۳۷۴۴۸۸
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

برجام نفتی کلید می‌خورد

روزنامه آرمان نوشت: «اقناع نمایندگان از توضیحات وزیر نفت در مورد قراردادهای نفتی»، « قراردادها بر اساس قانون انجام می شود و مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد»، « اجرای قراردادهای نفتی آثار برجام را ملموس می‌کند» و ... . اینها تنها بخشی از اظهار نظر‌های نمایندگان مجلس پس از نشست غیر علنی پارلمان است که در آن قرارداد‌های نفتی مورد بررسی قرار گرفت.

روزنامه آرمان نوشت: «اقناع نمایندگان از توضیحات وزیر نفت در مورد قراردادهای نفتی»، « قراردادها بر اساس قانون انجام می شود و مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد»، « اجرای قراردادهای نفتی آثار برجام را ملموس می‌کند» و ... . اینها تنها بخشی از اظهار نظر‌های نمایندگان مجلس پس از نشست غیر علنی پارلمان است که در آن قرارداد‌های نفتی مورد بررسی قرار گرفت.

در هفته‌های اخیر برخی رسانه‌های منتقد دولت سعی کردند با جنجال سازی درباره قرارداد‌های جدید نفتی در زمینه اجرای این قرارداد‌ها که عنوان می‌‌شود تا حد زیادی می تواند مشکلات حوزه نفت ایران را رفع کند، سنگ اندازی کنند. این رسانه‌ها حتی IPC را با کرسنت مقایسه کردند یا در مواردی دیگر با عنوان کردن این مساله که نمایندگان اجازه تحمیل برجام نفتی را ندهند (!) علاوه بر اینکه به مخالف سرایی خود درباره توافق هسته‌ای ادامه دادند، تلاش کردند از ملموس شدن آثار برجام جلوگیری کنند.

این رسانه‌ها با انتشار گفت‌و‌گو‌ها، گزارش‌ها و تحلیل‌های جهت دار تلاش کردند وزیر نفت را بر لب پرتگاه نشان دهند و عنوان کردند ماندن یا نماندن بیژن زنگنه در وزارت نفت بسته به لغو قرارداد‌های جدید نفتی است. واقعیت مساله اما روز گذشته مشخص شد؛ قرارداد‌های جدید نفتی هر چند خالی از اشکال نیست، اما به عنوان یک دستاورد توسط نمایندگان مجلس به تایید رسید.

امتیازات قرارداد‌های جدید

وزیر نفت شنبه و یک روز قبل از بررسی قرارداد‌های جدید نفتی در جلسه غیر علنی مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفت: برخی با شکل قراردادها و برخی نیز با اصل قراردادهای خارجی یا با قراردادهای میدان‌های خاص مشکل دارند. زنگنه درباره عمده ایرادات وارده به قراردادهای نفتی عنوان کرد: به نظرم همه این نقدها اعمال شده است.

او همچنین گفت: برخی بحث‌های حقوقی در این زمینه وجود دارد که دیوان محاسبات،‌ سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری در بحث سرمایه گذاری مطرح کرده اند که اینها را اصلاح کرده ایم و در واقع این ایرادات را از نظر حقوقی رفع اشکال کرده ایم و حتی برخی را نیز رفع نگرانی کردیم تا موضوع روشن تر شود. وزیر نفت با بیان اینکه نظارت بر قرارداد‌ها توسط سه قوه انجام می شود در توضیح امتیازات قرارداد‌های جدید خاطرنشان کرد: یکی دو فرق اصلی این قرارداد با قراردادهای نفتی مطرح است و آن این است که ما بازپرداخت ها را منوط به عملکرد پیمانکاران در طول قرارداد کرده ایم.

جلسه‌ای دوستانه برای روشنگری

با وجود اینکه تا پیش از جلسه غیر علنی مجلس برخی رسانه‌های منتسب به طیف‌های خاص سعی می‌کردند رابطه دولت و مجلس را در زمینه قرارداد‌های جدید نفتی پر تنش توصیف کنند، اما روز گذشته اکثر نمایندگان مجلس پس از نشست با زنگنه با دوستانه توصیف کردن این نشست بر اجرای قرارداد‌های جدید نفتی تاکید کردند. نماینده میاندوآب با تاکید بر اینکه وزیر نفت توضیحات جامع و کاملی در مورد قراردادهای نفتی مطرح کرد، گفت: بسیاری از نمایندگان از توضیحات وزیر نفت قانع شدند و بر اساس اعلام ایشان ۱۵ مورد نواقصی که دفتر رهبری در موضوع قراردادها اعلام کرده بودند، رفع شده و جای نگرانی وجود ندارد.

همایون هاشمی ادامه داد: وزیر نفت توضیحات جامع و کاملی در مورد قراردادهای نفتی دادند که به نفع کشور است. به گفته او این قراردادهای نفتی علاوه بر وارد کردن سرمایه مضاعفی به کشور، از لحاظ انتقال تکنولوژی نیز بسیار مفید است، چراکه در حال حاضر درصد بازیافت کشور نسبت به سایر کشورهای دیگر و حاشیه خلیج فارس پایین است و باید میدان‌های مشترک گازی و نفتی را احیا کرد.

همچنین نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: بحث‌هایی چون ایرادات ۱۵گانه مانند نحوه مالکیت مخازن، بحث انتقال تکنولوژی، مسائل حاکمیتی، حضور شرکت‌های ایرانی به عنوان شرکت دوم، بحث رعایت فورس ماژورهایی که در تحریم های فعلی مد نظر است و ایرادات از سوی وزارت نفت در این موضوعات، رفع شده است.

بهروز نعمتی افزود: قراردادها بر اساس قانون انجام می شود و مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد. همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای قراردادهای نفتی و سرمایه گذاری در حوزه نفت گفت که این کار باعث ملموس شدن اجرای برجام خواهد شد. الیاس حضرتی اظهار کرد: وزارت نفت از جمله وزراتخانه هایی بود که خیلی سریع و حتی پیش از اینکه برجام به انتها برسد اقدامات اولیه درباره جذب سرمایه گذار را در حوزه نفت انجام داد و یک کنفرانس بین‌المللی برگزار کرد و از صاحب نظران برای تنظیم پیش نویس عملی این قرار‌دادها دعوت کرد.

او افزود: از همان زمان نقدهای مختلفی از سوی تعدادی دلسوزان در مجلس و خارج از مجلس آغاز شد که عمدتا از سر دلسوزی بود، البته عده‌ای هم با هر نوع اقدام از سوی دولت آقای روحانی و مخصوصا وزارت نفت مخالف بودند و این مخالفت را با ادبیات صحیح نشان دادند. نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد البته آقای زنگنه جلساتی را با منتقدان قراردادهای نفتی برگزار کرد و نظارت آنها را دریافت کرد و حتی مطالب روزنامه ها در این زمینه و مرکزی در وزارت نفت جمع بندی و به ایشان ارائه شد، علاوه بر این نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری و هیات تطبیق مصوبات فعال شدند، همچنین دفتر مقام معظم رهبری هم در این زمینه فعال شد که جای تشکر دارد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد : دفتر مقام معظم رهبری طی نامه ای ۱۵ بند اصلاحی را به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه کرده بود که باید در قراردادها لحاظ شود و این ستاد نیز ۱۵ بند را درنظر گرفت که برخی باید در متن قرارداد و برخی باید در عمل اصلاح شود، که این اصلاحات براساس مصالح کشور است و اختلاف نظری درباره آنها وجود ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داریوش دلسوز

      سلام بنده میخواهم به عنوان کسی که 39سال دروزارت نفت کار میکنم ازروزنامه ارمان بپرسم
      کدام کارشناسی رادارید که اینچنین از قراردادهای نفتی ونفت دم میزنید اقای سردبیر ارمان ما نباید به سود جیبمان نگاه کنیم باید به عاقبت این مملکت بیندیشیم نفت را جناحی نکنید ایا شما یکبار به حقوق پرسنل نفت هم اشاره ای کردید البته به انهایی که در بدترین شرایط محیطی وگرما وسرما وبرف و،،،،دربیابنها وکوه ها کار میکنتد ودرسال 6ماه خانواده را نمیبینند ودور از اجتماع هستند وحقوقشان از سرایدار شما کمتره لطفا رسالت خودرا درست انجام بدهید یادم رفت از پرسنل وزارت نفت درمورد زنگنه نظرخواهی بکنید البته نه پرسنلی که در شمال شهر تهران دردفاتر ستادی هستند از پرسنلی که عمرشان را تلف کرده اند وبه جایی نرسیدند متشکرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج