۳۷۱۱۶۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پاسخ به آمارسازی‌ ها درباره صادرات غیرنفتی

گمرک ایران در واکنش به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر وجود ابهام در آمار صادرات غیرنفتی اعلام کرد: آمار تجارت خارجی براساس جداول ردیف‌های تعرفه‌ای مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج می‌شود و کاملا صحیح است.

خبرآنلاین: گمرک ایران در واکنش به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر وجود ابهام در آمار صادرات غیرنفتی اعلام کرد: آمار تجارت خارجی براساس جداول ردیف‌های تعرفه‌ای مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج می‌شود و کاملا صحیح است.

صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي طي چهار ماهه اول سال‌جاري ۲۱ و ۰.۱۱ درصد افزايش داشته و در مدت يادشده ۱۶ ميليارد و ۳۰۸ ميليون دلار انواع كالاي غيرنفتي به خارج از كشور صادر شده است كه بر اين اساس، تراز تجاري كشورمان در مدت مزبور مثبت بوده و در مجموع با ۳ ميليارد و ۴۴۳ ميليون دلار مازاد تراز تجاري مواجه بوده‌ايم.

آمار اعلام شده براي چهار ماهه نخست سال‌جاري نيز همانند ماه‌هاي گذشته، همان‌گونه كه در پورتال گمرك جمهوري اسلامي ايران نيز با جزیيات كامل قرار داده شده است؛ با احتساب ميعانات گازي بوده و رشد ۳۶ و ۳۷ صدم درصدي و ۲۱ و ۱۱ صدم درصدي وزن و ارزش صادرات كشور نيز با وجود كاهش ۱۹ و ۷۵ صدم و ۸ و ۷۷ صدم درصدي وزن و ارزش اين كالا رخ داده است.

علت برداشت اشتباهي برخي رسانه‌ها عدم دقت كافي در آمارهاي اوليه ارائه شده توسط گمرك بوده است. در آمارهاي اوليه منتشره توسط گمرك درخصوص آمار صادرات غيرنفتي، جهت تسريع در اطلاع‌رساني، آمارهاي صادرات به‌صورت كلي اعلام شده و ميعانات گازي نيز به جاي اعلام در رديفي مجزا، در جمع كل صادرات لحاظ شده است. با اين وجود، با دقت در اقلام عمده مندرج در متن اولين نسخه تحليل مقدماتي گمرك ايران، مشاهده مي‌شود كه ميزان صادرات ميعانات گازي به‌عنوان عمده‌ترين قلم، به همراه سهم آن از كل صادرات كشور، در ابتداي گزارش درج شده است.

در گزارش تكميلي گمرك ايران نيز حجم صادرات ميعانات گازي اعلام و در چهار ماهه اول سال‌جاري ۲ ميليارد و ۹۱۲ ميليون دلار ميعانات گازي به خارج صادر شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۸ و ۷۷ صدم درصد كاهش داشته است.

عمده‌ترين دليل افزايش صادرات غيرنفتي در مدت يادشده به رشد چشمگير صادرات پتروشيمي با ۴۱ و ۵۱ صدم درصد و ساير كالاها با ۲۰ و ۷۱ صدم درصد اختصاص دارد، بنابراين مجموع كل صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي در چهار ماهه اول سال‌جاري به ۱۶ ميليارد و ۳۰۸ ميليون دلار رسيد. اين رقم در چهار ماهه اول سال گذشته با احتساب ميعانات گازي ۱۳ ميليارد و ۴۶۵ ميليون دلار بود.

همچنين برای شفاف‌سازي اذهان عمومي، درباره علت رشد صادرات در چهار ماهه نخست سال‌جاري، بايد گفت كه اقلام صادراتي كشور در چهار ماهه نخست سال‌جاري، عمدتا با افزايش صادرات روبه‌رو بوده‌اند؛ به طوري كه تنها ۲۰ قلم اول صادرات كه بيش از ۶۰ درصد از كل آن را به خود اختصاص داده‌اند، با وجود كاهش قابل توجه كالاهايي همچون ميعانات گازي، پلي‌اتيلن، متانول، اوره و... باز هم در مجموع رشدي ۳۴ درصدي در وزن و ۲۵ درصدي در ارزش دلاري را به خود ديده‌اند.

همچنين در تير ماه، ميزان بالايي از گازهاي طبيعي مايع شده براي نخستين بار از ابتداي سال‌جاري تاكنون، از كشور صادر شده است كه از خانواده گروه كالايي بوتان و پروپان به‌شمار مي‌رود و اين كالا به تنهايي بالغ بر ۱۰ درصد از كل صادرات را دربرگرفته است كه افزوده شدن اين رقم به صادرات، به تنهايي براي بيان علت رشد صادرات كشور در چهار ماهه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كفايت مي‌كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج