جاباما
۳۷۵۷۱۰
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

دانشمندان از توهم زاها برای درمان بیماری بهره می برند

قرن‌هاست، که انسان‌های بدوی (شَمَن‌ها) در جنگل‌های بارانی آمازون از دود و دم توهم‌زای آیاهواسکا که موجب توهم بینایی و شنوایی می‌شد، برای کمک به مردم استفاده می‌کردند. حال به نظر می‌رسد آیاهواسکا در سراسر جهان محبوب شده است، تحقیقات اولیه محققان نشان می‌دهد، ممکن است آیاهواسکا حتی به درمان افسردگی و اضطراب کمک کند. اما آیاهواسکا دقیقاً چیست؟ و چگونه یک دود و دم گیاهی می‌تواند تأثیری مانند ال‌اس‌دی (البته به همراه تهوع شدید) داشته باشد؟

وب سایت بیتلاگ - فرید کریمی: قرن‌هاست، که انسان‌های بدوی (شَمَن‌ها) در جنگل‌های بارانی آمازون از دود و دم توهم‌زای آیاهواسکا که موجب توهم بینایی و شنوایی می‌شد، برای کمک به مردم استفاده می‌کردند.
حال به نظر می‌رسد آیاهواسکا در سراسر جهان محبوب شده است، تحقیقات اولیه محققان نشان می‌دهد، ممکن است آیاهواسکا حتی به درمان افسردگی و اضطراب کمک کند. اما آیاهواسکا دقیقاً چیست؟ و چگونه یک دود و دم گیاهی می‌تواند تأثیری مانند ال‌اس‌دی (البته به همراه تهوع شدید) داشته باشد؟
درواقع، بسیاری فکر می‌کنند، آیا هواسکا یک گیاه است، اما در اصل ترکیبی از دو گیاهِ برگ پسیکتریا ویریدیس و شیره‌ی گیاه بی‌کپی است. هیچ‌کدام از این گیاهان به‌تنهایی دارای قدرت توهم‌زایی نیستند، اما برگ‌ها حاوی دی متیل تریپتامین هستند، ماده شیمیایی که ساختاری شبیه به سروتونین دارد، ماده‌ای که در مجیک ماشروم‌ها (قارچ‌هایی چتری که خاصیت روان‌گردانی دارند) هم یافت می‌شود، پتانسیل درمان افسردگی را دارند.
آنزیم روده‌ی ما معمولاً دی متیل تریپتامین را غیرفعال می‌کند، به همین جهت این گیاه به‌تنهایی تأثیری ندارد اما شیره (بی کپی) موجود در آیاهواسکا به نحوی این آنزیم‌ها را از فعالیت بازمی‌دارد و به دی متیل تریپتامین امکان ورود به جریان خون و درنهایت عبور از سد خونی مغزی را می‌دهد.
حدود نیم ساعت پس از مصرف، آیا هواسکا شروع به اثر می‌کند و اوج توهم آن پس از ۱ ساعت است و معمولاً این تأثیر تا ۶ ساعت ادامه دارد. اما چیز جالب در مورد توهم آیاهواسکا این است که، برخلاف تأثیر ال‌اس‌دی و دیگر مواد توهم‌زا، افرادی که از آیاهواسکا استفاده می‌کنند، کاملاً از توهم خود، آگاه هستند و به‌جای شنیدن همه‌ی صداها فقط صداهای خاصی را می‌شنوند، به همین دلیل شمن‌ها اغلب در مراسم آیاهواسکا، موسیقی پخش می‌کنند.
پس از تجربه‌ی مصرف، بسیاری از افراد گزارش داده‌اند، افکار مطلوب‌تری داشته و تمایل بیشتری به پذیرش وضعیت فعلی خود داشته‌اند. به‌جای از خودبیخود شدن و یا نشئگی، اکثر افراد با مصرف آیاهواسکا با تجربه‌ها و احساسات گذشته آشتی کرده و آرامش درونی می‌یابند.
با مصرف آیاهواسکا چه اتفاقی در مغز رخ می‌دهد و چه چیزی چنین تأثیر منحصر به‌ فرد و عجیبی ایجاد می‌کند؟
این معجون همان تأثیر مدیتیشن را دارد. همچنین شواهدی وجود دارد که دی متیل تریپتامین به ترمیم حافظه بلندمدت و رشد سلول‌های عصبی جدید کمک می‌کنند و حتی ممکن است پتانسیل کشتن سلول‌های سرطانی خاصی را داشته باشند.
البته آیاهواسکا به شکل فعلی، نمی‌تواند برای درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد، اما دانشمندان معتقدند، ممکن است در آینده برخی خواص مفید آن، بتواند برای مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار گیرد.
بااین‌حال، درست مثل هر داروی دیگری، آیاهواسکا هم مشکلاتی دارد، ازجمله تهوع شدید. اما گفتنی است، اطلاعات موجود در مورد داروهای توهم‌زا هنوز هم بسیار محدود است، بنابراین - خوب و یا بد - ما تازه شروع به درک توانایی‌های این مواد کرده‌ایم.
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
دانشمندان از توهم زاها برای درمان بیماری بهره می برند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج