیف عمل کردندو شرکت در تولیدمحصولات خانگی، موسیقی و موبایل علت این سقوط ناگهانی ذکر شده.

این در حالی است که هنوز بسیاری بر این باورند که سونی و پاناسونیک بهترین محصولات الکترونیکی را تولید می کنند. آیا این سقوط رتبه به خاطر کیفیت پایین محصولات آنهاست یا عملکرد ضعیف مالی شان که دلایل دیگری را شامل می شود؟


سیلی که سامورایی ها را زمین زد

بعضی سونامی را مقصر می دانند. از نظرشان اگر این سیل و زلزله ناگهانی نبود، ژاپنیها همچنان حرف اول و آخر را می زدند اما باید قبول کرد که شاید سونامی تنها و تنها 10 درصد در به وجود آمدن این حادثه نقش داشته است. حقیقت این است که کره و چین مدت هاست بر علیه ژاپنی ها متحد شده ودست به تولید محصولاتی قدرتمند می زنند.

به طور مثال سامسونگ در بخش تلویزیون و محصولات سرگرم کننده خانگی مدت هاست که گوی رقابت را از سونی ربوده است. تولید انواع و اقسام محصولات در قیمت های متنوع، تبلیغات فراوان و گارانتی قدرتمند علت این موضوع است. ال جی هم به لطف فناوری های جدید توانسته هم در بخش تلفن های هوشمند پیشرفت کند (نکسوس 4 را در نظر بگیرید) و هم در تولید لوازم آشپزخانه بهتر از پاناسونیک نشان دهد.

اگر نام شارپ را (به عنوان یکی دیگر از ژاپنی های مشهور) در کنار سونی و پاناسونیک قرار دهیم با آماری عجیب روبرو خواهیم شد. این سه شرکت در مجموع با ضرری 20 میلیارد دلاری در سال گذشته روبرو شده اند. جالب اینجاست که سهام سونی برای نخستین بار در 22 سال اخیر به 793 ین رسیده و حال پاناسونیک هم چندان بهتر از سونی نیست. آنها هم پس از 34 سال برای نخستین بار شاهد این موضوع هستند که سهامشان به 384 ین سقوط کرده.


روح ژاپنی همچنان وجود دارد

شاید این درجه بندی به تازگی منتشر شده اما تغییر و تحولات شرکت های ژاپنی مدت هاست که شروع شده است. سونی چندی پیش کازهیرای را به عنوان مدیرعامل جدید خود معرفی کرد. مدیر پیشین بخش سرگرمی سونی که اعلام کرد آنها روی سه بخش دوربین، سرگرمی و بازی و تلفن های هوشمند تمرکز خواهند کرد. از حق هم نگذریم از آن روز سونی دست به معرفی محصولات جذابی همچون پلی استیشن سوپر اسلیم و مدل های جدید اکسپر یازده که تمامی آنها حداقل از نظر منتقدان، محصولات جذابی هستند؛ آنها حتی دست به فروش اوراق قرضه زده اند تا تمامی هزینه های خرید موسسه بازی های ابری گایکای را تامین کنند.

البته از سوی دیگر با ویتا روبرو هستیم که بزرگترین شکست تاریخ بخش سرگرمی سونی به حساب می آید. در طرف مقابل پاناسونیک به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات الکترونیکی قصد دارد چند هزار کارمند خود را اخراج کرده و اعلام کرده می خواهد چندین زیرمجموعه خود را هم به فروش برساند.

شاید جالب ترین اقدام این دو شرکت همکاری جدید آنها باشد. همکاری که بر اساس آن سونی و پاناسونیک قصد تولید تلویزیون های OLED ارزان قیمت را داشته باشند. کسی چه می داند شاید همین همکاری که نشاندهنده روح سامورایی است سبب افزایش قدرت آنها شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Never more

      خیلی ناراحت شدم ...سونی و پاناسونیک بی نظر بوده و هستن حیف که مردم قول تبلیغات و ظاهر و امکانات رو میخورن ...تلویزیون رو میخری برای کیفیت تصویر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج