۳۶۸۹۶۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

افزایش قیمت مسکن منتفی است

در حالی که خبرهای رسیده از سوی فعالان بازار مسکن و تحلیلگران این بازار بر رونق، در نیمه دوم سال دلالت دارد، وزیر راه و شهرسازی در اظهارنظری قاطع رونق را مترادف با افزایش قیمت مسکن ندانست.

روزنامه اعتماد: در حالی که خبرهای رسیده از سوی فعالان بازار مسکن و تحلیلگران این بازار بر رونق، در نیمه دوم سال دلالت دارد، وزیر راه و شهرسازی در اظهارنظری قاطع رونق را مترادف با افزایش قیمت مسکن ندانست.

وي با اشاره به اينكه ۳۰۰ هزار خانه خالي در تهران وجود دارد، گفت: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته افزايش قيمتي در مسكن پيش‌بيني نمي‌شود. به گفته وي با وجود اين تعداد خانه خالي پيش‌بيني مي‌شود قيمت مسكن جهشي نداشته باشد. آخوندي درباره سياست‌هاي وزارتخانه متبوعش براي افزايش قدرت خريد توضيح داد و گفت: برنامه‌اي كه ما از ابتدا داشتيم اين بود كه بتوانيم قدرت خريد متقاضي را تنظيم كرده و از طريق سيستم پس‌انداز بازار پاسخگوي تقاضاهاي مسكن باشيم.

وي يادآور شد: الان حوزه پس‌انداز كاملا فعال شده و براساس آمار تعداد افرادي كه در صندوق پس‌انداز يكم پس‌انداز كرده‌اند از ٦٠ هزار واحد گذشت و بيش از ١٠٠٠ ميليارد تومان تجهيز منابع صورت گرفته است. در ٤ ماه اول سال تسهيلات خريد يا ساخت براي متقاضيان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته ٩١ درصد رشد داشته است. اين نشان مي‌دهد كه ما به سمت خروج غيرتورمي از ركود در بخش مسكن بازگشته‌ايم.

آخوندي در پاسخ به اينكه چه برنامه‌اي براي اقشار كم‌درآمد داريد، گفت: قطعا براي اين قشر برنامه داريم، اما فعلا بايد مسكن مهر را كه تمام منابع دولت را به خودش اختصاص داده، تمام كنيم تا بتوانيم منابع جديد را براي برنامه‌هاي جديد شروع كنيم. در‌اين‌راستا طرح مسكن اجتماعي را به‌عنوان جايگزين مسكن مهر مطرح كردم، مساله‌اي است كه در تمام دنيا تجربه شده است و ابداع خود من نيست. بايد مسكن‌مهر را جمع كنيم و دولت بتواند منابعي را آزاد كند.

١١٧ هزار واحد، بدون متقاضي

عباس آخوندي در برنامه پيك بامدادي در خصوص مصوبه دولت براي فروش واحدهاي مسكن مهر بدون متقاضي به پيمانكاران اظهار كرد: مشكل مسكن مهر در مصوبه دولت بيشتر واحدهايي است كه در جاهاي فاقد متقاضي است و مساله اين واحدها اصلا منابع نيست، بلكه متقاضي است. بقيه پروژه‌ها كه متقاضي دارند با توجه به افزايش سقف وام تقريبا اكثرا تسهيلات لازم براي خود مسكن را دارند، مشكل خدمات زيربنايي و روبنايي است.

وي با اشاره به اينكه حدود ١١٧ هزار مسكن مهر بدون متقاضي را براي فروش عرضه كرده‌ايم، افزود: اعلام كرده‌ايم هركسي متقاضي است براي هر منظور ديگري بتوانيم اين واحدها را واگذار كنيم و دولت هم اين مجوز را داده است.

وي با بيان اينكه فروش اين واحدها خيلي مشكل است، تصريح كرد: تلاش مي‌كنيم از محل منابع داخلي تمام پروژه‌ها را فعال و زنده نگه داريم. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه پيشرفت پروژه‌هاي مسكن مهر ٩٣درصد است، گفت: در جاهايي كه متقاضي وجود دارد، نازك‌كاري ٩/١ ميليون واحد مسكوني به اتمام رسيده است. آخوندي با بيان اينكه حدود ٢٠٠ هزار مسكن مهر باقيمانده عمدتا در مرحله سفت‌كاري يا نازك‌كاري قرار دارند كه به‌زودي به اتمام مي‌رسد، افزود: ‌مسكن‌مهر يك پروژه نيست و بيش از ٢٠٠ پروژه است كه شهر به شهر تمام مي‌شود.

يكسري جاها اراضي مساله‌دار بوده كه حدود ٤٩ هزار واحد داريم كه هم‌اكنون در دادگاه براي تعيين تكليف هستند. وي با تاكيد بر اينكه از قوه قضاييه خواسته‌ايم تسريعي در روند رسيدگي به اين پرونده‌ها صورت گيرد، بيان كرد: شهر به شهر پروژه‌هاي پرونده مسكن مهر بسته شده و امسال مختومه مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي در پاسخ به طرح‌هاي جايگزين مسكن مهر گفت: عمده مساله مسكن اين است كه براساس ابلاغ سياست‌هاي اصل ٤٤ ابلاغي از سوي رهبر معظم انقلاب، مسكن مساله‌اي بود كه كلا در اختيار بخش خصوصي بود. اما متاسفانه مسكن مهر يك نوع مداخله گسترده دولت در بخشي بود كه ١٠٠ درصد در اختيار مردم بود.

بازگشت به حساب ١٠٠

وي افزود: بايد به فرمان امام و حساب ١٠٠ امام برگرديم، اگر انديشه امام را نگاه كنيد محتواي آن با مسكن اجتماعي يكي است. از اين رو بنيادمسكن را محور اين كار قرار داده‌ايم و با اين بنياد صحبت‌هاي مفصلي را كرده‌ايم. در اين زمينه بنياد مطالعات اوليه خودش را در سراسر كشور انجام داده و هماهنگي‌هاي لازم با سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه برنامه‌ام اين است كه به حساب ١٠٠ امام برگرديم، گفت: فعلا براي هر نفر ٨٠ ميليون تومان و براي زوج ١٦٠ ميليون در نظر گرفته‌ايم كه اين رقم در تهران ٨ برابر شده است. فكر نمي‌كنم به اين زودي اين سقف افزايش يابد چون بايد دريافت‌كنندگان توان بازپرداخت را داشته باشند. اين رقم خوبي براي شهرهاي متوسط و بسيار كارآمد است.

آخوندي در پاسخ به گلايه مردم نسبت به قيمت بالاي اوراق حق‌تقدم، گفت: دو سيستم براي دريافت تسهيلات مسكن است كه يكي سيستم پس‌انداز با نرخ سود ١١ درصدي است. درباره اوراق نيز به دنبال آن هستيم كه ميزان عرضه را افزايش دهيم كه فكر مي‌كنم تا يك هفته آينده با افزايش عرضه قيمت‌ها كاهش مي‌يابد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج