۳۷۱۲۶۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

شناسایی و جذب ۱۵۰۰ «کودک کار و خیابان»

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران گفت: در عملیات جمع آوری متکدیان تهران و جذب کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی متولی اصلی شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان است.

خبرگزاری ایسنا: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران گفت: در عملیات جمع آوری متکدیان تهران و جذب کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی متولی اصلی شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان است.

ابراهیم غفاری ضمن اشاره به آغاز عملیات «جمع آوری متکدیان تهران و جذب کودکان کار و خیابان» عنوان کرد: بهزیستی علاوه بر کودکان کار و خیابان مسئولیت بیماران روانی مزمن و همچنین سالمندان را نیز بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: در خصوص دو گروه بیماران روانی مزمن و سالمندان، شناسایی‌ها و غربالگری‌ها توسط شهرداری صورت گرفته و بهزیستی پس از احراز هویت این افراد و غربالگری‌ها با طی فرایند مددکاری این افراد را می‌پذیرد؛ این در حالیست که در حوزه کودکان کار و خیابان صفر تا صد کار بر عهده سازمان بهزیستی است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ضمن اشاره به آنکه بهزیستی استان تهران با تاکید ریاست سازمان بهزیستی به طور جدی به موضوع شناسایی، ساماندهی و جذب کودکان کار و خیابان ورود کرده است گفت: معتقدیم وظیفه شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان با سازمان بهزیستی است و با همین نگاه رویکرد خود را بر ارائه خدمات پیشگیرانه قرار داده‌ایم.

غفاری افزود: در این راستا از ظرفیت بخش غیر دولتی نیز استفاده کرده و در حال حاضر در عملیات جذب کودکان کار و خیابان با ۱۷ NGO فعال در این حوزه وارد کار شده‌ و با آنها تفاهم نامه منعقد کرده‌ایم.

وی در ادامه عنوان کرد: این ۱۷ NGO در شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان با ما همکاری داشته و تا پایان سال جاری این عملیات شناسایی، جذب و ساماندهی را ادامه خواهیم داد.

اختصاص ۵۰۰ هزار تومان برای شناسایی، جذب و ساماندهی هر کودک کار و خیابان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: در این طرح ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تجهیز NGOهای همکار و یک میلیارد تومان برای مداخلات کودکان و اجرای برنامه‌های کاهش آسیب برای آنان و خانواده‌هایشان در نظر گرفته‌ایم.

غفاری تصریح کرد: به این ترتیب تا پایان سال جاری برای شناسایی، جذب و ساماندهی هر کودک کار و خیابان حدود ۵۰۰ هزار تومان اختصاص داده‌ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر NGOهای همکار اقدامات شبانه روزی خود را در سطح خیابان‌ها، محلات و تمام اماکنی که محل تجمع کودکان کار و خیابان است، آغاز کرده‌اند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران تاکید کرد: در این طرح اصلا هدف ما جمع آوری کودکان خیابانی نیست و قصد آن را نداریم که با اقدامات اینچنینی اعتماد بین کودکان و NGOها را از بین ببریم.

حمایت از کودکان رها شده و در معرض خشونت

وی تصریح کرد: برخی از این کودکان رها شده هستند و جایی برای زندگی ندارند به همین دلیل آنان را در مراکز شبانه روزی خود جذب خواهیم کرد؛ علاوه بر آن کودکانی را که در معرض خشونت بوده یا خشونت دیده هستند را نیز حمایت و در صورت نیاز در مراکز شبانه روزی جذب می‌کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران تصریح کرد: رویکرد سازمان بهزیستی در این طرح جذب این کودکان به مراکز روزانه و نه شبانه است و در حال حاضر علاوه بر مراکز روزانه دو مرکز شبانه روزی را نیز در تهران برای ساماندهی این کودکان کاملا تجهیز کرده‌ایم.

تجهیز مرکز ویژه دختران کار و خیابان

شناسایی و جذب ۱۵۰۰ کودک کار و خیابان تا هفته دولت

غفاری همچنین از تجهیز مرکز ویژه دختران کار و خیابان خبر داد و گفت: در حال حاضر در این عملیات جذب دختران را نیز می‌پذیریم اما به دلیل آنکه نیاز است مرکز ویژه‌ای برای دختران خیابانی تجهیز شود در حال حاضر تجهیز مرکز دختران را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۸۶۰ کودک در این عملیات شناسایی شده و قصد داریم تا هفته دولت شناسایی و جذب را ادامه داده و تعداد آنها را به ۱۵۰۰ نفر برسانیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: بهزیستی به هیچ وجه به دنبال جمع آوری این کودکان نیست زیرا جمع آوری به این معناست که این کودکان را از سطح خیابان‌ها جمع کرده و به مراکز ارجاع دهیم؛ این در حالیست که اغلب این کودکان دارای خانواده بوده و نمی‌توان چنین رفتاری را با آنها انجام داد.

ارجاع ۱۲ کودک فاقد سرپناه به مراکز شبانه‌روزی

غفاری در ادامه تاکید کرد: در اجرای این طرح، هدف کنترل و کاهش آسیب ناشی از حضور کودک در خیابان است اما با این وجود تا کنون مجبور شده‌ایم که حدود ۱۲ کودک را که فاقد سرپناه بوده‌اند به مراکز شبانه روزی ارجاع دهیم و هیچ مشکلی نیز در این زمینه نداریم.

وی افزود: در این عملیات وضعیت آسیب، بیماری و ... این کودکان به طور کامل توسط روانشناسان، مددکاران و تیم شناسایی رصد شده و تمام این اطلاعات تکمیل خواهد شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران همچنین عنوان کرد: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده واقع در NGOهای فعال در حوزه کودکان کار و خیابان هر NGO موظف است بیش از ۸۰ کودک را جذب کرده و تمام کودکان شناسایی شده توسط این NGOها باید حداکثر تا پنج سال وضعیت کودک و خانواده وی را رصد کرده و پیگیری کنند.

غفاری ادامه داد: در این طرح آموزش کنترل و کاهش آسیب در قالب آموزش پیشگیری از ایدز، عفونت‌ها و بیماری‌ها بازگشت به تحصیل، اقدامات پیشگیرانه، مهارت‌آموزی و ... به این کودکان و خانواده‌های آنها به طور همزمان ارائه خواهد شد.

محورهای مدنظر برای شناسایی کودکان کار و خیابان

وی در خصوص محورهای شناسایی این کودکان در سطح تهران نیز اظهار کرد: محورهای جمهوری، حافظ، فلکه اول و دوم تهرانپارس، خیابان دماوند، میدان نبوت، سید خندان، پارک لاله، شوش، پانزده خرداد، میدان توحید، خیابان ولیعصر (عج)، فرحزاد و تجریش در دستور کار بهزیستی بوده و NGOها در این محورها مستقر هستند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران به کمبود فضای فیزیکی در راستای ساماندهی کودکان کار و خیابان در تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون مسئولیت تامین و تجهیز این مراکز با شهرداری است اما به علت محدودیت زمانی و آغاز عملیات شناسایی و جذب این کودکان و به این خاطر نمی‌توانیستیم بیش از این منتظر اقدامات شهرداری برای تامین تجهیز فضای فیزیکی باشیم؛ با دستور ویژه رئیس سازمان بهزیستی کشور خود اقدام به تجهیز مراکز کردیم.

غفاری تصریح کرد: این در حالیست که پیش از اجرای این عملیات در خصوص تامین و تجهیز فضای فیزیکی با شهرداری مکاتبه داشتیم و استانداری تهران نیز در جریان این مکاتبات بود زیرا طبق این آئین نامه شهرداری موظف به تامین و تجهیز فضای فیزیکی است و به علت تاخیر به وجود آمده خود سازمان بهزیستی اقدام به تامین اعتبار و تجهیز مراکز کرد.

وی همچنین تاکید کرد سیاست سازمان بهزیستی در این طرح ارائه خدمات روزانه و کاهش آسیب به کودکان کار و خیابان بوده و به همین دلیل با NGOها نیز همکاری می‌کنیم و هیچ مشکلی در راستای پذیرش این کودکان نداریم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران همچنین خاطرنشان کرد: شهرداری هیچ وقت کودکان کار و خیابان را بیش از چند ساعت نگهداری نمی‌کند و به محض پذیرش این کودکان آنان را به اورژانس اجتماعی (۱۲۳) اطلاع و سازمان بهزیستی کمتر از ۲۴ ساعت نسبت به پذیرش آنها اقدام می‌کند.

غفاری همچنین عنوان کرد: از استانداری تهران نهایت تشکر را داریم زیرا به دلیل حساسیتی که بر مسائل کودکان کار و خیابان داشتند اجازه ندادند که تمامی دستگاه‌ها به این حوزه وارد شوند؛ بلکه اجازه شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان را به طور کامل به بهزیستی واگذار کرده و قوه قضاییه، استانداری و همچنین NGOها نیز در این زمینه همکاری خوبی با ما داشتند.

وی در پایان تاکید کرد: حفظ منافع عالی کودک هدف اصلی ما بوده و امیدواریم بتوانیم با مداخلات خود شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از حضور این کودکان در خیابان باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج