جاباما
۳۷۵۶۹۴
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

بازگشت سه فرد محکوم‌‌ به‌‌ قصاص به زندگی

مدیرعامل ستاد حمایت از زندانیان مراغه از رضایت اولیای دم سه مقتول در پرونده‌هایی خبر داد که در آنها قاتلان محکوم به قصاص شده بودند و در آستانه اعدام قرار داشتند.

روزنامه شرق - شاهد حلاج‌نیشابوری: مدیرعامل ستاد حمایت از زندانیان مراغه از رضایت اولیای دم سه مقتول در پرونده‌هایی خبر داد که در آنها قاتلان محکوم به قصاص شده بودند و در آستانه اعدام قرار داشتند.

سیدعلاالدین نقیبی گفت: «متهمان این پرونده‌ها با توجه به اینکه سال‌هایی را در زندان گذرانده بودند، آزاد شدند. البته هر کدام از پرونده‌ها پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت و ما برای جلب نظر اولیای‌‌ دم هر پرونده بارها با آنها جلسه گذاشتیم و درنهایت موفق هم شدیم».

نقیبی در ادامه گفت: «من در تلاش برای اخذ رضایت اولیای ‌دم تنها نبود‌م و در این بین مدیر زندان، کارشناس زندان و به‌ویژه علی دلداری، دادستان شهر مراغه، همراهم بودند و علاوه بر حضور فیزیکی مؤثر راهنمایی‌هایی می‌دادند که در نهایت با کمک این افراد کار به اینجا رسید».

مدیر انجمن حمایت از زندانیان مراغه بر نقش پررنگ و مؤثر خیران تأکید کرد و گفت: «حضور و همراهی نیکوکاران جای تقدیر و تشکر دارد و چه‌بسا اگر همراهی آنها نبود، تلاش همه ما بی‌نتیجه می‌ماند. چون در اکثر پرونده‌هایی که در این انجمن مطرح است به‌ویژه پرونده‌های مربوط به قصاص، محکومان و خانواده‌های آنها توان پرداخت دیه را ندارند چون از اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه هستند. از این رو خیران نقش بسزایی در به‌نتیجه‌رسیدن و آزادشدن محکومان به قصاص این سه پرونده داشتند و باید از آنها نیز تشکر ویژه‌ای شود و از آنها خواهش می‌کنم در آینده نیز ما را در امور خیر این‌چنینی همراهی کنند».

نقیبی همچنین گفت: «نقش ریش‌سفیدان نیز در چنین پرونده‌هایی بسیار مهم و پررنگ است و از هرگونه کمک آنها استقبال می‌کنیم. درحال‌حاضر نیز پیگیر چند پرونده دیگر هستیم که یکی از آنها مربوط به کشته‌شدن زنی است که زوجی به خاطر این موضوع سال‌هاست در زندان ارومیه به سر می‌برند و حتی در زندان صاحب فرزند شده‌اند».

قتل برادر زن

در اولین پرونده، مردی که برادر همسر خود را به خاطر اختلافات مالی به قتل رسانده بود، از قصاص رهایی یافت. این قتل در سال ٨١ اتفاق افتاد و متهم که آن زمان ٣٦ساله بود، برادرزن ٣١ساله خود را با ضربات چاقویی که از پشت به او زد، به قتل رساند. پس از این اتفاق قاتل که علی نام دارد، بازداشت و سیر رسیدگی قانونی به پرونده آغاز شد. پس از انجام تحقیقات و جلسه محاکمه، قضات متهم را گناهکار شناختند و او را به قصاص محکوم کردند.

اما با توجه به اینکه مقتول فرزند صغیر داشت، تعیین تکلیف نهایی پرونده به بلوغ فرزند مقتول موکول شد.

در نهایت پس از ١٤ سال از ماجرا دختر مقتول به سن قانونی رسید و مانع قانونی اجرای حکم قصاص قاتل رفع شد. به این ترتیب علی با توجه به استیذان رئیس قوه قضائیه در آستانه اعدام قرار گرفت. این در حالی بود که هم‌زمان دختر مقتول در شرف ازدواج قرار داشت و نامزد کرده بود. از همین‌رو با توجه به اینکه مادر او در یک مغازه کار می‌کرد و ممکن بود برای تأمین هزینه ازدواج فرزندش با مشکل روبه‌رو باشد و همین‌طور با این استدلال که ممکن است با وجود قانونی و شرعی بودن اجرای حکم، این کار در زندگی مشترک دختر جوان شگون نداشته باشد، بار دیگر پیشنهاد بخشش قاتل و دریافت مبلغی به‌عنوان دیه را به اولیای دم دادیم و پس از جلسات متعدد نظر آنها نیز جلب شد و با دریافت ٥٠‌ میلیون تومان حاضر شدند از قصاص قاتل گذشت کنند. پس از این اتفاق، قاتل از جنبه عمومی جرم بار دیگر محاکمه شد و به خاطر اینکه سال‌های زیادی را در زندان سپری کرده بود، آزاد شد.

قتل دوست به خاطر موتور

در دومین پرونده، پسر جوانی از مرگ نجات یافت که در سال ٨٥ دوست خود را به خاطر اختلاف حساب بر سر یک دستگاه موتورسیکلت به قتل رسانده بود. در این پرونده قاتل و مقتول هر دو متولد سال ٦٢ هستند و قاتل به خاطر اختلاف با دوست خود درگیر شد و با ضربه‌ای که به سینه او زد، باعث شد این جوان تعادل خود را از دست بدهد و سرش به دیوار بخورد. در نتیجه صدمات ناشی از این اتفاق، مرگ جوان مجروح رقم خورد و دوستش نیز به اتهام قتل بازداشت شد. او پای میز محاکمه رفت و به خاطر قتل نفس به قصاص محکوم شد.

در ادامه روند رسیدگی به پرونده استیذان انجام شد و او در آستانه اعدام قرار گرفت و حتی در سحرگاه یکی از روزهای تابستان پای چوبه ‌دار برده شد اما با ادامه تلاش و اصرارها برای بخشش، اولیای ‌دم حاضر شدند با دریافت ٥٠‌ میلیون تومان از قصاص قاتل فرزند خود گذشت کنند. این محکوم‌به‌قصاص نیز با توجه به اینکه ١٠ سال حبس تحمل کرده بود، در نهایت از زندان آزاد شد.

قتل به بهانه ناموس

در آخرین پرونده، مردی همسر سابق دایی خود و مردی را که مشکوک به ارتباط با او بود، به قتل رسانده بود. متهم در روند رسیدگی به پرونده دلیل این اقدام خود را عصبانیت عنوان کرد. این جنایت در حالی رخ داد که دایی متهم سال‌ها قبل فوت و پس از آن متهم مشکوک شده بود زن‌دایی فوت‌شده‌اش با مقتول دیگر پرونده رابطه دارد؛ به همین دلیل هر دو آنها را با ضربات چاقو به قتل رساند. این قتل‌ها در سال ٨٩ اتفاق افتاد و متهم پس از طی مراحل قانونی به دو بار قصاص نفس محکوم شد اما در ادامه اولیای‌ دم مقتول زن که دو فرزند او بودند، در سال ٩٣ حاضر شدند با دریافت ٩٠‌ میلیون تومان از پسرعمه‌شان، گذشت خود از قصاص او را اعلام کنند.

ولی اولیای ‌دم مردی که قربانی شک متهم شده بودند، راضی به بخشش نشدند. بنابراین متهم برای روشن‌شدن سرنوشتش همچنان در زندان به سر می‌برد تا اینکه در نهایت با گذشت شش سال از وقوع قتل آنها نیز حاضر شدند قاتل را با دریافت ١٨٠‌ میلیون تومان ببخشند. پس از اخذ رضایت دوم، این قاتل که اکنون در آستانه ٥٢سالگی قرار دارد، به خاطر تحمل کیفر چندساله از زندان آزاد شد تا زندگی جدیدی را آغاز کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناجی

      خداوندخیربه هشون بده

    • موسوی

      خدا برکت بده به بانیان کارهای خیر واقعا چه پول هایی رو میبخشن

    • احسان

      (به ویژه پرونده هایی مربوط به قصاص،که خانواده های انها توان پرداخت دیه را ندارند چون از اقشار ضعیف و کم در امد جامعه هستند) یعنی ادم وقتی فقیر باشه...

    • بدون نام

      بجز نفر دوم که قصد کشتن دوستش رو نداشته و در جریان دعوا ناخواسته دوستش کشته شده دو نفر دیگه قابل بخشش نیستن مگه میشه یکی بره در کمال صحت عقل یک قتلی انجام بده و بعد ببخشنش واقعا مردم چطور میتونن این پولا رو بخورن پول خون که خوردن نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج