۳۷۱۲۵۳
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

صدا و سیما برنامه‌ ریزی بلند مدت ندارد

یک کارشناس رسانه با اشاره به بازگشت تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی که در دوره‌ی مدیریت قبلی تعطیل شده بودند، اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف صداوسیما این است که برنامه‌ریزی و استراتژیک بلندمدتی ندارد.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس رسانه با اشاره به بازگشت تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی که در دوره‌ی مدیریت قبلی تعطیل شده بودند، اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف صداوسیما این است که برنامه‌ریزی و استراتژیک بلندمدتی ندارد.

علی‌ گرانمایه‌پور اظهار کرد: برای شناخت نقاط قوت و ضعف سازمان صداوسیما باید به ساختار مدیریتی و نظارتی این سازمان توجه کرد؛ صداوسیما شورای سیاست‌گذاری دارد که زیر نظر بالاترین مقام مملکتی است. این شورای سیاست‌گذاری با توجه به نظرات و پیشنهادات مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی را تبیین می‌کند. اما نکته این است که این سیاست‌های کلی باید برای اجرا تبدیل به برنامه، راهبرد و ... شوند.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد صداوسیما مدیریت یکپارچه‌ای ندارد، یادآور شد: این تنوع، چند دستگی یا بی‌برنامگی که همه ما در صداوسیما شاهد آن هستیم که به عنوان مثال یک روز شبکه‌ای ادغام یا تعطیل می‌شود، نشان‌دهنده این است که صداوسیما دارای یک برنامه‌ریزی بلندمدت و مدون نیست. همچنین به نظر می‌رسد که میان استراتژیست‌های شورای سیاست‌گذاری صداوسیما و بدنه مدیریتی هم یک نوع تفاهم و ‌نزدیکی دیدگاه و هماهنگی وجود ندارد.

گرانمایه‌پور با اشاره به تغییرات مدیریتی صداوسیما، خاطرنشان کرد: با این تغییرات مدیریتی که دائماً در صداوسیما در حال وقوع است، نمی‌توان برنامه‌ای مدون داشت. ‌در صورتی که سازمانی همانند صداوسیما باید اتاق فکر داشته باشد و به نظر می‌رسد آنچه که در اتاق‌های فکر صداوسیما مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد با خواست و نظر مردم و نیازهای آنها خیلی متفاوت است. چراکه هدف کلی و یا شاید تنها هدف صداوسیما این است که منویات نظام را درقالب برنامه‌های آموزشی و ایدئولوژیستی منعکس کند.

او ادامه داد: از طرفی صداوسیما تلاش دارد که در تمام حوزه‌ها از جمله سرگرمی و ورزش هم فعالیت داشته باشد که یکی از دلایل این موضوع هم این است که ما رادیو و تلویزیون خصوصی در کشورمان نداریم و تا زمانی که این شبکه‌های خصوصی نباشند، صداوسیما باید یک تنه و به اصطلاح با یک دست، ۲۰ هندوانه را بلند کند. بنابراین ده‌ها عامل وجود دارد که عملاً دست و پای صداوسیما را برای تحول بسته است.

این استاد ارتباطات یکی از عوامل سکون و رکود صداوسیما را وجود مدیران دولتی با روحیه کارمندی دانست و با بیان اینکه این سازمان رقیبی در رسانه‌های داخلی ندارد، گفت: در حال حاضر عملاً صداوسیما دوران کهنسالی را طی می‌کند و اگر برای این دوران برنامه‌ای نداشته باشد، شبکه‌های جدیدی که پا به عرصه می‌گذارند، ‌فرصت را از آن می‌گیرند. آنچه که امروز صداوسیما در قالب‌های مختلف تولید می‌کند، با ذائقه مردم بسیار فاصله دارد؛ چراکه شبکه‌های ماهواره‌ای دیگر سلیقه مردم را تغییر داده‌اند و صداوسیما باید تلاش کند خودش را به سلیقه امروز مردم نزدیک کند.

گرانمایه‌پور با بیان اینکه اگر مدیران فکری به حال آینده صداوسیما نکنند، این سازمان دچار مشکل می‌شود، متذکر شد: یکی دیگر از موضوعاتی که باعث رکود این سازمان شده است، عدم توجه صداوسیما به نخبگان واقعی رسانه‌ای است. صدا وسیما گاهی حتی در نظرسنجی‌هایش هم سمت وسو دارد. معتقدم تا زمانی که صداوسیما نظرسنجی‌هلی واقعی انجام ندهد و به صورت واقعی افکار مردم را منعکس نکند، نمی‌تواند موفق باشد.

او در پایان سخنانش با اشاره به تاکید رییس جدید صداوسیما بر آشتی این سازمان با فضای مجازی، گفت: اگر صداوسیما بتواند یک معاونت مجازی ایجاد کند، می‌توان گفت که فرصتی به دست آورده که بار دیگر مخاطبان را جذب کند. در غیر این صورت تا زمانی که این شبکه‌ها را دشمن خودش بداند، از فضای رسانه‌ای عقب می‌ماند و باید بتواند برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی و نوآوری و تحول داشته باشد که اگر این کارها را نکند و به همین منوال پیش برود که یک روز یک شبکه‌ای حذف و یک روز شبکه‌ای اضافه شود، آینده‌ای نخواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ولش کن بابا ول کن
      بیا چاییتو بخور

    • بدون نام

      کوتاه مدت هم ندارد!!؟

    • بدون نام

      رسانه میلی قدرت رقابت ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج