۳۷۵۳۳۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

تجهیز ارتش آمریکا به سلاح‌های لیزری

سازمان دارپا می‌خواهد در آینده‌ای نزدیک تمام وسایل سرنشین دار و بی‌سرنشین ارتش آمریکا را به سلاح‌های لیزری مجهز کند.

وب سایت سایبربان: سازمان دارپا می‌خواهد در آینده‌ای نزدیک تمام وسایل سرنشین دار و بی‌سرنشین ارتش آمریکا را به سلاح‌های لیزری مجهز کند.
تجهیز ارتش آمریکا به سلاح‌های لیزری

به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ وزارت دفاع آمریکا در چند سال گذشته روی توسعه‌ی سلاح‌های لیزری تمرکز کرده و در نظر دارد لیزرهایی با توان بالا را روی هواپیماهای و پهپادهای خود سوار کند تا بتوانند از خود در برابر موشک‌های حرارتی دفاع کنند.

تاکنون ارتش آمریکا درخواست‌های بسیاری برای تولید سلاح‌های لیزری دریافت کرده است. یکی از این دلایل هزینه‌های ایجاد آن است. به عنوان مثال شلیک یک سلاح لیزری تنها چند دلار نیاز دارد؛ در مقابل شلیک یک موشک ره‌گیری سنتی می‌تواند یک‌میلیون دلار یا بیشتر هزینه در پی داشته باشد. از طرفی استفاده از این نوع سلاح‌ها می‌تواند فضای ذخیره‌سازی مهمات را افزایش دهد.

یکی از چالش‌های تولید سلاح لیزری، دستیابی به قدرت تخریبی مناسب و تجهیزات کاهش دمای آن است. نمونه‌های اولیه‌ی لیزرها با استفاده از مواد شیمیایی ایجاد شدند؛ اما به علت سطح بالای خطری که ایجاد می‌کردند استفاده از آن‌ها ممنوع شد. درنتیجه محققان تصمیم گرفتند از لیزرهای حالت جامد که مؤثرتر هستند، استفاده کنند؛ اما تولید یک پرتو با برد مؤثر حدوداً ۵۰ کیلووات انرژی نیاز دارد. این در حالی است که مقامات اعلام کرده‌اند ساخت یک سلاح تسلیحاتی کاربردی، نیازمند بیش از ۱۰۰ کیلووات انرژی است.

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند در سال 2014، کشتی یو. اس. اس. پونس (USS Ponce) مستقر در خلیج‌فارس به سامانه‌ی لیزری تسلیحات نیروی دریایی (Navy's LaWS1)، مجهز شده است. سلاح لیزری به کار گرفته‌شده در کشتی نام برده توانی برابر 30 کیلووات داشته و برای هدف قرار دادن قایق‌ها و پهپادهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این قدرت لیزر یا انرژی هدایت شونده‌ی مذکور در حال بهبود پیدا کردن است.

نیروی دریای آمریکا در تابستان سال میلادی جاری اعلام کرد در حال آماده شدن برای آزمایش یک سیستم ۱۵۰ کیلوواتی است. آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی (Air Force Research Laboratory) نیز با همکاری دارپا یک سامانه‌ی لیزری دفاعی توان بالا را به نام هلادز (HELLADS) که دارای قدرت ۱۵۰ کیلوواتی است ایجاد کرد. از طرفی ارتش و تفنگ‌داران هوایی آمریکا نیز در حال توسعه سیستم‌هایی هستند که روی خودروهای نظامی نصب و برای هدف قرار دادن پهپادها و دیگر اهداف موردنظر استفاده خواهد شد.

سازمان دارپا طرحی به نام پروژه‌ی پایداری (Endurance project) را آغاز و ۱۰.۴ میلیون دلار به شرکت نورثروپ گرومن۲ (Northrop Grumman) کمک مالی کرده است. این قرارداد در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با نورثروپ و در سال ۲۰۱۳ قرارداد مشابه‌ای با شرکت لاکهید مارتین بسته شد.
پروژه‌ی پایداری به عنوان بخشی از برنامه‌ی اکسکالیبر (Excalibur program) برای ایجاد یک سامانه‌ی 100 مگاواتی است که اندازه، وزن و قدرت مورد نیاز برای سلاح‌های لیزری را کاهش می‌دهد.
پنتاگون قصد دارد با کوچک‌تر کردن سلاح‌های لیزری از آن‌ها روی وسایل نقلیه سرنشین دار و بی‌سرنشین استفاده کند. همچنین به نظر می رسد تا ماه جولای 2017 توسعه سامانه‌های پروژه‌ی مذکور به پایان برسد.
___________________________

۱- Navy's Laser Weapon System

۲- نورثروپ گرومن، شرکت هوافضا و صنایع دفاعی آمریکایی است، که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات جنگ‌افزاری، هواگردهای نظامی و هواپیماهای جنگنده، کشتی، شناور و ناوهای هواپیمابر، ماهواره، سیستم‌های دفاع موشکی، رادار و پدافند هوایی، همچنین ارائه خدمات مشاوره فناوری اطلاعات و نیروی نظامی، فعالیت می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج