جاباما
۳۷۰۷۰۸
۴ نظر
۵۰۴۰
۴ نظر
۵۰۴۰
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۴۳)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ جریمه روزانه ۵۰ هزارتومانی خودروهای فاقد معاینه فنی، از اول شهریور

هیچ گزارشی از این ادعا موجود نیست و جریمه نداشتن معاینه فنی ۴0 هزارتومان است که تکرار هم نمی شود!

متن شایعه

" از اول شهریور ماه کلیه خودروهای سبک و سنگین که معاینه فنی معتبر نداشته باشند هر، 24 ساعت مبلغ 50 هزار تومان جریمه خواهند شد. یعنی در ماه میشود 1،500،000تومان. واین جریمه را سیستم به صورت خودکار برای خودرو ثبت میکند. پخش کنید همه با خبر بشوند.
"
ستاد مبارزه با چرندیات (43)

پاسخ شایعه

هیچ گزارشی از جریمه "روزانه" ۵۰ هزارتومانی خودروهای فاقد معاینه فنی موجود نیست و این مطلب صحت ندارد. نرخ جدید جرایم رانندگی ویژه سال ۱۳۹۵، در اسفندماه ۱۳۹۴ توسط هیئت وزیران تصویب شد که جریمه نداشتن معاینه فنی۴۰ هزارتومان تعیین گردید.

به تازگی و پس از ماه مبارک رمضان سال 95، نرخ جدید جریمه نداشتن معاینه فنی اجرایی شده که این مبلغ بصورت روزانه تکرار نمی شود.
سوژه دوم؛ حضور وزاری کشور و ارشاد در کنسرت کاوه آفاق و جلوگیری از لغو آن
برخلاف اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها، هیچ یک از وزرای ارشاد و کشور در کنسرت اخیر کاوه آفاق،‌ خواننده جوان موسیقی راک حضور نداشتند.
متن شایعه
" حضور وزیر ارشاد و وزیر کشور در یک کنسرت برای جلوگیری از لغو آن

ساعتی پیش کنسرت کاوه آفاق با وجود اخذ مجوزهای لازم و فروش همه بلیت ها در آستانه لغوشدن قرار گرفت

به گزارش خبرنگار پویش علی جنتی وزیر ارشاد و رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور خود در این کنسرت از لغو آن توسط نیروی انتظامی جلوگیری کرد"

ستاد مبارزه با چرندیات (43)

پاسخ شایعه
برخلاف ادعای شایعه، هیچ خبری مبنی بر اقدام نیروی انتظامی برای لغو کنسرت شب ۲۱ مرداد ماه این خواننده و همچنین حضو.ر وزرای فرهنگ و کشور در این کنسرت گزارش نشده است.
روابط عمومی کنسرت کاوه آفاق ضمن رد حضور وزیران ارشاد و کشور در محل برگزاری کنسرت،‌ شایعات مربوط به لغو کنسرت این خواننده توسط نیروی انتظامی را نیز تکذیب کرد . کاوه آفاق در حالی اولین اجرای رسمی‌اش را روی صحنه برد که پیش از این تلاش‌های او برای برگزاری کنسرت بی‌نتیجه مانده بود.
سوژه سوم؛ خاطره دکتر حسابی از رضا شاه و ماجرای تاسیس دانشگاه تهران

روایت متن از ماجرا، تحریف حقایق است که در خاطرات پروفسور حسابی نیز یافت نمی شود.

متن شایعه

"پروفسور حسابی در خصوص تاسیس دانشگاه تهران

برای صحبت درباره لزوم تاسیس دانشگاه در ایران رفتیم حضور رضا شاه. دستور داد پهلویش نشستم و چایی آوردند. وقتی صحبت هایم درباره لزوم دانشگاه و فوایدش تمام شد گفت برای تحقق این کارها چند سال زمان لازمه؟ گفتم ۳ تا ۵ سال. گفت همین که حاضری کاری کنی که من برای نیازهایم دستم پیش خارجی دراز نباشه هر کاری از دستم بر بیاد انجام میدهم. تشکر کردم آمدم مرخص شوم صدا کرد برای این آرزو هایی که داری چقدر پول لازم داری؟

من یک حساب مختصر کردم و گفتم اگر هزار تومان مرحمت کنید کافیه. سه روز از ملاقات من با شاه نگذشته بود ۱۰۰ هزار تومان حواله شد برای تاسیس دانشگاه تهران. برای تخصیص زمین دانشگاه نیز با کالسکه شاه مرا بردند پارک جلالیه که محل مشق سواره نظام بود. گفت چقدر از اینجا را میخواهی؟ گفتم به اندازه این میدان مشق سربازان کافیه دیدم شاه وزیر جنگ را صدا کرد گفت کل این پادگان را خالی میکنی می بری دوشان تپه و همه رو میدی برای تاسیس دانشگاه تهران. زمین های آقای اتحادیه را هم می خری به این ضمیمه می کنی این پول و این حمایت و دادن این زمین ها حاصلش شد دانشگاه تهران"

ستاد مبارزه با چرندیات (43)

پاسخ شایعه

این متن با تحریف خاطره دکتر حسابی از تاسیس دانشگاه تهران، تلاش در قهرمان پروری از رضاخان دارد. اصل خاطره را در ص ۱۷۳ کتاب "استاد عشق" مطالعه کنید.

نشست صمیمانه کنار رضاشاه صحت ندارد. جلسه طبق تشریفات و با واهمه از شخصیت خشن رضاشاه بوده: "هیچ وقت یادم نمی رود، من فقط به خاطر این كه بیش از این ها از اروپایی ها عقب نیفتیم، و هر طور شده دانشگاهی درست كنیم، قبول كردم، كه علی رغم همه ی نگرانی ها به دیدن شاه بروم"

مکالمات ادعایی طرفین صحت ندارد! بطور مثال رضاخان پس از توضیحات نیم ساعته دکتر، می گوید: "همه این ها كه توضیح دادید درست، ولی بگویید ببینم این دانشگاه، به چه درد می خورد؟"!

دکتر در پاسخ، با مثال هایی ساده از مزیتهای اقتصادی و عمرانی دانشگاه و کاهش هزینه های دولت می گوید. اصل پاسخ رضاخان بدین شرح بود: "این آرزوهایی كه دارید، می گویید بعد از چند سال به نتیجه می رسد؟"!

تخمین بودجه ۱۰۰۰ تومانی توسط دکتر حسابی در ملاقات مذکور صحت ندارد! طبق نقل ایشان در آن زمان با ۱۰۰ تومان می شد یک کوچه با تمام خانه هایش را خرید!

ماجرای بیان شده برای انتخاب زمین دانشگاه، با تمام جزئیاتش کذب است و این امر توسط آقای حکمت وزیر معارف و مشاوره آندره گدار، معمار فرانسوی انجام شد.


سوژه چهارم؛ آسیب شدید پوستی ناشی از حنای جدید عربستانی

این تصویر متعلق به ایران نیست و یک دختر عرب آن را منتشر کرده که اصالت آن هم هنوز راستی آزمایی نشده است.

متن شایعه

" ویژه خواهرا مواظب خودتون باشین یک حنایی تازه وارد ایران شده که ساخت عربستان وبه اسم سلطان است مواظب باشین ...
چه بلایی سر دستش اومده ! "
ستاد مبارزه با چرندیات (43)

پاسخ شایعه

تصویر منتشر شده از آسیب روی دست یک دختر توسط حنا، مربوط به ایران نیست . اولین بار یک دختر عرب این تصاویر را در حساب کاربری خود منتشر نمود و مدعی شد که آثار حنای تقلبی حاوی مواد شیمیایی عرضه شده در خیابان است.

این ادعا راستی آزمایی نشده و از سوی منبع معتبری تایید نگردیده است! با توجه به وجود موارد مشابه ، احتمال جعلی بودن تصاویر منتفی نیست.

در هر صورت و برای حفظ سلامت خودمان، می بایست از مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی که بصورت خیابانی یا در مراکز غیر معتبر عرضه می شوند خودداری کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سپاس بابت این بخش

    • کوثر

      خیلی مفید بود
      ۶۵۰

    • بدون نام

      سلام
      در مورد سوژه سوم؛ خاطره دکتر حسابی از رضا شاه و ماجرای تاسیس دانشگاه تهران
      شما بیشتر نظر خودتونو دخیل کردید بهتره یکم تحقیق کنید و با کینه نباشه اولا رضا شاه هم ایرانی بود از خارج نیومده بود و تابعیت خارجی هم نداشت. دوما فکر نکنم دانشگاه تهران الان اندازه یه دکه است و جدیدان هم چیزی بهش اضافه نشده.

    • همسایه

      در خصوص دانشگاه فیلم پسر دکتر حسابی رو دیدم . همون متن بالا کانلا درست و ایشون تعریف میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج