۳۷۲۴۳۲
۱۱ نظر
۵۰۰۷
۱۱ نظر
۵۰۰۷
پ

کاهش نرخ سود بانکی موثر بود یا نه؟

نرخ سود بانکی همچنان روی شیب نزول قرار دارد و بانک مرکزی قصد دارد تا یک بار دیگر نرخ ۱۵درصدی سود بانکی را کاهش دهد. اما پرسش مهم این است که آیا با این روند سپرده ها از بانک ها خارج شده اند یا خیر و در صورت خروج به کدام بازار ورود کرده اند؟

روزنامه فرصت امروز: نرخ سود بانکی همچنان روی شیب نزول قرار دارد و بانک مرکزی قصد دارد تا یک بار دیگر نرخ ۱۵درصدی سود بانکی را کاهش دهد. اما پرسش مهم این است که آیا با این روند سپرده ها از بانک ها خارج شده اند یا خیر و در صورت خروج به کدام بازار ورود کرده اند؟

نقدینگی همچنان در کنام گرم بانک ها خوابیده است

به گزارش «فرصت امروز» اهالی اقتصاد همواره تأکید دارند که میان نرخ سود بانکی و تورم باید تناسب وجود داشته باشد. بر هم خوردن این تناسب می تواند اقتصاد کشور را دچار چالش کند و برنامه ریزی های اقتصادی دولت را با ناکامی مواجه کند. تجربه نشان داده است که هر زمان بانک مرکزی توانسته است تناسب مناسبی میان نرخ تورم و نرخ سود بانکی به وجود آورد آثار مطلوب آن در سرمایه گذاری، رونق تولید و ایجاد اشتغال دیده شده است.

رشد فزاینده تورم در دولت پیشین موجب شد تا تناسبی که میان این دو نرخ وجود داشت بر هم خورده و با شتاب گرفتن نرخ تورم از سود، تقاضا برای تسهیلات شدت گرفته و تسهیلات دریافتی در بخش های غیر مولد و دلالی هزینه شود. این رویه با استقرار دولت جدید اصلاح شد و بانک مرکزی در این دوره تلاش کرد تا با کاهش نرخ تورم به تناسب معقولی در این نسبت دست یابد. اما این تناسب با شیب تند نزولی تورم یک بار دیگر به هم ریخت و این بار با تأکید رئیس جمهوری، شورای پول و اعتبار اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کرد.

در بازارهای موازی رد پایی از نقدینگی نیست

هدفی که دولت از این برنامه اقتصادی دنبال می کرد، خروج تدریجی سپرده ها از بانک ها و ورودشان به بازارهای مولد بود. اما بررسی بازارهای مختلف نشان می دهد که نقدینگی تحرکی در این بازارها نداشته است. بازار سرمایه ایران به عنوان یکی از ابزارهای تأمین نقدینگی برای صنایع و شرکت ها، در یک سال گذشته اگرچه شاهد رشد شاخص کل بودند اما با ورود چشمگیر نقدینگی همراه نبود و بیش از هر چیز معلول خبرهای تحولات پس از برجام، رشد قیمت های فلزات جهانی و تحولات قیمت نفت و اثر آن در شرکت های پالایشی بوده است. اگر این رشد اخیر با نرخ رشد در سال ۹۱ و ۹۲ مقایسه شود نشان می دهد برعکس سال های ذکر شده، در یک سال گذشته نقدینگی قابل ملاحظه ای وارد بازار بورس نشده است.

از سوی دیگر، بازار مسکن هم در یک سال گذشته شاهد تحول مهمی نبوده است و ساخت و ساز ها و خریدوفروش ها اگرچه از رونق کم رمقی در مقایسه با رکود پیش از آن برخوردار بوده است، اما با این حال نشانه مهمی دال بر ورود پول پرفشار ناشی از خروج سپرده های بانکی به این بازار دیده نمی شود.

در این میان بازار طلا توانسته است به مدد تحولات قیمت جهانی بخشی از نقدینگی را به خود جذب کند و گوی سبقت را از بازارهای رقیب برباید، اما با این وجود به نظر می رسد با توجه به شرایط شکننده قیمت های جهانی، نقدینگی در این بازار دست به عصا رفتار می کند.

باز هم معضل مهم موسسات غیر مجاز

با توجه به سوال های فوق به این پرسش بازمی گردیم که آیا نقدینگی از بانک ها خارج شده است؟ واقعیت این است که با وجود تلاش تحسین برانگیز برخی از بانک ها که کارنامه عملکردی مناسبی در این باره دارند و حتی برخی از آنها داوطلبانه پیشتاز کاهش آن شده اند، برخی بانک های دیگر از پایبندی به نرخ سود بانکی خودداری می کنند و همچنان به پرداخت سودهای نامتعارف می پردازند. اما با این وجود به نظر می رسد به دلیل وجود برخی چارچوب ها و نظارت ها، این بانک ها در مقایسه با موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز از وضعیت به مراتب بهتری برخوردارند. موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز همچنان به پرداخت سودهای غیر متعارف می پردازند و به دلیل نظارت پذیر نبودن آنها در عمل سپرده هایی که احتمالا از بانک ها خارج شده اند ترجیح داده اند که به این موسسات رفته و با وجود ریسکی که سپرده گذاری در این موسسات دارد، از نرخ سودهای بالای این موسسات برخوردار شوند.

سپرده بانک ها بیشتر هم شده است

اما نکته جالب تری که از آمارهای بانک مرکزی برمی آید این است که با وجود کاهش نرخ سود بانکی حتی در خود بانک ها سپرده ها روند افزایشی داشته است که این به معنای خارج نشدن سپرده ها از بانک ها است.

گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده ها و تسهیلات بانک ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان ها در پایان اردیبهشت ماه سال ۹۵ نشان می دهد که مانده کل سپرده ها بالغ بر ۱۰۸۵۱.۸هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۴۲۶.۷هزار میلیارد ریال، ۲۸.۸درصد و نسبت به پایان سال قبل معادل ۲۳۲.۸هزار میلیارد ریال، ۲.۲درصد افزایش را نشان می دهد.

بنابراین واضح است که نقدینگی در این زمان همچنان در کنام گرم بانک ها لانه داشته است و با وجود کاهش نرخ سود بانکی ترجیح می دهد تا در قالب سپرده های بانکی از هر گونه ریسکی برکنار ماند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی موثر بود واقعاً
      سود بانکی کم کردن جیب بانک هاشون پر تر بشه وگرنه چه سودی برای مردم داشت
      رکود کم شده الان؟ واسه جوون ها کار درست شد؟

    • رضا

      براي پولدار كردن صاحبخانه ها عالي كه فقط اجاره بخواهن و براي قشر مستاجر پرهزينه و پر از بدبختي. براي كسانيكه ميلياردي وام ميخواستن بگيرن تا بيزينست كنن هم با نرخ پايين صدالبته عالي پس مردم عادي و پايين جامعه باز متضررتر

    • رضا

      براي پولدار كردن صاحبخانه ها عالي كه فقط اجاره بخواهن و براي قشر مستاجر پرهزينه و پر از بدبختي. براي كسانيكه ميلياردي وام ميخواستن بگيرن تا بيزينست كنن هم با نرخ پايين صدالبته عالي پس مردم عادي و پايين جامعه باز متضررتر

    • محمد نصیری

      بله باتوجه به پایین اومدن نرخ سود همچنان پولها دربانک میمانند چرا چون تولید تو مملکتی که درش روی بازار چینی ها باز است وهیج نظارتی بر کالاهای وارداتی نمیشود تولید معنا ندارد.طرف میره نمونه داخلی رو جلو چینیه میزاره میگه یک درجه ضعیفترشو تولید کن وارزانتر.خب نتیجه ورشکستگی تولید کننده.البته ما آدم با سواد در دولت نداریم.اگربیاد وجنسی که تولید میشود را تعرفه سنگین وارداتی براش بزاره که قیمت وارداتیش گران تموم شه عمرا طرف وارد کنه.اقتصاد امریکا اینجوری قوی شده.اما تو ایران تهش ختم میشه به فساد ورشوه ورانت وآقازاده بازی.

    • محمد نصیری

      مرد حسابی مگه ما تومملکت کم دکترومهندس وجراح زبر دست و....که درامدهای بالایی رادارند داریم.خب اینها پول حاصل از فعالیتهاشون را کجا بزارن؟ بیان کارگاه تولیدی برای جوانان کشور بزنن؟ خود دولت به آمار از کارهای غلط خودش بده که اگر این پوها جای اینکه به فلان آقاراده داده شده اگر نداده بود چند شغل دست وپا میشد واین مسکن مهر اگر ساخته نمیشد چقدرکار برای جوانانمان دست وپا میشد.همش نشستند واز مردم میخوان پولاشون را بیارن وبرای اقتصاد کاری کنند وبعدش از طریق مالیات وبیمه برای خودس درامد دست وپاکنه.این دولت ته همه کارهایش ختم میشه به منفعت خودش نه جوانان.

    • بدون نام

      کاهش نرخ سود فقط به ضرر قشرضعیف جامعس به ضرر مستاجراس

    • امیر

      اگر به اقتصاددانهای کشور خودمان اعتماد ندارید به کشورهای پیشرفته نگاه بکنید و تامل کنید. در کشور انگلستان سود بالاتر از یک درصد خیلی نادر است و فقط تحت شرایط خاص پرداخت میشود. در امریکا و کانادا و تمام کشورهای پیشرفته اروپایی هم همینطور. اشتباه نکنیم، با پرداخت سود بالا توسط بانکها ما بیشتر سود نمیکنیم بلکه ارزش پول کشور (یعنی همان پول خودمان که در بانک پس انداز کرده ایم) ضعیفتر میشود. پایین امدن ارزش پول ما به معنی کاهش قدرت خرید ما و فقیر تر شدن ماست. زیاد بودن پول الزاما به معنی با ارزش بودن ان نیست. در ضمن، هیچ اقتصاد موفقی یک شبه شکوفا نمیشود. همانطور که اقتصادمان یک شبه متلاشی نشد، یک شبه هم شکوفا نخواهد شد. هر چیزی که یک شبه ایجاد شود یک شبه هم از بین میرود. بیشتر مطالعه کنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آن وقت اقتصاد و صنعت ایران و انگلستان مشابه اند؟

    • DAvid

      آخه به این سود بانکی چیکار دارید؟

    • بدمن نام

      والا من که از شهرستان فرار کرد بخاطر اجاره خونه ها وشغلمم ول کردم اومدم سرایداری فقط زنگ خورم زیاد شده واسه کار برای همشهریام.

    • تارا

      کسی که خانه ای دویست میلیون ...سیصد میلیون...در اختیار...مستاجر قرار میده...و برلی مثال در شهرستان ها رد میگم...400 تا 500 کرایه میگیره. .اونم پایان سال دوباره باید خرج همین ساختمان کند...جای تعجب است...میگید...جیب صاحب خانه ها را پر پول میکند...کمی واقع بین بودن...عالیه...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج