جاباما
۳۶۹۳۲
۱۰ نظر
۶۲۹۲
۱۰ نظر
۶۲۹۲
پ

باید و نباید های تکنیک امبدینگ در طب سوزنی

شیوه امبدینگ شرایط خاص خودش را دارد و تنها در شرایط خاص به بیماران و علاقه‌مندان به این شیوه درمانی توصیه می‌شود.

باید و نباید های تکنیک امبدینگ در طب سوزنی

مج له سیب سبز : شاید تا امروز با شیوه درمانی امبدینگ، یکی دیگر از تکنیک‌های درمانی طب سوزنی چین، آشنا شده‌اید. امروزه تبلیغات متنوع و گسترده‌ای درباره فواید درمانی امبدینگ و کاربردهای آن در کاهش وزن، جوانسازی پوست، درمان بیماری‌ها و کنترل دردها در سطح شهر دیده می‌شود که البته بسیاری از آنها واقعی و برخی از آنها غلوآمیز است. در شیوه درمانی امبدینگ که یک روش تقریبا جدید محسوب می‌شود، درمانگر طب سوزنی به جای استفاده از سوزن از نخ‌های قابل جذبی استفاده می‌کند که به جای سوزن به مدت ۳ هفته در بدن باقی می‌ماند و نقاط مربوط به طب سوزنی را به طور پیوسته، تحریک می‌کند.

باید و نباید های تکنیک امبدینگ در طب سوزنی

هزینه این شیوه درمانی اگر چه مانند طب سوزنی است اما اغلب مردم به این دلیل که در طول ۳ هفته تنها یک‌بار درد خفیف دریافت سوزن یا نخ را تجربه می‌کنند، آن را به طب سوزنی که در هفته ۲ تا ۳ جلسه تکرار می‌شود، ترجیح می‌دهند و گاهی با سماجت زیاد از درمانگر خود می‌خواهند که به جای طب سوزنی از متد امبدینگ برای درمانشان استفاده کند. در حالی که شیوه امبدینگ شرایط خاص خودش را دارد و تنها در شرایط خاص به بیماران و علاقه‌مندان به این شیوه درمانی توصیه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این شیوه درمانی با دکتر رضا حشمت، متخصص طب سوزنی و رئیس انجمن طب سوزنی ایران به گفت‌وگو نشستیم تا اطلاعات دقیق‌تری درباره این شیوه درمانی به دست آوریم.

از امبدینگ بیشتر بدانید

امبدینگ ۳۰ سال پیش برای اولین بار توسط پزشکان و متخصصان فرانسوی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران سرطانی و افرادی که مجبور به استفاده از روش‌های درمانی رادیوتراپی و شیمی‌درمانی بودند، مورد استفاده قرار گرفت. در حقیقت درمانگران برای کاهش حالت تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی بیمارانشان از متدهای طب سوزنی و تحریک نقاط طب سوزنی استفاده کردند. از آنجا که این بیماران به دلیل شرایط خاص جسمانی‌ امکان حضور یافتن در مطب پزشک، ۳ بار در هفته را نداشتند، درمانگران برای درمان‌ آنها از روش امبدینگ استفاده می‌کردند تا با کمک این شیوه ضرورت حضور بیمار سرطانی در مطب از بین برود و بیمار هر ۳ هفته یک‌بار به مطب پزشک مراجعه کند. در این روش با تحریک نقاط طب سوزنی در بدن بیماران سرطانی بدون آنکه به بیمار آسیب و فشار وارد شود برای کنترل عوارض ناشی از شیمی‌درمانی یا پرتونگاری اقدام می‌شود.

باید و نباید های تکنیک امبدینگ در طب سوزنی

نخ‌هایی که جایگزین سوزن می‌شوند

در روش امبدینگ متخصص از دستگاهی خاص استفاده می‌کند که به کمک آن نخی قابل جذب به نام catgut را جایگزین سوزن کرده و مانند روش طب سوزنی، با کمک این نخ نقاط مورد نظر در بدن بیمار را تحریک کند. برای اجرای این کار که به نوعی یک میکرو جراحی محسوب می‌شود، متخصص در شرایط کاملا استریل با کمک دستگاه یا سوزن امبدینگ که مانند ۲ سوزن تو در تو است، نخ قابل جذب catgut را به جای سوزن به نقاط طب سوزنی می‌زند. عمق این نخ‌ها غالبا یك سانتی‌متر است و شیوه استفاده از آن مانند زمانی است که درمانگر از سوزن‌های طب سوزنی برای درمان بیمارش استفاده می‌کند.

باید و نباید های تکنیک امبدینگ در طب سوزنی

تاثیر امبدینگ از طب‌ سوزنی کمتر است

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان طب سوزنی و امبدینگ آن است که تکنیک طب سوزنی به این دلیل که نقاط مختلفی از بدن را درگیر می‌کند به برطرف کردن علت و عامل به وجودآورنده بیماری می‌پردازد. در حالی که در شیوه امبدینگ تنها به برطرف کردن علائم بیماری بسنده می‌شود. به این ترتیب که نفخ را در بیمار بهتر كرده یا دردهای ناشی از آن را کنترل می‌کند اما در طب سوزنی علت بیماری به طور ریشه‌ای درمان و عملکرد نامناسب دستگاه گوارش اصلاح می‌شود. برای همین منظور است که امبدینگ در شرایط خاص به بیماران و مراجعه‌کنندگان که برای درمان بیماری یا کاهش وزن مراجعه می‌کنند، توصیه می‌‌شود.

باید و نباید های تکنیک امبدینگ در طب سوزنی

امبدینگ برای چه افرادی ممنوع است؟

افرادی که به بیماری‌هایی نظیر سیروز کبدی، ذات‌الریه و برخی از بیماری‌های عفونی نظیر سل مبتلا هستند که موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود، بهتر است از شیوه امبدینگ برای درمان استفاده نکنند. زیرا ورود یک جسم خارجی به بدن آنها شانس ابتلا به عفونت را در بدنشان بالا می‌برد و ممکن است منجر به تشدید بیماری در آنها شود. در کنار این موارد افرادی که دوران بارداری را پشت سر می‌گذارند نیز از جمله افرادی هستند که از دریافت تکنیک‌های امبدینگ منع شده‌اند.

مراجعه به متخصصان حاذق شرط عقل است

انتخاب درمانگر مناسب و متبحر یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای شروع درمان است. از این رو افرادی که تصمیم دارند از شیوه امبدینگ برای درمان بیماری‌هایشان استفاده کنند باید نزد متخصص طب سوزنی و امبدینگ بروند تا بتوانند از این شیوه درمانی نتیجه درمانی مناسب را دریافت کنند. متاسفانه گاهی دیده می‌شود افرادی که تبحر چندانی در طب سوزنی ندارند خدمات امبدینگ نیز به بیمارانشان ارائه می‌کنند. در حالی که مهارت و تبحر در تکنیک‌های طب سوزنی و آشنایی دقیق با نقاط طب سوزنی مهم‌ترین شرط اجرای دقیق تکنیک‌های امبدینگ و دریافت نتیجه درمانی است.

پروسه درمان با امبدینگ چگونه است

از آنجا که نخ‌های قابل جذب جایگزین سوزن‌ می‌شوند می‌توانند برای مدت زمان نسبتا طولانی، حدود ۳ هفته در بدن باقی بمانند تا زمانی که جذب بدن شوند. در حقیقت نقاط طب سوزنی که در جلسات درمانی طب سوزنی تحریک می‌شود، با فعالیت‌های روزانه فردی که امبدینگ دریافت کرده، در هر لحظه تحریک می‌شود. در این شیوه بیمار به صلاحدید پزشک بعد از ۲ تا ۳ هفته با جذب نخ catgut برای تجدید امبدینگ به مطب پزشک مراجعه می‌کند و به این ترتیب دوره درمانی خود را ادامه می‌دهد.

باید و نباید های تکنیک امبدینگ در طب سوزنی

درمان چاقی با کدام روش بهتر است؟

افرادی که تصمیم دارند میان طب سوزنی و امبدینگ یکی را به عنوان روش درمان چاقی انتخاب کنند، توصیه ما این است که طب سوزنی را به عنوان روش موثرتر انتخاب کنند و تنها در صورتی که برای حضور در مطب پزشک ۳ بار در هفته معذوریت دارند از شیوه امبدینگ استفاده کنند، زیرا اثر گذاری طب سوزنی بیشتر است. در امبدینگ امکان تکرار تکنیک زیاد وجود ندارد، زیرا وقتی بیش از حد نواحی مشابه را در بدن تحریک کنیم موجب آسیب‌پذیری بافت بدن و افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌ و تشکیل آبسه در بدن می‌شویم. بنابراین بهتر است در صورت نداشتن محدودیت از شیوه طب سوزنی که شیوه‌ای موثر و کارآمد در کاهش وزن است، استفاده کنیم.

باید و نباید های تکنیک امبدینگ در طب سوزنی

امبدینگ زیبایی نداریم

امبدینگ زیبایی به این معنی که از این شیوه برای جوانسازی و افزایش زیبایی صورت استفاده شود، نداریم. زیرا تزریق نخ‌های catgut به صورت، به این دلیل که عضلات این ناحیه سطحی‌اند و بافت چربی کمی در این ناحیه وجود دارد ریسک‌پذیر است و اجرای این تکنیک باید با دقت و تمرکز بسیاری انجام شود. زیرا نخ‌های قابل جذب باید در بافت چربی یا عضلانی کاشته شوند و اگر این بافت‌ها روی استخوان یا در مجاورت استخوان قرار بگیرند به مثابه یک جسم خارجی احتمال عفونت را در بدن فرد بالا می‌برند. به همین دلیل توصیه‌های زیادی شده تا از این شیوه برای موارد زیبایی و روی صورت استفاده نشود.

در چه شرایطی امبدینگ خطرآفرین است؟

تکنیک امبدینگ غالبا روی شکم انجام می‌شود و اجرای این شیوه به جز مواردی خاص روی دست و پا و صورت توصیه نمی‌شود. علت آن احتمال بروز عفونت در موضعی است که امبدینگ انجام شده، زیرا در این مناطق به دلیل نزدیک بودن بافت استخوانی به سطح پوست احتمال بروز عفونت‌های استخوانی که با عوارض متعدد همراه است، افزایش می‌یابد. که برخی از این عفونت‌ها ناشی از مراقبت نامناسب و عدم رعایت بهداشت توسط بیمار یا عوامل محیطی دیگر است. به همین دلیل متخصصان اجرای تکنیک‌های امبدینگ را در ناحیه شکم و برای تسکین و درمان بیماری‌های گوارشی توصیه می‌کنند و تنها در مواردی خاص که تشخیص آن با متخصص است از این شیوه دربخش‌های بالای زانو یا آرنج که میزان گوشت و چربی بیشتر است، استفاده می‌کنند.

امبدینگ و درمان بیماری‌های گوارشی

وقتی متخصصان از تاثیرات چشمگیر امبدینگ بر کاهش عوارض جانبی ناشی از شیمی‌درمانی و پرتونگاری در بیماران سرطانی مطمئن شدند، تصمیم گرفتند تا تاثیر این شیوه را بر دیگر بیماری‌ها نیز تجربه کنند. نتیجه تحقیقات آنها این شد که از شیوه درمانی امبدینگ به‌عنوان یک شیوه موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی مانند ریفلاکس، کاهش اشتها، سندرم روده تحریک‌پذیر و نفخ استفاده کنند. اگرچه نتایج تحقیقات آنها نشان می‌دهد که شیوه امبدینگ تاثیر زیادی بر بهبود این بیماری‌ها دارد اما این محققان به بیماران خود توصیه می‌کنند در صورتی که شرایط لازم را دارند و امکان دریافت سوزن و استفاده از طب سوزنی برای آنها فراهم است، از طب سوزنی به جای امبدینگ استفاده کنند. زیرا طب سوزنی می‌تواند اثر ماندگارتری بر بیماری‌ها داشته باشد و به صورت ریشه ای بیماری‌ را درمان کند.

امبدینگ به چه افرادی توصیه می‌شود

به اعتقاد بسیاری از محققان استفاده از امبدینگ به منظور تسکین درد، درمان بیماری یا کاهش وزن، بهتر است توسط افرادی انجام شود که امکان مراجعه به مطب پزشک ۲تا ۳ بار در هفته را ندارند و نمی‌توانند برای دریافت سوزن در مطب پزشک حاضر شوند.
  • افرادی که دچار محدودیت‌های حرکتی هستند و حضور در مطب برای آنها دشوار است، می‌توانند از شیوه امبدینگ استفاده کنند.
  • افرادی که در شهرشان امکان دسترسی به متخصص ندارند و برای درمان باید مسافت زیادی را در هفته 2 تا 3 بار طی کنند، می‌توانند از این شیوه بهره ببرند.
  • افرادی که به دلیل شغلشان امکان گرفتن مرخصی یا تنظیم ساعت کاری برای مراجعه به پزشک را ندارند و به هیچ طریقی نمی‌توانند ساعت کاری خود را تنظیم کنند، می‌توانند از این شیوه بهره ببرند.
  • افراد کهنسالی که به دلیل دردهای استخوانی و مفصلی داروهای مسکن و مرفین مصرف می‌كنند ولی درد آنها تسکین پیدا نمی‌كند نیز می‌توانند از شیوه امبدینگ برای کنترل دردهایشان استفاده کنند.
  • مبتلایان به بیماری‌های مزمن و سخت مانند بیماران سرطانی که توان مراجعه به مطب 3 بار در هفته را ندارند می‌توانند از این شیوه استفاده کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زوار

      باشه.

    • رویا

      با سلام از اطلاعات مفیدتان کمال تشکر را دارم و از صداقت شما متشکرم زیرا در سایتهایی از این روش تبلیغات زیادی مشاهده میشود که آنرا بهتر از استفاده از سوزن دانسته و حتی بدون عوارض ذکر نموده اند

    • مژگات

      سوال در مورد هزینه های هایفو از حداقل تا حداکثرش.ممنون

    • مهری

      ممنوووووووووووووووووووووووووووووووون مطالبتون خیلی بهم کمک کرد که بتونم بین طب سوزنی و امبیدینگ یکیشو انتخاب کنم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امبدینگ رو انجام بده

    • mina

      با سلام
      من روش ام بیدینگ رو انجم دادم کوچکتیرین تاثیری نداشت چه بسا که بعد از گذشت 10 روز جای تمامی نواحی که نخ تزریق کرد درد داشت و کبود شده بود حیف پول بر خلاف تبلیغات اصلا توصیه نمیکنم

    • رهایی

      منم ام بیدینگ کردم ولی تاثیرخودش رو داشته ولی بدنم شروع کرده جای سوزن هابه تورم وقرمزی بنظرتون اشکال نداره زنگم زدم گفت نخ هاجذب نشدن

    • Parvaneh

      من دو هفته است امبدینگ کردم جای سوزنها درد داره و نه تنها سایز کم نکردم دور شکمم بزرگتر شده و قرمزه نگرانم خدای نکرده دردسر ساز نشه

    • الناز

      همسرمن با دوستش ۶ ماه پیش امبدینگ واسه لاغری رفتن دکترشونم متخصص بود کاملا هم سالم بودن دوستشون که لاغر نشد همسرمم ۶ ماهه بدنش خیلی ضعیف شده ضعف داره و زود به زود مریض میشه معده و کبدش مشلک پیدا کرده
      اصلا بدرد نمیخوره

    • ش

      منم يكماه پيش انجام دادم هيچ اثري نداشت فقط پولمو ريختم دور انگار چاقترم شدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج