جاباما
۳۷۱۹۵
۱ نظر
۵۰۷۸
۱ نظر
۵۰۷۸
پ

هزینه جراحی قلب به اندازه ديه كامل!

در يکي دو ماه اخير قيمت انواع تجهيزات و خدمات بيمارستاني، آزمايشگاهي، تصويربرداري پزشکي و...، از ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد بالا رفته و همين مسئله هزينه‌هاي درماني را به شدت افزايش داده است.

خبرگزاری مهر: در يکي دو ماه اخير قيمت انواع تجهيزات و خدمات بيمارستاني، آزمايشگاهي، تصويربرداري پزشکي و...، از ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد بالا رفته و همين مسئله هزينه‌هاي درماني را به شدت افزايش داده است. اين در حاليست که بيمه ها چندان به افزايش قيمت ها توجه ندارند و بخش زيادي از اين هزينه‌ها را بيمار پرداخت مي‌کند.

افزايش هزينه‌هاي پزشكي آن چنان بالا رفته است كه عمل جراحي دريچه ميترال قلب در سال گذشته ۶۰ ميليون تومان هزينه داشت اما اين عمل اكنون حدود۱۲۰ ميليون تومان، يعني چيزي در حدود هزينه ديه كامل مرد در ماه حرام هزينه دارد.

وضعيت نابسامان بازار ارز و عدم تخصيص ارز مرجع براي واردات تجهيزات پزشکي و جراحي، باعث شد تا نرخ هزينه‌هاي تجهيزات پزشکي و جراحي به شدت افزايش يابد. به طوريکه اين رشد قيمتها تاثير بسزايي در افزايش هزينه‌هاي درماني به ويژه آن دسته از بيماريها که نيازمند بستري و جراحي است، داشته است.

دکتر حسينعلي شهرياري رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس با عنوان اين مطلب که از نظر شاخص پرداخت هزينه‌هاي سلامت از جيب مردم که بر اساس برنامه چهارم و پنجم مي‌بايست به زير ۳۰ درصد برسد، مي‌گويد: متاسفانه در اين زمينه رو به عقب حرکت کرده‌ايم و طي ۳ سال گذشته سهم مردم از پرداخت هزينه‌هاي سلامت از ۵۴ درصد به بالاي ۷۰ درصد افزايش يافته است.

هزينه جراحي سرطان سينه در سال گذشته ۲.۸ ميليون تومان كه اين رقم در حال حاضر با۳۶ درصد افزايش به۳.۸ ميليون تومان رسيده است. عمل جراحي دريچه ميترال قلب در سال گذشته ۶۰ ميليون تومان بود كه اين عمل اكنون ۱۰۰ درصد افزايش يافته است. بر اساس گزارش‌ها هم اكنون درب يمارستان‌هاي خصوصي عمل جراي دريچه ميترال قلب معادل۱۲۰ ميليون تومان يعني چيزي در حدود هزينه ديه كامل مرد در ماه حرام هزينه دارد.

همچنين يک دوره درمان ناباروري كه تا همين چند ماه پيش با هزينه اي معادل ۲ تا ۵ ميليون تومانانجام مي‌شد اكنون بين ۵ تا ۱۰ ميليون تومان خرج دارد كه رشدي ۱۱۴ درصدي را نشان مي‌دهد. هزينه عمل سزارين هم با حدود ۸۰ درصد افزيش در يكسال به ۴ تا ۷ ميليون تومان رسيده است. عمل سنگ کليه در سال نود با هزينه اي در حدود ۱ تا ۳ ميليون تومان انجام مي‌شد اما همين عمل در حاضر۲ تا ۴ ميليون تومان هزينه دارد.دستگاه ديجيتال راديولوژي از ۶۰ ميليون تومان سال ۹۰ با ۱۵۰درصد افزايش به مبلغي در حدود ۱۵۰ ميليون تومان رسيده است.

در همين مدت پروتز سينه كه زماني۶۵۰ هزار تومان بود در حال حاضر با حدود ۲۷۰ درصد افزايش به ۲.۴ ميليون تومان رسيده است. هزينه يک دوره درمان بيمار مبتلا به سرطان سينه با هرسپتين با قيمت دلار سال گذشته ۵۰ تا ۶۰ ميليون تومان بود اما حالا همين دوره درمان ۲۰۰ ميليون تومان تمام مي‌شود.همچنين يک بيمار براي درمان دريچه ميترال قلب بايد ۳۷ هزار دلار پرداخت کند که با قيمت دلار سال گذشته ۶۰ ميليون تومان تمام مي‌شد و حالا بايد ۱۲۰ ميليون تومان بابت آن پرداخت کند.

رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد شديد از افزايش هزينه‌هاي سلامت که به شدت مردم را تحت فشار قرار داده است، معتقد است که دولت نهم و دهم در حوزه سلامت فقط يک جا خوب عمل کرد، آن هم افزايش تعداد تختهاي بيمارستاني از ۷۵ هزار تخت به ۱۱۵هزار تخت بود.به گفته شهرياري، در چنين شرايطي که هزينه‌هاي سلامت به شدت افزايش پيدا کرده است، کيفيت ارائه خدمات در مراکز درماني افت مي‌کند. همچنين هزينه لوازم مصرفي پزشکي نيز به طور ميانگين ۲۴۵ درصد رشد داشته است.

به طوريکه فيلم راديولوژي ۲۴۰ درصد، اکسيژناتور ۲۴۷ درصد، ونتيلاتور ۳۰۰ درصد، گاز هليوم براي ام آر آي ۶۶۷ درصد، صافي و دستگاه دياليز ۳۲۵ درصد و کيسه خون ۳۵۰ درصد گرانتر شده است.غذاي همراه بيمار نيز که تا چند ماه قبل ۳۰۰۰ تومان هزينه داشت در حال حاضر به ۵۰۰۰ تومان افزايش يافته است.ماسک معمولي که در بيمارستانها براي مراقبت از بيماران استفاده مي‌شود، از ۸۰ تومان به ۲۳۰ تومان رسيده است.

اين در حالي است که رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به نرخ ارز مرجع براي واردات دارو و تجهيزات پزشکي که سال گذشته ۱۰۵۰ تومان بود، مي‌گويد: حتي اگر ارز مرجع هم به دارو و تجهيزات پزشکي اختصاص دهند با توجه به اينکه نرخ ارز مرجع امسال به ۱۲۲۶ تومان افزايش يافته است، حداقل ۱۷ درصد افزايش قيمت را به همراه دارد.از سوي ديگر، بررسي‌ها نشان مي‌دهد که تامين هزينه‌هاي درماني براي افراد کم درآمد و آسيب پذير جامعه بسيار مشکل بوده و بعضا غير ممکن است.

در حالي که به دنبال نوساناتي که در بازار ارز کشور به وجود آمد و باعث افزايش هزينه‌هاي خريد تجهيزات و لوازم مصرفي پزشکي شد، بالطبع هزينه‌ها درمان بيماريها را بالا برده و در نتيجه آن، همان اکثريتي که تاکنون نيز براي تامين هزينه‌هاي درماني دچار مشکل بودند، بيش از پيش گرفتار تامين اين هزينه‌ها شده و امکان سقوط آنها به زير خط فقر، افزايش يافته است.

تشکيل کميسيون قيمت‌گذاري تجهيزات پزشکي

در اين رابطه روز گذشته مدير کل تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو از تشکيل کميسيون قيمت‌گذاري تجهيزات پزشکي بويژه براي کالاهايي که ارز مرجع دريافت مي‌کنند خبر داد و گفت: موافقت وزير بهداشت براي تشکيل کميسيون قيمت‌گذاري تجهيزات پزشکي گرفته شده است و اعضا مشخص شده‌اند. در واقع اين کميسيون همانند کميسيون قيمت‌گذاري دارو عمل خواهد کرد و از هفته جاري تشکيل جلسه تشکيل مي‌دهد.

مهندس سعيدرضا شاهمرادي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه مطابق نظر وزارت بهداشت، تجهيزات پزشکي به دو دسته تقسيم شده‌اند، اظهار کرد: گروه نخست تجهيزات ضروري و مورد نياز بيماران هستند. وسايلي نظير استنت، بالن و شانت مغزي از اين جمله‌اند و اگر ارز مرجع به آنها تخصيص پيدا نکند، هزينه بيمار به شدت افزايش مي‌يابد.وي ادامه داد: گروه دوم، تجهيزاتي چون دستگاه‌هاي بيمارستاني هستند.شاهمرادي با بيان اينکه گروه اول تجهيزات پزشکي در اولويت دوم براي دريافت ارز مرجع قرار مي‌گيرند، اظهار کرد: بناست تجهيزاتي که براي ما در اولويت سوم قرار مي‌گيرند از ارز مبادلاتي استفاده ‌کنند.

مدير کل تجهيزات پزشکي سازمان غذا و دارو اضافه کرد: فهرست کالاهايي که بر اساس آن شرکت‌ها مي‌توانند از ارز مرجع استفاده کنند، از سوي وزارت بهداشت آماده و ارسال شده است که بانک‌هاي عامل هم بر اساس آن براي تحويل ارز مرجع اقدام مي‌کنند.وي درباره بازه زماني فعاليت اين کميسيون توضيح داد:‌ تا زماني که براي واردات ارز مرجع تخصيص مي‌يابد، کميسيون به فعاليت خود ادامه خواهد داد. البته سعي مي‌کنيم آن را قانوني و دائمي کنيم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیما

      به نظر شما چه نظری باید گذاشت؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج