جاباما
۳۷۱۶۲
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

بیست سال پیش در این روزها SMS آمد

در دنیای فناوری برخی اختراعات پیامدهای گسترده‌ای به همراه می آورند و پیامک از جمله این فناوری‌هاست که سرانجام بیست ساله شد.

خبرگزاری فارس: در دنیای فناوری برخی اختراعات پیامدهای گسترده‌ای به همراه می آورند و پیامک از جمله این فناوری‌هاست که سرانجام بیست ساله شد.

امروزه مردم به نحو گسترده‌ای از پیامک برای رد و بدل کردن اخبار، شایعات، لطیفه، هشدارهای مختلف ، ابراز احساسات و .. استفاده می کنند.

پیامک بسیار بیشتر از شبکه های اجتماعی معروف مانند توییتر و فیس بوک در مرتبط کردن مردم با یکدیگر نقش دارد و حتی از آن برای برنامه ریزی رویدادهای مختلف اجتماعی هم استفاده می شود.

بیست سال پیش در تاریخ سوم دسامبر سال ۱۹۹۲ اولین پیامک یا همان SMS از طریق یک رایانه شخصی ارسال شد. بر اساس برآوردهای انجام شده هر سال بیش از ۷ تریلیون پیامک در آمریکا ارسال می شود که این امر به معنای ارسال ۲۰۰ هزار پیامک در ثانیه است.

بحث در مورد فناوری پیامک به سال ۱۹۸۴ و یک پیتزافروشی دانمارکی بازمی گردد. در این سال یک مهندس فنلاندی به نام Matti Makkonen که برای شرکت در یک کنفرانس مخابراتی در کپنهاک پایتخت دانمارک به سر می برد، ایده ارسال پیامک از طریق سیستم سلولی دیجیتال GSM را با دو تن از همکارانش در یک پیتزا فروشی میان گذاشت.

در آن زمان استاندارد GSM تنها در کشورهای اسکاندیناوی به کار گرفته شده بود و بعدها به سیستمی استاندارد در اروپا مبدل شد.

هشت سال بعد پیامک به یک استاندارد مبدل شده بود و مهندسی به نام Neil Papworth که برای شرکت Sema Group در انگلیس کار می کرد یکی از اعضای گروهی بود که نرم افزار ارائه دهنده خدمات پیامک را برای شرکت وودافون طراحی می کردند. تکمیل این نرم افزار حدود یک سال به طول انجامید و در تاریخ ۳ دسامبر ۱۹۹۲ این مهندس برای اولین بار فناوری پیامک را با ارسال متنی از دفتر شرکت یاد شده به شعبات وودافون آزمایش کرد.

برای ارسال اولین پیامک Papworth در برابر یک رایانه نشست و عبارت کریسمس مبارک را تایپ کرد. سپس این متن از طریق فناوری پیامک برای ریچارد جارویس مدیر عامل وقت وودافون ارسال شد. بدین صورت عصر پیامک شکل گرفت.

جارویس پیامک یاد شده را بر روی گوشی همراه اولیه Orbitel ۹۰۱ دریافت کرد. بد نیست بدانید که این گوشی تلفن همراه ۲.۱ کیلوگرم وزن داشت یعنی ۱۷ برابر یک گوشی آیفون ۵.

تا اواخر سال ۱۹۹۵ کاربران به طور متوسط هر دو ماه و نیم یک بار تنها یک پیامک ارسال می کردند، اما از اواخر دهه ۹۰ رشد تصاعدی استفاده از این فناوری آغاز شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج