جاباما
۳۷۰۵۹
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

شیشه، صیاد زندگی و زیبایی دختران

در حالی استفاده شیشه در بین دختران و زنان در طی چند ساله اخیر رواج پیدا کرده است که سودجویان به بهانه‌های مختلف از جمله لاغری و زیبایی دختران را معتاد می کنند.

خبرگزاری فارس: در یکی از روزهای فصل پاییز به سراغ مرکزی واقع در جنوب غربی تهران رفتیم، از در مرکز که وارد می‌شویم ساختمانهایی از جنس کانکس های آلومینیومی تشکیل شده بود که بر سر در آن با رنگ زرد نوشته شده است « فکر کنید چه چیزی از خود به جا گذاشته اید ؟ »، وارد اتاقک آلومینیومی می‌شویم بر سر دیوارها تابلوهایی در خصوص نحوه تاثیرات سوء ناشی از مواد مخدرهای صنعتی متعدد بر بدن را مشخص کرده است.

در بخش اداری مرکز بر سر در هر یک از اتاق‌ها تابلوهایی با موضوع های کار درمانی، مددکاری، روانشناسی، مشاوره چند منظوره و سالن ویژه استراحت از جمله نماز خانه، آشپزخانه و غذاخوری برای افراد در نظر گرفته شده است.

در قسمت شمالی ساختمان، فضایی باز با درخت‌هایی سر به فلک کشیده و انواع وسایل ورزشی وجود داشت که دور تا دور آن دختران و خانم‌های جوان حضور دارند، نخستین ویژگی که هر بیننده را به خود جلب می‌کرد کم سن و سالی افرادی است که نشان می‌د‌هد جوانی و خامی با این افراد چه‌ها کرده است.....

تناسب اندام با مصرف شیشه!!

در حال قدم زدن در محوطه بودم که دختری لاغر اندام، با دندان‌هایی نافرم که وقتی با چهره بی رمق به من نگاه می کند و در جواب این سوال «حالت خوب است؟» به زور لبخند می‌زند، آن هم لبخندی منجمد که به جای نشان دادن شادی فقط می‌توان قسمت‌هایی که دندان‌های الهه ، 25 ساله ریخته را دید. به گفته این دختر از بد روزگار و بی آگاهی به دام مصرف شیشه (متا آمفتامین) افتاده است.

وی گفت: برای اینکه تناسب اندام داشته باشم مدتی به سالن‌های بدنسازی و ایروبیک می‌رفتم، در آن محیط با شخصی آشنا شدم که در خصوص مصرف قرصهای چربی سوز و تنایج مثبت آن بسیار می‌گفت و من هم با توجه به اینکه هیج اطلاعی در این خصوص نداشتم، این قرص‌های کذایی را مصرف کردم و ناگهان متوجه شدم که به مواد صنعتی شیشه معتادم.

دختر جوان با گفتن این جمله صدایش می‌لرزد و ناگهان چشمانش اشک آلود می‌شود و ادامه می‌دهد؛ یک سال است که معتادم!.

الهه درباره نحوه رفتار خانواده‌اش با او می‌گوید: در خانواده من حتی کسی سیگار هم نمی‌کشد دیگر چه برسد به شیشه یا مواد دیگر و خود را باعث سر افتکندگی خانواده‌اش می‌داند.

وی در پایان به آرزویش اشاره کرد و گفت: دوست دارم تا آخر عمر همچنان پاک بمانم، تحصیل کنم و درآمد داشته باشم و همانند دیگر دختران زندگی خوبی داشته باشم.

در قسمت فرهنگی مرکز که شامل فوتبال دستی، خیاطی، هویه کاری، نقاشی می‌شود. مریم مشغول گلیم بافی است و تار و پودها را چنان به دقت و ظریف به هم می‌بافند که انگار با این دقت زندگی پیش رویی خود را برنامه ریزی می‌کند.

او 22 سال دارد و در حال حاضر 30 روز است که مصرف شیشه را کنار گذاشته و به قول خودش پاک پاک است.

مریم در خصوص چگونگی ابتلا به دام اعتیاد می‌گوید: شیشه و دیگر مواد مخدر صنعتی را نخستین بار در مهمانی دیدم. جالب است بدانید که ابتدا افراد با مصرف این مواد بسیار پر انرژی هستند و من با اینکه می دانستم که این مواد مخدر و اعتیاد آور است، اما همچنان مصرف را ادامه دادم و حالا هم که می بینید...!

مراکز tc روشی جامع تر از کمپ‌های 21 روزه

در جمع افراد بیمار یا وابسته به مواد مخدر تنها چیزی را که می‌توان به خوبی مشاهده کرد افسوس از گذشته و امید و نگرانی به آینده است، در ادامه فربد براتی سده ،مدیر کل درمان و پیشگیری از اعتیاد بهزیستی کشور گفت: در اصل روش ترک اعتیاد در tc به شیوه ترک زمانی سه ماه است.

وی افزود: با توجه به ترک در کمپ‌ها به مدت 21 روز برایمان تجربه شده است که درمان شیشه به روش tc کاملتر است.

براتی از برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور برای ارائه خدمات جدید و تخصصی تر‌ در خصوص درمان افراد وابسته به مواد صنعتی خبر داد و افزود: در این زمینه از همه ظرفیت‌ استفاده خواهد شد و در حال حاضر تعداد زیادی از مراکز درمانی به سمت الگوهای جدید در بخش درمان اعتیاد گام برداشته اند.

راه‌اندازی خانه‌های میان راهی به فراموشی سپرده شده است

عباس دیلی زاده، مدیر عامل جمعیت تولد دوباره با بیان اینکه امروزه نگاه جامعه به زن معتاد نسبت به گذشته چندان تغییر نکرده است، می‌افزاید: در کشور نخستین مرکز اقامتی زنان در سال 84-85 در استان شیراز تشکیل شد و در حال حاضر اولین مرکز درمان تخصص محرک های ویژه بانوان کشور در این مرکز و با فعالیت 14 نفر از پرسنل که شامل روانپزشک، مددکار و مدد یار خانواده تشکیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: درمان اعتیاد یک فرایند طولانی مدت است و افرادی که بعد از گذشت 3 ماه از این مرکز ترخیص شوند همچنان با روانکاو و مددیاران ارتباط خواهند داشت و خانواده‌ها هم تحت آموزش قرار می‌گیرند.

دیلمی زاده ادامه داد: یک فرد پاک شده از اعتیاد پس از ترخیص از مرکز، باید مراقبت شود و باید مرکزی راه‌اندازی شود تا وی بین مرکز درمانی و منزلش قرار گیرد که در این زمینه پیشنهاد تشکیل خا‌نه‌های میان راهی داده شده است که مـتأسفانه این خانه‌ها تشکیل نشده است.

آگاه سازی مردم از خطرات استفاده از مواد صنعتی کم است

گلاره مستشاری، روانشناس مرکز تولدی دوباره با بیان اینکه از سال آینده قرار است توسعه مدل‌های جدید تخصص، ادغام برنامه‌های کاهش آسیب در برنامه‌های اقامتی و توسعه دوره‌های تخصصی مددیاری در ایران بیش از پیش حائز اهمیت قرا گیرد، تاکید کرد: در خصوص مضرات مواد مخدر آن طور که باید و شاید آگاه سازی عمومی صورت نگرفته است، افراد در جامعه آگاه نیستند که کسی مواد محرک استفاده می‌کند نه لاغر و نه با نشاط میشود بلکه با گذشت مدتی فقط معتاد می‌شود و زندگی خود را تباه می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که با عود دوباره بیماری چه کار باید کرد، خاطر نشان کرد: اعتیاد یک بیماری است همان طور که در درمان بیماری ام اس ، سرطان و حتی فشار خون باید طول درمان وقت گذاشت، درمان اعتیاد هم به همین ترتیب است.

افزایش آگاهی خانواده‌ها = کاهش شدید اعتیاد در کشور

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس معتقد است: آسیب های مختص به بانوان بسیار مشکل زاست و به این دلیل سازمان بهزیستی برای کاهش معضل‌ها در این بخش تلاش جدی میکند.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه آگاه سازیی و تغییر سبک زندگی باید مورد تصمیم گیری دلسوزان نظام باشد از راه اندازی 800 کمپ تا پایان سال 91 خبر داد و خاطر نشان کرد: این کمپ‌ها باید با نگاه تخصصی و توجه به مسائل جنسی، سنی و نیازهای افراد باتوجه به شرایط سنی و اجتماعیشان و ترک نوع مواد در نظر گرفته شود.

آگاهی تنها راه چاره

با توجه به گفته‌های رییس سازمان بهزیستی که قرار است تا پایان سال 91 بر تعدد و تنوع کمپ‌های اعتیاد افزوده شود و باید توجه داشت که اگر این هزینه‌ها صرف آگاه سازی مردم شود دیگر در جامعه شاهد این معضل نخواهیم بود که فردی به دلیل اینکه بخواهد به تناسب اندام دست یابد گرفتار بلای خانمان سوز اعتیاد شود یا اینکه شخصی دیگر برای اینکه از دست استرس های زندگی رها شود دست به مصرف مواد بزند ، با این وجود نه تنها با احداث کمپ‌ها نمی‌توان معضل اعتیاد را از بین برد ، بلکه باید با آموزش مهارت‌های زندگی و اتخاذ تصمیم‌های حیاتی در خصوص رسیدگی به اشتغال ، ازدواج و آموزش به جوانان آنها را از گرفتاری به دام اعتیاد که هر روز به کم و کیف آن هم افزوده می‌شوند نجات داد .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نظرک

      آهاییی دخترا حواستون جمع کنید که شیشه در کمین شماست.
      سازمان اعلام حوادث دل بخواهی

    • زهرا خانوم

      خدا لعنت کنه این مواد خانمان سوز رو که هر خانواده ای یه جور باهاش درگیر میشن...اه اه اههههههههههه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج