۳۷۲۸۷۱
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

پوست خربزه مخالفان دولت زیر پای روحانی

مزتضی الویری عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان ضمن ارزیابی از عملکرد دولت، درباره چالش‌های فعلی و مسائلی که در آستانه انتخابات رخ خواهد داد سخن گفت.

خبرگزاری ایرنا: مزتضی الویری عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان ضمن ارزیابی از عملکرد دولت، درباره چالش‌های فعلی و مسائلی که در آستانه انتخابات رخ خواهد داد سخن گفت.

مرتضی الویری درباره نحوه برخورد رییس‌جمهور با چالش‌ها و تخریب‌ها علیه دولت اظهار داشت: فکر می‌کنم دکتر روحانی به هشدارهای دوستان خود توجه کردند. همفکران وی بر این باورند که ضرورتی ندارد ایشان در مقابل هر انتقاد و تهمتی که از سوی مخالفان مطرح می‌شود، عکس‌العمل نشان دهد؛ چراکه خیلی از این موارد از سر دلسوزی نیست، بلکه پوست خربزه ای است که مخالفان زیرپای آقای روحانی می‌اندازند تا او را به یک مساله حاشیه‌ای مشغول و مقابل عملکرد دولت سنگ‌اندازی کنند.

الویری افزود: کارشناسان و آگاهان امور سیاسی به این موضوع واقف هستند که برخی انتقادات صورت‌گرفته به مذاکرات هسته‌ای و برجام به‌دلیل بی‌سوادی و بی‌اطلاعی منتقدان بود، با این حال دلیلی ندارد که رییس‌جمهوری وارد عمل شود. این کاملا نتیجه وارونه خواهد داشت. تصور من این است که آقای روحانی مراقب است که وارد چاه‌ها یا مسیرهای انحرافی که برخی برای او و دولت طراحی می‌کنند، نشود.

عضو شورای‌عالی اصلاح‌طلبان درباره سخنان تند برخی روحانیون علیه دکتر روحانی اظهار داشت: سخنان تندی که از برخی تریبون‌ها بیان می‌شود، تعجب‌آور نیست. هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، من انتظار روزهای پرتلاطم‌تری را دارم. اما نکته مهم این است اتفاقاتی‌که رخ می‌دهد آیا بر روی عامه مردم تاثیرگذار است و برآیند این‌گونه موضع‌گیری‌ها به نفع یا ضرر آقای روحانی خواهد بود؟ تلقی من این است که این جریانات به ضرر رییس‌جمهوری نخواهد بود بلکه به‌نفع وی خواهد بود؛ چراکه مردم از برخوردهای تند و بی‌منطق رضایت ندارند. اگر به گذشته بازگردیم به‌عنوان مثال در اواخر سال ۷۵ و اوایل ۷۶ به کرات تهمت‌های تندی به رییس‌جمهوری وقت زده می‌شد ولی جوابی‌که مردم در پای صندوق‌های رای دادند، در مقابله با آن جوسازی‌ها و تهمت‌ها بود.


وی ادامه داد: قبل از انتخابات 7 اسفند سال گذشته نیز به‌طور بی‌رحمانه و تند، جمعی از یاران انقلاب را انگلیسی و تحت‌تاثیر انگلیس یا کاندیداهای انگلیسی معرفی کردند؛ حتی صداوسیما در شب انتخابات برنامه‌هایی از مجلس ششم را برای مخدوش کردن ذهن مردم پخش کرد، اما روز بعد مردم به‌گونه‌ای دیگر عمل کردند. اگر آقای روحانی با همین دست‌فرمانی که دارد، به جلو حرکت کند و مانند گفت‌وگوی تلویزیونی خود، خیلی آرام و با عدد و رقم واقعیت‌ها را با مردم مطرح کند، هرچه جریان مقابل فحاشی کند، به نفع آقای روحانی خواهد بود.

الویری در پاسخ به سوالی درباره انتقادات حامیان دولت و اصلاح‌طلبان از رییس‌جمهور مبنی بر عدم‌موضع‌گیری صریح درقبال تخریب‌ها و سنگ‌اندازی‌ها اظهار داشت: همیشه در مقابل جریان اصلاح‌طلب میانه، اصلاح‌طلب تند هم داریم که روال میانه را برنمی‌تابد. اگر به تاریخ نگاه کنیم شاهد این هستیم که در سال 1380 یک جریان تندروی اصلاحات بحث عبور از رییس‌جمهوری وقت را مطرح کرد. آن‌ها رییس‌جمهوری را محافظه‌کار دانسته و گفتند برای ادامه اصلاحات باید وی را کنار گذاشت اما شاهد بودیم که در همان انتخابات رییس‌جمهوری وقت حدود 2 میلیون بیشتر از دوره اول رأی کسب کرد.

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان این‌که اکنون هم به نحو دیگری همان اتفاق در حال تکرار است، خاطرنشان کرد: برخی جریانات اصلاح‌طلبی بر این باور هستند که آقای روحانی باید موضع‌گیری‌هایی کند که منطبق بر خواسته‌های به حق مردم است اما توجه نمی‌کنند که این خواسته‌های به حق مردم زمانی تحقق می‌یابد که برای رسیدن به آن خواسته‌ها، درون حاکمیت اجماع به‌وجود بیاید.

وی با اشاره به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و حصول برجام یادآور شد: موفقیت برجام، محصول اجماع درون حاکمیت بود و موفقیت در اجرای برجام همچنان به اجماع حاکمیت نیاز دارد؛ به همین دلیل باوجود انتقادات جدی که بعضا به این سند ملی داریم، از بیان آن خودداری می‌کنیم تا تداعی تفرق و تشتت در حاکمیت و درنتیجه موجب ضعیف شدن سیاست‌های بین‌المللی کشور نشود لذا باوجود احترامی‌که برای دوستان اصلاح‌طلب تند قائلم، با زاویه دیدی که دارند مخالفم.

الویری تاکید کرد: تصور من این است آقای روحانی مسیر صحیحی را طی می‌کند و اگر بخواهیم تندتر از این عمل کنیم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان درباره مهم‌ترین چالش‌هایی که دولت یازدهم با آنها مواجه است، اظهار داشت: تصور می‌کنم دولت یازدهم با دو چالش اساسی روبه‌رو است؛ یکی مساله اقتصادی و خروج از رکود است که دولت باید سعی کند اجماعی از فرهیختگان اقتصادی و صاحب‌نظران برای خروج از رکود و پیاده کردن برنامه‌های خود ایجاد کند تا بتواند در سال جاری به رشد 5 درصدی برسد. موضوع دیگری که چالش جدی برای دولت است، حمایت از کودک نوپای برجام است. باید این کودک نوپا را به سن بلوغ برسانیم تا بتواند به خوبی روی پای خودش بایستد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که دو جریان پرقدرت در خارج و داخل کشور با منافع ویژه علیه برجام قدم برمی‌دارند و قلم می‌زنند. از یک‌سو جمهوری‌خواهان آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه و اسراییل با امکانات گسترده رسانه‌ای و اقتصادی به‌طور جدی در این مسیر حرکت می‌کنند و از طرف دیگر در داخل کشور افرادی‌که منافع خودشان را از دست دادند یا تحلیل‌های آن‌ها تقابل با غرب به‌جای تعامل است، شب و روز تلاش می‌کنند تا برجام از مسیر خود منحرف شود.

الویری تاکید کرد: جریان داخلی که نان یا حق‌طلبی خود را در تقابل و رویارویی خودشان با جامعه جهانی می‌بینند، در عمل علیه منافع ملی قدم برمی‌دارند. هنر آقای روحانی یا چالش بزرگ ایشان این است که از این کودک نوپا در مقابل این تهاجم داخلی و خارجی حمایت کند.

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان با اشاره به موفقیت رییس‌جمهوری در ایجاد اجماع در در درون حاکمیت برای حمایت از برجام یادآور شد: دکتر روحانی در این مراحل حساس هم باید در مقابل این تهاجم داخلی و خارجی مراقبت کند. این نکته را اضافه کنم که اجرای برجام شرط لازم برای برون‌رفت از مشکلات موجود است ولی هرگز کافی نیست. اجرای برجام بدون انجام مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی و ساختاری هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی در بیان تحلیل‌ خود درباره رفتارهای صورت‌گرفته در مقابل برجام گفت: تردیدی ندارم گروه 1+5 و جریان مقابل و آمریکا به‌دنبال منافع خودشان هستند، اگر غیر از این تصور کنیم به بیراهه رفته‌ایم؛ اما از آن طرف داستان ببینیم همان‌طور که طرف مقابل ایران در خارج از کشور، جریان‌هایی علیه برجام کار می‌کنند، با کمال تأسف در داخل کشور هم برخی جریانات هستند که اجازه ندادند برجام با سرعت مناسب پیش برود.

الویری با بیان نمونه‌هایی از این اتفاقات به دو رخداد مهم یعنی قانون کنگره آمریکا برای دارا بودن ویزای آمریکا برای مسافرانی که به ایران سفر می‌کنند و همچنین حمله به سفارت عربستان در تهران اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من در داخل کسانی هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه با کارها یا حرف‌های خود در جهت تخریب برجام قدم برمی‌دارند و برخلاف میل خود به مخالفان خارجی کمک می‌کنند. براین باور هستم که در چنین شرایطی تنها کسی که می‌تواند این کشتی را به ساحل نجات برساند و برجام را به‌خوبی جلو ببرد، روحانی است.

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان در بیان راهکار خود برای مقابله با تخریب‌ها اظهار داشت: دولت باید ارتباط با رسانه را تقویت کند و به حضور خود در شبکه‌های مجازی بیشتر اهمیت دهد. همین تلگرام به‌عنوان یک رسانه قوی می‌تواند برای دولت عمل کند. در حال حاضر که صداوسیما در اختیار دولت نیست، بلکه در اختیار جریان مقابل دولت قرار دارد، تریبون‌های نماز جمعه در مسیرهای دیگری قدم برمی‌دارند، تنها تریبونی که روحانی می‌تواند از آن استفاده کند، تریبون فضای مجازی است.

وی با بیان این‌که دولت باید از رسانه‌هایی که به‌راحتی در دسترس مردم موجود است استفاده کند و مطالب دقیق و قابل‌اطمینان در اختیار مردم قرار بدهد، تصریح کرد: شخص آقای روحانی هم باید از این امکان که استثنائا صداوسیما در اختیار او قرار می‌دهد به‌خوبی استفاده کند و با مردم حداقل ماهی یک بار حرف بزند.
الویری ادامه داد: شفاف‌سازی و بیان واقعیات موضوع دیگری است که دولت باید به آن بپردازد. دولت باید با عدد و رقم و به زبان ساده بیان کند که کشور را در چه وضعیتی از دولت سابق تحویل گرفته و چه اقداماتی در این سه سال برای بهبود امور انجام داده و با چه موانعی روبه‌رو بوده است. چند اقدام عملی نیز برای خروج از رکود و ایجاد رونق نسبی اقتصادی قابل‌انجام است که خوب است هرچه زودتر اجرای آن شروع شود تا آثار آن قبل از پایان سال در زندگی مردم و بالطبع در شاخص‌های اقتصادی سال جاری دیده شود.

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان درباره مهمترین نقطه قوت رییس‌جمهوری و دولت یازدهم گفت: وقتی عملکرد مدیری را ارزیابی کنیم، باید شرایطی که فرد مسئولیت خود را تحویل گرفته در نظر بگیریم. باید نقطه شروع کار دولت را مشاهده کرد. ممکن است از روی کف زمین بخواهیم برجی را بسازیم، اما در جای دیگری احساس می‌کنید که باتلاق یا چاه ویلی است که ابتدا باید از درون چاه بیرون بیایید سپس پروژه عمرانی را آغاز کنید.

وی افزود: واقعیت این است که روحانی وارث شرایط دهشتناک و خطرناکی بود. زمانی‌که در سال ۹۲ دولت را تحویل گرفت کشور در آستانه جنگ قرار گرفته بود. تحریم‌های ظالمانه و فراگیر در حال گسترش بود و محدودیت‌های بیشتری را به‌وجود می‌آورد.
الویری تصریح کرد: کشوری که در داخل، سیستم بهره‌وری به‌شدت کاهش یافته بود؛ بسیاری از اقتصاددانان بر این باور هستند که حتی اگر تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای نبود مدیریت ناکارآمد دولت آقای احمدی‌نژاد کشور را به سمت رشد منفی سوق می‌داد و به منهای یک‌ونیم درصد می‌رساند اما شرایط تحریم وضع را بدتر کرد و به منهای شش و نیم درصد رسانید. حتی در صورت نبود تحریم‌ها، گرفتار شدن اقتصاد به بیماری هلندی و واردات بی‌رویه و بنجل از خارج از کشور، تعطیل شدن واحدهای تولیدی و بیکاری گسترده را رقم زده بود.

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان این‌که همه این‌ها کشور را دچار بحران جدی کرده بود و مشکل کشور تنها تحریم نبود، اظهار داشت: دولت سابق در شکل‌گیری تحریم نقش مهمی داشت. از دولتی که تحریم‌ها را ورق‌پاره می‌دانست چه انتظاری می‌توان داشت؟

وی با بیان این‌که باید در نظر گرفت که دولت یازدهم با چه شرایطی ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت، گفت: زمانی‌که دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت 2.5 سال درگیر پروژه سنگینی برای لغو 6 مصوبه شورای امنیت شد که ایران را در فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داده بود.

الویری ادامه داد: با توجه به دخالت‌های افرادی که اصلاً مربوط به دولت نیستند و عملاً دست بالا را دارند و حدود 70 درصد اقتصاد کشور بیرون از دست دولت تعریف می‌شود، با توجه به همه این شرایط و محدودیت‌ها تصور می کنم آقای روحانی کارنامه قابل‌قبول و مثبتی را به‌جای گذاشته است. البته این به مفهوم این نیست نقص‌هایی وجود ندارد اما زمانی‌که این حواشی را در نظر بگیریم و جمع و تفریق کنیم می‌بینیم که عملکرد دولت مثبت و قابل دفاع است.

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو تصریح کرد: منافع ملی ایجاب می‌کند تمام توان خود را برای روشنگری مردم و رساندن واقعیت‌ها به مردم به‌کار بگیریم. من بسیار خوش‌بین هستم، به این دلیل که معمولاً فضای انتخاباتی، هرچه به انتخابات نزدیک می شود شور هیجان خودش را نشان می دهد، کنکاش ها و دقت نظرها در آن زمان بیشتر می‌شود. الان با توجه به فضای موجود مردم بیشتر به فکر حل مشکلات شخصی خودشان هستند، اما مطمئن هستم که هر چه به انتخابات نزدیک شویم این حساسیت‌ها بالا می‌رود و آقای روحانی در دور دوم نسبت به دور اول با رأی بالاتری انتخاب خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پوست خربزه زیر پای خودتون روحانی لیز بخور نیس او یک مرد بزرگ است با خصوصیات پاکش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج