۳۷۵۴۱۷
۲۴ نظر
۵۰۰۲
۲۴ نظر
۵۰۰۲
پ

زبان شیرین آذری در مدارس تدریس شود

۲ تن از نمایندگان آذربایجانی مجلس دهم بخشی از نطق خود در جلسه علنی سه شنبه-۲ شهریور- را به درخواست برای آموزش زبان ترکی در مدارس اختصاص دادند.

خبرآنلاین: ۲ تن از نمایندگان آذربایجانی مجلس دهم بخشی از نطق خود در جلسه علنی سه شنبه-۲ شهریور- را به درخواست برای آموزش زبان ترکی در مدارس اختصاص دادند.

شهاب الدين بي مقدار نماينده مردم انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس دهم در نطق ميان دستور خود با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسي در رابطه با حق آموزش به زبان مادري، گفت: با توجه به اين موضوع كه رئيس جمهور بارها اجرايي شدن اصل ۱۵ قانون اساسي را در سخنراني ها و جلسات در بين اقوام مورد تاكيد قرار دادند، براي راه اندازي ادبيات تركي در دانشگاه تبريز از ايشان تشكر مي‌كنم.

وي افزود: اين اقدام را تنها گام اول براي اين مسير مي‌دانم.اميدوارم مسئولان همينطور مصمم گام‌هاي بعدي را بردارند. گام‌هاي بعدي شامل افزودن ادبيات تركي به مدارس و تدوين كتب مربوطه است تا برگ زرين ديگري در تاريخ جمهوري اسلامي رقم زده شود.

محمد حسن نژاد نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس دهم نيز در نطق ميان دستور خود گريزي به تدريس زبان تركي در مدارس داشت و گفت: تدريس زبان تركي اذربايجاني يكي از خواسته‌هاي حوزه انتخابيه من است.آذربايجاني ها خواسته زيادي ندارند، آنها مي‌خواهند كه زبان تركي اذربايجاني در مدارس شان تدريس شود.

وي همچنين در ادامه از ايجاد رشته تركي اذربايجاني در كنكور سراسري بعدي تشكر و تأكيد كرد: اما خواسته قانوني مردم تدريس اين زبان شيرين، زبان مداحان اهل بيت در مدارس است.

‎‎‎‎‎بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسي«زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد ومکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبان‌های‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏‌های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه عجب بلاخره یکی به این موضوع مرداخت بازم دم نمایندگان تبریز گرم نمایندگان اردبیل که بزنم به تخته روزه سکوت اختیار کردن

    • بدون نام

      اینها همش شعار هست برای دلخوش کردن بیش از 30 میلیون ترکی زبان ایران اعم از آذربایجانی و تورکمن و قشقایی و خراسانی و...
      حتی از داشتن حق خواندن و نوشتن محرومیم درحالیکه صوفیان ترک زبان فارسی زبان رسمی ایران کردند

    • بدون نام

      اگر اینطوره که لری و کردی ومازنی بلوچی و ترکمن وباقی دیگر که کمتر از ترکها نیستند زنده باد زبان مادری

    • علیرضا

      باز هم یه مصیبت دیگر آخه زبان ترکی به چه درد آینده من و بچه هایم می خورد همان زبان فارسی و ادبیات از سرمان هم زیاد است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همونطورکه فارسی فقط در افغنستان و تاجیکستان بدرد ما میخورد

    • علی

      حق آموزش به زبان مادری خواسته دیرینه مردم آذربایجان میباشد و دیر یا زود باید عملی شود .دیر یا زود دارد ولی سوخت وسوز ندارد.

    • بدون نام

      آذریها فقط زمون جنگ وسختی به درد این مملکت میخورن....؟ تو سخرانیها تعریف تمجید میکنن از آذری....؟ فارسیستان همه کاره ان....تمام

    • حسینی

      من فارس زبانم و به دلیل سفرهای زیادی که به ترکیه دارم خیلی دوست دارم زبان ترکی را یاد بگیرم .

    • فارس

      باعث تاسف هست واقعا متاسفم

    • بهداد

      واقعا این طرح را نباید تصویب کرد من به عنوان یک ایرانی و یک شهروند مخالف تدریس زبان ناشیرین ترکی هستم.
      به شدت مخالفم

    • بدون نام

      منم واقعا برات متاسفم بالین درک و شعورت

    • بدون نام

      متاسفم برای این افراد که پله های تجزیه طلبی را یکی یکی طی میکنند. ما مردم آذری چنین مطالبه ای نداریم. بهتر است به جای تدریس انبوه زبانهای محلی که اکثرا ادبیات خاصی هم ندارند، زبانهای روز خارجی به کودکان آموزش داده شود تا در زندگی به دردشان بخورد.

    • کورش بزرگ

      من مخالف این طرحم زبان ترکی اصلا هم شیرین نیست برعکس خیلی هم ناجور هست .

    • ح3ن

      چه نیازی هست؟؟ بجاش یه ساعت «تاریخ» درس بدن...

      پاسخ ها

      • سلی

        تاریخ که این همه توش دخالت شده

    • احمد

      مردم تومشکلات خفه شدن نمایندگان محترم در مورد زبان دارن وقت مجلسو میگیرن. ... مشکل اقتصادی مردم رو بیان کن . مثلا اومد ترکی تدریس شد که چی؟!؟!

    • آلپ ارسلان فاتح ملازگرد

      آقای کوروش کبیر مثل یک کبک سرتو کردی زیر برف فکر میکنی فقط زبان افغانی شیرینه.

    • بدون نام

      در آینده ای نزدیک شاهد آموزش زبان مشهدی ،کردی و لری .....گیلکی خواهیم بود.

    • رضا

      عجب چه طرحی دیگه این!!!!!مگر زبان وادبیات فارسی خودمان چ مشکلی داره که ترکی بخواد به آن اضافه شود ای کاش مشکل فقر در جامعه حل می شد چرامدام نحوه ی آموزش مورد تغییروتحول قرار می گیرد .

    • روزبه شمس

      سلام اشکالی نداره زبان ترکی و کردی در مناطق ترک زبان و کرد زبان تدریس بشه.اما ای کاش نماینده های محترم این مناطق علاوه بر این موارد پیگیر حقوق مهمتر دیگه ای هم باشند.ارومیه خشک شد صدایی از این آقایان آذری دوست بلند نشد نکنه دریاچه ارومیه توی هندوستان و یا شاید در خراسان جنوبی بوده و ما نمیدونستیم؟آذربایجان سرایران است پس زنده باد آذربايجان پایدار باد وطنم ایران...

    • سلطان زاده

      اینعده چه بخواهند وچه نخواهند زبان بیش از 30میلیون ایرانی ترکی هست وخیلی هم به زبان و فرهنگ خود وابسته و علاقه دارند ودر استانهای آذربایجان شرقی .غربی .زنجان.اردبیل 100% مردم ترک ودر استانهای تهران قم . مرکزی .شیراز.خراسان.گلستان .همدان و...ترکها از اقلیت قوی برخوردارند و ساکنین بومی هستن و تهران هم که حدودا نزدیک به نصف آن ترکهای مهاجر از آذربایجان وسایر مناطق هستند وهمه شان درخواست تدریس ترکی در مدارس به صورت رسمی به فرزندان خود دارند .

    • بدون نام

      جانیمسان ترکی دیل

    • ناشناس

      اگر اینطوری باشه ما قبول نخواهیم کرد یک بلوچ یا کورد یا لر یا زبون های دیگر چیزی از ترکی کم ندارند و باید اونام اموزش داده بشند

    • نازلی

      من تورک استان گلستان هستم شهر رامیان (تورک ها لطفا تو اینترنت سرچ کنید تا ما رو بشناسید)هستم اینجا تورکی داره کم رنگ میشه ازتون خواهش میکنم این قانون رو اینجا هم تدریس کنید خسته شدم که فقط با بعضی همکلاسیام تورکی حرف میزنم در حالیکه بقیه هم تورک هستن ولی درست نمیتونن صحبت کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج