۳۷۲۴۹
۳ نظر
۸۴۳۲
۳ نظر
۸۴۳۲
پ

رزمی؛ با مزه وحشت

۱۰ فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

در زبان چینی ماندارین واژه «Wuxia» (ووشیا) به معنای «قهرمانان هنرهای رزمی» است. بدین ترتیب این عبارت برای ژانر افسانه های فیلم های چینی که مربوط به ماجراجویی های قهرمانان هنرهای رزمی در چین باستان است مورد استفاده قرار گرفت.

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: در زبان چینی ماندارین واژه «Wuxia» (ووشیا) به معنای «قهرمانان هنرهای رزمی» است. بدین ترتیب این عبارت برای ژانر افسانه های فیلم های چینی که مربوط به ماجراجویی های قهرمانان هنرهای رزمی در چین باستان است مورد استفاده قرار گرفت. واژه «wuxia» ترکیبی از واژه «wu» به معنای «نظامی» یا «مسلح» و و واژه «xia» به معنای «افتخارآمیز»، «دلیرانه» یا «قهرمان» است. اولین فیلم های این ژانر در دهه ۱۹۲۰ ساخته شد.
در دهه ۱۹۶۰ استودیوهای فیلمسازی معروف چینی با استفاده از کابل و بندبازی های با کمک ترامپولین و افزایش سرعت دوربین توانستند فیلم های قابل توجهی در این ژانر تولید کنند. در دوران مدرن بازیگرانی مانند جت لی، بریجیت لین، میشله یئون، دانی ین، تونی لونگ و ژانگ ژی در این ژانر برای خود نامی دست و پا کردند. در سال ۲۰۰۰ به لطف فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» (Crouching Tiger Hidden Dragon) ساخته آنگ لی، طرفداران این ژانر به شدت افزایش یافتند و اخیراً نیز فیلم ها و سریال های متعددی با الهام از این ژانر در ایالات متحده ساخته شده اند. در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ فیلم برتر این ژانر خاص آشنا خواهیم کرد.

10- مهمانخانه جدید دروازه اژدها (1992)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

فیلم «مهمانخانه جدید دروازه اژدها» (New Dragon Gate Inn) در سال 1992 از روی فیلمی شناخته شده با همین نام ساخته کینگ هو در سال 1967 ساخت که با افزایش صحنه های اکشن و رزمی فیلم و افزودن بر بار شوخ طبعی آن توانست در گیشه عملکرد قابل قبولی داشته باشد. از بازیگران شناخته شده این فیلم می توان به بریجیت لین، تونی لونگ کافای، مگی چونگ و دانی ین اشاره کرد.

۹- خاکسترهای زمان (۱۹۹۴)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

وونگ کار وای نویسنده و کارگردان چینی تاثیر خود بر روی این ژانر را با فیلم افسانه ای متفاوت و رویایی با نام «خاکسترهای زمان» (Ashes of Time) به جای گذاشت. این فیلم با بازی بازیگران شناخته شده سینمای هنگ کنگ مانند لزلی چونگ، تونی لونگ کا فای، بریجیت لین، تونی لونگ چی وای، کارینا لاو، چارلی یونگ، جکی چونگ و مگی چونگ ساخته شد. ساخت این فیلم دو سال طول کشیده و بیش از ۴۰ میلیون دلار هنک کنگ هزینه در پی داشت.

8- ضربه زِن (1971)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

نه تنها یکی از فیلم های این ژانر بلکه یکی از برترین فیلم های تاریخ چین بدون شک فیلم «ضربه زِن» (A Touch of Zen) است. این فیلم جادویی سه ساعته به کارگردانی کینگ هو اولین فیلم این ژانر بود که در جشنواره کن جایزه دریافت کرد. این فیلم داستان یک هنرمند متواضع را روایت می کند که رابطه ای عاطفی با یک رزمی کار زن آغاز می کند. این زن در حال فرار بوده و در یک قلعه رازآلود پنهان می شود. این فیلم رفته رفته صحنه های مهیج و خارق العاده ای از حرکات رزمی به کمک کابل و بندبازی را در یک جنگل بامبو به تصویر می کشد و در انتها یک رویارویی خیره کننده را شاهد خواهیم بود. این فیلم تاثیر زیادی بر روی اثر رزمی آنگ لی و دیگر کارگردانان این ژانر داشت.

۷- خانه خنجرهای پرنده (۲۰۰۴)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

فیلم «خانه خنجرهای پرنده» (House of Flying Daggers) ساخته ژانگ ییمو ترکیبی از عشق، درام و مبارزات رزمی با شرکت بازیگران رزمی کار است. این فیلم بیشتر داستان عاشقانه خود را بزرگنمایی می کند تا هنرهای رزمی را و هر یک از صحنه های آن به زیبایی با استفاده از طرح خود یک رفتار و احساسات خاص را منعکس می کند. مبارزات جنگل بامبو که در این فیلم به تصویر کشیده می شود از فیلم قبلی این فهرست الهام گرفته شده است.

6- شمشیرزن یک دست (1967)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

جیمی وانگ یو بعد از حضور در فیلم کلاسیک تاثیر گذار «شمشیرزن یک دست» (One Armed Swordsman) به عنوان گرانقیمت ترین بازیگر سینمای آسیا و شاید اولین سوپراستار سینمای این قاره تبدیل شد. این فیلم در واقع نمونه ای رزمی باستانی با داستانی از ترکیب انتقام و رستگاری است که از فیلم های سامورایی آکیرا کوروساوا و وسترن های سرجیو لئونه الهام گرفته شده است. این فیلم اولین فیلم هنگ کنگی بود که در باکس آفیس محلی بیش از یک میلیون دلار هنگ کنگ فروخت و چندین دنباله، بازسازی و اسپین آف از آن ساخته شد.

۵- شمشیرزنان ۲ (۱۹۹۲)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

تسوی هارک دنباله خود از فیلم اورجینال «شمشیرزنان» (Swordsman) را از هر جهت بهتر از فیلم اصلی ساخت. در این فیلم جت لی، بریجیت لین، روزاموند کوان و میشله ریس بازی کرده و تعدادی از بهترین صحنه های مبارزات رزمی در آن به تصویر کشیده شد. این فیلم در باکس آفیس آسیا موفقیت قابل توجهی کسب کرده و تاثیر زیادی بر فیلم های دیگر این ژانر داشت.

4- سلطه قاتلان (2010)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

فیلم «سلطه قاتلان» (Reign of Assassins) به کارگردانی و تهیه کنندگی جان وو داستان یک قاتل را تعریف می کند که سعی در فرار از زندگی گذشته خود دارد. در این فیلم اکشن با بازی میشله یئون، جونگ وو سانگ، وانگ خوکی، باربی شو، شوان یو و کلی لین در واقع ترکیبی از داستان عاشقانه، تریلر و شوخ طبعی است که پیچیدگی های خاص خود را دارد.

۳- بیا با من بنوش (۱۹۶۶)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

در فیلم «بیا با من بنوش» (Come Drink with Me)، چنگ پی پی نقش یک مبارز بسیار ماهر را بازی می کند که به دنبال برادر گمشده خود است. نیمه اول فیلم دارای صحنه هایی است که در این ژانر برای همیشه در خاطره ها باقی ماند. داستان فیلم در یک مهمانخانه می گذرد که شخصیت اول داستان در آن با شخصیت های شروری که رفته رفته قدرت آن ها بیشتر می شود روبرو می گردد. این فیلم را باید اولین فیلم شناخته شده و بی نقص این ژانر خاص دانست.
این فیلم باعث شد که بسیاری از کمپانی های معروف فیلمسازی در چین و هنگ کنگ دست از ساخت فیلم های موزیکال و سریال های آشپزخانه ای برداشته و به ساخت فیلم هایی در مورد قهرمانان کونگ فو روی بیاورند. این فیلم توانست از چنگ پی پی که در واقع یک رقصنده ماهر بود بازیگری چابک در فیلم های اکشن بسازد و راه را برای بازیگران زن دیگر در سینمایی که دنیایی کاملاً مردانه داشت باز کند.

2- ببر خیزان، اژدهای پنهان (2000)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

در زمینه شناخت و موفقیت جهانی این فیلم را باید سرآمد فیلم های ژانر اکشن-رزمی باستانی چین دانست. فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» بر اساس یک رمان دنباله دار از وانگ دولو، نویسنده نامدار چینی، ساخته شده است.
آنگ لی برای این فیلم از بازیگران سرشناسی مانند چو یون فت، میشله یئون، ژانگ ژی، چانگ چن و چنگ پی پی استفاده کرد که در نهایت فیلم در باکس آفیس جهانی به فروشی خیره کننده دست یافت. این فیلم هنوز نیز به عنوان پرفروش ترین فیلم خارجی که در ایالات متحده به نمایش درآمده شناخته می شود. این فیلم در ده بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود که چهار مورد آن را بدست آورد و شناخته شده ترین فیلم این ژانر باقی ماند.

۱-قهرمان (۲۰۰۲)
10 فیلم رزمی، ترسناک و به یاد ماندنی

فیلم «قهرمان» (Hero) ساخته ژانگ ییمو با بازی جت لی، تونی لونگ چیووای، مگی چئونگ، چنگ دائومینگ و ژانگ ژی و البته دانی ین شاید بهترین فیلم ژانر رزمی باستانی چینی (سیک ووشیا) باشد. این فیلم دارای جنبه هایی سیاسی، عاشقانه، فرهنگ باستانی چین و حتی فلسفه است. در این فیلم جت لی نقش یک قهرمان بی نام کاریزماتیک را بازی می کند که ماجراهای خیره کننده ای را از سر می گذراند و در نهایت تماشاگر را با پیچش داستان ماجراجویی های خود شگفت زده می کند. دراین فیلم وی یکی از بهترین و زیباترین دوئل های دوران بازیگری خود را با دانی ین دارد و بدون شک این فیلم را باید شاهکار ژانر ووشیا دانست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نادرعمادی

      عالی بودمرسی

    • stash

      عالیییییییییی اووووووه.

    • پوریا

      فیلم هایی که معرفی کردین عالی بودن، اکثرشونو دیده بودم، ولی ترسناک نبودن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج