۳۷۴۷۹
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

يک مجری روی چند صندلی

چند سال پيش زماني كه تلويزيون سه شبكه بيشتر نداشت مجري‌ها هر كدام مهمانان دائم يكي از اين سه شبكه بودند؛ اما با افزايش شبكه‌هاي تلويزيوني، روند فعاليت همزمان مجري‌ها در چند شبكه آغاز شد و برنامه‌هاي تلويزيوني پر شد از مجري‌هايي كه معلوم نبود در چه حوزه‌اي تخصص دارند و براي چه مخاطبي حرف مي‌زنند.

جام جم آنلاین: چند سال پيش زماني كه تلويزيون سه شبكه بيشتر نداشت مجري‌ها هر كدام مهمانان دائم يكي از اين سه شبكه بودند؛ اما با افزايش شبكه‌هاي تلويزيوني، روند فعاليت همزمان مجري‌ها در چند شبكه آغاز شد و برنامه‌هاي تلويزيوني پر شد از مجري‌هايي كه معلوم نبود در چه حوزه‌اي تخصص دارند و براي چه مخاطبي حرف مي‌زنند.

در حال حاضر تعجب نمي‌كنيم وقتي يك مجري را در طول روز در چند برنامه و چند شبكه مختلف ببينيم؛ اين اتفاق زماني جالب مي‌شود كه مي‌بينيم يك مجري در يك شبكه دارد برنامه زنده اجرا مي‌كند و همزمان تكرار اجرايش در شبكه‌اي ديگر در حال پخش است.

چند هفته پيش بود كه مدير شبكه نوپاي بازار اعلام كرد كه مجريان شبكه‌هاي مختلف را گلچين كرده و مي‌خواهد برنامه‌هاي موفقي با حضور آنها در شبكه بازار بسازد.

اين اتفاق در ديگر شبكه‌هاي تازه تاسيس نيز در جريان است. ماجرا وقتي جالب‌تر مي‌شود كه بدانيم هر شبكه براي خودش محور موضوع خاصي را براي فعاليت انتخاب كرده و اين هويت خاص اهميت بهره‌گيري از مجريان دائم و مستقل را بيشتر مي‌كند.

تهيه‌كنندگان و مجريان مختلف در برابر اين جريان موضعگيري متفاوتي دارند؛ برخي در برابر پيشنهادها مقاومت مي‌كنند و حاضر به اجرا در شبكه غيرتخصصي‌شان نمي‌شوند، برخي نيز فعاليت در ديگر شبكه‌ها را مجاز مي‌شمارند و در توجيه آن به دلايل مختلفي همچون كمبود مجريان كاربلد در تلويزيون، پايين بودن دستمزدهاي اجرا و شباهت فضاي برنامه‌هاي شبكه‌ها اشاره مي‌كنند.

مردم بايد تشنه ديدن مجري باشند

هرمز شجاعي‌مهر از جمله مجرياني است كه وقتي چهره‌اش را مي‌بينيم، مي‌فهميم شاهد يك برنامه خانوادگي هستيم. برنامه سيماي خانواده در طول چند سال بارها تغيير شكل داده، ولي شجاعي‌مهر همچنان به اين برنامه وفادار مانده و در برابر پيشنهاد ديگر شبكه‌ها وسوسه نشده است.

اين مجري در بيان دلايل اين تصميم‌گيري به جام‌جم گفت: اعتقاد دارم مجري موفق كسي است كه به صدا و تصوير خودش هويت بدهد؛ يعني مردم با ديدن او در قاب تلويزيون متوجه بشوند كه چه برنامه و چه شبكه‌اي را دارند تماشا مي‌كنند و حتي بفهمند كه آن لحظه چه ساعتي از شبانه روز است. اگر اين اتفاق بيفتد مردم اين مجري را بيشتر مي‌پذيرند.

وي افزود:‌ من هم پيشنهاد اجراي برنامه‌هاي مسابقه در شبكه‌هاي مختلف را داشته‌ام؛ اما براي تصوير خودم و مخاطبم احترام قائلم و فقط در يك شبكه مانده‌ام.

وي با اشاره به برنامه‌هاي تكراري برخي مجري‌ها توضيح داد: خيلي از مجري‌ها در شبكه‌هاي مختلف دارند تكرار مي‌شوند و ممكن است چهره و صدايشان براي مردم جذاب نباشد. مجري بايد به اندازه‌اي برنامه اجرا كند كه مردم تشنه ديدنش باشند، نه اين كه در هر شبكه‌اي و هر ساعتي از شبانه روز در تلويزيون حضور داشته باشد.

شجاعي‌مهر در توضيح چرايي اين اتفاق تاكيد كرد: به‌نظر من در اين رابطه بايد با تهيه‌كننده‌ها صحبت كنيد و بپرسيد كه چرا مجري‌هاي تكراري را انتخاب مي‌كنند. مجري‌ها به بهانه اين كه درآمد بيشتري داشته باشند، حضور در شبكه‌هاي مختلف را مي‌پذيرند. تهيه‌كننده‌ها هم دنبال كسي هستند كه تجربه بيشتري داشته باشد؛ بعضي از تهيه‌كننده‌ها هم با چند تا مجري كار كرده‌اند و دوست دارند همكاريشان تكرار شود.

تعداد مجري‌هاي كاربلد زياد نيست

منصور ضابطيان كه دو برنامه سبد و راديو هفت را در دو شبكه بازار و آموزش تهيه مي‌كند معتقد است، مجري‌ها خودشان بايد حواسشان جمع باشد و تكراري اجرا نكنند.

او با بيان اين كه تعداد مجري‌هاي كاربلد تلويزيون كم است، تاكيد كرد: ما چاره ديگري نداريم جز اين كه از يك مجري در چند برنامه استفاده كنيم. ضمن اين كه يك شبكه به لحاظ مالي مجري را تامين نمي‌كند و او نمي‌تواند تمام اجراهايش را به يك شبكه خلاصه كند. به نظر من خود مجري بايد هوشمندانه عمل كند و اجراهايش موازي‌كاري نباشد، يعني اگر در يك شبكه برنامه‌اي را دارد در شبكه ديگر مشابهش را اجرا نكند.

ضابطيان با تاكيد بر اين كه تهيه‌كننده‌ها دنبال مجري‌هاي كاربلد هستند، تصريح كرد: من به عنوان تهيه‌كننده نمي‌توانم بروم يك مجري صفر‌كيلومتر بياورم و منتظر بمانم كه آرام آرام راه بيفتد. من دنبال مجري با سوادي هستم كه حرف مرا بفهمد.

وي افزود: من سعي كرده‌ام كه مجري جديد اضافه كنم، اما اول اجراي بخش‌هاي حاشيه‌اي را به او سپرده‌ام. تهيه‌كنندگان نمي‌توانند در اين زمينه كاري انجام دهند، اين اتفاق بايد در جاهاي ديگر بيفتد، يعني مركزي باشد كه نيروهاي بااستعداد را رصد و آنها را به تهيه‌كنندگان و شبكه‌ها معرفي كند.

وقتي اصطلاحات مجري متعلق به خودش نيست

علي زاهدي، تهيه‌كننده برنامه نيمروز با مجري‌هاي زيادي همچون فرزاد حسني، محمدرضا حسينيان، رنجبران، يامين‌ پور، علي ضيا و ژيلا صادقي همكاري كرده است. نكته قابل توجه درباره افراد مورد اشاره اين است كه اين مجريان عموما به شبكه سه وفادار مانده و راهشان را به سمت شبكه‌هاي ديگر كج نكرده‌اند.

او توضيح داد: به من بارها پيشنهاد شده كه با همين مجري‌ها در شبكه ديگري بجز شبكه سه برنامه‌اي را بسازم. ولي من اين پيشنهاد را نپذيرفته‌ام؛ چون من ايده‌هايم را در شبكه سه‌مطرح كرده‌ام و فضاي اين شبكه را مي‌شناسم.

او انتقال مجري‌ها به ديگر شبكه‌ها را در شرايطي خاص مجاز دانست و گفت: فقط مجري‌هايي مي‌توانند در شبكه‌هاي ديگر موفق باشند كه يك كار تخصصي را انجام ‌دهند. بقيه مجري‌ها وقتي به يك شبكه ديگر مي‌روند ذهنيت بيننده را به هم مي‌زنند؛ مگر اين كه خود مجري يك بازيگر توانمند باشد و در شبكه ديگر يك نقش را بازي كند.

وي افزود: به عنوان مثال بيننده قبول نمي‌كند كه مجري را در يك برنامه صبحگاهي شاد و خندان ببيند و چند ساعت بعد او را در يك برنامه عصرگاهي در مقابل يك اقتصاددان مشاهده كند. در اين حالت مخاطب مي‌فهمد اصطلاحات اقتصادي كه اين مجري دارد استفاده مي‌كند، متعلق به خودش نيست.

زاهدي در پاسخ به صحبت ديگران كه مي‌گويند نمي‌توان كار را به مجريان جديد سپرد، اظهار كرد: قرار نيست مجري صفر كيلومتر را به تلويزيون بياوريم. من خودم اين خطر را پذيرفته‌ام و مجريان جديد را به برنامه‌ام آورده‌ام. البته اينها كساني بودند كه قبلا در راديو اجرا داشتند و در تلويزيون هم خوب جواب داده‌اند.

دغدغه مالي

مسعود روشن‌پژوه، مجري مسابقه محله كه در شبكه‌هاي جام‌جم دو و سه اجراي برنامه‌هايي را به عهده دارد، دستمزدهاي پايين و مخارج سنگين را اصلي‌ترين دليل جابه‌جايي مجري‌ها بين شبكه‌ها دانست و گفت:‌ من اگر در شبكه دو در طول هفته فقط يك برنامه ۱۵ دقيقه‌اي داشته باشم، اموراتم نمي‌گذرد، مگر اين كه اجرا شغل دوم و سومم باشد.

وي پذيرش مخاطب را تعيين‌كننده عنوان كرد و توضيح داد:‌ مهم اين است مخاطب مجري را در شبكه‌هاي مختلف بپذيرد. مثلا مرتضي حيدري مجري است كه دارد برنامه‌هاي چالشي را اجرا مي‌كند.

او به هر شبكه‌اي كه مي‌رود همين رويه را در پيش مي‌گيرد و به اين دليل به اجرايش لطمه‌اي نمي‌خورد ولي من كه مسابقه محله را اجرا مي‌كنم، نمي‌توانم مجري يك برنامه مذهبي در شبكه‌اي ديگر باشم، من مي‌توانم مجري مسابقات شبكه‌هاي ديگر باشم، ولي بايد نحوه اجرايم متناسب با موضوع باشد. اگر با بزرگسالان و كودكان يك جور حرف بزنم، معنايش اين است كه اجرايم اشكال دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • واااااااااااااااای

      وااااااااای زاهدی !!!!!!! .......... ماه عسل امسال رو اون خراب کرد .............. جای علیخانی خالیه تو تی وی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج