۳۷۲۰۱
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

يک شهر و ۱۰۰۰ نرخ!

اختلاف قيمت کالاهاي اساسي علي الخصوص مواد غذايي در واحدهاي خرده فروشي تهران بيداد ميکند. بطوري که قيمت روغن نباتي در حلب ۵ کيلويي از فروشگاه‌هاي مختلف بين ۱۷ تا ۲۵ هزار تومان عرضه مي‌شود.

خبرگزاری فارس: اختلاف قيمت کالاهاي اساسي علي الخصوص مواد غذايي در واحدهاي خرده فروشي تهران بيداد ميکند. بطوري که قيمت روغن نباتي در حلب ۵ کيلويي از فروشگاه‌هاي مختلف بين ۱۷ تا ۲۵ هزار تومان عرضه مي‌شود.

اين روزها افزايش قيمت‌ها به يک پديده عادي تبديل شده است. هر روز که براي خريد کالايي به خرده فروشي‌هاي سطح شهر مراجعه مي‌کنيم با قيمت‌هاي جديد روبرو مي‌شويم و حتي فروشندگان اين کالاها هم اعلام مي‌کنند که در هر نوبتي که اقدام به خريد کالا مي‌کنند با افزايش قيمت ۳۰ تا ۵۰ درصدي مواجه مي‌شوند.ف

روشندگان اذعان مي‌کنند در بسياري از کالاها قيمت مصوبي وجود ندارد يا حتي اگر قيمتي هم از سوي دولت و تعزيرات مشخص شده باشد با اين قيمت‌ها نمي‌توان کالا را خريد و عرضه کرد.يکي از خرده فروشان کالا در سطح شهر تهرانمي‌گويد مأموران تعزيرات به واحد صنفي او مراجعه کرده و از او خواسته‌اند که برنج هندي را به قيمت ۲۸۰۰ تومان بفروشد و او فاکتوري ارائه کرده است مبني بر اينکه برنج هندي را به قيمت ۳۴۰۰ تومان خريداري کرده و به قيمت ۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان عرضه مي‌کند اما مأموران تعزيرات پافشاري کرده‌اند که يا بايد به اين قيمت بفروشيد و يا نبايد چنين کالايي را عرضه کند.

بازار سياه روغن نباتي حلب ۵ کيلويي

اين فروشنده در خصوص روغن‌نباتي مي‌گويد: روغن ۵ کيلويي در بازار ناياب است و نمي‌توان با قيمت مصوب آن را تهيه کرد. او همچنين مي‌گويد که قيمت تهيه شده براي روغن ۵ کيلويي ۱۷ هزار تومان است اما بين ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان فروخته مي‌شود.يکي ديگر از کسبه خرده فروش در خيابان طالقاني در پاسخ به سؤالي در خصوص روغن ۵ کيلويي اعلام مي‌کند اين کالا را ندارد و به دليل مشخص نبودن قيمت آن و همچنين کمبود توزيع آن نمي‌توان آن را عرضه کرد.

او قيمت روغن يک ليتري لادن را ۳۸۰۰ تومان اعلام مي‌کند.توليد‌کنندگان روغن‌نباتي قيمت اين کالاي استراتژيک را نسبت به يک سال و نيم گذشته به صورت قانوني ۸۰ درصد افزايش داده‌اند اما گويا شرکت‌هاي پخش اين کارخانجات و همچنين شبکه مويرگي توزيع بي توجه به نرخ‌هاي مصوب قيمت‌ها را افزايش مي‌دهند.

برنج ايراني درجه يک کيلويي ۶ هزار تومان

بنابراين گزارش قيمت هر کيلوگرم برنج هندي در بهمن ماه سال گذشته ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان بود، اما اين کالا در حال حاضر به قيمت ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان عرضه مي‌شود. افزايش قيمت برنج وارداتي بر روي قيمت برنج‌هاي داخلي نيز تأثير مستقيم گذاشته است،به طوريکه در حال حاضر برنج درجه يک هاشمي در سطح شهر تهران بين ۵۲۰۰ تا ۶۲۰۰ تومان بسته به گونه‌هاي مختلف آن عرضه مي‌شود و برنج درجه يک گلستان در بسته‌بندي يک کيلوگرمي ۶۳۵۰ تومان عرضه مي‌شود.

يکي از فروشندگان خيابان فردوسي تهران مي‌گويد: قيمت کالاهاي خارجي باثبات و رکود مواجه است و با کاهش قيمت دلار شاهد کاهش قيمت کالاهاي خارجي در گروه مواد غذايي و خوراکي است اما اين بار نوبت به توليد‌کنندگان داخلي رسيده است که قيمت‌ها را به صورت روزانه افزايش مي‌دهند.از او در خصوص قيمت حبوبات سؤال مي‌کنم و جواب مي‌دهد: قيمت عدس بين ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، قيمت نخود بين ۴۶۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است.وي همچنين اعلام مي‌کند که اين روزها قيمت لوبيا چيتي افزايش خارج از قاعده‌اي داشته است و به هر کيلوگرم بيش از ۶ هزار تومان رسيده است.

او قيمت چاي خشک نيم کيلويي را ۱۵ هزار تومان اعلام مي‌کند و مي‌گويد که همين چاي سه هفته پيش ۱۱ هزار تومان بود.او همچنين مي‌گويد که چاي ۱۰۰ گرمي گلستان نيز ۳۰۰۰ تومان عرضه مي‌شود در حاليکه کمتر از يک ماه پيش قيمت آن ۲۲۰۰ تومان بود.به يک واحد صنفي ديگر مراجعه مي‌کنم و از او در خصوص قيمت رب سوال مي‌کنيم.پاسخ مي‌دهد که ربي که ۶ ماه پيش کيلويي ۲۲۰۰ تومان بود امروز ۳۲۰۰ تومان عرضه مي‌کنيم.او همچنين مي‌گويد ربي که با برندهاي متفرقه به قيمت هر کيلوگرم ۱۵۰۰ تومان عرضه مي‌شود امروز ۲۵۰۰ تومان مي‌فروشيم.

او قيمت ماکاروني شکلي ۵۰۰ گرمي را ۱۱۰۰ تومان و ماکاروني ساده ۷۰۰ گرمي را ۱۲۵۰ تومان اعلام مي‌کند و معتقد است که نسبت به سه ماه گذشته ماکاروني ثبات قيمت داشته است.يک فروشنده ديگر قيمت مايع ظرفشويي در بسته‌بندي‌هاي يک ليتري ۲۰۰۰ هزار تومان اعلام مي‌کند و مي‌گويد همين مايع ظرفشويي ماه پيش ۱۴۵۰ تومان بود.از او درخصوص پودر شوينده سؤال مي‌کنيم، مي‌گويد اين روزها پودر قيمت ندارد و براي پودر شوينده هم قيمت تعزيراتي گذاشته‌اند و پودر دستي بايد به قيمت ۹۰۰ تومان فروخته شود.

وي در خصوص قيمت پودر ماشين مي‌گويد پودر ماشين در بازار خيلي کم است و اگر پيدا کنيد بين ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان عرضه مي‌شود.او معتقد است که پودر شوينده قيمت واقعي ندارد به زغم اين فروشنده قيمت پودر دستي از ۷۵۰ تومان به ۹۰۰ رسيده است و پودر ماشين هم که پيش‌تر به قيمت ۱۰۰۰ تومان فروخته مي‌شد بايد ۱۸۰۰ تومان فروخته شود.

قيمت کالاهاي اساسي در فروشگاه‌هاي زنجيره اي

به يکي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي مراجعه مي‌کنيم تا قيمت کالاها را با خرده فروشي‌هاي سطح شهر مقايسه کنيم، آنچه جلب نظر مي‌کند هجوم مردم براي خريد روغن نباتي ۵ کيلويي در سبد کالاهاي آنها است بطوريکه شاهد خريد يک تا ۲ حلب ۵ کيلويي از سوي مراجعه کنندگان به اين فروشگاه‌ها هستم، تعجب کرده و قيمت آن را جويا مي‌شويم و مي‌بينيم که در اين فروشگاه زنجيره‌اي روغن حلب ۵ کيلويي به قيمت ۱۷۷۵۰ تومان عرضه مي‌شود.

به ساير قيمت‌ها نگاهي مي‌اندازيم روغن مايع فاميلا ۳۷۵۰، برنج ۵ کيلويي گلستان ۲۸۱۰۰، رب يک و يک يک کيلويي ۳۲۲۵ تومان، رب چين‌چين يک کيلويي ۲۸۷۵ تومان، لپه ۴۸۰۰ تومان، عدس ۳۳۰۰ تومان، لوبياي چيني ۵۹۵۰ تومان، لوبياي سفيد ۴۶۰۰ تومان، نخود ۴۶۰۰ تومان است.بنابراين گزارش در اين فروشگاه زنجيره‌اي پودر ماشين سافتلن ۱۴۰۰ تومان، پودر ماشين پوش ۱۶۵۰ تومان و پودر دستي به قيمت ۹۰۰ تومان عرضه مي‌شود همچنين روغن سرخ‌کردني در بسته‌بندي ۲.۷۰۰ کيلوگرم به قيمت ۱۰۵۰۰ تومان عرضه مي‌شود و همچنين قيمت ماکاروني ۵۰۰ گرمي ۷۵۰ تومان و ماکاروني ۷۰۰ گرمي ۱۲۵۰ تومان عرضه مي‌شود.

تاوان سخت گيري‌هاي تعزيراتي را مردم مي‌دهند

اين گزارش حکايت از آن دارد که اختلاف قيمت‌ها در واحدهاي خرده فروشي و ساير فروشگاه‌ها باعث سردرگمي مردم در خريد مي‌شود و به نظر مي‌رسد بايد مسئولان در شبکه پخش و توزيع خود و همچنين اصلاح نظام توزيع ساماندهي لازم را داشته باشند.استفاده از سيستم‌هاي تعزيرات و سختگيري‌هاي بازرسي نمي‌‌تواند روش مناسبي براي کنترل بازار در شرايط فعلي باشد،؛ چرا که هر چه سختگيري در نظام توزيع بيشتر باشد کالا در شبکه زيرزميني توزيع شده و تاوان گران فروشي‌ها و افزايش قيمت‌ها فقط مصرف‌کننده نهايي مي‌دهد.لذا مي‌توان گفت: بازرسي و سيستم‌هاي تعزيراتي در کنار تقويت طرف عرضه و همچنين مديريت طرف تقاضا مي‌تواند تأثيرگذار باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • nancy

      اگه شهروندان محترم تخلفی رو مشاهده کردند با 124 تماس بگیرند
      خب مردم رو گذاشتیم سر کار. کرکرکرکر ........هرهرهرهر...........
      در ضمن اگه کسی جنسی رو به من گرون بفروشه و من از دستش به تعزیرات شکایت کنم نهایتا"بعداز چند روز گرفتار شدن و جریمه شدن او شخص و واریز مبلغ جریمه به حساب خزانه کشور چی گیر من شاکی میاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج