جاباما
۳۷۳۳۰۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

پخش‌کننده «فروشنده»: تحریم فیلم‌ها قانونی‌ است!

شب گذشته برنامه سینمایی «هفت» بعد از یک هفته غیبت به روی آنتن شبکه ۳ رفت. در این برنامه سه منتقد سینما در میزگردی به مساله نقد فیلم پرداختند و محمد رضا شریفی نیا و محسن قصابیان هم گفته‌هایی را در مورد شرایط بازیگری در سینمای ایران مطرح کردند. بخش مهم دیگر این برنامه، اشاره به دور جدید تحریم فیلم‌ها توسط حوزه هنری و انتقاد افخمی از این نهاد بود.

وب‌سایت آی سینما: شب گذشته برنامه سینمایی «هفت» بعد از یک هفته غیبت به روی آنتن شبکه ۳ رفت. در این برنامه سه منتقد سینما در میزگردی به مساله نقد فیلم پرداختند و محمد رضا شریفی نیا و محسن قصابیان هم گفته‌هایی را در مورد شرایط بازیگری در سینمای ایران مطرح کردند. بخش مهم دیگر این برنامه، اشاره به دور جدید تحریم فیلم‌ها توسط حوزه هنری و انتقاد افخمی از این نهاد بود. در مقابل، علی سرتیپی حوزه هنری را در تحریم برخی فیلم‌ها محق دانست!

پخش‌کننده «فروشنده»: تحریم فیلم‌ها قانونی‌ است!

با آغاز برنامه «هفت» بهروز افخمی به استقبال بسیار خوب مخاطبان از فیلم‌های سینمای ایران اشاره و اعلام کرد که تا پایان تابستان درآمد سینمای ایران به ۱۱۰ میلیارد تومان خواهد رسید. او همچنین در رابطه با این موضوع گفت که هر هفته نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر برای تماشای فیلم‌های روی پرده به سالن‌های سینمایی می‌روند.

افخمی در ادامه به بحث تحریم فیلم «لانتوری» از سوی حوزه هنری اشاره کرد و در رابطه با این موضوع گفت: «اعتقاد دارم مالکان سینما می توانند هر فیلمی را که دلشان خواست نمایش بدهند یا ندهند. اما تعداد سینما در حال افزایش است و امیدواریم بیشتر شود. به این تربیت احتمالا به مرور زمان تعداد سینماهای تحت نظارت حوزه در اقلیت قرار می‌گیرند.» او همچنین یادآور شد که مدیریت سینماهای حوزه هنری خیلی قابل قبول نیست و تحریم فیلم‌ها از سوی این نهاد هیچ عایدی‌ای جز تبلیغ برای فیلم‌های تحریم شده ندارد.

اما در ادامه بهروز افخمی به نوعی با منقدان مسعود فراستی اتمام حجت کرد و اعلام کرد که تا زمانی که او در در برنامه «هفت» حضور دارد،‌ مسعود فراستی به عنوان منتقد برنامه در کنار او می‌ماند و به نقد فیلم‌های سینمایی خواهد پرداخت.

بعد از گفته‌های اولیه افخمی، دوربین هفت به سراغ علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران و پخش کننده فیلم‌های «لانتوری» و «فروشنده» رفت. سرتیپی درباره تحریم فیلم‌ «لانتوری» از سوی حوزه هنری گفت: «خود ما هم گاهی به عنوان سینمادار از اکران فیلم‌هایی جلوگیری کرده ایم. ما به عنوان سینمادار هیچ تعهدی به هیچ فیلمی نداریم که اکران کنیم. رفتار رفاقتی یک چیز است اما قانون تجارت در سینما چیز دیگری است.»

سرتیپی با بیان اینکه امروز کسی نمی‌تواند با حوزه هنری برخورد کند، زیرا اقدام آنها در تحریم فیلم‌های سینمایی قانونی است، در مورد اکران فیلم «فروشنده» در سینماهای این نهاد گفت :«حوزه هنری برخورد خوبی با فیلم «فروشنده» داشته است و مدیران این نهاد نظر منفی در مورد این فیلم به ما اعلام نکردند و قرار داد نمایش فیلم آقای فرهادی در سینماهای حوزه منعقد شده است.»

بعد از گفته‌های سرتیپی میزگردی با محوریت نقد در سینما با حضور مسعود فراستی، محمد تقی فهیم،‌خسرو نقیبی و بهروز افخمی برگزار شد و مهمانان این بخش به ارائه نظرات خود در مورد نقد در سینمای ایران پرداختند.

محمد تقی یکی از مهمانان این میزگرد در مورد رفتار برخی از منتقدان مثال جالبی زد و گفت: « زمانی من مسئولیت برگزاری یک جشنواره را به عهده داشتم که شخصی آمد و در اینترنت نقد یک فیلم را ترجمه کرد و بعد همان مطلب را به نام خودش چاپ کرد.»

بعد از این گفته‌های فهیم، مسعود فراستی با بیان این‌که فهیم هم مانند او به طیف منتقدان بی تربیت سینما پیوسته است، در مورد اهمیت نقد در سینمای ایران گفت: «نقد مستقل و خودسالار است. نقد شورشی است. یعنی نقد زیرسوال بردن یک پدیده است برای بهم زدنش! اگر نقد را نفهمیم و انحلال آن را بخواهیم، انحلال اندیشه و عقل را خواسته ایم. بر مبنای نقد است که می توان تغییر رادیکال داشت. نقد جرات و دانش توامان است. دانش ممکن است با خواندن بیاید، اما به جرات نیاز دارد؛ چیزی که امروز کم است. جرات سوای آنکه از دانش هم می آید، از کاراکتر هم می آید. مثلا من این جرات را از پدرم ارث برده ام. اما امروز برخی از منتقدان ما تیپ اند! فرقی باهم ندارند.»

در ادامه این بحث خسرو نقیبی اضافه کرد: «منتقد قرار نیست فیلمساز را درست کند، با مشتری کار دارد. کار او تربیت مخاطب است. محل زد و خورد ما میان سینمای جشنواره ای و سینمای ارزشی نیست. محل نقد ما بین سینمای اجتماعی تاثیرگذار متهم به سیاه نمایی است. ما ابدا طرفدار سینمای جشنواره ای به معنای ضدمخاطب و جشنواره پسند نیستیم، اتفاقا جریان ما به سینمای آمریکا توجه جدی کرد.»

با کشیده شدن بحث این سه منتقد به سینمای جشنواره‌ای، مسعود فراستی انتقادات تندی را به مدیران سینمایی دهه ۶۰ و مجله فیلم وارد کرد و گفت: «در زمان ریاست آقایان بهشتی و انوار خط سینمای جشنواره ای پی ریزی شد و به کمک مجله «فیلم» ادامه پیدا کرد و هم اکنون این اتفاق با جوایزی که در خارج به فیلم ها داده شده، ادامه پیدا کرده است. مجله فیلم در آن زمان فیلم هایی که می توانست مخاطب جذب کند را در نظر نمی گرفت. خط گذاری سینمای جشنواره ای توسط مجله فیلم صورت گرفت. هوشنگ گلمکانی با وجود اینکه پیرشده اما هنوز نقد می نویسد.» در ادامه گفته‌های فراستی، بهروز افخمی از این منتقد خرده گرفت که چرا صحبت‌هایش در مورد مجله فیلم را بدون رودربایستی مطرح نمی‌کند و در رابطه با این مجله گفت:« در دهه ۶۰ مجله «فیلم» رسما فیلم‌هایی را که می توانست با استقبال مخاطبان مواجه شود را به شدت می کوبید!»

خسرو نقیبی درباره منتقدان قدیمی و جدید سینما می‌گوید: «زمانی که مسئولیت برنامه ریزی روزنامه سینما را به عهده داشتم، از منتقدان قدیمی درخواست می کردم که برای صفحه نقد، ما را کمک کنند، اما منتقدان قدیمی دیگر حوصله نوشتن را ندارد. منتقدان جوان تر هم ترجیح میدهند نظراتشان را در صفحات اجتماعی خود نظیر فیسبوک منتشر کنند، چون مخاطبان صفحات اجتماعی آنها از تیراژ روزنامه ها بیشتر است!»

بعد از گفته‌های منتقدان سینما، نوبت به محمدرضا شریفی نیا و محسن قصابیان رسید تا به بیان نظرات خود در مورد بازیگران سینمای ایران بپردازند.

شریفی نیا در ابتدای صحبت‌هایش درباره بحران بازیگری در سینمای ایران گفت: «ما الان مشکل بازیگر نداریم، چون امروز فیلم هایی دیده ایم که با حضور بازیگران ستاره، فروش خوبی نمی کنند و کسی آنها را نمی بیند. امروز فیلم ها به سراغ موضوعاتی می روند که اساسا فرقی نمی کند که چه بازیگرانی در آنها بازی می کنند.»

محسن قصابیان، پژوهشگر و مدرس بازیگری در مورد مشکلات بازیگری در سینمای ایران گفت:« امروز بازیگران فیلم های ما به افرادی خاص معدود شده اند که به تکرار نیز افتاده اند! بسیاری شان از توانایی های حداقلی نظیر رانندگی هم ناتوان اند و ضعف عضلانی دارند.»

بهروز افخمی در ادامه این بحث محمدرضا شریفی نیا را به طفره رفتن از پاسخ به سوالات متهم کرد و در این باره گفت: «به نظر می رسد انگیزه‌ات به بازیگری را از دست داده ای و به همین دلیل از جواب دادن به برخی سوال ها طفره می روی. حتی حوصله نداری که به برخی از انتقادات که به خودت هم می‌شود، پاسخ بدهی و یا شاید در طول این مدت بسیار پولدار شده ای که به این موضوعات توجه نمی کنی!»

در عین حال افخمی از شریفی نیا به عنوان یکی از بهترین کارگزاران و انتخاب کنندگان بازیگر در سینمای ایران یاد کرد و معتقد است که بعد از کم رنگ شدن شریفی نیا در این عرصه، بسیاری از بازیگران در مهمانی ها انتخاب می شوند!

شریفی نیا هم در جواب افخمی با اعلام اینکه امروز مسئولیت انتخاب بازیگر ۳ فیلم سینمایی و یک سریال را به عهده گرفته می گوید سینمای ایران الان با بحران کمبود بازیگر مواجه شده است.

در ادامه این بحث و در بخش پایانی برنامه «هفت»، محمدرضا شریفی نیا به تعریف از پیمان معادی پرداخت و اعلام کرد که از نظر او سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره سی‌وچهارم بایست به این بازیگر اختصاص می‌یافت: «در «ابد و یک روز» نوید محمدزاده و پیمان معادی بازیگران اصلی بودند. پیمان معادی تنها ۲۰ درصد به آن نقش می خورد و ۸۰ درصد در آن بازی کرد. او خود را در آن نقش گنجاند و به خوبی از پس آن برآمد و به نظر من باید جایزه بهترین بازیگر جشنواره را به معادی می دادند، در حالی که پیمان معادی در نگاه اول به این نقش نمی خورد. از سوی دیگر نوید محمدزاده ۸۰ درصد به نقش فیلم می‌خورد و تنها ۲۰ درصد بازی کرد که او هم بسیار درخشان بود و به حقش که جایزه بود رسید.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج