۳۶۹۲۸
۹ نظر
۵۰۱۰
۹ نظر
۵۰۱۰
پ

طرحی برای کنترل سفر دختران زیر ۴۰ سال

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس پیشنهاد داده است در طرح ضرورت موافقت ولی قهری یا حاکم شرع به منظور صدور گذرنامه برای دختران زیر۴۰ سال، این ضرروت شامل دخترانی شود که هدفشان از سفر به خارج از کشور مشخص نیست.

روزنامه آرمان: سخنگوی فراکسیون زنان مجلس پیشنهاد داده است در طرح ضرورت موافقت ولی قهری یا حاکم شرع به منظور صدور گذرنامه برای دختران زیر۴۰ سال، این ضرروت شامل دخترانی شود که هدفشان از سفر به خارج از کشور مشخص نیست.

این طرح در هفته‌های گذشته مخالفانی در میان حقوقدانان و فعالان زن و موافقانی در مجلس داشته است. لاله افتخاری عضو فراکسیون زنان مجلس اما دیروز از پیشنهادی خبر داده است که به نظر نمی‌رسد به لغو این طرح بینجامد بلکه ضرورت موافقت ولی قهری برای صدور گذرنامه برای دختران زیر۴۰ سال مشمول دخترانی شود که با هدف نامشخصی قرار است به خارج از کشور سفر کنند.

مصوبه مجلس پیش از این در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده است و به گفته افتخاری فراکسیون زنان مجلس با این مصوبه و اصلاح آن موافق است. افتخاری دیروز به ایسنا گفت: در چند سال اخیر محدودیت خروج دختران از کشور برداشته شده است؛ اما برخی افراد از این وضعیت سوء استفاده کردند، همین امر برای نظام مشکلاتی را به وجود آورد و وجهه دختران را خدشه‌دار کرد.

بنابراین تصمیم گرفته شد شرایط به‌گونه‌ای فراهم شود تا دخترانی که قصد سوءاستفاده ندارند بتوانند بر اساس شرایط و ضوابطی از کشور خارج شوند.فریده غیرت، حقوقدان پیش از این درباره طرح کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سن کودکی در کنوانسیون حقوق کودک و معاهدات پذیرفته شده در ایران به آرمان گفته است: اجازه پدر در ازدواج دختران هم به دلیل احساسی و جنبه عاطفی آن انجام می‌شود و تاکید شده و بر پایه چنین احساس هم هست که دختر باید اجازه پدرش را داشته باشد.

اما اجازه ولی برای دختران تا ۴۰ سال و اینکه این افراد برای خروج از کشور به شخصه اهلیت ندارند و برای اخذ ویزا باید اجازه پدر را کسب کنند با کدام تعریف قانون صورت می‌گیرد؟ حتی در قانون اساسی کشور نیز بر تساوی حقوق زن و مرد تاکید و اعلام شده که زن و مرد ایرانی در برابر قانون از مزایا و حمایت قانون بهره مند هستند. اگر این حکم برای زنی که صغیر، مجنون یا محجور است مطرح می‌شد قابل پذیرش‌تر بود تا نسبت به اینکه یک زن ۳۹ ساله یا ۴۰ ساله ازدواج نکرده باید این مجوز را بگیرد.

چرا به یکباره این اهلیت از زنان گرفته شده است و این سوال وجود دارد که نمایندگان بر اساس کدام قانون چنین تصمیمی گرفته‌اند؟ او ادامه می‌دهد: «اینکه ادعا می‌شود این طرح برای حفظ و حمایت و احترام به خانواده و زن انجام می‌شود بسیار غیرقابل توجیه است چراکه به نظر بنده این کار دقیقا توهین به زن تلقی می‌شود؛ اینکه یک دختر ۴۰ ساله توان و تشخیص خیر و شر خود را ندارد و حتما نیاز است که کسی این تصمیم را برای او بگیرد. این مسئله توهین واقعی به زن است و بنده با اعتقاد کامل به قانون اساسی چنین چیزی را توهین تلقی می‌کنم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      ببین تو مجلس به چه چیزها که فکر نمیکنند؟؟؟!!!
      جاش یه اردوی علمی مجلسو به بازار ببرن...

    • سمي

      ما كه نفهميديم دختر 9 ساله بزرگه و بايد ازدواج كنه
      دختر 40 ساله نميفهمه صلاح خودشو بايد بمونه!!!!!!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • علی

        حرف حساب زدی . کاملا منطقی بود .

      • بدون نام

        آره دیگه باید بمونه اینجا با مشکلات دست و پنجه نرم کنه.

    • بدون نام

      من دختر بدبخت بی پدر که هیچ کیسی هم برای ازدواج ندارم تا سن چهل سال حتی برای گردش هم نمیتوانم از کشور خارج شوم؟؟؟؟؟ ایا این انصاف هست.... فقط از خدا کمک میخوام همین.

    • مهسا

      به جای اون بیاید بررسی کنید چرا یه دختر تا 40 سالگی مجرد می مونه نه اینکه..... واقعا متاسفم برای خودم

    • بدون نام

      دختر مجرد واسه چی میخواد بره خارج؟
      خوب معلومه دختر مجرد هم انسانه و حق داره که بره و بگرده

      قل سیروا فی الارض فانظروا کیف بدا الخلق(بگو در زمین سیر کنید و بنگرید که خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است. «سوره عنکبوت آیه 20») **** أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُور (آیا در زمین سیر نمی کنند تا صاحب دلهایی گردند که بدان تعقل کنند و گوشهایی که بدان بشنوند ? زیرا چشمها نیستند که کور می شوند ، بلکه دلهایی که در سینه ها جای دارند کور باشند«سوره حج، آیه 46»)

    • صبا

      واقعا که!
      خب آدمه میخواد بره.........!!
      دخترا!خودمون هوا همدیگه رو داشته باشیم از همه چی مهم تره... :)

    • زهرا خانوم

      آخه دلیلشون برای همچین تصمیمی چیه!؟؟یعنی واقعا متوجه نیستن یه دختر تو سن 40سالگی دیگه عقل وشعورش کامل شده وخوب و بد رو ازهم تشخیص میده!؟؟همچین آدمی حق انتخاب برای خودش نباید داشته باشه!!؟؟به نظر من غرور یه دختر تو این سن به اندازه کافی حساس هست ونباید باهمچین تصمیم های مسخره ای بهشون توهین کرد...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج