۳۷۳۲۸
۱۸ نظر
۵۰۰۸
۱۸ نظر
۵۰۰۸
پ

زیرآبی های گران زن و شوهرهای ایرانی

سال های زیادی از افتتاح این عکاسی در یکی از خیابان های شمالی تهران می گذرد اما آنچه که ما را به اینجا کشانده است نوع جدیدی از عکاسی است که در این آتلیه شاهد آن هستیم؛ رفتن به اعماق دریاها و عکاسی از آدم ها در زیر آب.

زیرآبی های گران زن و شوهرهای ایرانی

همشهری سرنخ: هنگامی که مشغول بالا رفتن از پله های قرمز رنگ آتلیه هستید، حضور رضا عطاران را به عنوان یکی از اعضای این آتلیه حس می کنید. عکس های بزرگ او روی در و دیوار چاپ شده اند. نقاشی سیاه قلم از شاهرخ استخری و عکس هایی از دیگر هنرمندان را هم می توان دید که نشان می دهد، اینجا علاوه بر عکاسی، پاتوقی برای هنرمندان نیز به حساب می آید.

سال های زیادی از افتتاح این عکاسی در یکی از خیابان های شمالی تهران می گذرد اما آنچه که ما را به اینجا کشانده است نوع جدیدی از عکاسی است که در این آتلیه شاهد آن هستیم؛ رفتن به اعماق دریاها و عکاسی از آدم ها در زیر آب.

زیرآبی های گران زن و شوهرهای ایرانی

یک اتفاق تازه

احتمال اینکه آدم های معمولی، در یک روز عادی، هوس کنند زیر آب عکس بیندازند، خیلی کم است اما این نوع عکاسی برای عروس و دامادهایی که می خواهند همه را هیجان زده کنند، یا کسانی که دلشان می خواهد سالگرد ازدواجشان را به شکلی عجیب و هیجان انگیز جشن بگیرند، خیلی وسوسه انگیز است.

این عکاسی که یکی از مدیران آن، بازیگر و کارگردان معروف کشورمان یعنی رضا عطاران است اولین عکاسی در تهران به حساب می آید که برنامه شگفت انگیزی برای عروس و دامادها دارد. عکاسان این آتلیه زوج های داوطلب را به ده ها متر زیر آب می برند. جایی که برای آنها سفره عقد و لوکیشن ویژه ای تدارک دیده شده و آنها می توانند با ژست های عجیب و متفاوت، بهترین لحظات زندگی خود را ثبت کنند، شاید شما هم جزو آن دسته از آدم هایی باشید که دلتان بخواهد برای فیلم عروسی تان به قعر دریا بروید و عکس یادگاری بگیرید، در هر صورت این گزارش را از دست ندهید.


وارداتی از ژاپن

احمد رجبی، مدیر این عکاسی که بیش از 20 سال از عمر خودش را صرف عکاسی و فیلمبرداری در زمینه های مختلف کرده است، برای شروع گفت و گو با ما از اولین روزهایی می گوید که تصمیم گرفت دوربین های زیر آب را خریداری کرده و کارش را در این عرصه شروع کند، تصمیمی که او را وارد دنیای هیجان انگیز عکاسی زیر آب کرد: «سه سال قبل، پیشنهاد استفاده از تکنلوژی دوربین هایی که زیر آب می توانستند فیلمبرداری و عکسبرداری کنند از سوی یک شرکت ژاپنی به ما ارائه شد. خب به نظر خیلی جالب و هیجان انگیز می آمد و برای ما که سال هاست در این عرصه فعالیت می کنیم، راه جدیدی بود که می توانست در این زمینه کمکمان کند.

توضیحات جالبی که در این خصوص به ما ارائه دادند در حوزه عکاسی، تازه و جذاب به نظر می رسید و به همین دلیل بود که ما تصمیم گرفتیم برای دیدن آنها راهی ژاپن شویم. بعد از اینکه از انتخابمان مطمئن شدیم، دوربین ها را خریداری کردیم.»

زیرآبی های گران زن و شوهرهای ایرانی


هزینه بالا
رفتن به عمق آب ها هیجان انگیزترین اتفاقی است که انسان ها تجربه می کنند، حالا فکرش را بکنید رفتن با لباس عروس و دامادی به دنیای زیر آب چه هیجانی دارد، آن هم وقتی که یک گروه عکاسی منتظر هستند تا از شما عکسبرداری کنند.

طرفداران این نوع عکاسی بسیار زیاد بودند اما طبیعی بود که هزینه آن نسبت به عکاسی معمولی بالاتر باشد و شاید به همین دلیل هم بود که عکاسی ویژه، هر سال بیشتر از چند مشتری ندارد: «اوایل خیلی خوب بود اما نه به این معنی که همه بخواهند این کار را انجام بدهند. خیلی ها تماس می گرفتند تا ببینند ماجرا چیست؟ چطور می شود آدم ها را ببریم زیر آب و از آنها عکاسی کنیم؟ همه به دنبال جزئیات بیشتری در این خصوص بودند اما اغلب کسانی که تماس می گرفتند بیشتر می خواستند حس کنجکاوی شان را ارضا کنند و ببینند چطور می شود که عروس و داماد را برد زیر آب و از آنها عکاسی کرد.»


عروسی

شاید با خودتان فکر کنید همان روز عروسی، آقای عکاس عروس و داماد را برای غواصی آماده می کند و خب به نظرتان خیلی عجیب بیاید اما رجبی و گروهش برنامه های جالبی برای عروس و دامادها دارند: «همه فکر می کنند که ما روز عروسی، عروس و داماد را می بریم زیر آب، بعد با خودشان می گویند، تمام لباس و آرایش مو و صورتشان به هم می ریزد و مراسمشان به هم می خورد، در حالی که واقعا اینطور نیست.

ما چند روز قبل از عروسی، به شکل کاملا فرمالیته لباس های عروس و داماد را تنشان می کنیم، می بریم زیر آب و عکس می گیریم. البته تمام عکس ها مربوط به جشن نیست. آنها با لباس های اسپرت هم عکس می گیرند. مشتریانی هم در این بین هستند که سال هاست از مراسم عروسی شان گذشته و دوست دارند این نوع عکاسی را تجربه کنند.»


میز عقد، زیر آب

پای ثابت عکس های زیر آب ماسکی است که روی صورت غواص ها قرار می گیرد و حضور این ماسک ها روی صورت عروس و دامادها نشان می دهد آنها تن به چه کار دلهره آوری داده اند: «برای رفتن زیر آب، همانطور که در عکس ها دیده اید، همگی ماسک زده اند. همکارانمان زیر آب لوکیشن های مورد نظر مثل سفره عقد، میز و صندلی و هر چیزی که مد نظرمان است و برای آن عروس و داماد مناسب به نظر می رسد را می چینند، ما هم عکسبرداری را شروع می کنیم. چیدن وسایل به این شکل است که اگر قرار است میز عقد بچینیم، با وسایل مخصوص پایه های میز را در بستر دریا محکم می کنیم و بقیه وسایل را هم که از قبل تهیه شده و با چسب، خوب به ظرفشان چسبیده اند را هم روی آن قرار می دهیم.»


اول آموزش

عروس و دامادها قبل از اینکه عکاسی شان شروع شود، یک برنامه آموزشی کامل دارند. آنها تحت آموزشی قرار می گیرند تا برای زیر آب رفتن مشکلی نداشته باشند: «خیلی از مشتریان ما تا به حال غواصی نکرده اند و برخی دیگر حتی شنا را هم به درستی انجام نمی دهند، یکی از وظایف ما آموزش غواصی و ایمنی به این افراد است. آموزش ما معمولا به 3 روز تقسیم می شود. روز اول فقط صرف این می شود تا عروس و داماد آموزش های لازم را ببینند، بعد از اینکه عروس و داماد، غواصی را آموزش دیدند و به آن کاملا مسلط شدند، ما می توانیم کار عکسبرداری مان را شروع کنیم. در این آموزش هم، بعضی عروس و دامادها سریع یاد می گیرند اما بعضی دیگر واقعا اذیت می کنند و باید وقت بیشتری برایشان گذاشت که این سفر ما را طولانی تر می کند.»

به گفته آقای عکاس برای برنامه هایی به این شکل، همیشه باید نکات ایمنی را رعایت کرد. گروه رجبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زمانی که این کار را انجام می دهند، یک نفر شش دانگ، حواس به همه چیز است: «همیشه در کنار گروه کسی را داریم که مسوولیت ایمنی افراد را برعهده بگیرد، کسی که متخصص این کار باشد و اگر مشکلی پیش آمد، بتواند به ما کمک کند. البته خدا را شکر تا الان مشکلی پیش نیامده است. گاهی اوقات فقط وقتی عروس و داماد فضای زیر آب را تجربه می کردند، می ترسیدند و می گفتند پشیمان شدیم و نمی خواهیم ادامه بدهیم.»


پشیمان نشو

کلمه پشیمان شدیم و نمی خواهیم ادامه دهیم، در کار آقای عکاس و اعضای گروهش جایی ندارد. آنها بعد از شنیدن این کلمه سعی می کنند ترس مشتری شان را برطرف کنند: «زمانی که می شنویم عروس و دامادها پشیمان شده اند به آنها می گوییم که عروسی شان قرار است چقدر متفاوت و هیجان انگیزتر از دیگران باشد یا مثلا کاری را تجربه می کنند که هیچ عروس و داماد دیگری حداقل در ایران انجامش نداده اند، برای همین نباید این فرصت را از دست بدهند. به این ترتیب آنها را دوباره تشویق می کنیم چرا که عکسبرداری زیر آب تمام چیزی است که آنها می خواستند.»

به گفته آقای عکاس با اینحال بعضی عروس و دامادها وقتی به عمق ۱۵ متری دریا می رسند، از ترس همه چیز یادشان می رود اما وقتی نتیجه عکاسی را می بینند خوشحال می شوند.


هر جا عروس و داماد بگویند

لوکیشن هایی که آنها برای عکسبرداری استفاده می کنند، تنها به داخل ایران محدود نمی شود: «ما برای عکسبرداری آن اوایل به کیش می رفتیم. آنجا یک مقداری کار را سخت گرفتند، بعد قشم شد لوکیشن ما. البته تایلند، ترکیه و دبی هم می رویم. البته اگر عروس و داماد هزینه آن را تقبل کنند. در این سفرها هزینه گروه همراه به عهده عروس و داماد است. ناگفته نماند که حضور در خارج از کشور برای عکاسی، تقریبا 20 میلیون تومان هزینه دارد و هر کسی آن را تقبل نمی کند.»

رجبی می گوید هزینه ای که این کار برای مردم دارد، بالاست و دلیل عدم استقبال چشمگیر هم این است که کسی واقعا نمی تواند اینقدر پول برای عروسی اش خرج کند: «اگر پول فیلمبرداری، عکسبرداری و سفر را به منوی عکاسی زیر آب اضافه کنیم، بیشتر از 10 میلیون خرج برمی دارد، برای همین است که عروس و دامادها ترجیح می دهند بی خیال عکاسی زیر آب شوند اما خب قشر مرفه این کار را انجام می دهند. سال اول ما 6 مشتری داشتیم، سال دوم 10 و سال سوم تا الان فکر می کنم 5 عروس و داماد داشتیم که خب این رقم چشمگیری نیست.»


غواصی که عکاسی است

همانطورکه به عروس و دامادها قبل از رفتن زیر آب باید آموزش های لازم را داد، رجبی تصمیم گرفته به جای اینکه یک عکاس را با آموزش های غواصی کلافه کند، به یک غواص آموزش عکاسی دهد. اینطوری همه چیز راحت تر می شود: «عکاس ها سختشان بود که زیر آب فعالیت کنند، بعضی ها از عمق و آب ترس داشتند وهمین کارمان را سخت تر می کرد، به دلیل همین مسائل بود که ما تصمیم گرفتیم به یک غواص حرفه ای، عکاسی یاد بدهیم، تا او زیر آب کارها را انجام بدهد و به نظرم این فکر بسیار خوبی بود.»

این گروه عکاسی به مدت ۳ سال است به شکل اختصاصی عکاسی زیر آب انجام می دهند و کسی به شیوه آنها این کار را انجام نمی دهد اما ممکن است بعضی جاهای دیگر نیز آگهی عکاسی زیر آب را ببینید. آقای عکاس در این باره می گوید: «بعد از اینکه ما این کار را انجام دادیم، بعضی از دوستان، با درست کردن استخرهای بزرگ، شروع به انجام این نوع عکاسی کردند. البته بعضی دیگر نیز یک محیطی شبیه به آکواریوم ساختند و از پشت شیشه، از عروس و دامادها عکس انداختند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mhd

      یه عده آرزوی گرفتن یک عروسی ساده رو دارن یه عده...

    • بدون نام

      مجله چقد برا تبلیغ گرفتی؟

    • بی تو

      چقدر بد

      پاسخ ها

      • دکتر مهدی

        حسرت به دل ترشیده

      • بی تو

        مثل تو که بجای دکتر مهدی نظر می نویسی

      • emilly

        zeshte be khoda dary esme ye adamo kharab mikoni

    • تن تن

      خوش به حال اونایی که میتونن انجام بدن جالبه

    • بهار نارنج

      من امیدوارم این ازدواجها تداوم داشته باشه. تو مریخ عروسی بگیری یا تو عمق دریا 1میلیون خرج عروسیت باشه یا100000000000میلیارد تفاهم نباشه کشکه

    • بدون نام

      حماقت كه مرز نداره

      پاسخ ها

      • emilly

        borobaba

    • كاربر

      خب كه چي ؟

    • آرش

      بی خیال

    • بدون نام

      امان از پول مفت و دل بیرحم

    • رویا

      دلم بحالشون می سوزه . روی آب روی خشکی نمی تونن جشن بگیرین. مجبورن برن خونه ماهی ها عروسی کنن.

    • میناخانم

      به نظر شما من با ماهی نهصد هزار تومن که نزدیک سیصد تومنش هم بابت مالیات و بیمه و بازنشستگی و بیمه تکمیلی و .... ازش کم میشه میتونم همچین عقدی داشته باشم؟

      پاسخ ها

      • هتی

        آره قربونت برم شک نکن من و تو هر دوتامون می تونیم....

    • emilly

      melt nemidonan chikar konan farda mibini ye aros damad sar az kavir daravordan

    • بدون نام

      حالا چرا نقاشی شاهرخ استخری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج