۳۷۱۱۰۶
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

سروده‌های زیرزمینی تحت‌پیگرد قرار می‌گیرند

علی جنتی عصر دوشنبه درهمایش فرهنگی اقتصادی استان لرستان در محل بوستان گفت و گو اظهارداشت: برخی سروده های زیرزمینی امروز منتشر کرده اند که از نظر این وزارتخانه و مردم محکوم است.

خبرگزاری ایرنا: علی جنتی عصر دوشنبه درهمایش فرهنگی اقتصادی استان لرستان در محل بوستان گفت و گو اظهارداشت: برخی سروده های زیرزمینی امروز منتشر کرده اند که از نظر این وزارتخانه و مردم محکوم است.

آیین افتتاحیه هفته فرهنگی و اقتصادی استان لرستان عصر دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور، استاندار لرستان و لرستانی های مقیم تهران در سالن همایش های بوستان گفتگو برگزار شد.

هفته فرهنگی استان لرستان از تاریخ ۲۵ تا ۲۹ مرداد ماه در محل بوستان گفت وگوی تهران برگزار می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود در افتتاحیه این همایش گفت: تعدد و تنوع آداب، رسوم و سنت های لرستان در طول قرن های متمادی بزرگترین داشته و میراث قوم لر را پدید آورده است.

وی افزود: لرستان به خاطر موقعیت طبیعی خود ساکنانش را عمیقا به شعر، این هنر دیرپای بومی علاقمند کرده است و به جرات می توان « گفت لرستان سرزمین ترانه هاست». در این فرهنگ شعر در بطن زندگی جریان دارد و زندگی در بطن شعر تکمیل می یابد شعر در همه جای زندگی مردم لرستان حضور دارد.

جنتی اضافه کرد: اشعار حماسی لری بسیار فراوان و اغلب برگرفته از واقعیت های تاریخی و حماسه های محلی و قومی است و سرگذشت دلاورمردان و شیرزنان لر همچون شیرعلی مردان خان، میرغلام و دیگر دلامردان و شیرزنان لر را روایت می کند.

وی گفت: آنچه در حافظه تاریخی هر ملتی برای همیشه باقی می ماند حماسه هایی است که در دفاع از حیثیت و شعور انسانی به وجود آمده است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: میراث فرهنگی تنها آثار تاریخی و اشیاء قدیمی نیستند بلکه میراث ناملموس مردم لرستان و آداب و سنت های مردم لرستان و آداب نیاکان را نیز شامل می شود.

ثبت ۲۰ آئین سنتی لرستان درفهرست میراث معنوی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ آیین سنتی درلرستان شناسایی شده از ثبت ۲۰مورد این آئین ها در فهرست میراث معنوی خبر داد.

جنتی تاکید کرد: مستندنگاری این میراث امری ضروری است که باید به سرانجام برسد.

وی گفت: لرستان به خاطرموقعیت طبیعی خود هنرمندان را به این منطقه علاقمند کرده است؛ لرستان سرزمین ترانه هاست؛ شعر در زندگی مردم لرستان جریان داشته و زندگی در بطن شعر تکامل یافته است.

جنتی ادامه داد: درسرزمین لرستان هرگاه فرصت کاوش باستان شناسی پیش آید رازی جدید از تمدن باشکوه این سرزمین گشوده می شود و تحسین همگان را بر خردمندی پیشینیان آن برمی انگیزد.

عضو کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: مردم لرستان گنجینه ای از آیین و سنن را در تار و پود تاریخ این سرزمین تنیده اند که برشمردن آنها تنها قطره ای از مواریث معنوی این خطه است.

نام حماسه سازان لرستان همیشه زنده است

جنتی ادامه داد: مردم لر مردمی سلحشور و با شرافت بوده و در طول تاریخ با هیچ دشمنی سازگار نبوده است. تاریخ هرگز به یاد ندارد که قوم لر به سرزمین ایران خیانت کرده باشد یا سر تسلیم در برابر ظلم فرود آورده باشد از جمله در هشت سال دفاع مقدس ایستادگی را تمام کرد.

برگزاری برنامه شب های فرهنگی لرستان راس ساعت ۲۱ در محل بوستان گفتگوی تهران ادامه بخش دیگر برنامه ها خواهد بود.

در روز ۲۶ مرداد اجرای موسیقی آئینی سنتی در فضای باز بوستان ساعت ۱۷ و همچنین برگزاری همایش اقتصادی لرستان در سالن آمفی تئاتر این بوستان ساعت ۱۸ و برگزاری برنامه شب های فرهنگی در فضای باز ساعت ۲۱ اشاره کرد.

عصر چهارشنبه ۲۷ مرداد نیز اجرای موسیقی آئینی ساعت ۱۷، اجرای تئاتر خیابانی ساعت ۱۸ در فضای باز، نشست تخصصی در سالن نشست های بوستان گفتگو ساعت ۱۹ و برگزاری شب های فرهنگی لرستان در فضای باز ساعت ۲۱ از دیگر برنامه خواهد بود.

در قالب برنامه هفته فرهنگی لرستان طی روز پنج شنبه ۲۸ مرداد ساعت ۱۷ اجرای موسیقی آئینی سنتی، ساعت ۱۸ اجرای تئاتر خیابانی ساعت ۱۹ نشست تخصصی در سالن نشست های بوستان گفت وگو و ساعت ۲۱ برگزاری شب های فرهنگی را خواهیم داشت.

در این هفته فرهنگی همچنین ۳۰۰ تا ۴۰۰ سرمایه گذار برای معرفی جاذبه های استان لرستان در قالب ۷۰ غرفه نمایشگاهی پتانسیل های این استان را معرفی خواهند کرد.

در این هفته لرستانی ها با برپایی غرفه های متنوع فرهنگی و اقتصادی، ظرفیت های مناسب خود را به پایتخت نشینان ارائه می کنند.

نمایشگاه توانمندی های اقتصادی و فرهنگی استان لرستان با برگزاری آیین های سنتی و محلی تا روز جمعه در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو تهران ادامه دارد.

علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۷ تا ۲۳ از برنامه های متنوع آن استفاده کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج