۳۷۴۴۵۰
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

تعطیلی دوروزه در فاز نهایی

معاون رئیس‌جمهوری با تایید بررسی طرح ساماندهی تعطیلات در هیات دولت تصریح کرده که این موضوع در یکی از کمیسیون‌های دولت در حال پیگیری است. به گفته مسعود سلطانی‌فر، کمیسیون مربوطه در انتظار دریافت نظرات و پیشنهادهای مکتوب دستگاه‌های مختلف است تا با در کنار هم گذاردن آرا و بررسی تمام پیشنهادها، طرح موردنظر را به‌صورت جدی به جریان بیندازد.»

روزنامه دنیای اقتصاد: معاون رئیس‌جمهوری با تایید بررسی طرح ساماندهی تعطیلات در هیات دولت تصریح کرده که این موضوع در یکی از کمیسیون‌های دولت در حال پیگیری است. به گفته مسعود سلطانی‌فر، کمیسیون مربوطه در انتظار دریافت نظرات و پیشنهادهای مکتوب دستگاه‌های مختلف است تا با در کنار هم گذاردن آرا و بررسی تمام پیشنهادها، طرح موردنظر را به‌صورت جدی به جریان بیندازد.»

رئیس سازمان گردشگری ضمن برشمردن اشکالات تعطیلات یک‌روزه هفتگی، از اراده دولت برای نزدیک کردن دیدگاه دستگاه‌های مختلف پیرامون بحث ساماندهی تعطیلات برای اخذ تصمیمی یکپارچه در این خصوص خبر داده است.

موضوع ساماندهی تعطیلات و بررسی گزینه تعطیلی دو روزه جمعه و شنبه، در یکی از کمیسیون‌های دولت در حال پیگیری است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست خبری روز گذشته که به مناسبت هفته دولت و با محوریت ارائه عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سه سالی که از عمر دولت یازدهم گذشته است برگزار شد، با تایید بررسی طرح ساماندهی تعطیلات در هیات دولت و در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: «کمیسیون مربوطه در انتظار دریافت نظرات و پیشنهادهای مکتوب دستگاه‌های مختلف است تا با در کنار هم گذاردن آرا و بررسی تمام پیشنهادها، طرح مورد نظر را به صورت جدی به جریان بیندازد.»

مسعود سلطانی‌فر در توضیح بیشتر اضافه کرد: «هیات دولت به دنبال نزدیک کردن دیدگاه دستگاه‌های مختلف پیرامون بحث ساماندهی تعطیلات برای اخذ تصمیمی یکپارچه در این خصوص است.» به گفته معاون رئیس‌جمهور، بی‌نظمی تعطیلات تقویمی مناسبتی و یک روزه بودن تعطیلی آخر هفته، در کنار افزایش تقاضا برای سفرهای داخلی، باعث به‌وجود آمدن ترافیک در مقاصد گردشگری می‌شود؛ درحالی‌که این مناطق از زیرساخت‌های کافی برای پذیرایی از این تعداد گردشگر برخوردار نیستند. سلطانی‌فر ادامه داد: «طرح ساماندهی تعطیلات در سال‌های گذشته و در دولت‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ در همین راستا، سازمان میراث فرهنگی هم در دولت کنونی، به‌صورت رسمی و غیررسمی این موضوع را دنبال می‌کند.»

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: «برگزاری جلسات متعدد با مقامات وزارت علوم و همچنین آموزش و پرورش برای تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها در دیگر شهرستان‌ها ازجمله اقداماتی بوده که توسط سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است؛ چراکه به‌دلیل تفاوت‌های اقلیمی و آب و هوایی موجود در سطح کشور، تعطیلی دو روزه، فعالیت‌های این دو وزارتخانه به‌ویژه آموزش‌و‌پرورش را به‌دلیل تقویم آموزشی آنها با چالش مواجه می‌کند.» سلطانی‌فر در حالی از رایزنی با دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در تمامی شهرهای کشور سخن گفت که خود در اظهارنظری دیگر بر پیگیری طرح تعطیلی جمعه و شنبه در یکی از کمیسیون‌های دولت خبر داده بود.

موضوع ساماندهی تعطیلات تقویمی کشور پس از گذشت سال‌ها که از طرح اصلاح آن می‌گذرد همچنان به‌صورت یک طرح باقی مانده و در انتظار اقدامی جدی است؛ این در حالی است که ایران ازجمله معدود کشورهایی است که تعطیلات آخر هفته‌اش یک روزه است و تاکنون نتوانسته از منافعی که اجرای طرح تعطیلات دو روزه آخر هفته به شهادت تحقیقات انجام شده در سطح جهان برای اقتصاد کشورها خواهد داشت بهره‌مند شود. به باور کارشناسان، تعطیلی آخر هفته علاوه برآنکه می‌تواند به بهبود وضعیت بهره‌وری در کسب‌وکارها بینجامد، توزیع مکانی و زمانی سفر، کاهش ازدحام شهری، بهبود وضعیت زیست‌محیطی کلان‌شهرها و شهرهای گردشگرپذیر را نیز به دنبال دارد.

آنها معتقدند گام نخست ساماندهی تعطیلات، پذیرش و تایید تعطیلات دوروزه و گام بعدی آن تعیین روزهای تعطیل است. تلاش برای دوروزه کردن تعطیلات آخرهفته درحالی صورت می‌گیرد که تفکر غالب جامعه، تعطیلات در ایران را زیاد می‌داند؛ درهمین حال اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، تعداد ایام تعطیل در تقویم ایران کمتر از تعداد تعطیلات بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته است.

حساب‌های اقماری، همچنان در دستور کار!

مسعود سلطانی‌فر در این نشست خبری با برشمردن دستاوردهای سازمان متبوعش در هر سه حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، از ایجاد توافقات اولیه سازمان میراث فرهنگی با بانک مرکزی، سازمان مدیریت و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ایجاد حساب‌های اقماری خبر داد و تصریح کرد: «امیدواریم تا پایان سال ۲۰۱۶ یا نیمسال نخست ۲۰۱۷، امکان ایجاد نظام یکپارچه آماری در حوزه گردشگری به‌وجود آید.

وی در ادامه به اقدامات سازمان میراث فرهنگی در زمینه تسهیل صدور روادید اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر لغو روادید در مورد دو کشور گرجستان و ارمنستان اجرایی شده و در ماه‌های آینده نیز رفت و آمد گردشگران میان ایران و دو یا سه کشور دیگر از جمله روسیه و آذربایجان با برداشتن قوانین اخذ ویزا تسهیل خواهد شد.» رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین اظهار کرد: «طرح ویزای الکترونیک که به صورت آزمایشی آغاز شده، تا پایان امسال اجرایی می‌شود.»

معاون رئیس‌جمهوری از گسترش امکانات بومگردی در مناطق روستایی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای معاونت گردشگری طی سه سال اخیر یاد کرد و افزود: «در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، ۴هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های گردشگری که پیشرفت فیزیکی آنها بالای ۵۰ درصد است و امکان اتمام آنها ظرف دو سال آینده وجود دارد در نظر گرفته شده و پیش‌بینی ما این است که از قبل این طرح‌ها ۷۰ هزار شغل در کشور ایجاد شود.» سلطانی‌فر به برگزاری کنوانسیون راهنمایان گردشگری در زمستان امسال نیز اشاره و خاطرنشان کرد: «این مساله برای ما بسیار حائز اهمیت است و از این رو امیدواریم که بتوانیم با جذب اسپانسرهایی از بخش خصوصی، هزینه‌های مربوط به برگزاری این برنامه را تامین کنیم.»

تشکیل کمیته توسعه گردشگری عشایر

سلطانی‌فر همچنین با تاکید بر ظرفیت‌های صنایع دستی در ایجاد اشتغال اظهار کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، به دنبال ایجاد ۷۰ هزار شغل از طریق صنایع‌دستی هستیم که برای این منظور نیز هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در این راستا کمیته توسعه گردشگری و صنایع‌دستی عشایر نیز به تصویب رسیده که فعالیتش را به‌زودی آغاز خواهد کرد.» بر این اساس، به گفته معاون رئیس‌جمهوری، ۵هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برآورد و در قالب طرح بودجه به هیات دولت فرستاده شده است.

سلطانی‌فر از ثبت چهار شهر کشور به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی؛ صدور ۵۸هزار پروانه اشتغال فردی و ۲هزار پروانه کارگاهی؛ برگزاری ۱۵۰۰ بازارچه موقت صنایع دستی و نیز ۴۱ نمایشگاه سراسری داخلی و منطقه‌ای؛ ‌راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی فروش صنایع دستی؛ ۴۴۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی و همچنین برگزاری اجلاس شورای صنایع دستی در اصفهان با شرکت نمایندگانی از ۱۰۰ کشور جهان به عنوان دستاوردهای سازمان میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی یاد و بر حل موضوعات مربوط به بازرگانی این صنایع به‌عنوان مهم‌ترین بحث در این حوزه تاکید کرد.

این مقام مسوول همچنین از برگزاری یک جلسه با وزیر مسکن و شهرسازی خبر داد و گفت: «برای اینکه بتوانیم لیستی از تمام بناهای تاریخی و باارزش موجود در کشور داشته باشیم، نیازمند همکاری این وزارتخانه و شهرداری‌ها هستیم؛ به این ترتیب به تدریج خواهیم توانست این ابنیه را ثبت و از تخریب آنها جلوگیری کنیم.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داریوش

      چه لزومی داره ک یکی از روزهای ددیگر هفته رو تعطبل کنن!! اولا ک در کشورهای اسلامی ب این علت جمعه تعطیله ک نماز جمعه برگزار میشه و در دیگر کشورها هم بخاطر دیتی ک دارن و اون روز باید کلیسا و ... برن یهودیا شنبه و مسیحیا هم یکشنبه رو برای عبادتشون تعطیل میکنن. حالا شما ک میگین دو روز از جامعه بینالمللی عقب میمانیم خب چرا میخوای شنبه یا پنجشنه رو هم تعطیل کنی شما بیا جمعه رو نیمه تعطیل کار بکن. و من الله توفیق.

    • عارف

      فداتشم یه تحقیق کوچولو بکن متوجه میشی اکثر کشورا 2 روز از هفته رو تعطیلن.حتی همون مسیحیا و یهودیا.اکثرا شنبه یکشنبه.
      چ ربطی به دین داره این قضیه.ربط میدین سریع
      این قضیه مربوط به اقتصاد و خانواده میشه

    • اخادم زینب

      *بسم رب شهدا وصدیقین*
      اول اینکه روزجمعه یک تعطیل رسمی برای همه مسلمین است وکارکردن وکسب درامد درروز جمعه حرام است.چون روز جمعه روزانتظاره،روزفرج اغا امام زمان(عج)است،،،پس لازم نیست کسی زحمت بکشه روی روزجمعه که تعطیل است اسم تعطیل بذاره.
      دوم اینکه:بدون رودرواسی عرض میکنم ماایرانی ها آدمای تن پروری هستیم که اگر روز شنبه هم تعطیل بشه وضعیت کشورمون ازاین هم که هست بدتر میشه.

    • خادم زینب

      درجواب اقای عارف عرض کنم که،ما بابقیه ی کشورها کاری نداریم مامسیحی یهودی وهابی نیستیم،ماشیعه هستیم ورهبر محترم شیعه هرچی صلاح بدونه همون کارو انجام میده.
      به نظرمن این دوروزتعطیلی صلاح نیست.همون یه روز تعطیلی روزجمعه ازسرمون هم زیاده.
      جانم فدای رهبر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج