۳۷۵۱۳۹
۵۰۶۷
۵۰۶۷
پ

چرا بدنتان مور مور می شود؟

شاید در طول زندگی این حس برایتان پیش آمده باشد که وقتی سردتان می‌شود، می‌ترسید یا به یک آهنگ بسیار عالی گوش می‌کنید، بدنتان مور‌مور یا دچار لرزش خفیفی می‌شود. اما آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا این تغییرات عجیب در بدن شما رخ می‌دهد؟

وب سایت ویدوآل: شاید در طول زندگی این حس برایتان پیش آمده باشد که وقتی سردتان می‌شود، می‌ترسید یا به یک آهنگ بسیار عالی گوش می‌کنید، بدنتان مور‌مور یا دچار لرزش خفیفی می‌شود. اما آیا تا به‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا این تغییرات عجیب در بدن شما رخ می‌دهد؟
لفظ مور‌مور شدن بر‌اساس واکنش مرغ و خروس‌ها در هنگام، انتخاب شده است. مور‌مور شدن تقریبا یک ویژگی بی‌فایده در انسان‌ها است که به‌نظر می‌رسد از نیاکانمان به ما رسیده است. در‌ واقع به هر یک از موها ماهیچه‌ا‌ی کوچک متصل شده است که ماهیچه‌های «‌Erector-pili‌» نامیده می‌شوند و هنگامی موها در انتهای خود صاف می‌ایستند که این ماهیچه‌ها منقبض شوند. انقباض،‌ فرورفتگی‌های کم‌عمقی را به‌ وجود می‌آورد که باعث می‌شوند پوست اطراف موها بالا بیاید. این تغییر فیزیولوژیکی به‌وسیله هورمون استرس آدرنالین آزاد‌ شده ایجاد می‌شود.
خب، چه چیزی باعث می‌شود که هورمون‌ها آدرنالین آزاد شود؟ یکی از دلایل آن احساس سرما است. این واکنش به حیواناتی که موی بیشتری روی بدن خود دارند، کمک می‌کند تا گرم شوند. موی ایستاده می‌تواند هوا و دمای بیشتری را در خود نگه دارد و در‌نهایت دمای هوای مابین موها طوری تنظیم می‌شود که یک دیوار‌ یکپارچه دور بدن آن‌ها به‌وجود می‌آورد.

گذشته از این، آدرنالین در موقعیت‌های پر‌تنش مثل زمان ترس نیز آزاد شده و به واکنش «جنگ و گریز» منجر می‌شود. گربه‌ها بهترین مثال در این مورد هستند. اگر آن‌ها را بترسانید، خواهید دید که به‌ طور کامل موهایشان سیخ می‌شود. این واکنش تکاملی و غیرارادی حیوان را بزرگ‌تر و ترسناک‌تر نشان می‌دهد. اما هنوز به‌درستی مشخص نیست که چرا موسیقی نیز باعث لرزه‌ای بر تن ما می‌شود که به آن «رعشه»(Frisson) - لرزشی خوشایند‌ که بر اثر محرک‌هایی چون ترس یا برانگیخته‌ شدن احساسات به‌وجود می‌آید - می‌گویند؟!

یک فرضیه‌ بسیار جالب می‌گوید که عناصر موسیقی همچون تغییر ناگهانی در حجم صدا یا قطعات بی‌نظیری که به‌طور غیر‌منتظره در یک آهنگ اجرا می‌شوند، واکنشی ناخودآگاه بر اثر ترس را در ما به‌وجود می‌آورند. بدن انسان دوست دارد که همه چیز قابل پیش‌بینی باشد، بنابراین هر چیز ناگهانی و غیر منتظره‌ای باعث هشدار در دستگاه خودکار عصبی می‌شود. اما وقتی مغز ما می‌فهمد که این فقط یک موسیقی است!
حس ترس به‌سرعت فروکش کرده و این تضاد باعث رعشه و مورمور شدن بدن ما می‌شود. فرضیه‌های دیگری نیز وجود دارد، ولی در‌نهایت مغز ما به‌شدت پیچیده و رابطه بین موسیقی، احساس و واکنش‌های فیزیولوژیک به‌سختی قابل‌ درک است. اما در دنیای علم عیبی ندارد که بگوییم «هنوز‌...‌نمی‌دانیم».

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
چرا بدنتان مور مور می شود؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج