۳۷۲۷۶
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

حداد عادل:

مشایی سمت مهم‌ تری گرفته است

رئیس فراکسیون اصولگرایان گفت:مستقل بودن مجلس بدین معنا نیست که باید در مجلس جنگ و دعوا باشد. ما در مجلس هفتم مستقل بودیم اما با دولت‌ها چه دولت خاتمی و چه دولت احمدی نژاد، سر ستیز نداشتیم.

خبرگزاری فارس: رئیس فراکسیون اصولگرایان گفت:مستقل بودن مجلس بدین معنا نیست که باید در مجلس جنگ و دعوا باشد. ما در مجلس هفتم مستقل بودیم اما با دولت‌ها چه دولت خاتمی و چه دولت احمدی نژاد، سر ستیز نداشتیم.

غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در نشست جایگاه مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد با اشاره به جایگاه دانشگاه علامه طباطبایی در علوم انسانی، گفت: این دانشگاه نقش مهمی در فرهنگ کشور دارد. چرا که بحث تحول در علوم انسانی در دستور کار نظام است و بنده هم در این باره مسئولیتی دارم در آینده نزدیک گزارشی از تحول در علوم انسانی در این دانشگاه ارائه خواهم کرد.

وی با اشاره به روز مجلس شورای اسلامی و نقش شهید مدرس در مجلس شورا اظهار داشت: مدرس الگوی نمایندگی در جمهوری اسلامی ایران است و این قابل توجه است که یک نماینده از دوران قبل از انقلاب الگوی نمایندگی شود.

حداد عادل با این توصیه که دانشجویان کتاب‌های نوشته شده درباره شهید مدرس را مطالعه کنند پیشنهاد کرد همایشی دو روزه درباره شهید مدرس هر چند سال یکبار در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شود تا شخصیت وی به همگان معرفی شود.

وی مهمترین وظیفه مجلس را قانونگذاری دانست و افزود: عقلای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند مجریان قانونگذار نباشند چون ممکن است برای حل مشکلات خودشان قانون را تغییر دهند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب هیچ کسی در موجودیت مجلس شک نکرد، اظهار داشت: در اوایل انقلاب تأکید شد که حکومت سلطنتی باید تغییر پیدا کند اما هیچ کسی نگفت که به مجلس احتیاج نداریم.

وی بهترین تمثیل برای فهم رابطه مجلس و دولت را بیانات رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس هفتم دانست و گفت: ایشان فرمودند دولت شبیه قطار در حال حرکت است و مجلس کارش ریل‌گذاری قطار برای حرکت آن روی قوانین مجلس است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر توجه مجلس در ریل‌گذاری به ساختار قطار گفت: قطار هم باید مراقب باشد که از ریل خارج نشود.

وی در ادامه به شان نظارتی مجلس اشاره کرد و افزود: در قانون اساسی ما هیچ پیش بینی‌ برای انحلال مجلس نشده و در نظام ما هم یک روز نبوده است که مجلس نداشته باشیم که این موضوع اهمیت مجلس را نشان می‌دهد.

حداد عادل با اشاره به افزایش نقش‌های کلیدی مجلس در بحران‌های یک کشور، اظهار داشت: اگر در ماجرای کودتای ۲۸ مرداد مجلس منحل نشده بود شاید کودتا به آن سرعت موفقیت کسب نمی‌کرد.

وی شأن دیگر مجلس را تریبون آگاهی بخشی برای ملت دانست و تصریح کرد: مجلس در ارتقای فکر ملت با تجزیه و تحلیل‌هایی که در آن ارائه می‌شود موثر است و می‌تواند به ارتقای سطح ملت کمک کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران برگزاری انتخابات آزاد است، گفت: اگر رسانه‌های دشمن شب و روز از عدم مردم سالاری و انتخابات آزاد بگویند. مردم باور نمی‌کنند و اگر باور می‌کردند که برای انتخابات اینقدر حضور گسترده نداشتند.

*در دوره رضاخان نمایندگان از سفارت و دربار بودند

وی با اشاره به اینکه در انتخابات ما این گونه نیست که فهرستی از قبل تایید شود و به مجلس راه یابد، خاطرنشان کرد: در دوره رضا خان اسامی نمایندگان یا از درون سفارتخانه در می‌آمد یا از دربار خود محمد رضا شاه هم می‌گفت که پیش از اینکه من به سلطنت برسم اسامی نمایندگان را از سفارت می‌آورند.

وی ادامه داد: شاه در این ادعاها می‌خواست بگوید که در دوره من اسامی نمایندگان از سفارت خارج نمی‌شود ولی برای کشف حقیقت باید به یادداشت‌های اسد الله علم مراجعه کرد و پس از آن وضعیت آن روز کشور را درک کرد.

رئیس مجلس هفتم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اسلام و توجه به مردم دو نکته اساسی در مجلس است، تصریح کرد: برای مردمی که دینداری خود را تا به امروز نشان داده‌اند داشتن حکومت اسلامی که در راس‌اش یک اسلام شناس وجود داشته باشد، لازم است.

حداد عادل با اشاره به اینکه ولایت فقیه تجربه‌ای است که به برکت حضور امام و رهبری مقام معظم رهبری داریم، اظهار داشت: امروز به برکت همین ولایت شاهد حکومتی هستیم که فردی پاک، زاهد و با تقوا و دلسوز در راس آن ایستاده است.

وی ادامه داد: بنده چون از نزدیک با مقام معظم رهبری آشنا هستم شکر می‌کنم که در این کشور زندگی می‌کنم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث ۱۶آذر سال ۳۲ که در آن ۳ دانشجو به شهادت رسیدند، گفت: پس از آن روز ۱۶ آذر به عنوان نماد اعتراضات دانشجویی ثبت شد و هیچ گاه فراموش نشد و در همه سال‌ها این روز داغ‌ترین و پر التهاب‌ترین روز دانشگاه بود.

وی با بیان اینکه ۱۶ آذرماه روز اعتراض دانشجویان به سرنگونی حکومت ملی با دلارهای آمریکایی بود، افزود: پیام ۱۶ آذر استقلال است استقلالی که دانشجو مدافع آن بوده است.

حداد عادل با اشاره به راهپیمایی گسترده عید فطر سال ۵۷ گفت: کسی شعار استقلال، آزادی جمهوری اسلامی را به مردم یاد نداده بود مردم احساس می‌کردند که استقلال ندارند و کودتاهای متفاوت کشور را به کشوری غیر مستقل تبدیل کرده بود.

به گفته این نماینده مجلس دلیل حساسیت دانشجویان، دلسوزی آنان برای کشور بود.

*دشمن نمی‌تواند بگوید ما استقلال نداریم

وی در ادامه به شرایط بین‌المللی و فشارهای کشورهای غربی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: امروز اگر چه آنها هر انگ و رنگی را که بخواهند به ما بچسبانند اما به طور حتم نمی‌توانند بگویند ایران استقلال ندارد و کسانی که به کاخ سفید و انگلستان پناه بردند برای استقلال کشور می‌جنگند.

حداد عادل با اشاره به تجربه ۳۴ ساله مسئولیت در انقلاب اسلامی، گفت: خدا را گواه می‌گیرم که تاکنون نشده که ما بخواهیم تصمیمی بگیریم و یک خارجی در کنار ما باشد و بگوید که این چنین تصمیم بگیرید.

حداد عادل اضافه کرد: استقلال آرزویی بود که صدها هزار جوان را پیر کرد؛ جوانانی که آرزو داشتند ملت بتواند برای خودش تصمیم بگیرد.

*ایستادگی با ارزش‌تر از اورانیوم است

وی با بیان اینکه دانشجویان باید بدانند که انقلاب اسلامی، کشور را به استقلال رساند، تصریح کرد: اگر ما استقلال نداشتیم در مسئله هسته‌ای نمی‌توانستیم ایستادگی کنیم. در مسئله هسته‌ای ایستادگی برای استقلال از اورانیوم نیز برای ما با ارزش‌تر است.

وی ادامه داد: غربی‌ها استدلال می‌کنند که شما نفت و سوخت‌های فسیلی دارید دیگر به سوخت هسته‌ای چه احتیاج دارید. اولین جواب ما این است که این کشور کشور خودمان است و خودمان تصمیم می‌گیریم که به چه چیزی نیاز داریم.

مشاور مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه ایستادگی مقام معظم رهبری در مسائل هسته‌ای در درجه اول به دفاع ایشان به استقلال باز می‌گردد، گفت: ایشان به دخالت کنندگان با قاطعیت اعلام می‌کنند که حق ندارید برای ایران تصمیم بگیرید.

حدادعادل با اشاره به سفر خود در دوران تصدی ریاست مجلس به پاکستان گفت: در آن سفر در ضیافت شام مسئولین آن کشور شرکت کردم هر کسی چند دقیقه‌ای وقت داشت که صحبت کند یکی از سناتورهای پاکستان در این ضیافت به خبرنگار بودن خود در ابتدای انقلاب و مصاحبه با حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: به امام خمینی گفتم این انقلاب چه فایده‌ای داشت که امروز شما درگیر جنگ، ویرانی و کشته شدن مردم‌تان هستید. امام در جواب این فرد گفت فرزندم نتیجه انقلاب ما این شد که برای ایران در تهران تصمیم گرفته می‌شود.

حداد عادل اضافه کرد: پس از این حرف بسیاری از رجال پاکستانی سرشان را پایین انداختند و همه فکر می‌کردند که کدام کشور در منطقه است که در پایتخت آن برای مسائلش تصمیم گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم قدر انقلاب را بدانیم باید بهتر مخالفین را بشناسیم، گفت: اولین دشمن ما آمریکاست شما فرض کنید انقلابی رخ نداده بود و ایرانی هم وجود نداشت. ببینید اینها در بقیه دنیا چه کار می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ماجرای غصب سرزمین فلسطین اشاره کرد و گفت: پس از جنگ جهانی اول اینها با توطئه زمین‌های مردم را غصب کردند و با کمک انگلیسی‌ها مردم فلسطین را بیرون کردند و دولت غصبی ایجاد کردند.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ سال ملتی در حال درگیری با جماعت غاصب است و در این ۶۴ سال آب خوش از گلوی مردم منطقه پایین نرفته است.

به گفته مشاور مقام معظم رهبری چه منطقی پشتیبان وجود کشور جعلی اسرائیل است این در حالی است که آمریکا مدعی علم و تمدن است و می‌خواهد برای دنیا نسخه بنویسند. اینها از این واقعیت ننگین چگونه حمایت می‌کنند و می‌گویند امنیت اسرائیل امنیت ما است.

وی ادامه داد: سازمان مللی که غربی‌ها به آن می‌نازند چند قطعنامه صادر کرده که اسرائیل هیچ کدامش را عمل نکرده است این کشور زرداخانه هسته‌ای دارد و npt را امضا نکرده ولی غربی‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند.

حداد عادل با اشاره به بمباران پیاپی غزه توسط صهیونیست‌ها، گفت: طبق قانون غربی‌ اینها تروریست نیستند اما مردمی که برای استقلال وطن می‌جنگند تروریست‌اند و صهیونیست‌ها آزادی خواه و با فرهنگ.

وی با اشاره به اینکه از همین جا می‌توان علت اصلی مخالفت با انقلاب اسلامی را درک کرد، اظهار داشت: این را بدانید که تنها یک حکومت است حرف راست می‌گوید و وقتی می‌گوید به فلان جریان ورود پیدا می‌کنم به راستی که ورود پیدا می‌کند.

* ایران فقط حق می‌گوید و عمل می‌کند

وی افزود: به عنوان مثال رهبری در نماز جمعه می‌فرمایند هر حکومتی که با رژیم صهیونیستی بجنگند ما از آن پشتیبانی می‌کنیم اسرائیل گمان نمی‌کرد در جنگ ۸ روزه هزار و ۵۰۰ موشک به کمپ فلسطین اشغالی شلیک شود مسلمان فهمیدند که تنها یک کشور حق می‌گوید، حق عمل می‌کند و در خدمت آمریکا نیست.

رئیس مجلس اسبق شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بصیرتی که رهبری می‌گویند محاسبه حرف دشمن است، گفت: اینها اگر به دنبال خلع سلاح جهانی هستند با اسرائیل مخالفت می‌کردند اگر طرفدار آزادی بودند چرا در دوران شاه هیچ اعتراضی به زندانیان سیاسی نمی‌کردند و امروز بی بی سی، انگلستان غم خوار آزادی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳ قطره خون دانشجویان در ۱۶ آذر در انقلاب اسلامی ایران محقق شده است، تصریح کرد: دشمنان تلاش کردند که دانشجویان در مقابل انقلاب بایستند عده‌ای در دوران دوم خرداد در دانشگاه‌ها می‌گفتند چون قبلا دانشجویان در مقابل حکومت ایستادند الان هم باید در مقابل حکومت ایستادگی کرد ولی این توطئه‌ها شکست خورد.

حداد عادل با بیان اینکه دانشجویان امروز شعور دارند و می‌دانند که اگر با حکومت مخالفت کنند چه کسی از این مخالفت بهره می‌برد، گفت: تاکنون هیچ وقت دانشجویان در مقابل نظام قرار نگرفتند و خود را علاقمند به آن نشان داده‌اند.

* مجبورمان کردند غنی‌سازی ۲۰ درصد کنیم

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به تحریم‌های اقتصادی غربی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: این تحریم‌ها به بهانه برنامه هسته‌ای است آنها دائم در برنامه هسته‌ای ما نظارت دارند و می‌دانند که غنی سازی ما بالاتر از ۲۰ درصد نرفته است و همین مقدار هم با اجبار آنها صورت گرفته است چرا که اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد بر خلاف قانون به ما نفروختند و ما مجبور شدیم که خودمان اورانیوم ۲۰ درصد تولید کنیم.

به گفته وی غربی‌ها می‌دانند که ساخت سلاح در دستور کار ما نیست ولی آن را بهانه افزایش فشار می‌کنند تا از ما نفت نخرند و مانع پیشرفت ما شوند. ولی نمی‌دانند که با این اقدامات مردم هیچ گاه مقابل حکومت نخواهند ایستاد و زیر پرچم آمریکا نخواهند رفت.

*غرب به دنبال طراحی فتنه است

وی با تاکید بر اینکه غربی‌ها بدشان نمی‌آید در کشور بحران سیاسی ایجاد شود، گفت: آنها دنبال بر هم زدن رابطه‌ها هستند و تلاش می‌کنند فتنه درست کنند.

حداد عادل با تاکید بر اینکه باید مراقب باشیم برای مقابله با توطئه اقتصادی بحران سیاسی ایجاد نکنیم، گفت: در حال حاضر در آستانه مراحل حساس انتخابات ریاست جمهوری هستیم که کشور باید آرامش داشته باشد رهبری بر این امر تاکید کردند و در مجلس نیز ما مراقبیم آرامش بر هم نخورد.

*پاسخ حداد عادل به پرسش‌های دانشجویان

در ادامه این نشست حدادعادل به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به تمهیدات مجلس برای بهبود اوضاع فرهنگی کشور گفت: ما در مسائل فرهنگی مشکلات متعددی داریم، در شورای عالی انقلاب فرهنگی بنده حضور دارم و می‌دانم که مشکلات فرهنگی شبیه بیماری روحی و روانی است که علاج‌ آن مشکل است و خیلی وقت‌‌ها بیمار متوجه بیماری‌اش نیست.

به گفته رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از مسائلی که کار را در بهبود وضع فرهنگی مشکل می‌کند عدم هماهنگی دستگاه‌ها با هم است و عدم وجود آن چیزی است که رهبری تحت مهندسی فرهنگی خواستار آن شدند.

*سلیقه‌های مختلف؛ مشکل فرهنگی ماست

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر قرار است فیلم‌هایی نمایش داده نشود یا ساخته نشود باید مجموعه‌ای باشد که به کارگردان اعلام کند این فیلم را نسازد ولی مشکل ما وجود سلیقه‌های مختلف است.

به گفته حداد عادل در مسائل فرهنگی می‌دانیم که به کجا باید رفت ولی از نظر مدیریتی مشکل وجود دارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات عملی مجلس برای رفع تحریم‌ها، گفت: یکی از کارها تصمیم‌گیری مدیریتی است که معمولا مجلس به آن وارد نمی‌شود و در اختیار دولت و سایر مجموعه‌های آن است.

وی افزود: برای مقابله با تحریم‌ها ممکن است در یک هفته لازم باشد ۱۰ تصمیم گرفته شود، در حال حاضر خیلی از کارهایی که برای رفع مشکلات صورت می‌گیرد از این قبیل است.

*بستن بودجه ۹۲ با اقتصاد مقاومتی

حداد عادل با بیان اینکه مجلس در قانون گذاری‌های کلان دخالت می‌کند، اظهار داشت: دنبال بستن بودجه متناسب با اقتصاد مقاومتی در کشور هستیم که این مهمترین وظیفه مجلس است البته در این ۶ ماه قوانین متعددی داشته‌ایم که اوضاع اقتصادی کشور را به بهبود برساند.

* باید کشور را بهتر از این اداره کنیم

وی در پاسخ به سؤالی درباره عدم هماهنگی قوا و تحلیل وی از این شرایط گفت: من شخصا از وضع موجود راضی نیستم یعنی خوشحال نیستم که هر روز در مجلس یا دولت حرف در بیاید؛ فکر می‌کنم باید کشور را بهتر از این اداره کنیم و خویشتن داری داشته باشیم.

حداد عادل اضافه کرد: ماه گذشته با رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه دیدار داشته‌ام و در مجلس هم که حرف‌مان را می‌زنیم چرا که تلاشمان این است که هماهنگی‌ها بیشتر شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کاندیدا شدن لاریجانی در ریاست جمهوری و همچنین حداد عادل گفت: من راجع به ایشان نمی‌توانم چیزی بگویم و باید از خودشان بپرسید. اگر ایشان رای بیاورد فرد دیگری رئیس مجلس می‌شود.

*برای ریاست‌جمهوری ۶ ماه وقت است

عضو کمیسیون آموزش اضافه کرد: اما درباره خودم فکر می‌کنم که زود است مطلبی را اعلام کنم رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که ورود زودرس لازم نیست بر همین اساس اعلام می‌کنم که هیچ تصمیم قاطعی نگرفتم و ۶ ماهی وقت هست.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم هر چه زودتر تنور انتخابات داغ شود، فضای سیاسی بیشتر شلوغ می‌شود این در حالی است که ما کارهای زیادتری درباره مسائل اقتصادی کشور داریم.

در ادامه این جلسه یکی از دانشجویان از حداد عادل پرسید یعنی شما ستاد ندارید؟ که حداد پاسخ داد نه خیر.

وی با اشاره به پخش برنامه‌‌ای در تلویزیون طی شب‌های گذشته از خودش گفت: فیلمی از من نشان دادند و پس از آن روزنامه‌ها نوشتند که حداد عادل فعالیت‌های انتخابی‌اش را کلید زد اما لازم است گفته شود که این فیلم در ۳۰ اردیبهشت ضبط شده است و بنده خودم به صدا و سیما گفتم که قرار است به مدرسه‌ای سر بزنم و خوب است که شما هم بیاید.

رئیس فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد: اگر روزی بخواهم در انتخابات نامزد شوم سریعا می‌گویم ولی الان وارد فعالیت‌های انتخابی نشده‌ام.

*چندین ماده اصلاح قانون انتخابات خلاف قانون است

وی درباره اصلاح قانون انتخابات نیز گفت: مابه این طرح ایراد داریم و چندین ماده‌اش را خلاف قانون و مضر می‌دانیم بر همین اساس به کلیاتش رای ندایم که ۹۱ رای مخالف رای فراکسیون ما بود.

حداد عادل با تأکید براینکه احتمال می‌دهم هفته‌ آینده برخی مواد این طرح اصلا رای نیاورد، گفت: شنیده‌ام برخی به این طرح اعتراض کرده‌اند، نباید این طرح را بزرگش کرد چرا که حتی اگر به مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برود ما آنجا هستیم و توضیح می‌دهیم. این طور نیست که فاجعه رخ ‌دهد. ما نباید به دنبال شلوغ کردن فضا باشیم و بگوییم چه کنم چاره کنم یک چیزی بدین پاره کنم.

*مشایی سمت مهم‌تری گرفته است

عضو شورای انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی درباره تغییرات اخیر دولت اظهار داشت: مشایی شاید در حال حاضر سمت مهم‌تری گرفته باشد واقعا این طور هم هست چرا که ایران رئیس دوره‌ای غیر متعهدها است و احمدی نژاد وی را گذاشت که کار بین‌المللی انجام دهد.

وی اضافه کرد: البته این ظاهر کار است اما اگر نیت‌های دیگری است باید بگذاریم و ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد.

رئیس شورای تحول در علوم انسانی در پاسخ به سؤالی درباره چرایی اخراج اساتید مجرب علوم انسانی از دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: بنده با آقای شریعتی صحبت کرده‌ام و ایشان در این چند سال چندین بار به بنده مراجعه کرده‌اند و نشسته‌ایم و صحبت کرده‌ایم. ایشان استدلال‌هایی نیز دارند ولی من می‌دانم که دعوای شخصی با کسی ندارند.

*بدنه مجلس سالم است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا مجلس در قانون‌گذاری ناشیانه عمل می‌کند، گفت: این سؤال را باید از آقای لاریجانی بپرسید.

حداد عادل اضافه کرد: تلاش می‌کنیم که قانون گذاری به نفع کشور باشد ولی می‌دانید که در مجلس ۳ جریان حضور دارد که ۲ جریانش فراکسیون رهروان و فراکسیون ما (اصولگرایان) هست.

وی افزود: فراکسیون رهروان افراد بیشتری را در درون خود دارند که ما با آنها اختلاف نظر هم داریم ولی در کل باید گفت مجلس بدنه سالمی دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره تمدید قانون مجازات اسلامی به صورت سالانه، اظهار داشت: این ناشی از بی‌کفایتی نمایندگان نیست. قوه قضائیه باید آن را نهایی کند و آنها هم مایل‌اند که این قانون تمدید آزمایشی شود.

*سؤال از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی تنش‌زاست

حداد عادل در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا سؤال از رئیس جمهوری از مجلس کنار گذاشته شد، گفت: در شرایط فعلی ما با توجه به شناختی که از روحیات رئیس جمهور داشتیم معتقد بودیم که سؤال تنش‌زاست.

وی افزود: از دو ماه پیش می‌گفتیم که سؤال به مصلحت نیست ولی خیلی‌ها به ما طعنه زدند ولی ما ایستادیم. ما معتقد بودیم می‌‌توان رئیس جمهور را در جلسه غیرعلنی دعوت کرد و از او سؤال پرسید.

*مستقل بودن مجلس به معنای جنگ نیست

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی درباره استقلال مجلس نیز گفت: مستقل بودن بدین معنا نیست که باید در مجلس جنگ و دعوا باشد. مجلس هفتم جنگ نداشت ولی ما مستقل بودیم و با دولت‌ها سر ستیز نداشتیم.

به گفته وی نه فقط دولت احمدی‌نژاد بلکه مجلس هفتم با دولت خاتمی نیز اختلاف نداشت و زمانی که شریف‌زادگان برای وزارت دفاع به مجلس معرفی شد بنده تا ۱۲ شب مخالفان را جمع کردم و با آنها صحبت کردم که در نهایت با سه رای بالاتر وی وزیر رفاه شد.

حداد عادل با تأکید بر استقلال مجلس هفتم، اظهار داشت: نامه‌هایی که در آن دوران آقای احمدی‌نژاد به بنده نوشته‌اند و بد و بیراه هایی که به بنده گفته‌اند هنوز موجود است.

این چهره برجسته مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه لغو سؤال از رئیس جمهور محدودیت مجلس نیست، گفت: در حال حاضر اگر ما عطسه بکنیم غرب به دنبال ایجاد بلوا است بنابراین کشور را باید با تدبیر اداره کرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری کشور را حکیمانه اداره می‌کنند این چند ماه ما باید کشور را مدیریت کنیم چرا زمانی که می‌توان این دوران را بدون بحران گذراند فتنه درست کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تغییرات اخیر قوه مجریه اظهار داشت: ما خیلی اطلاعات دقیقی نداریم بالاخره حدس‌هایی می‌شود زد که آیا این یک برنامه‌ریزی انتخاباتی است یا رئیس جمهور از وزیر ارتباطات راضی نبوده است.

*مثلث مشایی، موسوی و ملک‌زاده

حداد عادل در ادامه به ترکیب سمت گرفتن مشایی، موسوی و ملک‌زاده اشاره کرد و گفت: زمانی که مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی بود، موسوی و ملک‌زاده معاونان وی بوده‌اند، مشایی که رئیس دفتر احمدی‌نژاد می‌شود موسوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و ملک‌زاده معاونش می‌شود اکنون که مشایی به غیر متعهدها رفته است موسوی رئیس دفتر رئیس جمهور و ملک‌زاده رئیس میراث فرهنگی شده است.

وی ادامه داد: از این سازمان، دفتر رئیس جمهور مرتب تغذیه می‌شود؛ اینها دوستان احمدی‌نژاد هستند و به وی وفادارند. بنابراین باید کمی صبر کرد.

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به علت تغییر قانون انتخابات کشور با طرحی که در حال حاضر ارائه شده است، گفت: یک عیبی در قانون ریاست جمهوری وجود دارد و آن شرایطی است که هر کسی می‌تواند نامزد ریاست جمهوری شود.

وی افزود: وقتی شورای نگهبان تعداد کمی از آنها را تایید می‌کرد رئیس جمهور آمریکا می‌گفت این چه دموکراسی است که از بین چند صد نفر چندین نفر تایید می‌شوند.

حداد عادل ادامه داد: مشکل ما در این طرح چیزهای دیگری است که به آن اضافه کرده‌‌اند.

در ادامه این نشست یکی از دانشجویان به اقدامات اصولگرایان در مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: مجلس هشتم با وقف دانشگاه آزاد یکشنبه سیاه را رقم زد و مجلس کنونی با طرح سؤال از رئیس‌جمهور کاری کرد که مقام معظم رهبری مجبور شوند هزینه دهند و می‌ترسیم که در اصلاح قانون انتخابات این هزینه کردن تکرار شود.

*آشپز فهمید آش چقدر شور است

حداد در پاسخ وی گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در کشوری هستیم که دانشجو می‌‌تواند اظهار نظر صریح بکند، در اصلاح قانون انتخابات که امروز به تصویب رسید برخی طراحان طرح به این نتیجه رسیدند که برخی مواد را مانند ماده ۳۵ حذف کنند و به آن رای مثبت ندهند.

وی افزود: صبح امروز پیش از شروع جلسه علنی مشخص شد که طراحان طرح فهمیده‌اند که باید این ماده را حذف کنند، ماده‌ای که ما از اول مخالف آن بودیم و خود آشپز هم فهمید آش چقدر شور است.

حداد عادل در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که شما گفتید مخالفان حکومت فاقد شعور هستند، گفت: من نمی‌گویم هر دانشجویی که مخالف حکومت است فاقد شعور است ولی چون دانشجویان شعور دارند اینگونه نیست که اکثریت آنان مخالف نظام باشند و دشمن بتواند در دانشگاه بدنه‌ای را در مقابل نظام قرار دهد.

*دانشجو چشم تیزبین برای نقد داشته باشد

وی با تأکید بر اینکه ممکن است کسی صاحب فکر باشد و به دلایلی نظام را قبول نداشته باشد، گفت: انتظاری که از دانشجو داریم این است که اصل انقلاب را درک کند و چشم تیزبین برای نقد عملکرد داشته باشد.

حداد عادل از دانشجویان با توجه به اینکه وابسته به دنیا نشده‌اند و منافع ندارند خواست که عملکرد نماینده، وزیر یا استاندار را نقد کنند و به عنوان وجدان بیدار جامعه عمل کنند اما باید به صورت عمقی و نه سطحی و شتابزده عمل کنند.

*رهبری سیاست‌های کلان را تعیین می‌کند

وی در پاسخ به سؤالی درباره لغو سؤال از رئیس جمهور توسط مقام معظم رهبری، اظهار داشت: مردم نیز این را تشخیص داده بودند که سؤال از رئیس جمهور در جامعه منشا تنش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ولایت فقیه اینگونه نیست که بیاید و دستی تکان دهد و پس از آن به اتاقش بازگردد، گفت: قانون اساسی ما می‌گوید که سیاست‌های کلان را رهبری تعیین می‌کند و اگر معضلی در بین قوا پدید آید رفع معضل وظیفه رهبری است. ایشان تشخیص دادند که طرح این سؤال باعث ایجاد معضل می‌شود و دستور به توقف آن دادند که مجلس نیز تبعیت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ۵۰ سال در دانشگاه حضور داشته است، گفت: من خودم را از شما می‌دانم شما فکر نکنید که لغو سؤال از رئیس جمهور ضربه‌ای به مملکت زده است.

وی افزود: رهبری شاید به دولت نقد هم داشته باشد و در جلسه با دولت آن را مطرح کند. ولی شرایط ما در حال حاضر به نحوی بود که رهبری درخواست لغو این سؤال را داشتند.

*پرهیز از تعدد نامزدهای اصولگرایان در ریاست‌جمهوری

حدادعادل در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره معرفی نامزد اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تلاش می‌کنیم اصولگرایان گرفتار تعدد نامزد و داوطلبان ریاست جمهوری نشوند.

وی تأکید کرد: مصلحت اصولگرایان و کشور در این است که بین اصولگرایان رقابت نباشد تا رأی اصولگرایان شکسته نشود.

حداد عادل در پایان اظهار امیدواری کرد که در مجموع یک نفر از بدنه اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توقعی غیرازاین داشتید؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج