۳۶۹۵۴۳
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

عارف: روحانی حل مسئله حصر را فراموش نکرده

محمدرضا عارف گفت: رئیس‌جمهور محترم حل مسئله حصر را فراموش نکرده‌اند و می‌دانم دغدغه بسیاری از دلسوزان هم رسیدگی به موضوع حصر است. به شرایط پیچیده کشور هم همگان آشنایی دارند و ان‌شاءالله با سازوکار منطقی این مسئله حل شود.

روزنامه شرق: محمدرضا عارف در دیدارجمعی از نمایندگان نشریات دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور سخنان مهمی را درباره موضوع حصر و البته ائتلاف بیان کرده است. او همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا، به بیان دلایل سکوت خود درباره مسائل این فراکسیون پرداخته و از فرایند انسجام‌یافتن این فراکسیون گزارش داده است.

او از چرایی رأی به کدخدایی تا علت سکوت خود درباره کسانی که برخلاف میثاق با فراکسیون امید، رفتار دیگری در مجلس در پیش گرفته‌اند، مطالبی گفته که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید.

در انتخابات ٩٢، ائتلافی صورت نگرفت و براساس خرد جمعی و مقتضیات زمان تصمیمی عقلانی گرفته شد، ولی در انتخابات مجلس دهم به این نتیجه رسیدیم که با اعتدالیون و حامیان دولت ائتلاف کنیم و برای این ائتلاف هم هزینه‌هایی داده شد و حتی برخی از نامزدهای حزبی جریان اصلاح‌طلب هم به دلیل ائتلاف صورت‌گرفته نتوانستند در داخل لیست امید قرار گیرند.

مسئولان دانشگاه باید به این باور برسند که راه ارتقای سطح فرهنگی دانشگاه برخوردهای خشن و کمیته انضباطی نیست و نباید از ظرفیت‌های عظیم دانشجویی غافل بود. فضای امنیتی که در گذشته در کشور و دانشگاه‌ها وجود داشت، نمی‌توانست ادامه داشته باشد، چون چنین فضایی در شأن نظام اسلامی نبود و با آرمان‌های امام(ره) و انقلاب اسلامی فاصله داشت. به همین دلیل جوانان به‌خصوص دانشجویان در خرداد ٩٢، به این نتیجه رسیدند که باید فضای کشور تغییر کند و در این مسیر نخبگان هم همراه جوانان شدند و پروژه تغییر با موفیقت در گام اول به سرانجام رسید.

رئیس‌جمهور محترم حل مسئله حصر را فراموش نکرده‌اند و می‌دانم دغدغه بسیاری از دلسوزان هم رسیدگی به موضوع حصر است. به شرایط پیچیده کشور هم همگان آشنایی دارند و ان‌شاءالله با سازوکار منطقی این مسئله حل شود.

سهم اصلی از دستاورد ارزشمند خرداد ٩٢ برعهده مردم و جوانانی بود که به میدان آمدند. پیامی هم که از خرداد ٩٢ گرفتیم، تغییر بود. تغییر در نگرشی که بر بخش‌های مختلف کشور حاکم شده بود. این تغییر برای پاسخ‌گویی به مطالبات مردم، پاسداری از ارزش‌ها و استمرار مسیر انقلاب بود.

خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که شورای عالی سیاست‌گذاری یا منحل یا دچار انشعاب شود. ولی حقیقتا من شهادت می‌دهم که برخلاف اختلاف نظرهایی که وجود داشت، روزبه‌روز انسجام این شورا بیشتر شد. بارها اشاره کردم که عموما تصمیمات شورای عالی اجماعی بود. ما یک نگاه راهبردی داشتیم که از تجربه دهه ٨٠ استفاده کردیم.

هرچند تصمیمات، شورایی اتخاذ می‌شد، من به‌عنوان رئیس شورا بارها از احزابی که نتوانستیم نامزد برجسته آنان را در فهرست قرار دهیم، عذرخواهی کردم. حق هم داشتند
جهت‌گیری ما بر تعامل حداکثری در مجلس بود. قبل از تشکیل مجلس جلساتی داشتیم و به تفاهماتی رسیدیم اما متأسفانه در عمل به مشکلاتی در دردون ائتلاف امید برخورد کردیم که من صلاح نمی‌دانم مسائل را باز کنم. وقتی ائتلاف مطرح می‌شود، منافع مشترک مطرح است و تا آخر هم باید همه عوامل درگیر در ائتلاف کنار هم باشند.

به هرحال با مشکلاتی روبه‌رو شدیم که تلاش کردیم با احتیاط و بدون اینکه رسانه‌ای شود آنها را حل کنیم. بنابراین موضعی که می‌گیرند و می‌گویند که چرا عارف سکوت کرده است و عارف مرحله دوم انتخابات با عارف هفت خرداد (بازگشایی مجلس دهم) به بعد متفاوت بود؛ باید در جواب گفت بله این تغییر آگاهانه بود. برای ما منافع ملی و انسجام خیلی مهم بود. نباید من حرفی می‌زدم که انسجام را برهم بزند.

بحث‌هایی در تشکیل کمیسیون‌ها شد. جوانان هم حق دارند. من همه جا از پرخاش جوانان تقدیر کردم. چون این اقدام از سوز دل است و توقعی که دارند، برای من دلگرم‌کننده بود. من معلم هستم و به پرخاش جوانان عادت کرده‌ام. این نیست که بگوییم حق ندارند و می‌خواهند فراکسیون را تضعیف کنند. هر موضعی که در فضای مجازی و رسانه‌ها گرفته شده انگیزه اصلی آن تقویت فراکسیون بوده و به انسجام‌بخشی ما کمک کرده است.

از ٧٨ پست کمیسیون‌ها، ٣٣ پست آن را به دست آوردیم، ٣٥ پست دیگر هم رقیب به دست آورد و ١٠ نفر هم مستقل هستند. در کل می‌توان گفت یک عملکرد قابل قبولی بوده است.
‌من صلاح نمی‌دانم الان وارد بحث انتخابات رئیس مجلس شوم. آنهایی که با این جریان میثاق داشته‌اند، باید پاسخ‌گو باشند. ما صلاح نمی‌دانیم که خیلی وارد شویم و به وقتش همه متوجه خواهند شد که چه کسی رأی داده و چه کسی رأی نداده است. ما صلاح نمی‌دانیم هنوز خیلی باز شود.

‌درموضوع انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان، ما با هریک از پنج نفر، جلسه یک‌ساعته داشتیم و دوستان ما در فراکسیون سؤالات جدی از آنان پرسیدند. نامزدهای عضویت در شورای نگهبان هم پاسخ‌هایی جدی را مطرح کردند و ما در نهایت جمع‌بندی را به فراکسیون اعلام کردیم. جمع‌بندی فراکسیون این بود که ترتیب اولویت آرا را اعلام کنیم. ما چند سؤال جدی مطرح کردیم و دیدگاه‌های آقای کدخدایی به دیدگا‌ه‌های دوستان ما خیلی نزدیک بود. سه سؤال مطرح کردیم که پاسخ‌هایشان را گفتند که به دیدگاه‌های دوستان ما نزدیک بود. از طرفی ما گزینه‌های انتخابی نداشتیم که بگوییم از بین ١٠ نفر انتخاب کنیم.

‌مهم‌ترین وظیفه‌ای که در انتخابات ٩٦ برای جریان اصلاحات در نظر گرفتیم تلاش برای حداکثرکردن مشارکت مردم است. یعنی وقتی ما منافع ملی را مطرح کنیم به دنبالش مشارکت حداکثر مردمی می‌آید و من به‌عنوان یک اصلاح‌طلب و یک فرد از آحاد بزرگ ملت همین وظیفه را دارم. قطعا باید از فرد عبور کنیم. نباید فردمحور بود بلکه باید جریان‌محور باشیم.

در این مسیر هر مسئولیتی که برعهده‌ام گذاشته شود، باید تمکین کنم. طبیعتا استمرار این مسیر و تقویت این مسیری که شروع شده مد نظر ماست و شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درخصوص انتخابات ریاست جمهوری مطمئنا به جمع‌بندی خواهد رسید و اعلام خواهد کرد. در کنار انتخابات ریاست جمهوری مسیر مهم شوراها را هم داریم و باید توجه داشته باشیم با تقویت انسجام اصلاحات بدون اینکه به حاشیه بپردازیم، در دو انتخابات اردیبهشت ٩٦ شرکت کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فراموش نکرده از یاد برده یا ...

    • بدون نام

      فراموش هیچکدام را نکرده ولی عملی در کار نبوده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج