۳۶۹۸۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

آخرین خبرها از بازار طلا و ارز

با بازشدن بازار تهران از روز گذشته قیمت ارز و سکه با نوسان موقتی روبه‌رو شد، اما در ادامه به قیمت‌های بسته شده غروب سه‌شنبه بازگشت. موارد کم اهمیتی در روز گذشته قیمت را به نوسان واداشت که البته دوام چندانی نداشت.

دنیای اقتصاد: با بازشدن بازار تهران از روز گذشته قیمت ارز و سکه با نوسان موقتی روبه‌رو شد، اما در ادامه به قیمت‌های بسته شده غروب سه‌شنبه بازگشت. موارد کم اهمیتی در روز گذشته قیمت را به نوسان واداشت که البته دوام چندانی نداشت.

در بازار قیمت حواله درهم با مقاومت روبه‌رو بود و در عین حال برخی شایعات کم اثر نتوانست قیمت دلار را چندان افزایش دهد. روز گذشته پس از تعطیلات محرم بازار تهران و در سبزه میدان معاملات ارز و سکه از سر گرفته شد و هرچند معاملات ارز در این ناحیه به طور غیر‌رسمی از سر گرفته شد، اما ورود تازه نقدینگی به بازار پس از تقریبا چهار روز قیمت‌ها را قدری به افزایش واداشت که البته ظرف چند ساعت دوباره با کاهش روبه‌رو شد.

قیمت سکه با قدری کاهش از سطح يك میلیون و ۱۵۰ هزار تومان هم پایین‌تر آمد. از مرکز مبادلات خبر رسید که قرار است عرضه‌کنندگان دولتی جدیدی به غیر‌از شرکت نفت و صندوق توسعه ملی ارزهای خود را در این مرکز بفروشند که انتظار می‌رود بر افزایش عرضه و کاستن از تقاضای بازار آزاد تاثیر بگذارد. در بازارهای جهانی قیمت طلا در مسیر کاهشی است.

روز گذشته از شعب بانک‌ها نیز خبر رسید که ازدحام برای انجام امور بانکی باعث معطلی زیادی شده است. به راه افتادن شبکه پرداخت الکترونیکی بانک مرکزی که شاپرک نام دارد موجب شد تا انتقال آنی وجه از کارت به کارت در پایانه‌های فروشگاهی متوقف شده و با تاخیر ۱.۵ تا ۲ ساعت، روند نقل و انتقال پول را با مشکل مواجه کرده است.

این وضعیت که تقریبا از روز دوشنبه اتفاق افتاده روند نقل و انتقال پول در بازار ارز را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بخش اعظم رد وبدل شدن پول در بازار ارز توسط دستگاه‌های pos انجام می‌شود که در صرافی‌ها موجود است. با تاخیر در نقل و انتقال آنی پول، در شرایطی که ارزش دلار و سکه لحظه به لحظه با نوسان همراه است، کندی کار را سبب شده و البته بی‌اعتمادی به سامانه‌های پرداخت بانک مرکزی را هم سبب می‌شود.

در بین دلالان دستگاه‌های بدون سیم و سیار پایانه فروش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاخیر در نقل و انتقال پول امکان افزایش تقاضای اسکناس در جامعه و به ویژه بازار ارز و سکه را به همراه خواهد داشت که نظام بانکی قطعا از این منظر خود فشار بیشتری متحمل خواهد شد.

قیمت‌های داخلی

سکه دیروز تا ۱ میلیون و۱۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد که در ادامه بازار تا يك میلیون و ۱۴۸ هزار تومان افت کرد. نیم سکه ۵۸۵ هزار تومان و ربع سکه ۲۹۵ هزار تومان فروخته شد که البته تغییرات چندانی در مقایسه با سکه تمام نداشت. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار البته قدری افزایش داشت و تا ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت. قیمت دلار در بازار داخلی ۳۰ تومان نوسان داشت.

در مرکز مبادلات ارزی قیمت هر دلار آمریکا بدون تغییر باقی ماند. یورو در عوض با ۱۲۵ ریال کاهش تا ۳۱ هزار و ۷۹۰ریال افت کرد. درهم امارات نیز بدون تغییر ۶ هزار و۶۹۲ ریال تعیین شد. لیر ترکیه دیروز با ۲۶ ریال افزایش تا ۱۳ هزار و ۷۰۳ ریال بالا رفت. دیروز روبل روسیه ۱ ریال کاهش، روپیه هند يك ریال افزایش و یوآن چین ۳ ریال کاهش ثبت کردند. ین ژاپن و وون کره جنوبی در مرکز مبادلات بدون تغییر باقی ماندند.

عرضه‌کنندگان جدید ارز می‌آیند

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی با بیان اینکه تاکنون برای ۸ هزار و ۷۰۴ فقره ثبت‌سفارش با نرخ‌مبادله‌ای تامین ارز شده است، گفت: قرار است تمامی شرکت‌های مشمول ماده ۲۷ قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور، عرضه‌کنندگان جدید ارز در مرکز مبادلات ارزی باشند.

صمد کریمی در گفت‌وگو با مهر گفت: تا پایان وقت اداری روز گذشته هفتم آذرماه، تعداد ثبت‌سفارشات تايید شده توسط بانک مرکزی به ۸ هزار و ۷۰۴ فقره رسید که در مرکز مبادلات ارزی تامین ارز شدند.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: در حال حاضر، اولویت‌های ۳ تا ۷ در حال دریافت ارز از مرکز مبادلات ارزی هستند و در مورد اولویت ۸ نیز، کالاها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزی ارسال شده و کار کارشناسی نیز روی آن در بانک مرکزی در حال انجام است. بر این اساس، منتظریم بانک مرکزی بخشنامه لازم را به بانک‌های عامل ابلاغ کند تا این اولویت نیز از ارز مرکز مبادلات ارزی برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، برخی از شرکت‌های مشمول ماده ۲۷ قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور، همچون شرکت نفت و نیز صندوق توسعه ملی، عرضه‌کنندگان ارز در مرکز مبادلات ارزی هستند، اما بر اساس تصمیمات جدید بانک مرکزی، قرار بر این است که تمامی شرکت‌های مشمول ماده ۲۷ قانون بودجه سال ۹۱ کل کشور و کلیه سازمان‌ها و صادرکنندگان نیز ارز خود را به سیستم بانکی تحویل دهند تا در این مرکز عرضه شود. کریمی گفت: فرم‌های مخصوصی به این منظور طراحی شده است و به زودی در بانک‌های عامل، کار عملیاتی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، در ماده ۲۷ قانون بودجه ۹۱ کل کشور آمده است: کلیه وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی که شمول قانون به آنها مستلزم ذکر نام و تصریح نام است از جمله شرکت‌های تابع وزارت نفت و صندوق توسعه ملی موظفند هر نوع تبدیل ارز خود به ریال را از طریق و با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند.

قیمت جهانی طلا همچنان در انتظار مذاکرات دولت اوباما

در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی به شدت نگران وضعیت بن‌بست مالی در آمریکا هستند، قیمت جهانی طلا امروز چهارشنبه برای سومین روز متوالی کاهش داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، توافق وزرای دارایی منطقه یورو و مقام‌های صندوق بین‌المللی پول در خصوص اعطای کمک‌های مالی جدید به یونان و کاهش بدهی‌های این کشور تا سال ۲۰۲۰ میلادی نتوانسته است تاثیر چندانی بر قیمت طلا داشته باشد.

سرمایه‌گذاران بین‌المللی اکنون منتظر اعلام نتایج مذاکرات دولت اوباما و کنگره آمریکا برای حل و فصل بن‌بست مالی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هستند. بر این اساس گر چه مذاکرات دو طرف پس از پایان تعطیلات عید شکرگزاری از سر گرفته شده است، ولی منابع آگاه از کندی روند پیشرفت این مذاکرات خبر می‌دهند.

اگر بن‌بست مالی آمریکا تا پایان امسال حل و فصل نشود، اقتصاد این کشور بار دیگر با رکود روبه‌رو خواهد شد و بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد آمریکا تحمل می‌شود. دیروز قیمت هر اونس تا بعد‌از‌ظهر به مرز ۱۷۴۰ دلار رسید. اما تا غروب (ساعت۲۰ به وقت تهران) به دليل اعلام شاخص اعتماد مصرف‌كننده در آمريكا قيمت آن تا ۱۷۱۶ دلار كاهش يافت. شاخص اعتماد مصرف‌كننده به بالاترين سطح ۴ سال اخير و قيمت خانه به بالاترين حد از سال ۲۰۱۰ رسيده است. ارزش دلار در مقابل طلا تقويت شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج