۳۷۴۴۷۷
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

واقعیت اجتماعی تکذیب‌ها را رد می‌کند

موضوع دانش‌آموزان معتاد و در معرض اعتیاد مقوله‌ای نیست که بتوان با رد آمار و ارقام ارائه شده و تکذیبیه آن را نادیده گرفت

جعفر ابراهیمی در فرهیختگان نوشت: موضوع دانش‌آموزان معتاد و در معرض اعتیاد مقوله‌ای نیست که بتوان با رد آمار و ارقام ارائه شده و تکذیبیه آن را نادیده گرفت. علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش بدون ارائه آمار دقیق و جدید، آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی‌بر اعتیاد یک درصد دانش‌آموزان را تکذیب کرده است.

این تکذیبیه تنها صورت مساله را پاک می‌کند و باعث می‌شود با پدیده اعتیاد دانش‌آموزان برخورد ذهنی و سطحی شود، به‌عنوان یک معلم در طول دوران تدریس همواره با معضل دانش‌آموزان معتاد و در معرض اعتیاد روبه‌رو بوده‌ام؛ دانش‌آموزانی که به خاطر نداشتن حمایت اجتماعی و دولتی و به دلیل اینکه در معرض اعتیاد بوده‌اند خود نیز آلوده اعتیاد شده‌اند. فراتر از تجربه شخصی در سال‌های اخیر، اعتیاد به قرص‌ها و مواد روانگردان و آزمایشگاهی از قرص اکس تا شیشه و انواع سیگاری‌های متداول در بین دانش‌آموزان از گل تا حشیش موضوعی نیست که با تکذیبیه بتوان آن را لاپوشانی کرد؛ چراکه اثرات اعتیاد در مدارس دارای پیامدهای مختلف آموزشی جسمی و روانی است. وزیر اگر یک روز سری به پارک‌ها و پاتوق‌های نزدیک مدارس در تهران و شهرهای حاشیه بزند دانش‌آموزانی را خواهد دید که در حال استعمال مواد (بار زدن مواد) هستند و عمل خود را فقط در مواردی که منجر به برخورد با آنها شود پنهان می‌کنند و از دیده شدن باکی ندارند.

شیوع و گسترش اعتیاد در مدارس در فقدان یک رویکرد کارآمد به آموزش بارز می‌شود. در نظام آموزشی وقتی کمیت بر کیفیت می‌چربد و آمار و ارقام کمی مانند نمره، شاخص موفقیت تحصیلی می‌شود طبیعی است بعد آموزش‌های مهارت زندگی و توانمندی دانش‌آموزان در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی به محاق برود.

وزیر آموزش و پرورش گفته است که درمان دانش‌آموزان معتاد به وزارتخانه متبوعش ربطی ندارد؛ حتی اگر از نظر قانونی و شرح وظایف چنین باشد اینکه وزیر آموزش و پرورش و تیم مشاوره تربیتی وزارتخانه برنامه‌ای برای آسیب‌های اجتماعی به صورت عام و به صورت خاص ندارند باید مورد بررسی و انتقاد جدی قرار گیرد. حذف مشاوران روان‌شناسی از مدارس مقطع متوسطه دوم و سیاست‌های تعدیل، دانش‌آموزان آسیب‌پذیر را بدون حمایت آموزشی و مشاوره‌ای، در معرض اعتیاد قرار داده است. دانش‌آموزان در مقطع دوم متوسطه جدی‌ترین گروهی هستند که باید به منظور موضوع آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد، برای آنها برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در نظر گرفت.

بدون‌شک یکی از راه‌های غلبه بر مساله اعتیاد دانش‌آموزان تدوین برنامه جامع آموزشی و فرهنگی با رویکرد توانمندسازی و بالا بردن مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان است؛ برنامه‌ای که باید وضعیت ذی‌نفعان اصلی؛ یعنی دانش‌آموزان و والدین در نظر گرفته شود و گروه‌های مردمی فعال در زمینه مبارزه با اعتیاد و دفاع از حقوق کودکان در آن نقش جدی داشته باشند. باید درهای مدرسه روی نهادهای مردمی باز شود و آنها بتوانند در امر آموزش انسانی خلاق ایفای نقش کنند. به جای تکذیب یک مساله و آسیب اجتماعی باید به پژوهشگران مستقل اجازه داد به آمار واقعی و وضعیت آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان از اعتیاد تا خشونت و خودکشی و... دسترسی آزادانه داشته باشند تا براساس نتایج و آمار واقعی، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی درست صورت گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج